Permalänk
Medlem

Ska jag byta till Mac eller ej?

Hej sweclockare! Jag har möjligheten att byta min nuvarande laptop rakt av mot en MBPro 13" 2,26ghz Intel C2D 2gb ram

Om men ser på hårdvaran så är ju inte macen mkt att hänga i granen men dock så har jag tröttnat på Windows ständiga krångel + att jag älskar OSX Snow Leopard designen.
Men är det värt?
Vill ha lite objektiva synpunkter.

Tack på förhand!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk

Om du ändå inte använder din överlägsna hårdvara i din nuvarande laptop så är väl valet ganska lätt? Om du behöver den överlägsna hårdvaran så blir väl valet ganska lätt då också, eller?

Permalänk
Medlem

Du har ju inte sagt vad du ska använda datorn till. Om du har tänkt at spela spel så ska du glömma macen. Om du hellre vill ha en smidig dator som inte krånglar lika mycket och inte ska spela med den så kan macen vara ett bra alternativ. Dock så vet jag inte vilket skick den är i och hur mycket din kostade så jag kan inte säga om det är värt pengarna.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Vad är det för krångel du har på windows? Känns som det är mer skit bakom ratten och du skyller på det. Kan inte på stå att mitt Windows krånglar speciellt ofta.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Vad är det för krångel du har på windows? Känns som det är mer skit bakom ratten och du skyller på det. Kan inte på stå att mitt Windows krånglar speciellt ofta.

Varför är du så oförskämd? Jag kan t.ex. säga att min nya dator i sign krånglar som bara den och jag har då inte gjort nåt konstigt med den.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Precis som lilleputt säger. Sen så har Macs högre andrahandsvärde - men är det rå prestanda du är ute efter så är det inte värt det.

Sen så är ju byggkvalitén inte den bästa på packard bell datorn, och andrahandsvärdet lågt. OSX är rätt trevligt och håller sig fräscht längre än windows. Men saknar prestandan.

Om jag fick frågan så skulle jag byta - jag har min stationära för kraft. Har fått, eller ja, fått låna, en HP Probook 5310M av skolan nu och måste säga att byggkvalitén är riktigt riktigt bra på den. (Ingen plastaskit som man förväntade sig av HP.

Magnesium och Aluminium som känns riktigt stabilt!) Macs har väl den klassen, och det är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Vad är det för krångel du har på windows? Känns som det är mer skit bakom ratten och du skyller på det. Kan inte på stå att mitt Windows krånglar speciellt ofta.

Kan direkt säga att det inte är skit bakom ratten. Kan mer om datorer än många andra. För mig så känns inte Windows "ultimat". Utan det är medelmåttigt....

Jag har sluta spela på datorn och använder den mest till att kolla film och musikproduktion. Macen är i nyskick med garanti kvar.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Kan direkt säga att det inte är skit bakom ratten. Kan mer om datorer än många andra. För mig så känns inte Windows "ultimat". Utan det är medelmåttigt....

Jag har sluta spela på datorn och använder den mest till att kolla film och musikproduktion. Macen är i nyskick med garanti kvar.

Jag tycker du ska byta..
Faktum är att jag själv är intresserad av att byta min windowsburk mot en mac, även jag spelar inte längre utan vill mer syssla med musikproduktion samt vardagssurf och så..

Klart du ska ha en mac!

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Spelar man inte utan bara arbetar så är mac alla gången bättre. Jag kan säga att jag är rätt fed up med windows och allt strul jag med men pga av att de arbete jag har kräver windows samt att jag spelar en del spel vore det rent vansinne för mig att köpa mac då jag ändå hade blivit tvungen att köra win os i dual boot på den.. Och som någon sa här ovan skit bakom spakarna visst det kan vara fallet i bland men det ska man inte ta för givet. Min splitternya dator som nu är lite drygt 2 veckor blå skärma sig första veckan och gav andra dagen inkonsekvenskontrols meddelande i bios uppstart vid det tillfället hade jag knappt gjort mer än installerat ett program i windows som är till för mitt jobb. Så det är inte alltid fallet att det är den som sitter bakom datorn att det börjar krångla.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är ganska intressant eftersom alla verkar ha problem med Windows, vad gör ni med era datorer? Det brukar faktiskt vara handhavande fel.

Annars Mac vs. din dator så får du själv kolla om verkligen vill ha en Mac, annars är det bara köra

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Problem med windows är att i min mening för många aktörer i samma plattform börjar hata flash mer och mer då det är väldigt buggigt i min mening och att man på en sprojlans ny fabriksinstallerad burk ska få kernel power error bara för att windows inte tycks gilla intels funktion att sätta cpu i idel läge är ju bara löjligt. Jag kör windows 7 på 2 burkar och får det på båda den ena har asus mobo och min laptop har intel mobo och kernel power error på båda observera detta!! Innan jag ändrat något direkt efter windows installationen är färdig. Vilket enbart kan betyda att windows brister och inte gemene mans handhavande.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Eller så kan du ta din kraftfullare Windows-laptop och anpassade den som du vill ha den.
Det finns olika "skins" och "bars" till windows om du vill ändra utseende så det blir mer Mac-liknande.
Du kan till och med installera MacOS på din windows-dator, om det är själva operativsystemet.
På så vis får du mer kraft för samma pengar, du får Mac-upplevelsen, och du slipper ha känslat av att ha sponsrat (#&€!&) du vet vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Eller så kan du ta din kraftfullare Windows-laptop och anpassade den som du vill ha den.
Det finns olika "skins" och "bars" till windows om du vill ändra utseende så det blir mer Mac-liknande.
Du kan till och med installera MacOS på din windows-dator, om det är själva operativsystemet.
På så vis får du mer kraft för samma pengar, du får Mac-upplevelsen, och du slipper ha känslat av att ha sponsrat (#&€!&) du vet vad jag menar.

Att ha ett buggigt OS X "liknande" system som i grund och botten fortfarande är Windows är inget jag vill ha... Asså som sagt, mac har en otrolig kvalite på sin Unibody laptops visserligen är hårdvarand sämre men samtidigt som väger det upp det otroliga OS'et...

Jag har ett XBOX360 för att spela mina spel på så en dator för spelande är inget jag behöver! Vill jag ha det i framtiden så bygger jag mig en burk istället.. Det blir nog ett byte till Mac!!!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Att ha ett buggigt OS X "liknande" system som i grund och botten fortfarande är Windows är inget jag vill ha... Asså som sagt, mac har en otrolig kvalite på sin Unibody laptops visserligen är hårdvarand sämre men samtidigt som väger det upp det otroliga OS'et...

Jag har ett XBOX360 för att spela mina spel på så en dator för spelande är inget jag behöver! Vill jag ha det i framtiden så bygger jag mig en burk istället.. Det blir nog ett byte till Mac!!!

Grattis till ett klokt val men jag måste nog ändå invända mot en sak du skrev, nämnligen det om att OS X på en icke-Mac skulle vara i grunden samma som windows.
- Det stämmer inte, jag har själv tidigare kört en del "Hackintosh" med mindre lyckade resultat som yttrade sig i ett buggigt OS X, men jag tog tag i det igen här om dagen bara och nu har jag en 100% stabil OS X 10.6.4 med fungerande uppdateringar osv, detta kör jag på min hemmbyggda i7 rigg.

Det har fått mig att för tillfället lägga planerna på att byta till en Mac på is eftersom jag nu har tillgång till båda delar, alltså OS X och Windows.

Med det sagt tycker jag ändå du gör ett bra val om du väljer att gå över till Mac, speciellt eftersom spel är ointressant för dig då du ju har Xboxen.

Ha det fint och hoppas du får en bra tid med Mac!

MVh, Eddie

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Syftade mer på att det inte är någon idé med skins och bars... Hackintosh har jag funderat på men tycker att det verkar för meckigt att lösa + att man ändå inte får den äkta Mac känslan utan en macbook.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Syftade mer på att det inte är någon idé med skins och bars... Hackintosh har jag funderat på men tycker att det verkar för meckigt att lösa + att man ändå inte får den äkta Mac känslan utan en macbook.

Ahh okey, jo det är ju inte speciellt givande och du har helt rätt att den fulla "Mackänslan" inte infinner sig förrän du sitter där fullt ut med både hårdvara och mjukvara från Apple...
- Däremot har man ju en väldigt god möjlighet att prova på Mac OS ordentligt och se om det är något man vill byta till på heltid eller inte..

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Det blir alltid mac vs pc av dessa trådar.
mac datorn du kan byta till är ett "rättvist" byte.
Det påstås att mac aldrig krånglar, men det gör de, personligen har jag haft en hel del krångel med mac, men å andra sidan så har jag bättre kunskaper på att lösa pc problem...

Jag tycker du ska byta till mac så du bildar din egen uppfattning.
mac passar inte mig, men det kanske passar dig.
jag dual bootar till win7

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog ett byte trots allt. Hade vart kul å prova på något nytt. Har bytt dator typ två gånger i år...! Hahaha Men har dock inte förlorat ett öre på det.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,