Alienware M15x eller Studio XPS 16? vilken håller längst?

Permalänk
Medlem

Alienware M15x eller Studio XPS 16? vilken håller längst?

Hej!

nu är det såhär att jag har kollat på en alienware M15x och hamnade på summan 17647:-
för detta..

Citat:

PROCESSOR Intel® Core™ i7 740QM (1.73 Ghz, 6MB, 4C)
MINNE 4 096 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
GRAFIKKORT 1GB ATI® Radeon™ HD 5850
LCD-SKÄRM 40cm (15.6") Wide HD+ (1600 x 900) WLED display
HÅRDDISK 160 GB hårddisk (7 200 v/min) med fritt fall-sensor

samt har jag kikat på en Studio XPS 16 som kostar 14040:-
för detta..

Citat:

PROCESSOR Intel Core™ i5 processor 540M(2,53 GHz, 3 MB cache)
LCD-SKÄRM Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p WLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik
MINNE 4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
HÅRDDISK 500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive
GRAFIKKORT 1 GB ATI® Radeon™ HD 565v-grafikkort

och jag har tänkt använda den för spel samt after effects. frågan är dock, vilken av dessa två skulle vara värda att köpa? jag har tänkt att den ska hålla i minst 3 år.. jag har även funderat på att bättra på grafikkortet på alienware för extra 1500:-

Citat:

1GB NVIDIA® GeForce™ GTX260M

Jag vill komma så pass billigt som möjilgt undan för en långlivad laptop som ska orka med kommande spel relativt bra! Samt är det värt att lägga ut så mycket pengar på nån av alienware GFX om de inte skiljer sig åt så mycket?

Tack för att ni tog er tiden att läsa igenom och jag är tacksam för alla svar jag får

Permalänk

Egenskaper för MSI GX740-238NE ta denna istället:)
Eller denna om du vill ha ett riktigt monster:D
Egenskaper för MSI GX660-092NE

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

har kollat på GX660, jaa den verkar fiiin som tusan
har hittat en till jag skulle vilja tillägga och få veta om den har något att komma med om man jämför med GX660?

SONY VAIO F12S CI7 1.73 6GB/500 BLU-RAY 16.4" W7HP BLACK - Din privata hemmabio med Full HD - Produktinformation

ska kika mer nu på GX660!

Permalänk

1 GB ATI® Radeon™ HD 565v-grafikkort är egentligen ett gammalt omdöpt 4650 som är ungefär häften så bra som 5650 som i sin tur är bra mycket sämre än ett 5850 (beroende på om det sitter på ett GDDR5 eller GDDR3 minne, där den senare stryper kortets prestanda rejält).

Se Notebookcheck: Mobile Graphics Cards - Benchmark List

Gefore GT 330 M på sonyn är ett skitkort förövrigt.

Permalänk
Medlem

Mindtraveller, tack du har gjort det aningen lättare för mig nu att välja dator! Men nu står det mellan en MSI GX660 eller en alienware m15x.

Alienware skulle bli dyrare men samtidigt skulle jag få ett bättre grafikkort, jag vet inte hur pass bra GX660's kort är (Mobility Radeon HD 5870) i jämförelse med 5850.

Samt tack för din länk! men jag kan ändå inte begripa så pass mycket att jag förstår vad som är bättre än det andra.

Permalänk

Det högst upp i listan är bäst, sen blir de sämre helt enkelt

Tänk på att SLI eller CF är två sammankopplade kort, lätt att virra bort sig på det om man läser listan lite för snabbt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av nekh:

Mindtraveller, tack du har gjort det aningen lättare för mig nu att välja dator! Men nu står det mellan en MSI GX660 eller en alienware m15x.

Alienware skulle bli dyrare men samtidigt skulle jag få ett bättre grafikkort, jag vet inte hur pass bra GX660's kort är (Mobility Radeon HD 5870) i jämförelse med 5850.

Samt tack för din länk! men jag kan ändå inte begripa så pass mycket att jag förstår vad som är bättre än det andra.

Hej, en liten snabb input om HD5850, du ska kolla noga så att de inte använder sig av GDDR3 minnen, den modellen kan nämnligen komma med GDDR3 eller GDDR5, med GDDR5-minnen så är HD5850 bara marginellt sämre än Mobility HD5870.

/D

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av nekh:

Mindtraveller, tack du har gjort det aningen lättare för mig nu att välja dator! Men nu står det mellan en MSI GX660 eller en alienware m15x.

Alienware skulle bli dyrare men samtidigt skulle jag få ett bättre grafikkort, jag vet inte hur pass bra GX660's kort är (Mobility Radeon HD 5870) i jämförelse med 5850.

Samt tack för din länk! men jag kan ändå inte begripa så pass mycket att jag förstår vad som är bättre än det andra.

Fast GTX260m är absolut inte snabbare än 5850/70(gddr5), tvärt om. Men som andra påpekat så var noga med att ta reda på att det är GDDR5 minner på 5850 kortet och inte GDDR3. Jag TROR att Dell har Gddr5 men är inte helt säker.

GX660'n har ju även andra roliga saker som fullHD panel och usb 3.0.

Permalänk
Medlem

Efter att jag prata med dells support så bekräfta dom att deras 5850 hade gddr5.. Jag köpte en Alienware M15X från dom via mitt jobb som jag fick i måndags. Specsen är I7 740qm 4 gb ram 250gb hd 1600x900 lskärm och ett ati 5850 då dom lova att det var ddr5 vilket bräcker nvidia kortet enlgt test resultat på nätet.. Dock är jag lite tveksam till om detta kortet verkligen är så himla bra. Tycker att modern warfare 2 inte flyter fullt så bra som jag hade hoppats.. I passmark 64 benckmark programmet får jag lite drygt 450-500 på 3d effekter medans på deras hemsida säger dom att kortet har presterat 800+ men kanske är någon inställning eller kanske till och med klockning som gjort att kortet presterat såpass bra. Annars är jag väldigt nöjd med min alienware bekvämt tangentbord och najs med alla val av ljus. Sjukt snabb och funkar suveränt när jag jobbar..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Don_W:

Efter att jag prata med dells support så bekräfta dom att deras 5850 hade gddr5.. Jag köpte en Alienware M15X från dom via mitt jobb som jag fick i måndags. Specsen är I7 740qm 4 gb ram 250gb hd 1600x900 lskärm och ett ati 5850 då dom lova att det var ddr5 vilket bräcker nvidia kortet enlgt test resultat på nätet.. Dock är jag lite tveksam till om detta kortet verkligen är så himla bra. Tycker att modern warfare 2 inte flyter fullt så bra som jag hade hoppats.. I passmark 64 benckmark programmet får jag lite drygt 450-500 på 3d effekter medans på deras hemsida säger dom att kortet har presterat 800+ men kanske är någon inställning eller kanske till och med klockning som gjort att kortet presterat såpass bra. Annars är jag väldigt nöjd med min alienware bekvämt tangentbord och najs med alla val av ljus. Sjukt snabb och funkar suveränt när jag jobbar..

Eftersom Alienware tar mindre betalt för HD5850 mot GTX260M så tror jag faktiskt inte att de använder GDDR5 utan GDDR3. Support brukar ha noll koll...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Eftersom Alienware tar mindre betalt för HD5850 mot GTX260M så tror jag faktiskt inte att de använder GDDR5 utan GDDR3. Support brukar ha noll koll...

Det är lätt kollat med tex. GPU-Z

Don_W: Är det GDDR5 så ska du ha minst 50fps i snitt med allt på max i 1600x900. Skulle det visa sig vara GDDR3 så tycker jag du ska skicka tillbaks datorn rakt av, GDDR5 varianten har ju som sagt nästan dubbla prestandan i högre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Tankade precis hem gpu-z och konstatera att det var gddr5 precis som supporten hade utgett så det är som det ska iaf. Så jag antar att det är någon/några inställningar någonstans som man kanske bör tweaka. Säkerligen en eller fler saker jag missat i alienware command center sen kanske man får ta och ställa ner lite multisampling och aa vertical syns osv ... Ska googla lite på detta. Men i övrigt så kan jag säga till herren som var inne på att köpa att jag iaf tycker att detta är en brutal dator visst man får slanta en del just för märket men vadå lika bra att köpa sig nöjd direkt istället för att våndas efter. Köper man bärbar får man gå i överkant från start då uppgradera är drygare här än på en stationär.

Tack för tipset om Gpu-z visste in om att det fanns kände bara till Cpu-z och Hw-monitor som jag användt mig av när jag klocka min stationära dator

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Uppdaterade drivrutinerna nu till mitt mobility och ökade prestandan på kortet med 61,6 % i 3d och 12,5 % i 2d. Körde samma program innan bytet. Resultat före i 2d 219,8 och efter 262,4 resultat i 3d före 504 och 1312,4 efter så nu återstår bara att testa skillnad i spel men det får vänta lite då jag sitter på jobbet. Men om det nu är så bra som testet visar är jag extremt nöjd

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Jag hade för mig att dom kör GDDR5, bra att det var så.

Om du vill jämföra prestanda mot andra datorer med samma grafikkort kan du kolla här:

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5850

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag undrar om ljudnivån på en sådan m15x - dvs 740qm och HD5850. Ska ha som arbetslaptop och jag vill att den ska vara tyst, men samtidigt är det bra (och häftigt) med lite power!

Hur är det vid alldagligt användande i windows (musik, webbrowser, msn med mera)? Spelande (kommer nog inte ha tid ändå, men möjligheten är ju nice)?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Efter att jag prata med dells support så bekräfta dom att deras 5850 hade gddr5.. Jag köpte en Alienware M15X från dom via mitt jobb som jag fick i måndags. Specsen är I7 740qm 4 gb ram 250gb hd 1600x900 lskärm och ett ati 5850 då dom lova att det var ddr5 vilket bräcker nvidia kortet enlgt test resultat på nätet.. Dock är jag lite tveksam till om detta kortet verkligen är så himla bra. Tycker att modern warfare 2 inte flyter fullt så bra som jag hade hoppats.. I passmark 64 benckmark programmet får jag lite drygt 450-500 på 3d effekter medans på deras hemsida säger dom att kortet har presterat 800+ men kanske är någon inställning eller kanske till och med klockning som gjort att kortet presterat såpass bra. Annars är jag väldigt nöjd med min alienware bekvämt tangentbord och najs med alla val av ljus. Sjukt snabb och funkar suveränt när jag jobbar..

Hur pass mycket låter datorn vid tungt arbete? vad spelar du för spel, vad har du för inställningar samt hur mycket fps kommer du upp i nu? Blir den varm (så pass varm att du inte kan ha den i knät)?

Skrivet av thereal_twisted:

Jag hade för mig att dom kör GDDR5, bra att det var så.

Om du vill jämföra prestanda mot andra datorer med samma grafikkort kan du kolla här:

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5850

Är den länken för GDDR5 då?

Permalänk
Skrivet av nekh:

Hur pass mycket låter datorn vid tungt arbete? vad spelar du för spel, vad har du för inställningar samt hur mycket fps kommer du upp i nu? Blir den varm (så pass varm att du inte kan ha den i knät)?

Är den länken för GDDR5 då?

Det är både GDDR3 och 5 på den sidan. Det står vid varje testresultat vilken typ av dator/gpu det gäller, just på den länken är det acer datorerna(dom som har kassa resultat typ) som har GDDR3. Tror bara det är acer som har GDDR3 på 5850.

Permalänk
Medlem

Jag kollar längst nere vid spelen och vid compare, hur pass bra kortet presterar i jämförelse med andra. Antar att den presterar bättre om den jag kollar på nu har GDDR3 då jag läste nånstans att GDDR5 kan prestera mycket bättre? men en viss överblick kan jag säkert få!

Permalänk
Medlem

Eftersom Dinoman ovan säger att 5850 med GDDR5 bara är marginellt sämre än 5870, så föreslår jag att du kollar på 5870's resultat och drar av något istället för att bli förvirrad av olika versioner med samma namn.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Eftersom Dinoman ovan säger att 5850 med GDDR5 bara är marginellt sämre än 5870, så föreslår jag att du kollar på 5870's resultat och drar av något istället för att bli förvirrad av olika versioner med samma namn.

Det blir helt klart enklare så, det skiljer inget alls mellan 5850/70(GDDR5) i många spel.

Permalänk
Medlem

Det vart verlkigen en större skillnad när jag kollade på 5870s prestanda, fick mig ett leende på läpparna!

Permalänk
Medlem

Men frågan kvarstår, hur är ljudnivån med I7 720qm och 5850? Jag kommer inte spela utan jobba på den. Jag hade egentligen bestämt mig för en Latitude E6410, men jag tycker alienware verkar ha schysst byggkvalité och goda uppgraderingsmöjlgiheter, samtidigt som den har häftig prestanda.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag undrar detsamma, ljudnivå samt hur bra kylning det är (om man kan ha den i knät eller t.o.m i sängen en längre stund(!))

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Men frågan kvarstår, hur är ljudnivån med I7 720qm och 5850? Jag kommer inte spela utan jobba på den. Jag hade egentligen bestämt mig för en Latitude E6410, men jag tycker alienware verkar ha schysst byggkvalité och goda uppgraderingsmöjlgiheter, samtidigt som den har häftig prestanda.

Jag har ingen personligen så jag kan inte uttala mig om ljudnivån, men när man bara använder datorn normalt(ej belastar gpu hårt). Dvs. inte spelar så brukar det generellt inte låta speciellt mycket.

[edit]
Enligt testet nedan så är fläktarna knappt hörbara vid normal använding/office typ(27,3db). Modellen i testet har dock gtx260m med det är bra mycket varmare än 5850m. Så 5850m modellen lär vara tystare med samma kylning.

Tests - Alienware M15x - Überirdische Zocker-Maschine? auf notebookjournal.de

Permalänk
Medlem

köp en med i7:)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

OT-
Vad är en Solid State SATA för något? är det samma sak som SSD?

Permalänk
Skrivet av nekh:

OT-
Vad är en Solid State SATA för något? är det samma sak som SSD?

SSD = Solid State Drive

Antar att dom menar en SSD med SATA gränssnitt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Sent svar kommer här.
Jag köpte mig en m15x
I7 740qm
4 gb 133mhz ddr3
1gb ati 5850 radeon

om det var någon som inte visste specs. Jag spelar just nu bara modern warfare 2 kör på högsta resolution för min skärm vilket är 1600x900 och har allt på high men stängt av aa. fps i mw2 vet jag inte då jag inte har den blekaste om hur jag får fram den infon men kan säga att det flyter sjukt bra, bättre än min stationära som visserligen inte är lika bra prestanda i. Har kört final fanatsy benchmarken och fick drygt 3500 poäng. Har även kört resident evil 5 benchmark med allt hög grafik men aa av och landa då på en snitt fps på 85. ( Variable benchmark testet) fick class A på det vanliga benchmark testet i resident evil 5. Sen har jag kört Performence test 64 bit och landa som bäst på 1339 poäng hitills sen har jag kört 3dmark06 får jag någonstans runt 12500-13000 poäng. Angående fläktljud så låter det en del men det är ju inte konstigt då den är utformad på så vis att den tar in luft framifrån och suger det rakt ut bak för att få optimalt luftflöde. Sen hurvida men kan ha den i knäet eller ej så är i min mening värmen inte problemet utan snarare vikten när man har den så då den väger rätt mkt och är relativt otymplig.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Re Deluxxe

DeluxXxe
Hej,

Jag undrar om ljudnivån på en sådan m15x - dvs 740qm och HD5850. Ska ha som arbetslaptop och jag vill att den ska vara tyst, men samtidigt är det bra (och häftigt) med lite power!

Hur är det vid alldagligt användande i windows (musik, webbrowser, msn med mera)? Spelande (kommer nog inte ha tid ändå, men möjligheten är ju nice)?

Jag har den i mitt arbete som kalkylator inom byggsektorn. Kan säga som så att vid arbete då jag har kalkylprogram inkscape google med 4++tabs igång spotify msn m.m igång samtidgt och tabbar mellan fönster ideligen samt har öppet 3-4 stora pdf dokument med diverse ritningar i så är det knappt att datorns cpu rör sig och ljudet är såpass lågt att det enda som avslöjar att den är igång är att skärmen och alla fancy pants dioder lyser. Enda gången den låter lite är vid boot i någon sekund och när man kör spel på högsta grafik men inte ens då anser jag det vara störande. I spel har man ju trots allt även hörlurar 9/10 ggr men som sagt ljudnivån är klart godkänd. Lägger man örat på den hör man ett litet sus

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Bänka den precis ännu en gång i resident evil 5 high på allt i spelet borsett från avstängd aa (antialiasing) först på 1600x900 och fick där 84,1fps average med toppar på över 100fps. och resultat your machine is rendering very well. Sen körde jag en i 1268x768 nåt sånt antar att det widescreens motsvarighet på 1280x1024 där fick jag average fps på 104,nåt och texten your machine is optimal nåt sånt. Läget den bänkades i var variable benchmark som ska motsvara om man själv spelade

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 