Permalänk

Trafikskolor i Norrköping?

Hej!

Jo, jag tänkte höra om någon här kan ge mig några tips på bra trafikskolor i Norrköping? Det är väl inte så enkelt som att bara skriva in sig i vilken trafikskola som helst? Det måste väl ändå finnas skillnader mellan skolorna i form av utbildningskvalitet och kompetens? Priset är inte det väsentliga, huvudsaken är att det är en känd trafikskola med bra lärare och bra utbildningskvalitet.

Så, några förslag?

Det är inte jag som ska ta körkort utan min bror. Han ska ta B-körkort, så skolan i fråga måste kunna ge den utbildningen.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Testpilot

Sökte efter precis samma sak för ett tag sen och Helens verkar många tycka är bra. Om Arres var det flera som tyckte att lärarna var oengagerade och de pratade tydligen i mobiltelefon under lektionen vilket jag tycker känns väldigt konstigt.

Jag sökte på Flashback och även Google på typ "trafikskolor norrköping"

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Tack för svaret!

Här är Norrköpings alla trafikskolor.

Skola Adress Arres Trafikskola Nygatan 93, Norrköping Axelhed Förarutveckling Linköpingsvägen 12, Norrköping Haga Trafikskola Nygatan 79, Kungsgatan 7, Norrköping Hanssons Trafikskola Hörngatan 16, Norrköping Helens för körkort Loddbygatan 2, Norrköping Lasses Trafikskola Hageby Centrum, Norrköping Lena & Carro´s Trafikskola Albrektsvägen 73, Norrköping Norrköpings Trafikskola Lindövägen 14, Norrköping Rudolfsons Trafikskola Saltängsgatan 15, Norrköping Örnerdals Trafikskola Rådstugugatan 52, Norrköping YA Trafikskola Nygatan 31, Slakthusvägen 2, Norrköping

Det är samtliga trafikskolor (körskolor) i Norrköping. Det finns totalt elva. Uppgifterna är hämtade från STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund).

Själv gick jag på Centrala trafikskolan när jag tog mitt (B) körkort. Jag läste både teori och körde med Centrala trafikskolan.

Teoriprovet klarade jag på tredje gången. Jag tröttnade på att klicka mig igenom datatester på skolan typ varje dag. Samtidigt kände jag som att jag kunde tillräckligt om teorin. Jag gick samtidigt i gymnasiet och hade en massa annat att läsa också så jag ville bli klar med teorin. Men det blev tredje gången gillt.

Förarprovet däremot klarade jag första gången. Det tror jag är mycket tack var det min lärare Mats. Jag hade aldrig kört bil tidigare. Enda gången jag satt bakom ratten innan jag började övningsköra var när min mosters man trotsade mig att prova och jag höll på att krocka hans nya Audi A4 i en betongmur någon meter framför bilen. Som jag förstår det idag så måste jag ha höjt kopplingen för snabbt. Men jag stannade bilen någon halvmeter ifrån muren. Det var kanske han som stannade den, jag minns inte.

Jag körde totalt 49 Lektioner på skolan (1 missad) varav 14 dubbla lektioner. En lektion kostade då 370 Kr för 40 minuter.

En bit in i utbildningen så började jag även köra privat med en man som tog 200 kr per lektion. Varje lektion var 60 minuter har jag för mig. Han hade typ svart trafikskola. Han hade alla kategorier förutom motorcykel och ska ha gått någon handledarutbildning, eller utbildning till körskolelärare eller vad det var.

Men mannen var ju urusel då han i mitt tycke inte uppträdde professionellt. Exempel på det är att han snackade för mycket, och han tjatade om vilka regler som gäller om man gjorde något fel, nästan som att han skällde på en skulle man kunna säga. Det hände att han spanade och vinkade åt folk på gatan istället för att koncentrera sig på min körning.

Jag vet inte vad ni tycken men det är inte en professionell körskolelärare i min bok. Jag körde 6 gånger och slutade sedan åka med honom. Jag lärde mig inget och jag betalade för det. Enda anledningen till att jag över huvudtaget började köra med honom var för att vänner och bekanta intalade mig att jag måste köra lite privat också vilket jag idag tycker är helt absurt.

Min mosters man som jag nämnde innan kunde inte vara min handledare eftersom han hade gjort något dumt något år innan. Jag vet inte om det var att han körde med hög alkoholhalt vid en poliskontroll eller att han hade krockat. Rätta mig om jag har fel men man måste ha varit ren i 5 år för att kunna vara någons handledare. Jag vet dock inte om det är det enda man tittar på. Hur som helst, någon tipsade mig då om den här mannen. Det var mitt största misstag under min körkortsutbildning.

Mitt bästa råd till alla som funderar på att ta körkort är att köra enbart med trafikskolan. Det önskar jag att jag hade vetat när jag tog körkort. För körkunskaper faller bort efter att det har gått några år sedan man själv har tagit körkort. Trafikregler förändras också. Det betyder inte att den som tog körkort för länge sedan inte kan köra, men de har lärt sig på sitt sätt och när man är erfaren förare så hoppar man också över många viktiga steg när man själv ska visa för någon som inte kört tidigare hur man ska göra. Det blir aldrig lika bra som att köra med en professionell körskolelärare.

Här är exakt vad det har kostat mig att ta mitt första körkort.

LEKTIONER: ---------- 49 Lektioner på skolan (1 missad) varav 14 dubbla lektioner 6 Lektioner privat Kostnad: 49 Lektioner på skolan = 18130 Kr - 370 Kr/lektion (inklusive 1 missad) 6 Lektioner privat = 1200 Kr - 200 Kr/lektion SUMMA ----------------------- 18130 + 1200 = 19330 Kr KÖRKORTSUTGIFTER: ----------------- 1600 Kr Teoripaket (studiemateriel, 8 gemensamma lektioner på skolan, datatester, etc.) 220 Kr Bevis om körkortstillstånd 180 Kr (x3) Kunnskapsprov (teori) (gjort provet tre gånger innan jag klarade det) 500 Kr Lån av bil från skola 950 Kr Halkan (Riskutbildning) 120 Kr Tillverkning av körkort SUMMA ----- 3930 Kr TOTALT ------------------------------------------------------------- Körkortsutgifter (3930 Kr) + Lektioner (19330 Kr) = 23260 Kr

Jag tog mitt körkort för ca 5 år sedan och det har allt som allt kostat mig 23260 Kr! Från att aldrig ha kört bil (eller från att nästan ha krockat en Audi A4) till att vara en erfaren och duktig förare idag.

Ska du ta körkort? Var beredd på att det kommer att kosta och att det kan ta lång tid. För mig tog det nog uppemot ett år innan jag blev helt klar. Jag hade kanske kunnat klara mig med färre körlektioner eftersom jag lärde mig den praktiska delen snabbare än teorin, men jag ville inte ta några chanser så jag lät min lärare bedöma när det var dags.

Försök att hålla dig till en och samma lärare och kör med samma bil hela tiden, även vid uppkörningen!

Jag får väl ändå säga att jag hade turen att jag direkt fick en lärare som jag trivdes med. Alla har inte den turen. Jag anser att Mats från Centrala trafikskolan är en av de bästa körskolelärarna i Norrköping, om inte den bästa! Han är rena motsatsen till mannen jag körde med privat.

Hans utlärningsstil passade mig väldigt bra. Han var väldigt professionell! Hans stil är väldigt enkel. Han pratar knappt när ni sitter och kör. Han talar bara om vart ni ska åka, vart ni ska svänga, om och när ni ska stanna. Om omständigheterna tillåter det så låter han dig göra bort dig lite, och om det är möjligt så ber han dig köra in till sidan och stanna bilen och talar sedan om vad du gjorde för fel och hur du ska göra istället till nästa gång. Du får alltså chansen att studera situationen direkt på plats. Han observerar hela tiden vad du gör. Behöver han ingripa så kommer han göra det direkt. Han sitter knappast upptagen och pratar i mobiltelefon när ni är ute och kör.

Det här är triviala saker egentligen. Men det är inte alla lärare som är lika närvarande i bilen om man säger så. Att närvara i bilen betyder dock inte att man får snacka hur mycket som helst och förklara regler och vägmärken. Man får inte störa eleven, för det kan bli för mycket information på en gång. Men det är inte alla som fattar det. Att ta det ett steg högre och dessutom snacka i mobiltelefon när man har en elev med sig som kör, det är helt oacceptabelt.

Min moster övningskörde med en trafikskola vars namn jag inte vill nämna här eftersom jag inte känner till alla detaljer. Men i alla fall, en gång när de var ute och körde och hon gjorde något fel i en korsning tror jag så slog läraren henne på handen. Alltså det var typ som att hon höll i ratten och han slog henne på handen som om han ville säga "du får inte göra så" som man brukar säga till små barn. Hon bytte sedan körskola.

Jag rekommenderade henne Mats på Centrala trafikskolan och hon började köra med honom. Hon hade kuggat två gånger på förarprovet innan, efter att ha kört med Mats så klarade hon provet direkt. Det är ännu ett bevis för att Mats är en mycket bra körskolelärare.

Ni som bor i Norrköping vet antagligen redan att Centrala trafikskolan inte finns kvar. Det heter i alla fall YA Trafikskola numera. Jag vet inte säkert men jag tror inte att det är bara ett nytt namn, för jag tror att de har helt bytt ägare. Det finns något som heter Yrkes Akademin. Vad jag förstått så är det ett utbildningsföretag som bedriver bland annat yrkesutbildningar. De har ett antal trafikskolor på olika orter i Sverige som heter YA Trafikskola.

Min bror och jag har åkt runt och besökt olika trafikskolor. Vi har besökt YA Trafikskola, Norrköpings Trafikskola, Lasses Trafikskola, Hanssons Trafikskola, Örnerdals Trafikskola och Rudolfsons Trafikskola.

YA Trafikskolan på Nygatan har fått en helt ny inredning och ny personal. Det finns ingen på den skolan som jag känner. Det är ny receptionist, nya utbildningsledare och nya trafiklärare. Mats jobbar inte kvar där sedan två år tillbaka tror jag. Han jobbar numera på Vägverket/Trafikverket. Jag tror att han är en av de som man avlägger förarprovet med (förrättningsman). Andra bra lärare var Jajje och Yvonne. Ingen av dem jobbar kvar sedan Centrala trafikskolan blev YA Trafikskola. Yvonne vet jag jobbar nu på Norrköpings Trafikskola. Jajje sägs ha gått i pension.

Vi fick bra intryck av personalen på Hanssons. De kör 60 minuters pass istället för 40 minuter som är vanligast på andra skolor. De är lite dyrare per minut jämfört med andra skolor, men inte mycket.

Örnerdals har dålig tillgänglighet tycker jag då kontoret inte alltid är öppet, vi fick t.ex. besöka de två gånger eftersom de hade stängt första gången vi var där på en fredag eftermiddag. Det är far och son som är de enda anställda som jobbar där så det kan delvis förklara saken kanske.

Rudolfsons är den dyraste skolan på alla sätt och vis, där t.ex. en körlektion på 40 minuter kostar 650 kr. Inte undra på att de inte vill hänga upp sina priser på tapeten så att säga och visa på sin webbplats vad det kostar, utan de hänvisar till att man kontaktar dem.

Det blev till slut Haga Trafikskola. Han ska läsa teorin på Haga. Men han är lite tveksam till att köra med Haga. Han vill gärna köra med en mindre bil som Golf. På Haga kör de med Audi A4 sedan och kombi. De har också minst en Golf men den tror jag är automatväxlad. Det får kanske bli Hanssons för körlektionerna, vi får se.

Jag försöker hjälpa honom lite med det här men jag måste också lyssna på vad han vill. Jag önskar att han kunde köra med Mats men det finns fortfarande andra bra lärare också. Valet av lärare är mycket viktigt. Vill man bara slösa pengar så kan man köra med vilken trafikskola som helst, det spelar ingen roll. Men vill man lära sig mycket och på ett bra sätt och klara förarprovet direkt så bör man hitta en lärare först som man trivs med.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag hade en helt annan approach till det här med övningskörningen än vad ElectroGeeza hade. Tycker att det är lite synd att du säger att man bara ska köra med trafikskola, för så är det verkligen inte för alla. Jag i princip enbart med mina två handledare, men utöver det så körde jag också några få lektioner med trafikskolan för att få en koll på var jag ligger till. Jag tog en lektion ett halvår in i den privata övningskörningen, sedan fortsatt en lektion varje halvår fram till att det var 18-årsdag och dags för uppkörning samt tre lektioner dagarna innan uppkörningen för att få bort småsaker + att lära mig staden jag skulle köra upp i (körde upp i Motala, bodde i Linköping).

För min del fungerade det mycket bra med privat övningskörning då samarbetet med mina handledare fungerade väldigt bra. Dessutom var det kul att få göra en sån sak som att lära sig och köra med min far, då det är en av de där "klassiska" far/son-sakerna. Men det är som sagt viktigt att det fungerar bra mellan dig som elev och handledarna och att ni faktiskt kör lite övningar också och inte bara åker och handlar.

Teorin har jag alltid varit intresserad av sedan jag var sex år gammal och har alltid frågat varför man gör vissa saker eller inte, så jag körde bara körkortsprogram på bussen mellan Linköping till Motala och det var allt. Nu inser jag att alla inte kan göra så, men det räcker med att tänka lite logiskt med säkerhet in mind så är inte teorin så jättesvår.

För min del kostade körkortet
1950 kr Lektioner (4*390)
1300 kr Uppkörning (privat hos VV)
220 kr Bevis om körkortstillstånd
180 kr Teoriprov
700 kr Riskutb. 1
950 kr Halkkörning
120 kr Tillverkning av körkort
-----
5420 kr, vilket ju inte är så farligt ändå.

Känn efter själv, prova att ta den "billiga" vägen med att övningsköra privat. Det är onödigt att lägga massor pengar på mängdträning hos trafikskolan när det kanske går att lösa "gratis" på annat sätt.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB