ASUS N82Jv 14" HD, bra eller ej?

Permalänk
Medlem

ASUS N82Jv 14" HD, bra eller ej?

Kollade runt lite på datorer, eller ja, ganska mycket och jag blir helt förvirrad av alla modeller! Blev sedan tipsad av en bekant, som sa att Asus N82JV-VX025V (Komplett.se - ASUS N82Jv 14" HD) skulle vara ett bra köp.

Datorn ska användas till studier och som rese-dator, blir nog spel på den med, t.ex sc2, kanske lite andra uppkommande spel också såsom Tera osv. Skulle ju vara fint att kunna titta högupplösta filmer med.

Vad jag undrar är om denna dator är värd priset? Vad jag vet så har den ett ganska dugligt grafik kort å processor iaf, samt är ganska liten. 14" skärm dock, verkar lite speciellt eftersom jag inte sett andra med detta mått, varför är det så ovanligt?

Bör nämna att min budget ligger på ca: 8000:-, men om det finns bättre val för mindre pengar så är det just bara positivt. Kan dock ej överstiga 8000:-.

Permalänk

Jag sitter i samma läge, jag har kollat runt länge och hittade denna ASUS dator i dag vilken verkar vara riktigt prisvärd.

I nuläget står det mellan dessa och Asus N82JV-VX025V & Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n
Prestandamessigt verkar de två datorerna likvärdiga då jag inte tror processorskillnaden utgör en större skillnad.
Fördelar med ASUS:
+Optisk enhet
+Asus har bättre rykte än acer i kvalité?
+Större HDD

Fördelar med ACER:
+Mindre/lättare
+Bättre processor
+Designen?

Jag är student och ska använda datorn till studier(CAD, Programmering etc.) både hemma och på skolan samt också en del spelande(GW2, Hon, SC2...) så jag vill ha en lätt och smidig dator sammtidigt som den ska prestera bra.

Vad skulle ni ha valt? Hur pass viktigt är en DVD-brännare och är det verkligen någon större kvalitetsskillnad mellan asus/acer?

Permalänk
Skrivet av Caeli:

Kollade runt lite på datorer, eller ja, ganska mycket och jag blir helt förvirrad av alla modeller! Blev sedan tipsad av en bekant, som sa att Asus N82JV-VX025V (Komplett.se - ASUS N82Jv 14" HD) skulle vara ett bra köp.

Datorn ska användas till studier och som rese-dator, blir nog spel på den med, t.ex sc2, kanske lite andra uppkommande spel också såsom Tera osv. Skulle ju vara fint att kunna titta högupplösta filmer med.

Vad jag undrar är om denna dator är värd priset? Vad jag vet så har den ett ganska dugligt grafik kort å processor iaf, samt är ganska liten. 14" skärm dock, verkar lite speciellt eftersom jag inte sett andra med detta mått, varför är det så ovanligt?

Bör nämna att min budget ligger på ca: 8000:-, men om det finns bättre val för mindre pengar så är det just bara positivt. Kan dock ej överstiga 8000:-.

Är ungefär i samma sits som dig, har sökt och kollat runt mycket dem senaste veckorna och den där datorn såg ju riktigt bra och prisvärd ut. Ovanligt med GT335 på Asus för det priset, verkar som Asus datorer i regel har rätt så dåligt presterande graffikkort i denna prisklass förutom nu denna. Blev riktigt sugen på denna, vill man spela kan man ju alltid koppla in en TFT

EDIT: Föredrar också Asus med tanke på att dem verkar vara av bäst kvalité. Såg ett test i min lokalbutik där Asus hade haft minst problem under x antal års tid. HP var sämst och om jag minns rätt acer näst sämst. Vet att många HP och Acer har oftast bättre komponenter/pris, men då ska dem ju fungera också, dessutom har alla Asus 2års garanti.

Permalänk
Medlem

Radars - Asus X42JV-VW024V

Är nästan samma som du har länkat. Har 1GB mindre internminne och 320GB HDD istället för 500GB. Den du har länkat har även en USB3-port, det saknar den jag har länkat. Utseendet tror jag är i princip identiskt (Rätt snygg enligt mig). Skillnaden är 500 kr.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Blir nog en Komplett.se - ASUS N82Jv 14" HD för min del, skönt med 180gb extra samt 1gb extra ram, 4gb ram kan nog behövas nåt år framöver