Permalänk
Medlem

Parkeringsskylt

Hallå alla glada.

Tänkte bara att jag behövde lite hjälp att tolka den här skylten.

När gäller det max 2h?
Som jag har lärt mig så skulle jag tolka det som vardagar 8-18.
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden förresten, men är det fel så ber jag om ursäkt så får någon moderator flytta på den.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Du har tolkat det rätt.

// Tråd låst.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Konstigt isf.
En kompis som kom igårkväll fick böter för att han stog idag, kontrolltider 8 och 12.
Böterna känns ju helt oproportionerliga också, ligger på 700:-

Permalänk
Medlem

Parkering>personbil>2timmar mellan 8-18 vardagar, annars fritt>ingen parkering på tisdagar mellan 9-12, mellan 1/12 till 30/4

så skulle jag tolka det i alla fall, är dock inte säker på att det är rätt!

Permalänk
Medlem

Sjukt illa att min polare får böter då.
Han hade ju lika gärna kunnat betala den av okunskap/inte ork att bråka med myndigheterna.
Sjukt illa iaf.
700:- också, är det satt helt godtyckligt?
Tack för snabba svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggan:

Konstigt isf.
En kompis som kom igårkväll fick böter för att han stog idag, kontrolltider 8 och 12.
Böterna känns ju helt oproportionerliga också, ligger på 700:-

Parkeringen gällde inte helger som jag förstått det?
Behöver damma av mina kunskaper om skyltar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Groggan:

Konstigt isf.
En kompis som kom igårkväll fick böter för att han stog idag, kontrolltider 8 och 12.
Böterna känns ju helt oproportionerliga också, ligger på 700:-

Lapplisor är inte samhällets smartaste individer om man säger så. Man skulle kunna jämföra dom med samhall, fast det hade ju varit lite kränkande, för samhall då.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av SteFFoo:

Parkeringen gällde inte helger som jag förstått det?
Behöver damma av mina kunskaper om skyltar

Parkering gäller givetvis även helger, du får då stå där upp till 24 timmar. Skylten betyder att under vardagar 8-18 så får man stå max 2 timmar.

Till TS, din vän kan ringa och påpeka reglerna som gäller så löser dem det troligtvis på en gång, i värsta fall är han tvungen att maila.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar som förstärker det jag var i princip säker på.
Kommunhuset, som jag antar att man ska kontakta (?), har stängt idag dock så det för bli till imorgon.
Tack för alla svar återigen.

Permalänk

Som sagt de är inte guds bästa barn som blir parkeringsvakter....
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

2 timmars parkering vardagar
Dock undantag är tisdagar kl? 9-12 (eller om det är datum) 1/12 till 30/4 alltså är det parkerings förbud vid juletid om jag läser denna rätt?

Tror jag sett ett par lustiga skyltar jag med med ett par tilläggs tavlor. Tror att de kan ta ut en högre bot ju mer regler det är som skylten anger.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Få se här, Parkering 2 timmar mellan 8-18 (vardagar). Endast Personbil (vilket torde vara rätt självklart). Samt P-förbud tisdagar 9-12 mellan 1 december och 30 april.

Det jag funderar över är om det är Parkering/stannandeförbud på gatan, och det där bara är ett undantag, och det övriga gäller resterande tider. Kan kolla upp det här i RDT om man får gatunamn/kommun.

EDIT: Föreskriften säger även att "övrig tid är parkering tillåten", så det kan inte vara något sådant. Har kompisen på något sätt brutit mot generella saker i Trafikförordningen (i korsning, mot färdriktningen?).

Sen måste jag tillägga, den föreskriften var ju inte direkt så tydlig som man vill ha dem.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Ska man inte använda parkerkings-skiva när det är begränsad tid för parkering? Ibland står det iof skyltat, men det känns typ logiskt att det bör användas i vilket fall om det är tid-begränsat. Hur ska vakterna annars veta hur länge man har stått där?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ska man inte använda parkerkings-skiva när det är begränsad tid för parkering? Ibland står det iof skyltat, men det känns typ logiskt att det bör användas i vilket fall om det är tid-begränsat. Hur ska vakterna annars veta hur länge man har stått där?

P-Skiva skall väl vara skyltad, inte all kommuner som har infört p-skiva.
Parkeringsskiva - Wikipedia

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ska man inte använda parkerkings-skiva när det är begränsad tid för parkering? Ibland står det iof skyltat, men det känns typ logiskt att det bör användas i vilket fall om det är tid-begränsat. Hur ska vakterna annars veta hur länge man har stått där?

Alla villkor som gäller ska finnas uppskyltat. P-skiva är inget som förekommer överallt, och det finns numera i den nya VMFen en speciell skylt för P-skiva. Hur ska vakterna veta hur länge du stått där, man brukar normalt kolla bilarna, ventilkontroll, och sedan kanske vara tillbaka efter 2½ timme, står ventilerna likadant så har bilen stått längre än de 2 timmarna.

Skrivet av frankof:

P-Skiva skall väl vara skyltad, inte all kommuner som har infört p-skiva.

Helt rätt, och det är ju inget som säger att privata fastighetsägare inte får införa ett sådant system, så länge det är skyltat vad som gäller.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Är det inte parkeringsförbud på gatan i övrigt så gäller följande:

- 2 timmars parkeringstid tillåten mån-fre 8-18
- lördag och söndag fri tid(bara vardagar som 24h regeln gäller)
- Under perioden 1/12-30/4 gäller parkeringsförbud på tisdagar 9-12(alltså får du bara stå 8-9 och 12-18 under två timmar dessa tisdagar. Antagligen snöröjning.)

Ställer du bilen där på fredag klockan 16 så behöver du inte flytta den förrän måndag klockan 10.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias:

Är det inte parkeringsförbud på gatan i övrigt så gäller följande:

- 2 timmars parkeringstid tillåten mån-fre 8-18
- lördag och söndag fri tid(bara vardagar som 24h regeln gäller)
- Under perioden 1/12-30/4 gäller parkeringsförbud på tisdagar 9-12(alltså får du bara stå 8-9 och 12-18 under två timmar dessa tisdagar. Antagligen snöröjning.)

Ställer du bilen där på fredag klockan 16 så behöver du inte flytta den förrän måndag klockan 10.

Är det inte parkeringsförbud så gäller:
- 2 timmars parkeringstid vardagar 8-18 (övrig tid fritt, dvs upp till 24 timmar).
- 24 timmar lördag/söndag (24 timmar är standard då skylten [P] används utan tilläggstavla). Tidigare var man inte tvungen att märka ut parkeringstider som var tillåtna längre än 24 timmar, då de var gynnande för parkerande, numera med nya vägmärkesförordningen försvann det undantaget, och man kan numera se [P] med tilläggstalva [7 dygn] och liknande.
- Under perioden 1/12 - 30/4 gäller parkeringsförbud tisdagar 9-12, du får alltså stå fram till 9 och sedan efter 12 igen.

Samt det gäller ENDAST personbilar.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

- 24 timmar lördag/söndag (24 timmar är standard då skylten [P] används utan tilläggstavla).

Fast 24-timmarsregeln gäller efter väl inte då? Se Parkering - Transportstyrelsen där det står "Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd, om inte annat framgår av en tilläggstavla", vilket jag uppfattar som att mattias beskrivning stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Fast 24-timmarsregeln gäller efter väl inte då? Se Parkering - Transportstyrelsen där det står "Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd, om inte annat framgår av en tilläggstavla", vilket jag uppfattar som att mattias beskrivning stämmer.

Fast då är det ju något helt annat, nämligen kontrollavgift på tomtmark, till skillnad från en parkeringsanmärkning vilket det är frågan om på gatumark.

Man får ju göra skillnad på dessa två, dels ur skyltsynpunkt, men även ur juridisk synpunkt. Kort sagt, Parkeringsanmärkning = stått fel på gatan, kontrollavgift = fel i många p-garage, parkeringar vid privata inrättningar etc. Normfallet är en P-zon vid infart till område, och sedan [P] (skylt E19), för att ange var parkering är tillåten. Sen kan man ju även ha zoner med parkeringsanmärkningar, men då är det som sagt var på gatumark.

Annars kan jag ta och höra mig för hos kollegor/(vår entreprenör i frågan) om vad som faktiskt gäller, men det är ju mer av akademiskt intresse, då det jag skrivit är det som stämmer

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Fast då är det ju något helt annat, nämligen kontrollavgift på tomtmark, till skillnad från en parkeringsanmärkning vilket det är frågan om på gatumark.

Man får ju göra skillnad på dessa två, dels ur skyltsynpunkt, men även ur juridisk synpunkt. Kort sagt, Parkeringsanmärkning = stått fel på gatan, kontrollavgift = fel i många p-garage, parkeringar vid privata inrättningar etc. Normfallet är en P-zon vid infart till område, och sedan [P] (skylt E19), för att ange var parkering är tillåten. Sen kan man ju även ha zoner med parkeringsanmärkningar, men då är det som sagt var på gatumark.

Annars kan jag ta och höra mig för hos kollegor/(vår entreprenör i frågan) om vad som faktiskt gäller, men det är ju mer av akademiskt intresse, då det jag skrivit är det som stämmer

Hm, jag inser att jag hänvisade fel. Du har rätt i att bestämmelsen där bara gäller sådana parkeringar, men i och med att det inte nämns något annat där, uppfattar jag det då måste vara bestämmelserna om parkering i trafikförordningen som gäller. Enligt trafikförordningen 3:49 a är huvudregeln "På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag". Observera dock att jag inte alls har läst på om sådant här i detalj, så jag kan mycket väl ha missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Hm, jag inser att jag hänvisade fel. Du har rätt i att bestämmelsen där bara gäller sådana parkeringar, men i och med att det inte nämns något annat där, uppfattar jag det då måste vara bestämmelserna om parkering i trafikförordningen som gäller. Enligt trafikförordningen 3:49 a är huvudregeln "På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag". Observera dock att jag inte alls har läst på om sådant här i detalj, så jag kan mycket väl ha missat något.

Nu ska vi se här:
§ 49 a är huvudregeln, och det gäller där inget annat finns specificerat i Lokala Trafikföreskrifter, och dessa finns oftast för de mer centrala delarna av samhällen gällande parkering/parkeringsförbud och liknande. §49a gäller ENDAST där inget annat finns, och normfallet är en gata utan någon som helst skyltning om Parkering, då gäller § 49a.

Annars brukar det vara hänvisat till 10 kap 1§ punkterna 16 och 17 i trafikföreskrifterna (villkor för parkering/stannande etc) samt 10 kap 3 § , vilka som har rätt att besluta om föreskrifterna.

Har det här som en del av mitt jobb, men de som vet bäst är trots allt de som arbetar med det på heltid, främst personer hos bevakningsbolagen (läs juristerna hos t.ex. Svensk Bevakningstjänst/Securitas/Q-park etc). Jag kan ju ha fel, men det är så där vi har tolkat lagstiftningen gällande våra offentligrättsliga parkeringar på gatumark, samt även vår entreprenör har gjort samma bedömning.

EDIT: Dvs, när skylt sitter uppe som i exemplet TS hade så är det på gatumark, och normfallet är § 49a, men då behöver ingen skylt alls sitta uppe för att visa det. Från detta följer, sitter skylt uppe så är det inte § 49a som är det vi ska titta på.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Nu ska vi se här:
§ 49 a är huvudregeln, och det gäller där inget annat finns specificerat i Lokala Trafikföreskrifter, och dessa finns oftast för de mer centrala delarna av samhällen gällande parkering/parkeringsförbud och liknande. §49a gäller ENDAST där inget annat finns, och normfallet är en gata utan någon som helst skyltning om Parkering, då gäller § 49a.

Annars brukar det vara hänvisat till 10 kap 1§ punkterna 16 och 17 i trafikföreskrifterna (villkor för parkering/stannande etc) samt 10 kap 3 § , vilka som har rätt att besluta om föreskrifterna.

Har det här som en del av mitt jobb, men de som vet bäst är trots allt de som arbetar med det på heltid, främst personer hos bevakningsbolagen (läs juristerna hos t.ex. Svensk Bevakningstjänst/Securitas/Q-park etc). Jag kan ju ha fel, men det är så där vi har tolkat lagstiftningen gällande våra offentligrättsliga parkeringar på gatumark, samt även vår entreprenör har gjort samma bedömning.

EDIT: Dvs, när skylt sitter uppe som i exemplet TS hade så är det på gatumark, och normfallet är § 49a, men då behöver ingen skylt alls sitta uppe för att visa det. Från detta följer, sitter skylt uppe så är det inte § 49a som är det vi ska titta på.

Fast sådana lokala föreskrifter enligt 10:1 måste väl enligt 10:13 märkas ut med vägmärken annat än i de undantag som nämns i 10:13 a? Enligt 10:13 a 2 st. får visserligen Transportstyrelsen i enskilda fall medge ytterligare undantag, men låter inte på formuleringen som att det kan komma på fråga särskilt ofta i de här situationerna.

I det här fallet måste det väl alltså finnas någon lokal föreskrift som medger de undantag från 3:49 a som framgår av tilläggstavlorna, men utöver vad som framgår av tilläggstavlorna uppfattar jag det som att 3:49 a gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Fast sådana lokala föreskrifter enligt 10:1 måste väl enligt 10:13 märkas ut med vägmärken annat än i de undantag som nämns i 10:13 a? Enligt 10:13 a 2 st. får visserligen Transportstyrelsen i enskilda fall medge ytterligare undantag, men låter inte på formuleringen som att det kan komma på fråga särskilt ofta i de här situationerna.

I det här fallet måste det väl alltså finnas någon lokal föreskrift som medger de undantag från 3:49 a som framgår av tilläggstavlorna, men utöver vad som framgår av tilläggstavlorna uppfattar jag det som att 3:49 a gäller.

Självklart måste de lokala föreskrifterna märkas ut med vägmärken, på samma sätt som vägmärken inte kan sitta uppe utan en föreskrift som stöd.

De generella reglerna så som § 49a behöver inte märkas ut då. Vilket är anledningen till att man inte ser [P] E19 på många gator. Dvs, de generella reglerna behöver inte märkas ut, vilket även är fallet med 50 inom TBO etc.

Ser uppriktigt inte hur det kan vara relevant med den diskussion vi har nu för sakfrågan.

I det här fallet bör det vara dels en LTF som indikerar Parkeringsförbud, alt stannandeförbud för sträckan, samt ett undantag från denna (vilket vi ser av tavlorna). Ser inte hur tilläggstavlorna på något skulle indikera att 3:49a skulle gälla.

3:49a behöver ju som sagt var inte märkas ut på något sätt, precis som 3:53 inte behöver märkas ut (parkering i korsning etc)

I det här fallet så hänvisar man till 10 kap 1§ punkt 17, och har villkorat det, och 3:49a är således inte gällande. Sen har jag personligen en del synpunkter på hur föreskriften utformats, dels hur man hänvisat till gatuadresser framför avstånd mätta från korsning enligt RDT-mallarna, men även att man inte hänvisat till att den föreskrift som reglerar den här parkeringen är ett avsteg från en större parkeringszon (vilket man i och för sig anar när det ser ut som det gör med skyltningen), dvs antingen P/Stannandeförbud på gatan (vilket inte fanns).

Kan även avslöja att jag fått adressen av TS, och kollat upp detta med RDT

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Självklart måste de lokala föreskrifterna märkas ut med vägmärken, på samma sätt som vägmärken inte kan sitta uppe utan en föreskrift som stöd.

De generella reglerna så som § 49a behöver inte märkas ut då. Vilket är anledningen till att man inte ser [P] E19 på många gator. Dvs, de generella reglerna behöver inte märkas ut, vilket även är fallet med 50 inom TBO etc.

Ser uppriktigt inte hur det kan vara relevant med den diskussion vi har nu för sakfrågan.

I det här fallet bör det vara dels en LTF som indikerar Parkeringsförbud, alt stannandeförbud för sträckan, samt ett undantag från denna (vilket vi ser av tavlorna). Ser inte hur tilläggstavlorna på något skulle indikera att 3:49a skulle gälla.

3:49a behöver ju som sagt var inte märkas ut på något sätt, precis som 3:53 inte behöver märkas ut (parkering i korsning etc)

I det här fallet så hänvisar man till 10 kap 1§ punkt 17, och har villkorat det, och 3:49a är således inte gällande. Sen har jag personligen en del synpunkter på hur föreskriften utformats, dels hur man hänvisat till gatuadresser framför avstånd mätta från korsning enligt RDT-mallarna, men även att man inte hänvisat till att den föreskrift som reglerar den här parkeringen är ett avsteg från en större parkeringszon (vilket man i och för sig anar när det ser ut som det gör med skyltningen), dvs antingen P/Stannandeförbud på gatan (vilket inte fanns).

Kan även avslöja att jag fått adressen av TS, och kollat upp detta med RDT

Hehe, det blev lite rörigt det här, så låt oss börja med att se om vi fortfarande är oense. Menar du alltså fortfarande att det gäller 24 timmar även på lördagar och söndagar på parkeringen i fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Hehe, det blev lite rörigt det här, så låt oss börja med att se om vi fortfarande är oense. Menar du alltså fortfarande att det gäller 24 timmar även på lördagar och söndagar på parkeringen i fråga?

På parkeringen i fråga anser jag att 24 timmar gäller, då 2 timmar endast är mellan 8-18 vardagar utom vardag före sön och helgdag samt utom söndagar.

Samt, föreskriften säger så här "På Xvägens östra sida mellan husnummer 2-32 får personbil parkeras under högst 2 timmar mellan kl. 09.00-18.00 alla dagar utom tisdagar mellan kl.
09.00-12.00 under perioden 1 december till 30 april. Övrig tid är parkering
tillåten. Parkering skall ske på markerade platser."

Samt den generella föreskriften med följande innehåll:
"Inom en zon bestående av Xvägen, Yvägen och Zvägen - delen
söder om anslutningen med Avägen, får fordon inte parkeras.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

På parkeringen i fråga anser jag att 24 timmar gäller, då 2 timmar endast är mellan 8-18 vardagar utom vardag före sön och helgdag samt utom söndagar.

Samt, föreskriften säger så här "På Xvägens östra sida mellan husnummer 2-32 får personbil parkeras under högst 2 timmar mellan kl. 09.00-18.00 alla dagar utom tisdagar mellan kl.
09.00-12.00 under perioden 1 december till 30 april. Övrig tid är parkering
tillåten. Parkering skall ske på markerade platser."

I så fall stämmer ju inte föreskriften med skylten, eftersom tvåtimmarsregeln enligt skylten endast gäller vardagar utom dag före sön- och helgdag. Skylten tolkar jag som att det inte finns någon särskild reglering på vardag före sön- och helgdag samt söndag, vilket skulle innebära att trafikförordningen 3:49 a gäller då, så alltså bör det inte finnas någon 24-timmarsgräns de dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

I så fall stämmer ju inte föreskriften med skylten, eftersom tvåtimmarsregeln enligt skylten endast gäller vardagar utom dag före sön- och helgdag. Skylten tolkar jag som att det inte finns någon särskild reglering på vardag före sön- och helgdag samt söndag, vilket skulle innebära att trafikförordningen 3:49 a gäller då, så alltså bör det inte finnas någon 24-timmarsgräns de dagarna.

Som sagt, tycker inte om föreskriften överhuvudtaget, man bör ju använda normal terminologi vid föreskrifter, och inte använda "alla dagar", utan istället nyttja vardagar. Vilket vi även diskuterat på jobbet, vilken terminologi som är lämplig, dels för att den ska vara juridiskt bindande, men även för att "Svensson" ska förstå vad den faktiskt innebär.

"Övrig tid är parkering tillåten". 3:49a gäller ju inte då det för hela området är en zon (vilket denna föreskrift medger undantag ifrån, dvs parkering är tillåten inom en parkeringszon (på markerade platser), vilket detta är och de allmänna reglerna i Trafikförordningen gäller ju inte då.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

3:49a gäller ju inte då det för hela området är en zon (vilket denna föreskrift medger undantag ifrån, dvs parkering är tillåten inom en parkeringszon (på markerade platser), vilket detta är och de allmänna reglerna i Trafikförordningen gäller ju inte då.

Jag har säkert missuppfattat det på något sätt, men som jag ser det är det endast i den mån som föreskrifter och vägmärken säger något annat som 3:49 a inte gäller. Den generella föreskriften säger ju att parkering allmänt är förbjuden inom området och det markeras säkerligen med en skylt på något annat ställe, men just där den avbildade skylten sitter finns det ju ett undantag genom P-skylten med tilläggstavlor. Som jag uppfattar det, ska P-skylten oberoende av de generella zonbestämmelserna tolkas som att 3:49 a ska tillämpas på den platsen i de fall tilläggstavlorna inte säger något annat. På vardagar före sön- och helgdagar samt söndagar är tilläggstavlorna inte tillämpliga, och därför får jag uppfattningen att 3:49 a måste vara tillämplig då.

Just nu är jag tyvärr trött och har antagligen inte uttryckt mig särskilt tydligt, men jag återkommer i morgon och får se vilken uppfattning jag har då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Jag har säkert missuppfattat det på något sätt, men som jag ser det är det endast i den mån som föreskrifter och vägmärken säger något annat som 3:49 a inte gäller. Den generella föreskriften säger ju att parkering allmänt är förbjuden inom området och det markeras säkerligen med en skylt på något annat ställe, men just där den avbildade skylten sitter finns det ju ett undantag genom P-skylten med tilläggstavlor. Som jag uppfattar det, ska P-skylten oberoende av de generella zonbestämmelserna tolkas som att 3:49 a ska tillämpas på den platsen i de fall tilläggstavlorna inte säger något annat. På vardagar före sön- och helgdagar samt söndagar är tilläggstavlorna inte tillämpliga, och därför får jag uppfattningen att 3:49 a måste vara tillämplig då.

Just nu är jag tyvärr trött och har antagligen inte uttryckt mig särskilt tydligt, men jag återkommer i morgon och får se vilken uppfattning jag har då.

Först av allt, ber om ursäkt för ett sent svar, men blev lång dag på jobbet. (Med ärenden liknande detta, dvs föreskrifter samt skyltar, samt TA-planer etc).

Hade för övrigt ett ärende liknande detta, men då fanns skylt uppsatt för parkeringsförbud, men ingen föreskrift => ingen som helst möjlighet att komma åt parkerade fordon. Lösningen är då i följande ordning 1) täcka skylten (så kommer man åt de som långtidsparkerat i strid med 3:49a), och 2) skriva
föreskrift 3) avtäcka skylten och det är då möjligt att komma åt all parkering. Normaldag för en trafikingenjör med andra ord. (Bortsett från alla telefonsamtal från medborgare om allt från vägars underhåll till kontakter med ansvariga för kollektivtrafik och byggledare för vägprojekt)

3:49a är som sagt generella regler, vilka gäller när inget annat finns reglerat med en LTF. I det här fallet finns dels en zon (över två gator till förutom den som TS tar upp), vilken är det som reglerar bort 3:49a. Sedan har man ett undantag från zonen (den skyltning som sitter), vilken tillåter parkering enligt de riktlinjer som står där. Bl.a. med följande formulering "Övrig tid är parkering tillåten", vilket då i normfallet innebär 24 timmar, om inget annat står i föreskrift +skyltning (vilket det inte gör i det här fallet).

3:49a är ju en av de saker som inte behöver märkas ut, den gäller t.ex. på de flesta villagator etc (där man inte har något behov av reglering normalt). Tilläggstavlorna visar ju bara de undantag som finns från normalfallet (dvs [P] utan några som helst tillägg, vilket är 24 timmar alla dagar).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Tilläggstavlorna visar ju bara de undantag som finns från normalfallet (dvs [P] utan några som helst tillägg, vilket är 24 timmar alla dagar).

Vänta nu, menar du att P-skylten utan några som helst tilläggstavlor betyder 24 timmar alla dagar? Det kanske stämmer, men var framgår det i så fall? Jag trodde att P-skylten utan tilläggstavlor betydde att 3:49 a skulle tillämpas där.