Bärbar 12-13" med hög upplösning?

Permalänk
Medlem

Bärbar 12-13" med hög upplösning?

Hej! Jag är på jakt efter en ny laptop att jobba på. Många terminalfönster och texteditorer ska rymmas, men datorn får inte vara stor eller tung!

Jag vill alltså ha någonting i storleken 12" till 13" (i runda slängar) och en horisontell upplösning på i 1440x900 eller högre. Sony har sina fina Z12-maskiner som passar beskrivningen utmärkt, men de är alldeles för dyra.

Några tips?

Permalänk

Är själv på jakt efter samma sak.
Det enda jag hittat, förutom sjukt dyra vaio Z, är lenovo thinkpads...men dom är relativt stora och klumpiga istället.

Permalänk
Medlem

Om man har pengarna: Lenovo Thinkpad X201s! Den är allt annat än stor och klumpig.

Budgetalternativet är annars X100e.

Permalänk
Medlem

Thinkpad X201s i mina ögon är knappast bättre eller särskilt mycket billigare än Vaio Z12, och då har jag klämt på båda. X100e är en ganska trevlig bekantskap men faller framför allt på att upplösningen är för låg (och dessutom är den ganska slö).

Förr om åren kunde man beställa galet högupplösta skärmar till i princip alla Dell-maskiner vill jag minnas, men nu verkar det vara extremt snålt med urvalet, inte bara hos Dell utan hos alla leverantörer. Vad hände egentligen? 1280x800 är en tveksam upplösning tycker jag, på tok för låg och trång i sidled också.

Permalänk
Medlem

Det som hände var nog att efterfrågan blev för liten för att det skulle vara lönsamt att tillverka små paneler i hög upplösning.

Blir nog svårt att hitta en passande maskin utan att betala en ansenlig summa pengar. Ett alternativ kan vara en billigare variant kombinerat med docka och skärm. Fast du kanske behöver upplösningen "ute på fältet"?

Sista utvägen är att ta saken i egna händer Lenovo Connections Mad Modding: Project X61sxga+. Hade verkligen varit trevligt!

Edit: Gamla X200s? Multitronic Sverige AB.

Permalänk
Medlem

Du har nog helt rätt, tillgång och efterfrågan ger svaret på många saker allt som oftast.

Skrivet av Merrimaq:

Strålande! Den var varken dyr, stor eller tung! En sådan med en SSD kan jag nog leva några år med. Tack så hemskt mycket.