Permalänk

vad händer med allt?

hej!
har en noobig fråga..
Vad händer med allt som man raderar/avinstallerar? vart tar det vägen?
läggs det på RAM minnena? hört att dem gör det av en polare..
tacksam för ett enkelt svar

Permalänk

Om jag förstår det rätt så ligger informationen kvar på hårdskivan men den är över skrivbar så nästa gång något skrivs till hårddisken så skrivs den raderade informationen över... därför skall man inte flytta å greja på disken om man raderat saker av misstag som man vill ha tillbaka för då finns risken att just den sektorn blir överskriven och det blir svårare att återskapa... JAG KAN HA FEL var länge sedan vi läste det här i skolan...
RAM saken har jag aldrig hört om men man kan inte lagra något i ram för så fort det blir utan ström så töms det = så fort du stänger datorn så är ram helt tomt.

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Skrivet av Traktor_APA:

Om jag förstår det rätt så ligger informationen kvar på hårdskivan men den är över skrivbar så nästa gång något skrivs till hårddisken så skrivs den raderade informationen över... därför skall man inte flytta å greja på disken om man raderat saker av misstag som man vill ha tillbaka för då finns risken att just den sektorn blir överskriven och det blir svårare att återskapa... JAG KAN HA FEL var länge sedan vi läste det här i skolan...
RAM saken har jag aldrig hört om men man kan inte lagra något i ram för så fort det blir utan ström så töms det = så fort du stänger datorn så är ram helt tomt.

Tack för svar

Permalänk

Np glad att hjälpa till

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk

Har också hört att informationen ligger kvar men den kan skrivas över.
Men att raderade filer läggs i RAM minnet är nod något av det konstigaste jag har hört.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Lite enkelt beskrivet så låter hårddisken data man raderar vara kvar men själva informationen om vart på hårddisken data ligger försvinner vilket ger tillgänglighet för annan data att skriva över.

Med andra ord finns det väldigt mycket kvar av det man tar bort/avinstallerar på hårddisken bara att den glömt vart på disken det ligger.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|