MSI GX740 eller Sony Vaio VPC-F12S1E ?

Permalänk
Medlem

MSI GX740 eller Sony Vaio VPC-F12S1E ?

Hejsan!

Detta blir mitt första inlägg här på Sweclockers

Har suttit nu i två dagar och försökt att komma fram till vilken av dessa datorer som är bäst.

Har skalat ner min lista till två modeller, nämligen: MSI GX740 vs. Sony Vaio VPC-F12S1E

Det jag är ute efter, är väl att få en bra, snygg och kraftfull dator, som jag kan använda till film, spel, surfing, etc. med andra ord, till det mesta.

Samtidigt vill jag att den ska vara någorlunda tyst, inte ha värmeproblem och gärna lätt o smidig.

Det som gör att jag har svårt att bestämma mig är det faktum att detta isf blir min första bärbara dator. Så jag vet inte riktigt vad man ska ha i åtanke när man köper en

MSI'n har bättre grafikkort, men sämre processor, medan VAIO'n har bättre processor och sämre grafikkort :/ Sen har väl VAIO'N lite mer minna (6gb) men sämre batteri?

Vad hade ni valt och varför?

Mvh Havoxx

Permalänk
Medlem

Bättre grafikkort är att föredra om du spelar. Gissningsvis är väl MSIn något prisvärdare än Sonyn också.

Citerar mig själv (igen) skrivet i denna tråd:
#10148493

Skrivet av Gasol:

Efter att ha plöjt igenom hela denna tråd bestämde jag mig och beställde en GX740 som jag fick hem för en vecka sen. Avinstallerade självklart en del av de program som var för installerade (Norton, Office, m.m.).
Hitintills är jag kanon nöjd med laptopen! Stabil, presterar bra och är allmänt trevlig att ha att göra med.

Det enda jag stör mig på är:
- Att laptopen inte går ner i ryggsäcken med batteriet i, någon annan som stött på detta? Funderar nämligen på om jag fått en "defekt" ryggsäck.
- FN/Ctrl tangenterna (som omnämnts tidigare)
- Att pekplattan känns lite "sliten" i mitten redan efter en vecka, det är "glattare" där och glider inte lika bra när man drar fingret.
- Att det inte finns USB 3.0
- Tumknapparna på musen som man fick med var inget vidare

I övrigt känns den väldigt komplett, musen har skönt scrollhjul, 1080P inga problem, Blur med maxade settings funkar klockrent (FSAA on), Crysis med alla settings på High funka nästan perfekt (FSAA off), World of Warcraft med maxade settings var inte heller några som helst problem.

Förresten, torskar man inte garantin om man överklockar grafikkortet/CPU/RAM ? - Alltså även om det skulle bli fel på något annat som inte beror på överklockningen.

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Gasol:

Bättre grafikkort är att föredra om du spelar. Gissningsvis är väl MSIn något prisvärdare än Sonyn också.

Citerar mig själv (igen) skrivet i denna tråd:
#10148493

Håller med, GX740 är absolut det bästa valet om man ska spela. Sen för att kontra kritiken du framfört (även om du tycker GX740 är bättre ändå).

- Min går ned i ryggsäcken, din ryggsäck är nog defekt.
- F/N, grymt irriterande i början ja men man vänjer sig, det gjorde jag i alla fall.
- Pekplattan kan jag inte kommentera då jag knappt använt den.
- Personligen har jag inget behov av USB 3.
- Håller med, tumknapparna på musen smäller som bara fan när man trycker på dom men det är ju inget kvalitets mus, fast den har skön passform måste jag säga.

Annat än dessa klagomål så är datorn grymt bra för sitt pris måste jag säga:)

Permalänk
Medlem

Hur är gx740 i övrigt då? Batteritid? Blir den väldigt varm vid surf/spel etc? Högljudd?
En del verkar tycka att tangentbordet är lite sisådär :/

Permalänk
Skrivet av Havoxx:

Hur är gx740 i övrigt då? Batteritid? Blir den väldigt varm vid surf/spel etc? Högljudd?
En del verkar tycka att tangentbordet är lite sisådär :/

Inte speciellt lång batteritid men det får man räkna med när den har det kraftfullaste grafikkortet på marknaden. Det blir ganska varm vid spelande men det får man också räkna med pga tidigare nämnda anledning. Den låter ganska mycket om man sitter utan hörlurar men lirar man spel med hörlurar så lär man inte störas av det. Enda dåliga med tangentborded är F/N knappens placering, och ganska liten enter-knapp men i övrigt är det inget som helst fel på det.

Permalänk

Tjena.
jag är också lite inne att köpa en gx740. Jag skulle vilja veta om någon spelar starcraft 2 med den och hur pass bra den klarar det?
Vill helst kunna spela med högsta grafik utan att se att fps ramlar ner hela tiden.

Permalänk
Avstängd

Defekt ryggsäck... haha roligaste jag läst på detta forum på länge haha...

G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whisper94:

Tjena.
jag är också lite inne att köpa en gx740. Jag skulle vilja veta om någon spelar starcraft 2 med den och hur pass bra den klarar det?
Vill helst kunna spela med högsta grafik utan att se att fps ramlar ner hela tiden.

Halloj, köpte min msi gx740 för just sc2 och lite skola. Funkar hur bra som helst, utom 4v4 när alla fajtas samtidigt i slutet blir det en del lagg. Fast de har mina polare också trots relativt nya stationära datorer. Tycker de känns en gnutta laggigt på ultra så ja kör med de mesta på high och några ultra.
Reflktioner mm är inga problem och allt detta utan någon form av clockning.
Kan verkligen rekommendera den!

/Diamond leauge numera!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

Okej :), ja det får nog bli att testa den då. Har aldrig haft bärbar innan, Mest kört med lite kraftfullare stationära.
Så får se vad jag tycker sen då

/Snart diamond med du top 10 platinum men stiger stadigt