Leadtek utvecklar instickskort med Cell-processorer

Permalänk
Melding Plague

Leadtek utvecklar instickskort med Cell-processorer

Leadtek tar fram ett instickskort med fyra Cell-processorer. Tänkta användningsområden är bland annat bildbehandling och videokodning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oj va nödvändigt...

Permalänk
Medlem

kunde de bara inte smacka på en större passiv kylfläns som täckte alla processorer?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Ser väldigt gammal-dags ut. Men väldigt häftigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Till vilken nytta? Om denna kostar mer än en tusing kommer det vara mer värt att skaffa en kraftfullare central processor/er.

Finns det några tester på såna här?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Skulle de funka att använda till F@H?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Skulle de funka att använda till F@H?

Rent teoretiskt ja? Så länge någon utvecklar en klient som passar det här kortet.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

större kylare plz.
och vill någon berätta, eller länka, vad en pc användare har för nytta av en sån här produkt.
ja, förutom att bygga missilanordningar....

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

större kylare plz.
och vill någon berätta, eller länka, vad en pc användare har för nytta av en sån här produkt.
ja, förutom att bygga missilanordningar....

Rendera film och bilder på mer seriöst nivå kan ta dygn utan vettigt beräkningskraft, så det är väl snarare proffsanvändare än hemanvändare som dom riktar in sig mot. Jag skulle inte tacka nej, sysslar med simuleringar som tar sisådär 30 minuter per gång, skulle vara trevligt att lägga dom på ett beräkningskort.

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^bot:

Rendera film och bilder på mer seriöst nivå kan ta dygn utan vettigt beräkningskraft, så det är väl snarare proffsanvändare än hemanvändare som dom riktar in sig mot. Jag skulle inte tacka nej, sysslar med simuleringar som tar sisådär 30 minuter per gång, skulle vara trevligt att lägga dom på ett beräkningskort.

Tackar
Skönt att höra att det inte är en produkt för en sån som mig (dvs nördig pc-spelare med ett behov att ha allt det senaste)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Nån mer som känner igen den?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

De första jag tänkte på var: de ser ut som aktiva Northbridge kylare och varför tog man bort dem? Jo för de var kassa och lät för mycket. Så varför skulle man vilja ha 4st små aktiva "northbridge" kylare istället för en stor passiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Rent teoretiskt ja? Så länge någon utvecklar en klient som passar det här kortet.

Men hur skulle de prestera?

Skulle de ge som en CPU eller GPU i PPD?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men hur skulle de prestera?

Skulle de ge som en CPU eller GPU i PPD?

Borde väl i såna fall prestera som 4st PS3:or ungefär. Fast är det bara jag som tycket att en 1x PCIe borde vara en begränsning för den här typen av kort?!?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Borde väl i såna fall prestera som 4st PS3:or ungefär. Fast är det bara jag som tycket att en 1x PCIe borde vara en begränsning för den här typen av kort?!?

Om de används till F@H så är de ju inget bekymmer.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Undrar hur skalbarheten är då kortet ser ganska budget-inriktat ut, en maskin med grafikkort och 6st sådana kort borde ju ha en del beräkningskraft. Kanske inte direkt en konkurrent till Nvidias Quadra-serie men något för entusiasten kanske..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Detta kan verkligen behövas vid en eventuell framtida PS3-emulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badpop:

De första jag tänkte på var: de ser ut som aktiva Northbridge kylare och varför tog man bort dem? Jo för de var kassa och lät för mycket. Så varför skulle man vilja ha 4st små aktiva "northbridge" kylare istället för en stor passiv?

Är nog inte tänkt att Karl-Gösta 13 år ska ha att köra CSS på. Men att racka ett tiotal i serverrummet skulle ju kunna sitta fint när man ska rendera/encoda lite tuffare grejer...

Permalänk

Borde inte fyra ps3 processorer behöva mer än ett 1x PCIe? Tycker swec kan köra ett prestandatest, men det känns lite oklart för vad dom är till för? :/

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Om dom bara kan porta OpenCL eler CUDA till den så blir det plötsligt mycket intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Borde väl i såna fall prestera som 4st PS3:or ungefär. Fast är det bara jag som tycket att en 1x PCIe borde vara en begränsning för den här typen av kort?!?

Nja, så enkelt är det nog inte. PS3 avänder ju en Cell-processor med 7 (fast bara 6 som kan användas av programmeraren) SPU:er klockade till 3.2 GHz, medan denna vad jag kan hitta innehåller 4 SPU:er klockade till max 1.5 GHz (källa Wikipedia). Detta kort är förmodligen ungefär lika kraftfullt som en PS3:a om man bara räknas med rå beräkningskraft.

Och jag vet inte riktigt vad marknaden för detta kort skulle vara. Jag vet några på universitet där jag jobbar som säkert skulle tycka att det här var intressant, men det känns som att användningsområdet utanför den akademiska världen är rätt så liten. Och jag kan ju tänka mig hur det låter (bzzzzzzZZZZZZZZ...).

Permalänk
Entusiast

Just nu hade jag blivit väldigt glad över en såndär och ett plugin till Adobe Premiere. Det är segt att sitta och vänta i över en timme på att filmen ska tuggas klart. IOF hade ett plugin för OpenCL antagligen varit lika bra i der här läget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vore nice om den fixade 3Dsmax renderingar, för att vänta 20 timmar och sen hitta små fel gör mig lika galen varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, så enkelt är det nog inte. PS3 avänder ju en Cell-processor med 7 (fast bara 6 som kan användas av programmeraren) SPU:er klockade till 3.2 GHz, medan denna vad jag kan hitta innehåller 4 SPU:er klockade till max 1.5 GHz (källa Wikipedia). Detta kort är förmodligen ungefär lika kraftfullt som en PS3:a om man bara räknas med rå beräkningskraft.

Och jag vet inte riktigt vad marknaden för detta kort skulle vara. Jag vet några på universitet där jag jobbar som säkert skulle tycka att det här var intressant, men det känns som att användningsområdet utanför den akademiska världen är rätt så liten. Och jag kan ju tänka mig hur det låter (bzzzzzzZZZZZZZZ...).

Aha, är de såna snikvarianter? Jag bara antog att det var standard-cellen från PS3.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Till vilken nytta? Om denna kostar mer än en tusing kommer det vara mer värt att skaffa en kraftfullare central processor/er.

Finns det några tester på såna här?

Från nyheten om originalkretsen
"Toshiba talar om att SpursEngine är dubbelt så kraftfull som konkurrerande hårdvara, och är tillräckligt snabb för att kunna koda digital-TV till MPEG4 i realtid.

Andra användningsområden är så kallad biometri, exempelvis ansiktsigenkänning. Med SpursEngine blir applikationerna inte lika beroende av processorns prestanda, och kan utökas med fler beräkningsintensiva funktioner."

Nu har man alltså 4x beräkningskapacitet på ett kort.

Skrivet av Nioreh83:

Borde väl i såna fall prestera som 4st PS3:or ungefär. Fast är det bara jag som tycket att en 1x PCIe borde vara en begränsning för den här typen av kort?!?

Det är PCIe x4.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Den borde vara rätt så snabb vid brute force av lösenordshashar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Aha, är de såna snikvarianter? Jag bara antog att det var standard-cellen från PS3.

Skulle tippa på att det är samma Cell som finns i PS3 faktiskt.
P.g.a principen bakom en konsol, att all hårdvara skall vara likadan så kan man inte göra som i processor eller grafikkortsbranschen och stänga av fler funktionella enheter än vad som är specificerat i konsolens specifikationer. Kontentan av detta blir att alla Cell som tillverkas med fler än en trasig SPE (en är avaktiverad som standard för att öka yielden har jag för mig) i princip är värdelös för Sony, då den inte går att använda i PS3.

Genom att sätta en lägre gräns, t.ex. 4SPE:s så kan många av dessa kasserade PS3 Cell säljas som produkter med annat användningsområde. Om det stämmer att dessa har mycket lägre klockhastigheter kan det ju vara så att man ytterligare kan utöka andelen "kasserade" chips som man kan använda genom att utöver de som har för många trasiga SPE:s kan använda de som inte klarar frekvenskraven eller TDP:n för en PS3:a.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Skulle tippa på att det är samma Cell som finns i PS3 faktiskt.
P.g.a principen bakom en konsol, att all hårdvara skall vara likadan så kan man inte göra som i processor eller grafikkortsbranschen och stänga av fler funktionella enheter än vad som är specificerat i konsolens specifikationer. Kontentan av detta blir att alla Cell som tillverkas med fler än en trasig SPE (en är avaktiverad som standard för att öka yielden har jag för mig) i princip är värdelös för Sony, då den inte går att använda i PS3.

Genom att sätta en lägre gräns, t.ex. 4SPE:s så kan många av dessa kasserade PS3 Cell säljas som produkter med annat användningsområde. Om det stämmer att dessa har mycket lägre klockhastigheter kan det ju vara så att man ytterligare kan utöka andelen "kasserade" chips som man kan använda genom att utöver de som har för många trasiga SPE:s kan använda de som inte klarar frekvenskraven eller TDP:n för en PS3:a.

SpursEngine är dock så annorlunda jämfört med vanliga Cell att jag skulle säga att det är osannolikt att de använt kasserade Cell-processorer. Om man läser t.ex. denna intervju så beskrivs en del av de saker som skiljer mellan SpursEngine och Cell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Den borde vara rätt så snabb vid brute force av lösenordshashar.

Helt klart. Var det inte nån snubbe som använde ett mindre PS3-kluster för just det?

Iofs som kom ju polisen och tog honom, men ändå.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badpop:

De första jag tänkte på var: de ser ut som aktiva Northbridge kylare och varför tog man bort dem? Jo för de var kassa och lät för mycket. Så varför skulle man vilja ha 4st små aktiva "northbridge" kylare istället för en stor passiv?

I det här fallet tror jag dom valde att ha små flänsar med fläkt istället för stora passiva såna är att dessa kort sitter i arbetstationer som är inte lika känsliga för oljud då dessa används på företag där det lätt dränks av sorlet från medarbetare samt att passiva flänsar skulle bli stora och det skulle göra det omöjligt att använda flera såna kort i tex racksystem.

Skrivet av Galna_Dvärgen:

Borde inte fyra ps3 processorer behöva mer än ett 1x PCIe? Tycker swec kan köra ett prestandatest, men det känns lite oklart för vad dom är till för? :/

Fortfarande ? Efter att flera har förklarat att dessa kort används främst inom professionelllt videobearbeting samt tunga simulationer och beräkningar. Finns fler användningsområden för en dator än spel

Visa signatur

Der Steppenwolf