Permalänk
Medlem

Kompatibla datordelar? Hjälp!!

Har precis köpt en helt ny dator i delar men det verkar som om jag gjorde något misstag för skärmen funkar inte och jag misstänker att RAM-minnena kan vara helt fel.

Jag köpte dessa RAM-minnen: http://www.komplett.se/k/ki.as px?sku=491275

Detta moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.as px?sku=593869

Denna processor:
http://www.komplett.se/k/ki.as px?sku=584608

Detta grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se

Kan ni hjälpa mig och avgöra ifall någon del inte funkar med varandra?

Tack!

Permalänk

Minnena är "rekommenderade för Intel i5 och i7", men minnen är minnen är minnen. Det är inte 10 år sedan längre, DDR3-minnen är kompatibla med DDR3-moderkort, punkt slut.
Det är något annat som är fel, de delar du länkat till här fungerar med varandra. Hur långt kommer datorn innan det tar stopp? Snurrar nätaggsfläkten, ger den någon pipkod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Minnena är "rekommenderade för Intel i5 och i7", men minnen är minnen är minnen. Det är inte 10 år sedan längre, DDR3-minnen är kompatibla med DDR3-moderkort, punkt slut.
Det är något annat som är fel, de delar du länkat till här fungerar med varandra. Hur långt kommer datorn innan det tar stopp? Snurrar nätaggsfläkten, ger den någon pipkod?

Jag märkte att hastigheten på minnena är 12800 medans moderkortet bara stöder 10600 eller 9800, har det ingen betydelse?

Datorn verkar starta som den ska, allt snurrar men däremot så ger den ingen pipkod överhuvudtaget, jag vet att PC speakern sitter rätt. Den stänger inte av sig överhuvudtaget utan jag får nödavstänga den för att stänga av.

Permalänk
Skrivet av kauppi:

Jag märkte att hastigheten på minnena är 12800 medans moderkortet bara stöder 10600 eller 9800, har det ingen betydelse?

Nej. Minnena klockas automatiskt ned till något som moderkortet stöder.

Citat:

Datorn verkar starta som den ska, allt snurrar men däremot så ger den ingen pipkod överhuvudtaget, jag vet att PC speakern sitter rätt. Den stänger inte av sig överhuvudtaget utan jag får nödavstänga den för att stänga av.

Har du testat skärmen med en annan bildkälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Nej. Minnena klockas automatiskt ned till något som moderkortet stöder.

Har du testat skärmen med en annan bildkälla?

Okej det visste jag inte.

Ja skärmen funkar på andra datorer.

Permalänk
Skrivet av kauppi:

Okej det visste jag inte.

Ja skärmen funkar på andra datorer.

Har du kopplat extra ström till grafikkortet, GTX 460 ska ha 2x6-pin PCIe-kontakter?
Om ja, fortsätt felsökningen genom att försöka boota med endast processor och en minnessticka i slot 1. Även hårddisk, DVD, tangentbord osv. ska bort.
Du bör då få ett felmeddelande i stil med "graphics card not found".

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Har du kopplat extra ström till grafikkortet, GTX 460 ska ha 2x6-pin PCIe-kontakter?
Om ja, fortsätt felsökningen genom att försöka boota med endast processor och en minnessticka i slot 1. Även hårddisk, DVD, tangentbord osv. ska bort.
Du bör då få ett felmeddelande i stil med "graphics card not found".

Har kopplat strömmen till grafikkortet yes, 2x6pin pci-e.

Hur ska jag få detta felmeddelande om jag kopplar bort grafikkortet?
PC Speaker har hittils inte gjort ett pip än, men jag ska testa ändå.

Permalänk

Om PC-speakern fortfarande inte säger något när du inte har något grafikkort inkopplat är det fel på den. Troligtvis har du i så fall kopplat in den konstigt.