Dator till student med bra budget

Permalänk
Medlem

Dator till student med bra budget

Tjenixen. Precis börjat plugga och kommit fram till att en bärbar dator i princip är ett måste.

Jag fyller år snart och har fått ett löfte från föräldrarna att de kommer sponsra med ca 5k. Själv sitter jag inne på mycket mer än så, så pengar är i princip inga problem!

Så vad behöver jag?
Ska helst ha bra batteri.
Tyst
Inte ha damp
Skall troligtvis flyttas mkt, så inget porslins chassi
vikt är inte så farligt då jag bor 10 min gång från skolan

Aja fire away!

Tillägg:
ska gärna klara lite spel också, ifall man ska lana nån gång eller så

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Haha onekligen!

Men det känns som den är lite overkill? 15 tums räcker btw

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Den såg riktigt bra ut! Batteritiden ligger dock på 3.5h.. Kanske lite lågt men de funkar nog.

I jämförelse med den över har den ju insane batteritid

Permalänk
Medlem

Till priset av ett sämre grafikkort, du sa att du ville kunna spela på den. Kan inte säga säkert men tvekar på att du kan spela mycket på ett Radeon 5650 mobility kort.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Till priset av ett sämre grafikkort, du sa att du ville kunna spela på den. Kan inte säga säkert men tvekar på att du kan spela mycket på ett Radeon 5650 mobility kort.

Okok. Bra att veta..

Har ni något tips på ännu billigare alternativ? Så jag med facit i hand kan välja med gott samvete

Kanske runt 7k klassen?

Permalänk
Medlem

Du kan gott och väll spela på 5650 men självklart kan du inte spela crysis på high, tex SC2 och troligen diablo 3 kommer flyta utmärk på den med höga till medium inställningar. (mest medium)

ATI Mobility Radeon HD 5650 - Notebookcheck
Fakta om grafikortet och hur mycket fps du får i några spel

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Skrivet av Fuskobot:

Du kan gott och väll spela på 5650 men självklart kan du inte spela crysis på high, tex SC2 och troligen diablo 3 kommer flyta utmärk på den med höga till medium inställningar. (mest medium)

ATI Mobility Radeon HD 5650 - Notebookcheck
Fakta om grafikortet och hur mycket fps du får i några spel

5650 sägs vara väldigt dåligt

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

saxxat från länken "Compared to desktop graphics cards, the Mobilty 5650 is similar to a ATI Radeon 5570 with lower core clock speeds and slower memory speeds (the desktop 5570 is similar to the Mobility 5770)." Nu kanske jag inte förstår det rätt men låter som rätt dåligt. Kanske dock inte behövs lika mkt kräm för en sådan liten skärm?

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

saxxat från länken "Compared to desktop graphics cards, the Mobilty 5650 is similar to a ATI Radeon 5570 with lower core clock speeds and slower memory speeds (the desktop 5570 is similar to the Mobility 5770)." Nu kanske jag inte förstår det rätt men låter som rätt dåligt. Kanske dock inte behövs lika mkt kräm för en sådan liten skärm?

Nej med tanke på upplösningen så fungerar det grafikkortet bra i spel ändå. Tror det klarar av alla spel, om än inte på högsta.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

När det gäller bärbart så är jag för mac så en vanlig klassik macbook!

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Nej med tanke på upplösningen så fungerar det grafikkortet bra i spel ändå. Tror det klarar av alla spel, om än inte på högsta.

Var upplösningen jag menade med liten skärm, skulle absolut inte vilja sitta i 1920x1080 på 15". Formulerade mig nog bara lite klantigt. Har dock ingen koll på vad man normalt kör i för upplösning på en modern 15" laptop.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin681:

När det gäller bärbart så är jag för mac så en vanlig klassik macbook!

Han ville spela på den också.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den här verkade najs. MSI GX740-238NE - Inet.se

Visa signatur

Q9550 @ 2.83 | MSI P45 | Kingston 4GB @ 800mhz | XFX ati 5850 black edition | thermaltake toughpower 750W | samsung spinpoint 500GB | cooler master centrino 534 | samsung syncmaster 225BW | steelseries ikari | logitech G15 | Icemat Siberia, Steelseries 7H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Han ville spela på den också.

blizzard spelen finns native till mac, sedan finns det bootcamp så man kan dualboota med windows om man vill.

Permalänk
Medlem

Jo men vad får han för macbook för 7000 kr? Hade han gett en budget på 20k så hade det gått bra med en mac men nu är det inte så mkt pengar. Trodde det rörde sig om 10-15k från början med tanke på hur hans första inlägg va formulerat.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

laptop har oftast 1366x768 eller något liknande.
Det näst bästa grafikortet för bärbara är ati mobility 5870 (nerklockat 5770) som har 5750:ish prestanda men de grafikorten offrar vikt,batteritid och temperatur/ljudnivå

5650 går att spela på, men om man ska jämföra med stationära grafikkort så tycker jag att ni borde hålla er till stationära.
Sedan så måste man inte maxxa alltid, en gång i tiden spelade man spelen pga hur spelet spelades och inte hur pass grafiken var. (överdrivet men ändå)

Jag spelar sc2, cs wc3 på ett mobility 3430 och det funkar änså länge, men ska nog skaffa en stationär när 6800 serien kommer.

Kom ihåg att en laptop inte håller standarden lika länge som än stationär.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Alltså pengar är inga problem, men ja vill ha, det populära ordvalet, en prisvärd dator.. Med rätt egenskaper hehe.

Spel är oviktigt med hög kvalle. Ja har en stationär om ja ska maxa crysis. Mest att den ska klara spelen.. Helt ok grafik men inte bra liksom. Medium/low kanske? Helst ska den va tyst o snabb