OC Genie + 8 GB RAM = Datorn startar inte

Permalänk
Medlem

OC Genie + 8 GB RAM = Datorn startar inte

Jag kollade runt efter problemet på forumet men lyckades inte hitta något liknande mitt fall. Hur som helst!

Innan mitt problem dök upp använde jag OC Genie funktionen på moderkortet (GD65) och det funkade felfritt med min i5 750 @ 3.5 Ghz och mina 2 stickor på totalt 4 GB. För inte så länge sen köpte jag mig en extra uppsättning av sagda minne och efter jag installerat dem vill datorn inte starta med OC Genie aktiverat. Jag kommer alltså inte in i BIOS, enda sättet att komma dit är att ta ur stickorna igen. Väljer man sen att stänga av OC Genie funkar datorn som den ska, visar 8 GB i Windows och rätt hastighet.

Frågan är då; Varför skulle det inte funka med 8 GB när det funkar med 4 GB? Är det något jag missat? Nu har kanske inte så många samma moderkort som jag men spekulera gärna! Jag kör med Win7 x64 om någon undrar.

M.v.h. Emil

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

Det brukar vara minneskanalerna som sätter begränsningen (DIMM_A, DIMM_B, DIMM_C).
Jag har ingen egen erfarenhet av Intel men AMD klarar max ett minne per kanal i den övre klockningen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA