Åtta verktyg för överklockaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Omodernt ja. men se måste man ju ha råd att betala för saker som går sönder som inte har garantin kvar.
Testade att höja klocken till grafikkortet fick endast 400 poäng extra i 3d mark.
Vill helst att detta system håller tre-fyra år till (man har ju inte hur gått om pengar som helst).

Förutsatt att du gör en "lyckad" oc , dvs en som inte ger plötsliga krasher till desktop eller BSOD, eller artefakter efter ett par timmars spelande,, så lär prestandan på kortet efter 3-4år vara Ospelbart.
alltså,, finns inga nya spel som den klarar att köra iallfall.

mitt tips är,, om kortet börjar kännas slött och man funderar på ett nytt kort, då är det definitivt dax att TOK KLOCKA!!! ,,, och skulle det gå åt helvete så får man en bra anledning att köpa nytt kort .

Permalänk

Har pillat lite i Rivatuner, väldigt många funktioner som jag aldrig kommer att använda. Är det overkill? Ska man köra Afterburner om man ska klocka graffe för första gången? Det och Evga Precision är väl gjort av samma snubbe som gjorde Rivatuner så...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Har alla på bordet utom OCCT och Memtest86+ samt några till
Ontopic, väldigt duktigt SweC underbar artikel även om jag själv tycker några fattades, hade velat ha denna artikel när jag skulle klocka första gången

Permalänk
Medlem

Jättekalas artikel. Inte bara det att man sparar tid genom att ha artikeln med länkarna, det är superbra för alla som vill lära sig lite grann om klockning! Jag kan ingenting i princip, har bara klockat 3 grejjer i mitt liv. Mitt geforce4mx440, AMD 1700+ och en AMD 2800+ Barton. Sistnämnda fick jag monsterklock på utan att ens röra volt eller byta kylare. Jag visste inget om sånt

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Verktyg som mäter temperaturer borde ha någon typ av grafritande funktion så att man kan följa vad som händer när komponenter belastas annars blir det lite jobbigt när man benchar.

Som någon annan sa tidigare finns det ett fantastiskt program som heter Lavalys Everest. Tycker själv att det är det ultimata programmet för datorunderhåll tack vare alla funktioner.
Med Everest kan man göra precis det du efterfrågar, fast lite bättre. Man kan spara all data om datorn, så som temperaturer, fläkthastighet, klockfrekvenser, belastning, programhistorik osv. i ett exceldokument i realtid. Jag har själv övervakat min dator det senaste halvåret och har alltid fått svar på varför program eller spel krashat

Prova trialen i en månad så fastnar du! Sen är det bara att köpa

Permalänk
Medlem

bah, spar på energi istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Verktyg som mäter temperaturer borde ha någon typ av grafritande funktion så att man kan följa vad som händer när komponenter belastas annars blir det lite jobbigt när man benchar.

med Open Hardware Monitor kan man bla grafiskt följa temp på MB, CPU, GPU och HD

länk Open Hardware Monitor | CPU Temperature, Fan Speed, Voltages, Clocks and More (gratis, kräver .net 2.0 tror jag)

Starta programmet, aktivera View/Show Plot och kryssa i rutorna

...

Permalänk
Hedersmedlem

Jättebra med en snygg sammanställning och enkel förklaring av ett riktigt bra urval av program. Det är nog många här framförallt bland dem som är lite mer nya som har riktigt god nytta av denna info Gj

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

nice att min "guide" är med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Är inte så mycket för att överklocka. på grund av garantin rycker och förkortar livs längden.
Men men riktigt bra att ni tar upp såna här program med.

Säker på att du är på rätt forum för dig då? Du vet, SweCLOCKERS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

bah, spar på energi istället

Man kan ju alltid Underclocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Man kan ju alltid Underclocka

ok, du får ett AMEN för det

Permalänk
Medlem

apropå underklocka, tack för länken! med detta programmet kan man sänka mycket mer än med rivatuner.

Skrivet av iKenn1i:

NVIDIA inspector tool bör inte glömmas bort
NVIDIA Inspector 1.91 - Tool - XtremeSystems Forums

Permalänk

hwinfo32 senast jag använde det för.. 7-8 år sedan (kan det vara så länge sen?) så visade det inte hårdvaran utan bara installerade enheter. Astra 32 visar all hårdvara oavsett om det finns drivrutiner för enheten eller inte. Detta är förstås inte lika essentiellt nu när win7 kan gå upp på nätet och ladda ner, men det är jäkla irriterande när det är ett nätverkskort som man inte vet vad det är

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Trevligt med en lista på program, förlorade alla jag hade innan pga ominstallation. Men nu har jag de "rätta" grejerna iaf

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Säker på att du är på rätt forum för dig då? Du vet, SweCLOCKERS...

HaHaHa Jag har börjat undra Kör oklockat just nu. men när man har pengar till ett nytt system så kanske man klockar ner detta och kör de som server

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Förutsatt att du gör en "lyckad" oc , dvs en som inte ger plötsliga krasher till desktop eller BSOD, eller artefakter efter ett par timmars spelande,, så lär prestandan på kortet efter 3-4år vara Ospelbart.
alltså,, finns inga nya spel som den klarar att köra iallfall.

mitt tips är,, om kortet börjar kännas slött och man funderar på ett nytt kort, då är det definitivt dax att TOK KLOCKA!!! ,,, och skulle det gå åt helvete så får man en bra anledning att köpa nytt kort .

HaHa mitt gamla behövde jag inte klocka ens, behövde bara köra ett spel i ett par timmar sen paja de kortet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Trevlig liten lista. Hwmonitors sensor funktion finns i Hwinfo32 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Är inte så mycket för att överklocka. på grund av garantin rycker och förkortar livs längden.
Men men riktigt bra att ni tar upp såna här program med.

Köp EVGA då garanti fortfarande håller vid överklockning.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tips vi överklockning av N270 Intel Atom 1,6 ghz CPU

Jag OCade min Atom CPU i min HP Mini 311 från 1,6 till 2,0. Detta med hjälp av Asroc OC tuner. Använder Everest för att övervaka all aktivitet, förutom temperaturer då Everest har missvisande värden. Kör Speedfan för korrekta temperaturer. Ligger på 51-54 grader vid stresstest av CPUn. Vet inte om detta är helt ok då jag får en eldsflamma som symbol intill temp värdet Jag har dock läst på My HP minis forum att allt under 60 är ok. Funderar på en heatsink mod som ska få ner tempen med 15-20 grader vid hög aktivitet, är dock inte så sugen på att skruva upp netbooken... Kanske är det värt det, folk som gjort detta kör sina Atoms på 2,2-2,3 ghz med schyssta temp värden. Man kan även dra ner volten med CrystalCPUID för att sänka temperaturen.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Köp EVGA då garanti fortfarande håller vid överklockning.

de är just nu lite för sent. har ett som står i sign

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

de är just nu lite för sent. har ett som står i sign

Då vet du till nästa gång

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Då vet du till nästa gång

Japp då vet jag vad jag ska göra då klocka sönder det HEHe

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

testade att köra 5850 klockad i 775 MHZ men kom tyvärr bara upp i 65c. måste säga att jag allt är lite besviken, haha
(jag har ställt in en graf i msi AB)

edit: ändrade inställningar och kom upp i 70c..så furmark håller nog vad som lovas ändå!
fläkten gick upp i 85%

skall nu ändra min graf lite tror jag. min nuvarande graf:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ab27201085129a469

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Att ni inte har me COREDAMAGE fattar jag inte. För när jag kör me de så blir min CPU varmare än med nått annat stress/burn program.

Jag tvivlar på att den slår OCCT's Linpack test. Det testet får min processor att crasha efter ca10min på standardinställningar trots min monsterkylare.

Gillar artikeln. Använder personligen alla programmen utom HW programmen. Tydligen var jag inte den enda som fattade vart nätagg länken gick ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag tvivlar på att den slår OCCT's Linpack test. Det testet får min processor att crasha efter ca10min på standardinställningar trots min monsterkylare.

Gillar artikeln. Använder personligen alla programmen utom HW programmen. Tydligen var jag inte den enda som fattade vart nätagg länken gick ^^

Testa så får du se.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Vilket är det "elakaste" stressprogram till cpu? Är det jämt skägg mellan occt och ibt? IBT sressar ju även minne men finns det inget som pressar gpu samtidigt? skulle vara kul att belasta minnen, cpu samt gpu 100%.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

OCCTs Power Supply test stressar gpu och cpu.

Visa signatur

MCP and CCNA