Stora bärbara datorer säljer bäst

Permalänk
Medlem

För mig är 15" värdelöst då 11-13" är mycket lättare om man är på språng hela tiden. Ska man framförallt ha den hemma och kanske bara dra med den till sommarstugan eller ett lan då och då är 17" mycket bättre pga den större skärmen och som oftast ett bekvämare tangentbordet.

11-14"= bärbar
15-16"= värdelös släpbar
17"+= släpbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hur svårt ska det vara att svara på om det är din personliga åsikt eller om det är fakta?

Tja, har jag angivit källa för påståendet? Nej, precis..... Go figure.

Permalänk
Medlem

Siffrorna har högst troligtvis att göra med alla myndigheter och företag som använder laptops, som mer eller mindre stationära enheter för deras anställda.
Börjar av någon anledning bli mer och mer vanligt att elever, lärare och kontorsanställda får använda laptops istället för en stationär dator. Trots att det blir både dyrare, sämre ergonomi, sämre prestanda och kortare livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinwe:

Siffrorna har högst troligtvis att göra med alla myndigheter och företag som använder laptops, som mer eller mindre stationära enheter för deras anställda.
Börjar av någon anledning bli mer och mer vanligt att elever, lärare och kontorsanställda får använda laptops istället för en stationär dator. Trots att det blir både dyrare, sämre ergonomi, sämre prestanda och kortare livslängd.

Kan ha något med pedagogiken att göra? Ska man kunna genomföra grupparbeten och självständiga studier så lär det vara bättre med en bärbar dator.

Permalänk
Avstängd

"Försäljningsstatistiken kan tyckas vara motsägelsefull. Trots att bärbara datorer först och främst är tänkta att vara portabla enheter verkar kunderna prioritera stor skärm före egenskaper som lång batteritid eller låg vikt."

Inte alls motsägelsefullt. Folk köper bärbara för att ersätta stationära datorer. Det är alltså desktop replacement. Folk köper inte för att ha en liten bärbar dator. I första hand så används datorn istället för en stationär.

Permalänk
Medlem

13.3" eller 14.1" beroende på upplösning och vad mer som skiljer.. sitter just nu med 15.4" och 1680x1050, tycker det är idioti med större pixlar/lägre upplösning... visst 13.3" och 1440x900 skulle jag tycka var lagomt, ni förstår.
Tycker det är ren idioti med större "bärbara" datorer.. fick tjejen att köpa en 13.3" och där funkar det med 1366x768 !
Tyvärr tycker hon om den med ;P

Visa signatur
Permalänk

Jag har en 15 tummare. Tycker dock att en 13-14 tummare hade varit mer lagom till mina behov. 15 tum blir lite väl klumpigt/stationärt anser jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Själv är jag 30" stationär & 13.3" på resande fot. Perfekt, alltså.

Permalänk
Medlem

kör på 11,6 tum. Grejjen e att större skärm storlek innebär ofta att datorn är tyngre, tjockare, lägre batteritid osv. Om det funnits skulle jag vela ha en dator runt 15,4-17 tum som är riktigt tunn och väger lite samt har hyffsat batteritid, har inte plats att släpa med mig världens åbräke till plugget varje dag, har redan 20kg böcker med mig varje dag som man måste ha på föreläsningarna, urk...

Permalänk
Medlem

15.4" och uppåt börjar vara fysiskt för stora, 14.1" är ganska samma som ett kollegieblock = passar bättre i skolväskan men annars håller jag med dig Gurgl, 10+ kg böcker och sen dator på det är inte så kul..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

Eller 4G. Både Stockholm och Malmö har det nu, men ni var först.

För all del, men jag reser rätt mycket och älskar att det finns täckning var jag än åker. När man kan göra det med 4g (eller om 4g kan fallbacka om det inte finns 4g), då byter jag

Permalänk
Medlem

Jag vet att manga irriterar sig pa netbooks, men jag alskar min asus 10.1" 1005HA. Har snart haft den i ett ar och tycker den ar valdigt skon att ha med sig till skolan eller nar jag reser. Har inga problem att gora skolarbeten eller kolla pa film men visst ar det ju skonare med storre skarm. Nar jag ar hemma sa jobbar jag alltid pa min stationara 24".

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Avstängd

27" imac ... 13" macbook pro 2010 ... iPhone 4 32GB

Permalänk
Medlem

Tycker Macbook Pro 15" är ganska optimal om man bortser från priset. Bra prestanda och skärm men samtidigt förhållandevis kompakt. Behöver en bra bärbar dator då jag jobbar till sjöss långa perioder men den måste samtidigt vara smidig att ta med i handbagaget.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag vill kunna bära med min dator obehindrat föll valet 12", mellan 12"-13.3" känns optimalt för mig.
1,29kg väger min dator och upplösningen är 1280x800.
Hade kunnat väga lite mindre och ha högre upplösning förstås, men uppgraderingen blir inte en ny dator utan en SSD då 1,8"-disken (likadan som satt i gamla ipods) inte är något fartmonster.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Dags att börja lyfta lite skrot om ni tycker några kg är tungt...

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att så många tycker att en 15,4" är "släpbar". Jag är ingen styrketränare precis men det stör mig inte att ta med en 15" HP business dator till jobbet varje dag.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Tycker det är konstigt att så många tycker att en 15,4" är "släpbar". Jag är ingen styrketränare precis men det stör mig inte att ta med en 15" HP business dator till jobbet varje dag.

Naturligtvis är det inga problem om det är det enda du bär på. Men då är du ganska unik och nått nätagg har du givetvis inte med.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Tråkigt att du inte inser det.

Väldigt många som veckopendlar till exempel eller som behöver en kraftig dator när man tar med den ut till kund.

Vad har kraftig maskin med stor skärm att göra. Det finns gott om bärbara med hög prestanda som inte har en fet skärm, likaså finns det än mer släpbara med stor skärm, låg upplösning och usel prestanda på alla sätt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Men snälla läs lite innantill.... 12,1-14,1" är bästa storlekarna om man ser till hårdvara, skärmupplösning, vikt och batteritid.. Detta tordes inte vara det mest komplicerade i världen att utlösa.

Kan bara konstatera att läsförståelse är en utdöende egenskap.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizfix:

Är helsåld på 18,4". De nya 18,4" led(belysta) panelerna har riktigt fin & skarp bild och det inbyggda numeriska tangentbordet är i mitt fall ett måste.
Trevligt med lite Full-HD film under resan varvat med lite 3D-modellering och CAD.
Min gamla 17"are täcker inte behoven längre.

Låter som trevliga grejer, vad är det för ena som tillverkar dem? Är ute efter något som kan ersätta min stationära och vill ha bra prestanda och stor skärm på den (släp)bärbara. Helst en 19" förstås...:)

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Naturligtvis är det inga problem om det är det enda du bär på. Men då är du ganska unik och nått nätagg har du givetvis inte med.

Jag brukar ta med mig en nätadapter faktiskt men många arbetskamrater gör inte det. Vi kör med dockningsstationer på kontoret. Skulle tro att rätt många företag med mer än 30 anställda kör på samma sätt.

Men visst, det är kanske många som pluggar här som har med en massa böcker i sina ryggsäck.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biffen_OC:

Dags att börja lyfta lite skrot om ni tycker några kg är tungt...

Ni som räknar kilogram verkar inte förstå vad det handlar om. Jag byter regelbundet kontoret mot byggarbetsplatser, där jag bär och släpar vikter av helt andra dimensioner. Varför göra saker omständligare än nödvändigt? Inte springer jag runt med en slägga när det räcker med en hammare.

Låt oss säga att det gäller ett sammanträde. För det första ser det ganska löjligt ut att slänga upp stora schabrak till s k bärbara datorer i sådana miljöer - inte nödvändigtvis ett formellt rymligt konferensrum. För det andra är det klart smidigare att endast ha en portfölj, vilket gör att du ledigt kan hälsa på folk utan att behöva av- och pålasta bagaget.

Om jag springer mellan olika punkter i nätverk är det också klart enklare att ha en lätt bärbar, vilken kan hållas mellan tumme och övriga fingrar, plus lite små kablar och annat. Vad är vitsen med att bära mycket om det ger absolut noll mervärde och samtidigt krånglar till arbetsrytmen?

Visst, det är bra att lyfta skrot så fortsätt med det, och det gör jag också. För det behöver du inte se datorer som annat än verktyg, och verktyg anpassas till typ av arbete.

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag aldrig haft någon laptop men är inne på min andra netbook nu. 11,2" skärm med 1366x768 räcker rätt långt. Behöver jag sedan större skärm, tangentbord/mus etc så finns det både HDMI och USB att öka funktionaliteten med.

Förvånar mig lite att större laptops säljer så bra då det tidigare pekats mot att mindre datorer skulle vara vad som säljs bäst. Å andra sidan är dessa större ofta attraktivare om man ser till vad man betalar för.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Köpte 15" mbp för att jag rester en hel del i jobbet och därmed använder den som primär dator när jag är på resande fot. Hade jag bara pendlat eller gjort dagsresor så hade det nog blivit en 13" mbp.

Om du försöker tänka utanför din lilla bubbla så inser du att det finns personer med andra behov än dina. Om du reser mellan kontinenterna så är ditt stationära system antagligen inte det mest praktiska att ha med sig.

Ledsen att behöva förstöra din världsbild men ditt "jag" != de produkter som du köper, ett faktum som väldigt många verkar ha svårt att förstå på detta forum.
Som Svensk och Amerikansk medborgare så har jag viss erfarenhet av resor mellan kontinenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Tycker Macbook Pro 15" är ganska optimal om man bortser från priset. Bra prestanda och skärm men samtidigt förhållandevis kompakt. Behöver en bra bärbar dator då jag jobbar till sjöss långa perioder men den måste samtidigt vara smidig att ta med i handbagaget.

Absolut om man bortser från priset, då prestandamässigt är det en TimeLineX för tio tusen kronor mer.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Vilken storlek som är bäst beror ju givetvis på vad man ska ha datorn till och vad man har för behov.

Jag har själv haft en så kallad ultraportabel HP Business-dator med 12.1" i snart 4 år nu och jag tycker formatet på den är helt perfekt för mig. Jag är student och har datorn med mig i väskan i stort sett varje dag. Det allra bästa är att den är nästen exakt lika stor som ett A4 kollegieblock så den passar perfekt i väskan och man får precis plats med ett fullstort tangentbord på den. En perfekt avvägning mellan portabilitet och användbarhet tycker jag. Datorn har ju som sagt några år på nacken så den skulle gärna fått vara lite tunnare och lättare samt att den gärna skulle få en dualcore CPU och lite bättre batteritid(har drygt 3h på mitt bästa batteri av totalt 3st).
Skulle vilja ha en ny i samma storlek, allra helst en tablet-pc om ekonomin tillåter.

15,4"are känns väldigt otympliga och jobbiga att släpa med sig i väskan, så kan man nästan lika gärna köpa en 17"+ som faktiskt kan ersätta en stationär på riktigt.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vad har kraftig maskin med stor skärm att göra. Det finns gott om bärbara med hög prestanda som inte har en fet skärm, likaså finns det än mer släpbara med stor skärm, låg upplösning och usel prestanda på alla sätt.

Fast du fattar väl för bövelen vad jag menar?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon84089:

Min dator är 13,3" med en upplösning på 1366x768. Funkar perfekt tycker jag, den är inte för liten samtidigt som den bara väger 1,5kg och har en batteritid på ~8 timmar. Föredrar utseende, vikt, batteritid och funktionalitet framför prestanda.

Skrivet av SirMacke:

Upp till 13" = Bärbar dator
14-16" = släpbar
17+ = Annorlunda designad stationär dator.

Tycker att KlavKalash och SirMacke sammanfattar bra skäl (finns säkert flera) till varför jag är nöjd med min 13" MBP: vill inte ha släpbar dator och tycker att vikt (nåja ) utseende och prestanda är viktigare på bekostnad att få prestande men andra nackdelar nämnda av herrarna ovan.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!