Fyrkärnig processor från VIA på väg

Permalänk
Melding Plague

Fyrkärnig processor från VIA på väg

VIA Technologies har hamnat i skymundan bland jättar som Intel och AMD, men det hindrar inte företaget från att ta fram nya produkter. Nu kan en fyrkärnig "Nano" vara på väg.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter kul

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

svårt att köpa via produkter i sverige.
gillar annars via grejjer starkt. Dra liter mer än en atom men kan misshandla en atom prolle(tror det blev lite jämnare med ht på atom)

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Jaa, vore kul om Via kunde göra nått som verkligen tog andelar av Atom, gillar dem, dom är verkligen "underdogs" men kämpar på bra, och skulle inte ha nått emot lite framgång för dem.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

JA är prestandan god så kommer det nog bli bra.

Permalänk
Avstängd

VIA är inte så liten som många tror. Dom har bara ställt in sig på en andra nischer än AMD och Intel. Deras prollar gillar jag starkt och det gör industrin också med tanke på att majoriteten av deras prollar hamnar i just industrin som styrprollar och liknande.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd

En sån CPU kan man ju lätt ha i sin radio xD 20w är ju inte mycket

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Redzo:

VIA är inte så liten som många tror. Dom har bara ställt in sig på en andra nischer än AMD och Intel. Deras prollar gillar jag starkt och det gör industrin också med tanke på att majoriteten av deras prollar hamnar i just industrin som styrprollar och liknande.

Om du syftar på det jag skrev så kanske jag uttryckte mig dåligt, jo dom är stora i andra delar, men jag syftade just på PC marknaden

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

4 kärnigt kan ju bli intressant

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett prestanda test på denna hade jag verkligen velat se, dessutom tycker jag att atom är lite väl dominerande på netbook sidan.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Ett prestanda test på denna hade jag verkligen velat se, dessutom tycker jag att atom är lite väl dominerande på netbook sidan.

Via Nano versus Intel Atom Performance Shootout and Review - Synthetic Benchmarks - Reviews by ExtremeTech

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Kul för VIA. Synd bara att deras produkter är sällsynta i Sverige och att deras priser oftast är ganska höga. Undra hur denna fyrkärniga prollen är uppbyggd? Skulle inte förvåna mig om det är två stycken dubbelkärniga ihopa klistrade under samma skal. Som Intel:s MCM design.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Skulle tanka drivers till en VIA produkt back in the day, filen på den officiella hemsidan hade virus var inte direkt på topp /facepalm

Permalänk

VIA... Har riktigt dåliga erfarenheter av VIA.
Sämsta skräp som släppts på marknaden enligt mig.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl gamla Nano?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Det är väl gamla Nano?

Japp det är det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Skulle tanka drivers till en VIA produkt back in the day, filen på den officiella hemsidan hade virus var inte direkt på topp /facepalm

Vad fick du för virus?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Inaktiv

Det ska bli intressant att se hur pass bra dessa är på att beräkna. Finns inte mycket att klaga på förbrukningen iallafall.

Permalänk
Medlem

Omkring 10-15 Watt så kanske det skulle vara intressant. 20 är alldeles för mycket om de tänkt konkurrera med Intels ULV. Men är denna tänkt för en annan slags datorer så kan det vara helt okej beroende på prestanda.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

VIA... Har riktigt dåliga erfarenheter av VIA.
Sämsta skräp som släppts på marknaden enligt mig.

Efter att haft några itxkort kan jag bara hålla med, buggigare bios har jag aldrig varit med om.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Jag tror VIAs öde kommer bli röda siffror ett tag till följt av att Nvidia köper upp resterna när det inte finns några direkta värden kvar

Permalänk
Medlem

Låter gott
Ställer mig dock lite frågande till varför det alltid måste påpekas "hur små" VIA är? Varför inleds artikeln med "VIA Technologies har hamnat i skymundan bland jättar som Intel och AMD". Då majoriteten här är nördar så känns det lite onödigt eftersom de flesta nog vet vilka VIA är. Kanske inte bryr sig eller håller koll, men känner till dem i alla fall. Lite synd att förstärka bilden av den lilla kämpande stackars tillverkaren när det går att undvika. Det skulle nog inte skada att folk får upp ögonen för dem utan att i samma eller tätt följande meningar bli upplysta om att AMD och Intel minsann är så mycket större. Var lite positiva!

Jag gillar VIA, de gör bra grejer om än inte mainstream-prylar. Skulle gärna se dem bli större.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Låter gott
Ställer mig dock lite frågande till varför det alltid måste påpekas "hur små" VIA är? Varför inleds artikeln med "VIA Technologies har hamnat i skymundan bland jättar som Intel och AMD". Då majoriteten här är nördar så känns det lite onödigt eftersom de flesta nog vet vilka VIA är. Kanske inte bryr sig eller håller koll, men känner till dem i alla fall. Lite synd att förstärka bilden av den lilla kämpande stackars tillverkaren när det går att undvika. Det skulle nog inte skada att folk får upp ögonen för dem utan att i samma eller tätt följande meningar bli upplysta om att AMD och Intel minsann är så mycket större. Var lite positiva!

Jag gillar VIA, de gör bra grejer om än inte mainstream-prylar. Skulle gärna se dem bli större.

Det händer ju faktiskt att icke-nördar läser på sweclockers

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det händer ju faktiskt att icke-nördar läser på sweclockers

Ja visst, men någonting säger mig att andelen nördar för varje icke-nörd här är ungefär samma som andelen män 50+ som läser Vogue
Men ändå, känns inte som att det finns något behov av att bygga på bilden av VIA som den lille bortglömda stackaren även om icke-nördar läser det. Varför inte bara köra på nyheten rakt av, VIA bygger fyrkärningt helt enkelt.

Jag menar jag kan inte minnas någon annan tillverkare av någonting där det hela tiden måste pekas ut hur mycket mindre än alla andra de är?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Min en-core VIA CPU gör ett ypperligt jobb i min NAS måste jag säga. Den kör ubuntu med krypterade diskar, filserver (samba) och uTorrent via wine.

Permalänk
Medlem

Det vore ju riktigt bra om det var ett till företag med och stred om marknaden. Kan bara bli bättre för oss konsumenter det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djchester:

Min en-core VIA CPU gör ett ypperligt jobb i min NAS måste jag säga. Den kör ubuntu med krypterade diskar, filserver (samba) och uTorrent via wine.

Du behöver inte längre wine för utorrent!
uTorrent Linux Server Released, Client Coming Soon | TorrentFreak

Har också en VIA, en C3 @ 800mhz. Funkar fint, förutom att cmosbatteriet dött. Orkar inte byta används dock inte till något just nu.

Permalänk
Medlem

Var det inte även så att en annan test-sida ändrade CPU-Stringen på Nanon till Intel Genuine och fick helt plötsligt mkt bättre resultat än om den stod som VIA Nano?

Permalänk
Skrivet av TofZ:

Var det inte även så att en annan test-sida ändrade CPU-Stringen på Nanon till Intel Genuine och fick helt plötsligt mkt bättre resultat än om den stod som VIA Nano?

Jag tror det var i någon version av 3D mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Vad fick du för virus?

Var åratal sedan, virus programmet hittade det var en trojan eller nåt.