Permalänk
Medlem

Ålder för div ATVs/Mopeder

Tjena.
Då jag är 14 och det snart börjar bli dags för moppe/fyrhjuling så har jag lite frågor ang dessa;
Fyrhjuling:

  • Är det sant att man måste ha B-körkort för 200> kubik?

  • Behöver man någon form av körkort för <200 kubikare, eller räcker det med mopedkort?

  • Om en fyrhjuling räknas som moped, motorcykel eller traktor, beror det på vikt, motorstorlek eller en kombination av dessa?

Fler frågor kommer, kommer inte på några för tillfället.
Tacksam för svar,
Mvh

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Vägreggad atv får framföras med A eller B kort.

En 50cc får köras med AM kortet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Vägreggad atv får framföras med A eller B kort.

En 50cc får köras med AM kortet.

Alltså, man måste vara 18+ för att köra 50+ kubik, eller?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

en moppe är 50cc och inte över. allt över är Mc.

200cc blir medium MC kort (ev B kort för vissa modeller av ATV) man måste vara 18 år för att köra.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Alltså, man måste vara 18+ för att köra 50+ kubik, eller?

det stämmer.

finns ju trim för moppat, exempelvis 70cc cylindrar osv. blir ingen Mc för det men är fortfarande olaglig att köra.

det ända du får köra är 50cc, sen finns det EU moppar med som även dom är 50cc men dom för köra några kilometer snabbare än en vanlig moppe.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

När du är sexton kan du ta kort för lätt mc, då flyttas spärren upp till 125cc och högst 11 kw effekt.

EDIT: Då får du även köra på motorvägen, vilket du inte får med moped.

Permalänk
Hedersmedlem

Här står en massa intressant. Jag ska ta körkort /Körkortsportalen
Jag kan intyga att man får köra fyrhjuling på "eu-moped" kort i och med att jag gör det

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

det stämmer.

finns ju trim för moppat, exempelvis 70cc cylindrar osv. blir ingen Mc för det men är fortfarande olaglig att köra.

det ända du får köra är 50cc, sen finns det EU moppar med som även dom är 50cc men dom för köra några kilometer snabbare än en vanlig moppe.

Skrivet av Lambi:

När du är sexton kan du ta kort för lätt mc, då flyttas spärren upp till 125cc och högst 11 kw effekt.

EDIT: Då får du även köra på motorvägen, vilket du inte får med moped.

Skrivet av MulleEng:

Här står en massa intressant. Jag ska ta körkort /Körkortsportalen
Jag kan intyga att man får köra fyrhjuling på "eu-moped" kort i och med att jag gör det

Gött

(Alltså, 15 år och AM kort = <50cc 16 år och A1 = <125cc?)
Får hålla mig till brorsans moppe tills jag är 16 då

Tack för hjälpen allihopa

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

det stämmer.

finns ju trim för moppat, exempelvis 70cc cylindrar osv. blir ingen Mc för det

Det är precis vad det blir. Därför man åker på så mycket skit ifall man blir taget med trim. Olovlig körning, obesiktat fordon, oförsäkrat fordon m.m.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

AM kort (Moppekort) - Får du köra Klass 1 moped och klass 2 moped (30moppe) Sen får man också köra epa på det. Man får även köra fyrhjulingpå AM kortet om fyrhjulingär reggad som en EU-mopped, alltså max 50CC och max 45km/h.
A1 (Lätt MC) - 125cc max 11kW (=15hk) Över 125cc så måste du ha vanligt A kort (lätt MC kan du ta när du är 16), vilket du får ta när du är 18.
Vissa fyrhjuling får du köra på B körkort om dem är reggade efter det, men dem flesta fyrhjuling är inte ens vägreggade dem får du INTE ute och köra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

AM kort (Moppekort) - Får du köra Klass 1 moped och klass 2 moped (30moppe) Sen får man också köra epa på det. Man får även köra fyrhjulingpå AM kortet om fyrhjulingär reggad som en EU-mopped, alltså max 50CC och max 45km/h.
A1 (Lätt MC) - 125cc max 11kW (=15hk) Över 125cc så måste du ha vanligt A kort (lätt MC kan du ta när du är 16), vilket du får ta när du är 18.
Vissa fyrhjuling får du köra på B körkort om dem är reggade efter det, men dem flesta fyrhjuling är inte ens vägreggade dem får du INTE ute och köra med.

för att förtydliga lite angående MC:

A1 (lätt motorcykel)

motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)

motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.
A (obegränsad effekt)

motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

* har haft behörigheten under minst två år eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

för att förtydliga lite angående MC:

A1 (lätt motorcykel)

motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)

motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.
A (obegränsad effekt)

motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

* har haft behörigheten under minst två år eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Direkt från körkortsportalen?

Permalänk

Imo borde du vänta tills du blir 16 för lätt mc, för mc är aweeeesome.
Eller 18 så du får ta begränsad.

BTw, måste man ansöka om att få tung mc (obegränsad) när du haft behörigheten i 2 år? (och har begränsad)

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Är det ungefär en sånhär SMC U 50 ATV EU-moped | Stockholm | Blocket 'moped' du letar efter? Blir kanske lite väl saftigt att köpa en sådan + AM kort, jag skulle rekommendera dig att köra din brors moppe och ta A1 när du är 16. Men jag är iofs partisk...

Skrivet av Cropsgrinder:

Imo borde du vänta tills du blir 16 för lätt mc, för mc är aweeeesome.
Eller 18 så du får ta begränsad.

BTw, måste man ansöka om att få tung mc (obegränsad) när du haft behörigheten i 2 år? (och har begränsad)

Man måste inte ansöka om obegränsad, vad jag vet. Och ja, MC är awesome! Tog A1 i onsdags.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Hehe.

Ja blir klar 14e okt med begränsad, om allt går vägen (dvs. lyckas med teori och uppkörning, risk 2an borde va nemas)

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Man måste inte ansöka om obegränsad, vad jag vet. Och ja, MC är awesome! Tog A1 i onsdags.

Var det dyrt/svårt att ta?

Funderar på att ta A1 till våren nämligen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Hehe.

Ja blir klar 14e okt med begränsad, om allt går vägen (dvs. lyckas med teori och uppkörning, risk 2an borde va nemas)

Har du bestämt dig än för vilken hoj det skall bli då? Har nog missat vilken i så fall...

Skrivet av Shrudder:

Var det dyrt/svårt att ta?

Funderar på att ta A1 till våren nämligen.

Svårt, nja. Kuggade första uppkörningen vilket gjorde det onödigt dyrt. Körde med körskolas hoj, vilket fick båda uppkörningarna till att kosta 5000 Kr totalt. Går att köra upp själv och klara det på första försöket för 1500kr... Så totalt blev det nog 12-14 000 Kr för körkortet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Svårt, nja. Kuggade första uppkörningen vilket gjorde det onödigt dyrt. Körde med körskolas hoj, vilket fick båda uppkörningarna till att kosta 5000 Kr totalt. Går att köra upp själv och klara det på första försöket för 1500kr... Så totalt blev det nog 12-14 000 Kr för körkortet.

Okej, tack för svar! Får man räkna på runt 10 000 kr då.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Har redan köpt hojen faktiskt, kör den litet på landet när jag är där :). En ktm 640 från -04, den ligger på...46kW tror jag, måste strypa den till 24.

För mig blev det dyrare än 10.000 kan ja säga...då jag inte kunde övningsköra privat. Vill inte ens räkna ur hur mkt det kostar/kostade.
Kanske är billigare med A1...vet inte. Här i götebörg kostar varje körlektion 1000kr :P, Men, jag köper paket med 5 körlektioner á 4500.
Och sen risk2an på det, för 2900. Och risk 1an, sen uppkörning och teoriprov.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

YAKAHOSU
För er som har 300.000kr över och behöver något att åka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

YAKAHOSU
För er som har 300.000kr över och behöver något att åka på

R1 Yamaha Banshee med Turbo...... - Sporthoj.com
Går säkert att köpa hans quad för under 300', turbomatad R1 motor. Står att han varit uppe i 249 km/h, och det är betydligt mer än 202 km/h

Men nu har vi glidit ifrån ämnet med typ 200 hk... Vi kanske kan länka moppe-ATVs istället, för att hjälpa trådskaparen?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10