Kastruller?! Vilka storlekar "behöver" man?

Permalänk
Proffsmoddare

Kastruller?! Vilka storlekar "behöver" man?

Hallå. Sitter här och funderar vilka kastruller jag ska köpa till lägenheten. Har haft gemensamma kastruller tidigare så det har inte blivit aktuellt hitintills.

Nu är det så att jag inte riktigt vet vilka storlekar man behöver verkligen behöver. Jag funderar på om det räcker med en 1.5liters och en 3liters? Eller om en 2liters är bättre kanske? Vad vet jag

Vilka storlekar använder ni mest och till vad?

Hade förövrigt tänkt att köpa kastruller från OBH nordicas serie Oden steel. Någon som har erfarenheter av dessa?

Oden Steel Kastrull 1,5 liter Oden Steel - OBH Nordica
Oden Steel Gryta 3 liter Oden Steel - OBH Nordica

Snabba svar uppskattas! Sitter här och svälter

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Beror väl lite på om du mest lagar mat åt dig själv eller åt flera personer. jag tycker det är bättre att ha en lite större kastrull än vad som egentligen behövs så jag skulle inte köpa en 1,5 liters. Har själv denna Supreme Steel Kastrull 2,0 liter Supreme Steel - OBH Nordica som jag tycker är riktigt smidig. Använder den till allt om jag bara lagar mat åt mig. Och sen har jag en större 3 eller om det är 3,5 liters som används när det är fler som ska äta.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Proffsmoddare

Så du skulle rekomendera en 2 och en 3 liters eller? Tänkte att en kanske är praktiskt med 1.5 om man ska koka ägg osv. Känns som att 2 och 3 ligger ganska nära varandra. Det är bara mig själv jag lagar mat till. Dock så är man student så det blir ju oftast lite större kok så så man har matlådor osv.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

1l - Koka ägg, sås
2-3l - Ris, köttfärssås, grytor (Har själv en på 2l som används i särklass mest)
4-5l - Pasta, storkok

Permalänk

Ja ska du koka ägg och göra olika såser är det ju kanske mer praktiskt med en 1-1,5 liters kastrull. Jag skulle säga att det beror lite på vad man lagar mest. Själv äter jag inte ägg eller kokar nå speciella såser till min mat så jag gör nästan allt i en 2 liters.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Proffsmoddare

Tackar för hjälpen. Var inne och kände på kastrullerna idag på servera. Fick bli oden steel 2 och 3 liters varianterna. Fastnade inte riktigt för supreme Steel serien måste jag säga. Gillade inte handtagen.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Finns avlånga kastruller som är bra om man ska koka spagetti. Har ingen sådan själv men tänkte tipsa iaf.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Timpa:

Finns avlånga kastruller som är bra om man ska koka spagetti. Har ingen sådan själv men tänkte tipsa iaf.

bara för att rachel ray (stava?) använder sånna?

Permalänk
Medlem

En liten (1 liters) för att göra såser och lite småsaker.
http://www.ikea.com/PIAimages/0084586_PE211398_S3.JPG

Sen har jag även en 2 liters som går bra att koka ägg, pasta osv. När man inte skall göra så mkt.
http://www.ikea.com/PIAimages/0084587_PE211399_S3.JPG

Sen även en 4 liters lite högre kastrull med pasta insats.

Sen har jag även en 5 liters kastrull som får agera Potatis/storkoks gryta.

Men det viktigaste är ändå en ordentligt gjutjärnsgryta. Där man gör sig goda gulascher, ugnsstekta kycklingar osv.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

bara för att rachel ray (stava?) använder sånna?

Fungerar dom verkligen bra om man inte även har en avlång spisplatta?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Men det viktigaste är ändå en ordentligt gjutjärnsgryta. Där man gör sig goda gulascher, ugnsstekta kycklingar osv.

Jaa, praise the Lord för gjutjärnsgrytor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Jaa, praise the Lord för gjutjärnsgrytor!

åh ja herregud vad det är kung

och till trådskaparen, oavsett vad du köper kommer det alltid finnas ett tillfälle då du inte har den rätta kastrullen ;P

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av Olegh:

1l - Koka ägg, sås
2-3l - Ris, köttfärssås, grytor (Har själv en på 2l som används i särklass mest)
4-5l - Pasta, storkok

Kunde inte sagt det bättre själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aniron:

Fungerar dom verkligen bra om man inte även har en avlång spisplatta?

min funkar iaf bra och jag har visserligen en induktionshäll men funkade även bra innan det... tack vare att det är gjutjärn så blir hela den skållhet.

Permalänk
Medlem

Jag har en 0.5, 1.5, 3 och 6-7 liters, funderar på att skaffa någon större dock, bra att ha till de tillfällena man gör rikligt med mat åt hungriga vänner som en stor texas chili eller så.

Köttfärssås görs i en riktigt djup teflonpanna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

bara för att rachel ray (stava?) använder sånna?

Vet inte vem det är.. Men antar att det är någon tv-personlighet.
(har ingen tv)

Undrar också om de fungerar riktigt bra om man inte ha ovala plattor. Eller böjer sig kastrullen så den inte fungerar något bra och bli ojämn i botten.?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Timpa:

Vet inte vem det är.. Men antar att det är någon tv-personlighet.
(har ingen tv)

Undrar också om de fungerar riktigt bra om man inte ha ovala plattor. Eller böjer sig kastrullen så den inte fungerar något bra och bli ojämn i botten.?

Den funkade bra för mig innan jag hade induktionshäll alltså när jag hade vanliga plattor... och min är lika rak som den alltid varit...

Permalänk
Medlem

Nästa gång jag köper kastrull ska den ha så stor botten som möjligt (om det inte ska vara en ~1l för sås eller ägg) och ett utstickande handtag.
Lättare att diska och hälla av pastavatten då

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?