Permalänk

Hastigheter reaktionstid och sånt

Tja!

Håller på att ta MC kort. Och jag är helt jävla bakom när det gäller hur snabbt man åker per sekund och sånt.

Så jag ville gärna reda ut detta.
Reaktionstiden är en sekund va? Men hur långt kommer man på en sekund om man åker i typ...10km/h? eller 50km/h eller 100 km/h. hur räknar man om km/h till m/s

Och det här med hur många timmar/minuter man vinner på att höja hastigheten från, tex 80-100km/h på en 10 mils sträcka. Hur räknar man ut det?

Jag är sketdålig på matte, så förklara gärna vääääldigt pedagogiskt och vääääldigt tydligt

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Inaktiv

räkna om till hur många meter du åker på en timme alla tex. 100 km/h är 100 000 m/h = 100 000/3600 = ~28 m/sekund

Permalänk
Skrivet av Cropsgrinder:

Tja!

Håller på att ta MC kort. Och jag är helt jävla bakom när det gäller hur snabbt man åker per sekund och sånt.

Så jag ville gärna reda ut detta.
Reaktionstiden är en sekund va? Men hur långt kommer man på en sekund om man åker i typ...10km/h? eller 50km/h eller 100 km/h. hur räknar man om km/h till m/s

Och det här med hur många timmar/minuter man vinner på att höja hastigheten från, tex 80-100km/h på en 10 mils sträcka. Hur räknar man ut det?

Jag är sketdålig på matte, så förklara gärna vääääldigt pedagogiskt och vääääldigt tydligt

Om vi tar 100km/h i m/s gär man så här:

100km = 100*1000m
1h = 60min = 3600sek
100*1000/3600 m/s = 100/3.6 m/s = 27.777... m/s

Så du kan räkna med:

km/h / 3.6 = m/s
eller m/s * 3.6 = km/h

Sen andra frågan. Då räknar du bara ut hur lång tid det tar vid 80 och 100km/h.

10 mil = 100km

tiden mäts i h

hastighet = sträcka/tiden
då får vi: tiden*hastigheten = sträcka
och sedan: tiden = sträcka/hastigheten

tiden = 100/80 = 1.25h = 1.25*60min = 75min

vid 100km/h blir tiden = 100/100 = 1h = 60min

Säg till om det är något du inte förstog och om någon märker att jag missat något.

Permalänk
Medlem

Ska du räkna i huvudet kanske ett litet trick kan vara bra. Om det inte behöver vara så exakt.
Dela med fyra och lägg till en tiondel av resultatet.

Alltså: 60 -> delat på 4 -> 15 -> plus 1,5 = 16,5
Mer exakt svar är 16,67.

150 -> 37,5 + 3,75 = 41,25 (mer exakt ska det vara 41,67)
40 -> 10 + 1 = 11

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

räkna om till hur många meter du åker på en timme alla tex. 100 km/h är 100 000 m/h = 100 000/3600 = ~28 m/sekund

Snubben ville väl ha det enkelt? Jag vill minnas att det stod i teoriboken i bkörkort att ta bort en nolla och sedan multiplicera med 3. Då för man ett ungefärligt svar.

Alltså
100 minus en 0 = 10
10 *3 = 30 m/sekund. Visst det är fel med 2 meter men på ett teoriprov lär det knappast komma upp exakta ändå. Sedan är ju knappast reaktionstiden exakt en sekund hos varje människa så 28 meter är ju inte heller korrekt.

Permalänk
Medlem

Lite svagt minne från när jag tog korten så är reaktions tiden satt till 1s för enkelhetens skuld då den varierar kraftigt.
Ingen frisk och nykter 18 åring reagerar så sakta

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jojo, reaktionstiden är 1s. säger dom
Men sen ska man ju räkna ut massa skit, "Du åker i 70km/h och ser en....PÅSE på vägen. Hur långt åker du innan du hinner bromsa" sånt typ.
Jag bara klickar nåt random när jag får sånna frågor på bonniers trafikskola

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Jojo, reaktionstiden är 1s. säger dom
Men sen ska man ju räkna ut massa skit, "Du åker i 70km/h och ser en....PÅSE på vägen. Hur långt åker du innan du hinner bromsa" sånt typ.
Jag bara klickar nåt random när jag får sånna frågor på bonniers trafikskola

Men som sagt. 7 * 3 = 21 (meter), klarar väl vilken mellanstadieelev som helst :S

Ta bort inställningen "OJ MATTE OMGAD VAD SVÅRT" så ordnar sig nog allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har man problem med huvudräkning så har man... själv så klarar jag mig inte länge utan en enkel miniräknare. Jag kan inte gångertabellerna.

Du har ju gott om tid på ett teoriprov. Bara att räkna 7 + 7 + 7 = 21. Det svåraste blir att räkna 12 + 12 + 12 =36.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har man problem med huvudräkning så har man... själv så klarar jag mig inte länge utan en enkel miniräknare. Jag kan inte gångertabellerna.

Problem med huvudräkningen... extremt lam ursäkt för att man inte orkar helt enkelt.

OnT, det räcker ju egentligen att veta att 100km/h är ungefär 28m/s. Skulle man få frågan för 50km/h så är det ju 14m/s dvs 28/2, men så var det där med huvudräkningen också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Lite svagt minne från när jag tog korten så är reaktions tiden satt till 1s för enkelhetens skuld då den varierar kraftigt.
Ingen frisk och nykter 18 åring reagerar så sakta

Du menar alltså att 1s är otroligt överskattad reaktionstid?? Om du menar detta kan du PMa mig varje gång du sätter dig bakom ratten då jag inte vill vara med dig ute i trafiken om du tänker så.

Permalänk
Avstängd

jag vill minnas att vid ett naturligt beteende så är reaktionstiden ca 0.5, vid t.ex ett slag mot huvudet så tar det en halv sekund tills du har reagerat och tar upp händerna. Tränar man in ett icke-naturligt beteende så ökade reaktionstiden med 0.2 sekunder.

Så ja, reaktionstiden kan reagera kraftigt, självklart beroende på en massa saker.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag har för mig att med reaktionstid på 1 sekund menas tiden från att man "upptäcker hinder" tills att man börjat bromsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

jag vill minnas att vid ett naturligt beteende så är reaktionstiden ca 0.5, vid t.ex ett slag mot huvudet så tar det en halv sekund tills du har reagerat och tar upp händerna. Tränar man in ett icke-naturligt beteende så ökade reaktionstiden med 0.2 sekunder.

Så ja, reaktionstiden kan reagera kraftigt, självklart beroende på en massa saker.

Nu var det inte så att jag menade att man kan reagera snabbare, utan att man tänker att man kan trots att vägverket säger 1s och att man borde ha 3s regeln och inte 2.5s. Man tänker alltså att jag kan ligga närmare jag reagerar snabbare än random person, vilket inte är bra imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Nu var det inte så att jag menade att man kan reagera snabbare, utan att man tänker att man kan trots att vägverket säger 1s och att man borde ha 3s regeln och inte 2.5s. Man tänker alltså att jag kan ligga närmare jag reagerar snabbare än random person, vilket inte är bra imo.

Nu sa han ju ändå ingenting om hur HAN gör när han kör så din slutsats är ju 100% hypotetisk så jag förstår verkligen inte varför du kommenterade honom med något negativt?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Nu sa han ju ändå ingenting om hur HAN gör när han kör så din slutsats är ju 100% hypotetisk så jag förstår verkligen inte varför du kommenterade honom med något negativt?

Jag fick antydan av detta iom att han tycker att i"Ingen frisk och nykter 18 åring reagerar så sakta;)" speciellt med tanke på ";)", och även om det är sant så borde man inte tänka så när man kör. Men jag kan ta tillbaka min negativa kommentar om det behagar swec.

Permalänk

Att ni swecare alltid ska börja tjöta om massa annat swec makes me sad
Får se hur det går på provet sen...har det den 27e, om 2 veckor exakt va? eller räknar jag fel, höhö

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Avstängd

Du har ju fått svar på dina fråga, varför gnäller du?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Du menar alltså att 1s är otroligt överskattad reaktionstid?? Om du menar detta kan du PMa mig varje gång du sätter dig bakom ratten då jag inte vill vara med dig ute i trafiken om du tänker så.

Tja, nu är jag inte 18 längre, så 1s stämmer nog bättre nu.(45)
Vid klockade tester reagerade jag på 1.5-2/10s vid den åldern, nu var ju förvisso det vid tester där jag var beredd på att något skulle hända så skärpan var på topp.
Sen får du skilja lite på ren reaktionstid och reaktionstid + handling

Testa själ vet jag: Online Reaction Time Test

Jag: 0.2434s

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Tja, nu är jag inte 18 längre, så 1s stämmer nog bättre nu.(45)
Vid klockade tester reagerade jag på 1.5-2/10s vid den åldern, nu var ju förvisso det vid tester där jag var beredd på att något skulle hända så skärpan var på topp.
Sen får du skilja lite på ren reaktionstid och reaktionstid + handling

Testa själ vet jag: Online Reaction Time Test

Jag: 0.2434s

Okej, det jag menar är att det är dumt att tänka att man är snabbare än 1s. Sen så är det väll skillnad på att vara beredd på att något ska hända och att något oförutsett händer. Tror att 1s är från att du sett händelsen, reagerat och börjat flytta foten till pedalen. No hard feelings I hope?

Permalänk

tror turbi har rätt där. Reaktionstid, i teoriboken, menar dom tider det tar från det att man märker nåt på vägen, tills man börjar bromsa.
Nu är det ju inte 1s för alla...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.