bärbar för bildredigering. max runt 20k

Permalänk

bärbar för bildredigering. max runt 20k

Tänkte köpa mig en bärbar så jag kan redigera bilder när jag reser/inte sitter vid datorn hemma.

Hemma sitter jag på i7 920 och 6gb 1600mhz minnen och vill ha något som är hyfsat lik den prestandan. Självklart förstår jag att det inte är möjligt att få precis lika bra för den penningen.

Gärna i5 eller i7, 4gb minne 500gb hårddisk minst. Skärmen ska vara "verklighetstrogen", vill kunna redigera bilderna och få bra resultat när jag skriver ut det.

Har kollat på macbook pro 15" med både i5 och i7 men kan inte hitta några prestandatester på dem, någon som kan länka? vad är det för processor i dem för kan inte hitta några specifikationer, alltså t.ex. i5 450 och i7 860? Hur är den skärmen.

En annan jag kollat på är MSI MSI GX660-092NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer men oroar mig för processorns prestanda....?

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

Tänkte köpa mig en bärbar så jag kan redigera bilder när jag reser/inte sitter vid datorn hemma.

Hemma sitter jag på i7 920 och 6gb 1600mhz minnen och vill ha något som är hyfsat lik den prestandan. Självklart förstår jag att det inte är möjligt att få precis lika bra för den penningen.

Gärna i5 eller i7, 4gb minne 500gb hårddisk minst. Skärmen ska vara "verklighetstrogen", vill kunna redigera bilderna och få bra resultat när jag skriver ut det.

Har kollat på macbook pro 15" med både i5 och i7 men kan inte hitta några prestandatester på dem, någon som kan länka? vad är det för processor i dem för kan inte hitta några specifikationer, alltså t.ex. i5 450 och i7 860? Hur är den skärmen.

En annan jag kollat på är MSI MSI GX660-092NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer men oroar mig för processorns prestanda....?

Har du kollat på denna?
Sony Vaio VPC-F12S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Själv har jag F12Z1E, jag tänkte mig Blue-Raybrännare till så jag kan bränna några skivor för arkivering men det är i dagsläget inte aktuellt, jag ville ha 8GB minne och betalade inte med privata pengar och köpte dessutom en Crucial Real SSD C 300 256GB, enda som skiljer dom åt sååå..
Sony Vaio VPC-F12Z1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

PS ska köpa detta batteri så den blir bättre vid resor,,,
ClickOK / SONY VAIO VGPBPL21 extended battery

Jag håller på med Foto och har just beställt 2st Samsung S2 Portable 1TB för att föra över foton till.
SAMSUNG S2 PORTABLE 1TB USB 2.0 WINE RED

Permalänk
Avstängd

ehm, om du är seriös när det gäller bildredigering så är det främs skärmen och färgerna du borde vara intresserad av, det verkar som om du börjar i fel ände så att säga.

Apple's 15-inch Core i5 MacBook Pro: The One to Get? - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
Macbook Pro Review - Macbook Pro Review

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

ehm, om du är seriös när det gäller bildredigering så är det främs skärmen och färgerna du borde vara intresserad av, det verkar som om du börjar i fel ände så att säga.

Apple's 15-inch Core i5 MacBook Pro: The One to Get? - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
Macbook Pro Review - Macbook Pro Review

Jag har såklart kalibrerat min skärm, det måste man ju ändå göra...

Men, varför lägga 10000 till för att få ett äpple på burken, sämre prestanda och att tappa 2 processorkärnor, dessutom med mindre RAM och utan BLU-RAY brännare och sämre garantier?
Produktjämförelse hos Prisjakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DigiMannen:

Jag har såklart kalibrerat min skärm, det måste man ju ändå göra...

Men, varför lägga 10000 till för att få ett äpple på burken, sämre prestanda och att tappa 2 processorkärnor, dessutom med mindre RAM och utan BLU-RAY brännare och sämre garantier?
Produktjämförelse hos Prisjakt

Jag ville inte rekomendera Macen här utan la till länkarna iom att TS efterfrågade just prestandatester på sådana.
Annars har du rätt i din resonemang. Macen har mycket bättre chassit vilket är viktigt om man ska ha burken med sig men jag håller med dig att det verkligen inte är värt extra 10 lakan

Skrivet av Mitchymojboj:

Har kollat på macbook pro 15" med både i5 och i7 men kan inte hitta några prestandatester på dem, någon som kan länka?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Hur är det med 720QM, har den verkligen något att komma med med sina 1,7GHz?

Jo precis, förstår att det är skärmen som är det viktiga och ja jag är så pass seriös att jag vill ha en skärm som visar hyfsade färger, även om jag vet att det inte går att få det perfekt på en bärbar skärm, det var därför jag frågade hur den skärmen är med tanke på att den verkar så använd bland just "fotoredigerare"

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

Hur är det med 720QM, har den verkligen något att komma med med sina 1,7GHz?

Jo precis, förstår att det är skärmen som är det viktiga och ja jag är så pass seriös att jag vill ha en skärm som visar hyfsade färger, även om jag vet att det inte går att få det perfekt på en bärbar skärm, det var därför jag frågade hur den skärmen är med tanke på att den verkar så använd bland just "fotoredigerare"

Här kan du jämföra processorn som sitter i alla MacBook Pro

i7 720QM Clarksfield 45nm 2 Cores 4 Threads 6MB Cache (Max TDP 45W) (Sony Vaio)
1.60GHz Base
1.73GHz Quad Core Turbo
2.40GHz Dual Core Turbo
2.80GHz Single Core Turbo

i7 620M Arrandale 32nm 4 Cores 8 Threads 4MB Cache (Max TDP 35W) (Apple MacBook Pro)
)2.66GHz Base
3.06GHz Dual Core Turbo
3.33GHz Single Core Turbo

720QM is 1333MHz and 620M is 1066MHz SDRAM

its 100% more cores vs. 77% more frequency.
Clock speed advantages of 620M over 720QM factoring in Turbo Mode.
1 thread-19%
2 thread-27.5%
4+ threads-77%

Compare Intel® Products

PS
Jobbar du med Adobe Photoshop CS5 så kommer 8 trådar att vara bättre än 4... och 4 kärnor bättre än 2.
"After Effects is even more optimized for quad-core, and if you're running this application, having more than two cores is beneficial"

Här hittar du lite benchmarks
Intel Core i7 720QM Notebook Processor - Notebookcheck

Permalänk

Men varför stänger Apple av 2 kärnor på sina 720qm? På intels hemsida är det 720 som har 4 kärnor och 8 trådar. Och ja det är cs5 som kommer att köras:)
Flyter på riktigt trivsamt på vanliga burken!

Sony Vaio f serien ser väldigt intressant ut, hur är skärmen? Tänkte ta den matta skärmen. Synd att man inte beställde en sådan samsungdisk när dem fanns och var på rea.

Hur väljer du till en SSD disk, eller byter du det själv?

Permalänk
Avstängd

Jag har det senaste halvåret använt en ASUS Eee PC 1005HA och Adobe PS elements 8 som bildredigerare.
Det funkar men...

Använder kombinationen mest för lättare redigeringar och då det är lättaste sättet att få bilderna från kameran och lagring på extern back-up disk och eller redigering i vardagsrums datorn med TV:n som bildskärm.

Fast det är så jag gör TS verkar ha betydligt mer ambitiösa planer.

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

Men varför stänger Apple av 2 kärnor på sina 720qm? På intels hemsida är det 720 som har 4 kärnor och 8 trådar. Och ja det är cs5 som kommer att köras:)
Flyter på riktigt trivsamt på vanliga burken!

Sony Vaio f serien ser väldigt intressant ut, hur är skärmen? Tänkte ta den matta skärmen. Synd att man inte beställde en sådan samsungdisk när dem fanns och var på rea.

Hur väljer du till en SSD disk, eller byter du det själv?

Gillar verkligen skärmen, Apple har inga bärbara med 720qm, dom har som bäst i7 620M
Böt disk själv och installerade Win7 Ultimate på engelska, orginaldisken är helt orörd.
Sådan här disk har jag.
Crucial RealSSD C300 2.5" 256GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Permalänk

tänkte på det här som du skrev digimannen

i7 720QM Clarksfield 45nm 2 Cores 4 Threads 6MB Cache (Max TDP 45W) (Sony Vaio)
1.60GHz Base
1.73GHz Quad Core Turbo
2.40GHz Dual Core Turbo
2.80GHz Single Core Turbo

i7 620M Arrandale 32nm 4 Cores 8 Threads 4MB Cache (Max TDP 35W) (Apple MacBook Pro)
)2.66GHz Base
3.06GHz Dual Core Turbo
3.33GHz Single Core Turbo

Känns som att det är tvärt om mot vad du säger nu!? och tvärt om mot vad som står på intels hemsida.

okej tack för tipsen! ska kollas upp.

Ser ut som att det blir en vaio just nu, känns dock som att dem är lite dyrare än vad många andra datorer är, är det skärmen som skiljer då?

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

tänkte på det här som du skrev digimannen

i7 720QM Clarksfield 45nm 2 Cores 4 Threads 6MB Cache (Max TDP 45W) (Sony Vaio)
1.60GHz Base
1.73GHz Quad Core Turbo
2.40GHz Dual Core Turbo
2.80GHz Single Core Turbo

i7 620M Arrandale 32nm 4 Cores 8 Threads 4MB Cache (Max TDP 35W) (Apple MacBook Pro)
)2.66GHz Base
3.06GHz Dual Core Turbo
3.33GHz Single Core Turbo

Känns som att det är tvärt om mot vad du säger nu!? och tvärt om mot vad som står på intels hemsida.

okej tack för tipsen! ska kollas upp.

Ser ut som att det blir en vaio just nu, känns dock som att dem är lite dyrare än vad många andra datorer är, är det skärmen som skiljer då?

Sorry, jag som gjort fel när jag klistrade in info, du var observant och märkte det ändå...
Nedanstående är korrekt.

i7 720QM Clarksfield 45nm, 4 Cores 8 Threads 6MB Cache (Max TDP 45W) (Sony Vaio)
1.60GHz Base
1.73GHz Quad Core Turbo
2.40GHz Dual Core Turbo
2.80GHz Single Core Turbo

i7 620M Arrandale 32nm, 2 Cores 4 Threads 4MB Cache (Max TDP 35W) (Apple MacBook Pro)
2.66GHz Base
3.06GHz Dual Core Turbo
3.33GHz Single Core Turbo

Inte tycker jag att den är dyrare än jämförbara....
Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk

Okej tack förhjälpen, härligt när folk lägger ner tid på att hjälpa till!

Nej du har rätt i priset!

Fasen det är så svårt att veta om man blir nöjd med skärmen

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

Okej tack förhjälpen, härligt när folk lägger ner tid på att hjälpa till!

Nej du har rätt i priset!

Fasen det är så svårt att veta om man blir nöjd med skärmen

Ta med foton som du vet hur dom ska se ut på din dator hemma på en USB pinne och dra iväg till ett ställe där du kan prova, jag är riktigt nöjd, skulle jag behöva köpa en ny imorgon blir det en likadan igen....

Permalänk

Okej tack!

Lutar åt en sån som du har eller att jag tar den billigare med 6 gig minne och lägger pengar på bärbar hårddisk eller nått annat.

Men visst är det så att det är dem Vaio datorer med S och Z i namnet som har matta skärmar?

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

Okej tack!

Lutar åt en sån som du har eller att jag tar den billigare med 6 gig minne och lägger pengar på bärbar hårddisk eller nått annat.

Men visst är det så att det är dem Vaio datorer med S och Z i namnet som har matta skärmar?

Den är inte högglans, men matt näe fan om man kan kalla den det, antireflexbehandlad yta tror jag det heter...