Betydelsen av minnenas olika specifikationer

Permalänk
Medlem

Betydelsen av minnenas olika specifikationer

Tänkte installera mer minne i datorn och vände mig till tillverkarsupporten för att få reda på vilka minnen som rekommenderas. Enligt manualen ska man kunna hitta en lista på tillverkarens hemsida men någon sån lista har jag inte hittat där. Från telefonsupporten fick jag till svar att huvudsaken var att det var lika snabba (1333 MHz) men att det gick att använda snabbare också, i övrigt inga restriktioner.
Från mailsupporten fick jag bara kopierat vad som står i manualen till moderkortet:

"A current list of the memory modules recommended for this mainboard is available
on the Internet at: "http://ts.fujitsu.com/mainboards".
At least one memory module must be installed. Memory modules with different
memory capacities can be combined.
You may use only unbuffered 1.5 V memory modules without ECC.
DDR3 memory modules must comply with the PC3-8500 or PC3-10600 specification."

Mina frågor gäller sista meningen:

Måste jag använda PC3-8500 eller PC3-10600? Går det inte att använda snabbare minnen eller faller det då på att snabbare minnen kräver högre spänning? Porten på moderkortet ger bara 1.5V och såvitt jag kan se går det inte ändra dessa parametrar i BIOS på min dator.

Visa signatur

Trial and error may be a way to success or to f**k something up real good!

Permalänk
Medlem

Standard är att alla DDR3 minnen med en hastighet över 10600 faktist bara är 10600 MHZ anpassade. De som är snabbare är endast avsedda för om du vill överklocka din dator. Så alltså en minnesmodul som det står 1600 Mhz i hastighet på eller merr är ingen falsk marknadsföring men en begreppsförvirring då de endast är 10600 Mhz egentligen men de är godkända för att överklockas till 1600 Mhz. Så ja du kan köra snabbare minnen i din burk men inte alla DDR 3 minnen eftersom de inte alltid är säkert att de är stabila vid 1.5v. Men har du ett modernare moderkort så autosyncar den spänningen mot minnesmodulen och jysterar den efter behov.