Permalänk

Behöver skoldator <10 000kr

Jag börjar direkt med minimikraven (vad jag helst vill ha inom parantes):

Max 10 000kr (~7000kr)
15-tumsskärm, upp till ca 17
1,6 GHz dual core eller 3 GHz CPU (+2GHz dual core)
3 GB RAM (+4GB)
300GB hårddisk (500 GB)
CD-RW

Extra plus (prioriterat):
* Bra grafikkort - vi kommer att köra AutoCAD
* Linux-stöd (exempelvis för Ubuntu; *väldigt* viktigt för mig)
* Billigt MS Office i paketet

Jag har redan hittat flera stycken som matchar kraven. Det jag funderar på just nu är hur jag ska bestämma mig.

Jag vill ha bra byggkvalitet, något som jag kan ha ett längre tag (utbildingen varar 2 år, jag vill ha datorn längre). Den kommer att bäras fram och tillbaka, hållas i knät och lite sådant, men inget överdrivet viftande. Den ska vara stabil, men behöver inte vara byggd för att slängas ut för stup.
Jag vill helst ha bra Linux-stöd. Med bra Linux-stöd menar jag att WLAN-drivrutiner och strömsparfunktioner, bland annat, ska funka som de ska.
Det är ett plus om den är uppgraderingsbar (t.ex. att man kan utöka RAM-minnet). Batteritid är inte det viktigaste, men såklart ett plus om datorn håller ett par timmar utan att vara inpluggad. En stor hårddisk är också trevligt, gärna 500 GB.

Självklart så är prisvärdhet prioriterat. Jag kommer inte att köpa en monsterdator bara för att jag har råd, utan det som ger mest för pengarna är vad jag köper.

(Appropå ingenting så ser jag mig själv som en datornörd, och en dator som man kan mixtra en massa med skulle vara ganska kul. Jag är inte så värst insatt i hårdvara då jag inte har någon stabil inkomst, så jag lär behöva lite hjälp med att skaffa laptop till plugget.)

Exempel på datorer jag har tittat på (fråga efter länkar om ni inte hittar dem):

Acer eMachine E727
Acer Aspire AS5738ZG
HP G62 a35SO
Asus K52JC SX024V
HPG62A33EO
Acer ASLXPTD02233
Acer AS5741G
HP Pavilion dv6 2145eo
Samsung R530 JS05
MSICX620019NE / MSI CX620 019

Är det något mer ni vill veta om vad jag behöver/vill ha så fråga bara.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Medlem

Commodore 64, C64C, 1541-II, Disks, Joystick and cables - eBay (item 130425967096 end time Sep-05-10 04:45:10 PDT)

Perfekt dator för dina krav!

Skämt åsido.

Om det är design så är det väl en mac grabben ska ha?

Acer AS5741G skulle jag i övrigt rekommendera då den kvalificerar sig till kraven till ett bra pris.

Visa signatur

Ryzen 5 5600x, XFX 319 MERC 6800 XT, G.Skill Trident Neo Z 16gb 3600mhz
MSI X570 Gaming Plus, Firecuda 520 1tb, Samsung 980 1tb, Fractal Ion+ 760W Platinum.

Permalänk

Vad gäller CAD så har jag fattat det som så att det bara är riktigt extrem cad som behöver grafikkort och det är väldigt få laptops som har grafikkort som funkar med cad.

Skulle tro att du klarar dig utmärkt på en dator med i5 cpu och tex. 5650m grafikkort(som för övrigt har väldigt bra perstanda om du skulle få för dig att spela)

En timelineX 5820TG kanske vore något, den är lätt, smidig, bra batteritid och riktigt grym prestanda.

Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G50Mn (LX.PTN02.187) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Det finns billigare alternativ också, om spelprestandan inte spelar så stor roll så är nog inte acer 5741G nån dum idé..

Acer Aspire 5741G-5453G32Mn (LX.PTD02.233) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Skrivet av Tompii:

Om det är design så är det väl en mac grabben ska ha?

Acer AS5741G skulle jag i övrigt rekommendera då den kvalificerar sig till kraven till ett bra pris.

1: Det är byggkvalitet jag vill ha, design skiter jag i.
2: Appleprodukter kommer aldrig att komma i närheten av mig.
3: Ska kolla upp datorn, seom den är bra.

Skrivet av thereal_twisted:

Vad gäller CAD så har jag fattat det som så att det bara är riktigt extrem cad som behöver grafikkort och det är väldigt få laptops som har grafikkort som funkar med cad.

En timelineX 5820TG kanske vore något, den är lätt, smidig, bra batteritid och riktigt grym prestanda.

Det finns billigare alternativ också, om spelprestandan inte spelar så stor roll så är nog inte acer 5741G nån dum idé.

1: Ja, det är tur att inte allt behöver bra grafikkort.
2: Ska titta på datorn.
3: Ja, jag spelar sällan. Det kan hända att mna någon gång kommer köra LAN med klasskamraterna, men jag behöver ändå inget monster.

Tackar för svaren, förhoppningsvis hinner jag bestämma mig för en dator innan veckan är slut.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

En timelineX 5820TG kanske vore något, den är lätt, smidig, bra batteritid och riktigt grym prestanda.

Det finns billigare alternativ också, om spelprestandan inte spelar så stor roll så är nog inte acer 5741G nån dum idé.

Skrivet av Natanael_L:

2: Ska titta på datorn.

1: Jag har tittat på datorn nu, den är faktiskt riktigt schysst! Vill-ha-känslorna börjar visa sig.
Det jag funderar på mest är priset. Jag kan tänka mig lägga 9000kr på en sådan, men så fungerar jag lite på om det finns något motsvarande som är billigare. Jag kan klara mig utan 8h batteritid, även om det är trevligt.
Och så klart, Linux-stödet! Vet ni hur bra Linux fungerar på de datorerna? Om det fungerar bra så kanske jag rentav beställer en sådan idag.
Edit: Jodå, Linux verkar fungera bra numera!
Acer Aspire Timelinex 5820tg

2: Den verkar också OK, men så vill jag ju inte ha en dator som ligger precis på gränsen för vad som rekommenderas (t.ex. RAM-minnet). Jag ska ju ha den ett tag, och ha den till annat efteråt. +1 GB är ju +33%, och mer än så om man ser till vad som är tillängligt för program (OS:et tar ju en del).

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk

De här verkar vara schyssta datorer:

JME Data / ACER Aspire 7551G-N934G50Mn - Phenom II N930 2 GHz - 17.3" TFT - ACER Aspire 7551G
Acer Aspire 5745G - Inet.se
Acer Aspire AS5741G-5454G50Mnk 15,6-tums laptop med kraftfull Core i5-processor - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum
Acer AS5740DG-334G32MN 3D 15,6-tums laptop med 3D-funktion! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum (3D, hahahaha)
Packard Bell EasyNote TM85-JO-742NC 15,6-tums laptop med hög prestanda! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum - Ganska lockande
Acer TimelineX AS5820TG-5454G50MN Kraftfull laptop med 8 timmars batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum - Funderar mest på denna eller ovanstående

(Jag tänker lägga till fler modeller i listan senare)

Jag börjar alltså på måndag, och då jag inte är säker på när vi kommer att behöva datorerna så vill jag köpa en NU! (Dvs. före söndagen är slut.)

Hjälp?

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Skrivet av Natanael_L:

Vill du ha 15" eller 17"? Eller spelar det ingen roll? Och spelprestandan spelade inte så stor roll heller, med lite tur kanske det går att hitta nån maskin med i7 Q cpu.

[EDIT]

Kollade på dell.se lite, där kan man få en studio 15 med i7 720qm, fullHD skärm, 6gb ram, 500gb hdd, ati 5740m grafikkort osv, för ca 10k (med 10% rabattkod från rabattkod.de) Det är riktigt riktigt mycket dator för pengarna. Måste vara ganska trevligt med fullHD skärm när man sitter med cad väl?

Annars, budgetalternativet, också mkt prisvärd

Egenskaper för Acer Aspire 5741G-5454G50Mn (LX.PTD02.232)

Permalänk

Datorinköp genomfört
Det blev en Acer Aspire-modell.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Medlem

Acer har sämst kvalité enligt undersökningar, samt enligt klagoropen på forumet. Jag skulle inte rekommendera acer för en dator som ska användas som en bärbar. En dator som loket fälls upp och ned ofta, ned i ryggsäcken, vandra antal metrar, upp ur ryggsäcken, lägga på ett bord, flytta med endast en hand, osv osv. Nja acer är nog inte grejen där.
En "bärbardator" som får stå på skrivbordet i uppfällt läge 24/7 är en annan sak.

Acer är den typiske nördens våta dröm där kvantitet går före kvalité. Acer är nästan alltid prisvärdast om man endast ser på prestandapoäng/krona. Vad som istället har sparats in på är chassit, skärmen och komponentvalet i form av kvalitén. Men dessa syns ju inte i ett prestandadatablad utan köparen upptäcker detta två månader efter köp två minuter innan en ppredovisning.

Vad man mer behöver tänka på att 3 kgs dator kan låta som en vikt att inte bry sig om. Men vad många får erfara är att dessa tre kilo + nätadapter + böcker i skolarbetet inte är världens roligaste att kånka på till skolan/mellan föreläsningar/efter skolan (dvs på stan, resan hem osv osv).
En netbook liknande modell är oftast att föredra som dessutom har lång batteritid så att nätdel inte behövs, typ ul30-serien. Dock får man ju kolla upp om en i5a med rätt dålig grafikkrets klarar tyngre cad.
För många "vanliga" studenter, typ jag själv, fungerar en vanlig netbook utmärkt.

En annan idé är att satsa på premiummodellerna som typ dell latitude eller halva thinkpads sortiment. Dessa är byggda med främst kvalitén i fokus istället för prestandan.