Intel demonstrerar Light Peak

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Vissa behöver hastigheten en kabel ger, det är långt, långt kvar innan någon trådlös teknik ens kommer i närheten av dagens kablar.

True.. Men det är väl mer företag av olika slag som kan behöva dessa hastigheter. För privatpersoner så är det ju idiotiskt med nya standarder att byta till hela tiden. Vi klarar ju oss ju gott och väl med "långsammare" trådlösa tekniker som nu kommer.

Permalänk
Inaktiv

Så länge det fungerar som FW (dvs. att CPU inte behöver ta hand om trasnferen) så är jag med på det hela. USB är ett jävla skämt fortfarande och strular stup i kvarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Så länge det fungerar som FW (dvs. att CPU inte behöver ta hand om trasnferen) så är jag med på det hela. USB är ett jävla skämt fortfarande och strular stup i kvarten.

Håller med totalt.. USB är pinsamt dåligt.
Apple har alltid satsat på FW och det är en miljon grr stabilare och bättre. Särskilt med TI-krets.
Nu satsar Apple pådetta.. låter lovande.. Jag säger NEJ tack till USB3.

Permalänk
Medlem

Ja det är många aktörer som försöker få sin produkt att bli den "största" standarden.

Se bara med HDMI VS Ethernet

HDMI 1.4 (Nätverkstöd)
Ethernet med digital bild/ljud

Inte kul när man har lagt ner tusentals kronor på kabel

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

När det gäller extern hårdvara så är dubbelhastighet visst ett framsteg men inte så otroligt lockande för jag använder det inte så ofta. Så för att det skall vara intressant måste priset också vara rätt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Skoj att fiberkablar är känsliga för att knäckas och böjas.. sen så finns det väl ett par personer som kommer ta och rycka loss kabeln och kolla in i ljus strålen

Hehe
Dock känns överföringshastigheten väldigt bra och kablarna blir ju mindre dock så kommer detta nog kosta mer.

Fibern som LP använder tål böjar mycket bättre än normal fiber, så det är nog inga problem. Kallas Clearcurve.
Och att kolla i den är idiotiskt på mer än ett sätt, det är en våglängd som man inte ens kan se med ögat.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av skooglund:

VGA/PS2/USB/COM-portar osv osv kommer försvinna helt inom ett par år, men USB håller sig nog längst utav nämda portar. Säkerligen 10 år till. För 10 år sedan så kom USB.

USB är äldre än 10 år, det lanserades 96. Alltså snart 15 år.

Skrivet av CrazyDriver:

Varje gång man ska trycka i en USB-sladd i mörkret bakom datorn så riskerar man att kortsluta datorn, allt för att kontakten måste vara på rätt håll men har inget på utsidan som visar vad som är rätt håll.

Hur energisk är du när du pluggar in kablar egentligen?
Har aldrig varit ens i närheten att sabba en usb-port förutom när jag hade en mp3 som jag knäade.
Då var det mp3'n som gick sönder, inte porten i datorn.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Man kunde ju hoppas på att dom tog sig tid att utveckla smida kontakter också. Dagens USB-kontakt är ju ett under av idiotisk konstruktion med ursprung i Nintendos Gameboy. Varje gång man ska trycka i en USB-sladd i mörkret bakom datorn så riskerar man att kortsluta datorn, allt för att kontakten måste vara på rätt håll men har inget på utsidan som visar vad som är rätt håll.

Ett annat exempel är SATA-kontakterna. Numera är ju sladdarna betydligt smidigare, men kontakterna är ju urkorkade. Tillsammans med strömmatningen så är kontakterna nästan lika stora som tidigare, för att inte tala om hur lätt det är att bryta av kontakterna om man har trångt i datorn.

Seriöst. Hur ansluter man en USBkabel på fel håll?
Det går inte ens, hanen blockar den andra hanen om du försöker, du får inte in en USB kontakt om du inte har hanen vänd mot honan på andra USBkontakten.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Har denna kabel en elektrisk överföringsbar kabel också? eller är det bara en optisk. Nått som jag stör mig otroligt på när man behöver koppla in en extra AC adapter när nu USB strömmen hade räckt. Och USB 3 skickar ju mycket mer än 2an.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Seriöst. Hur ansluter man en USBkabel på fel håll?
Det går inte ens, hanen blockar den andra hanen om du försöker, du får inte in en USB kontakt om du inte har hanen vänd mot honan på andra USBkontakten.

Med tillräckligt mycket våld så går det, däremot känns det som att man borde inse att något är fel när man måste ta i för kung och fosterland för att pressa in kontakten.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Alltid haft detta i åtanke när jag insåg vad optisk överföring var. Varför inte använda till sånna saker som detta?

Skönt att vi är där snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Har denna kabel en elektrisk överföringsbar kabel också? eller är det bara en optisk. Nått som jag stör mig otroligt på när man behöver koppla in en extra AC adapter när nu USB strömmen hade räckt. Och USB 3 skickar ju mycket mer än 2an.

De har tänkt köra ström över koppar i samma kabel, ska klara mer än firewire gör idag.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Äntligen så kommer en ny teknik!
Pc världen har inte haft en förnyelse i tekniken de närmaste åren, lite förändringar hit och dit, stora förbättringar, men ingen ny teknik precis...

Att överföra data med ljus är framtiden,
data blir större och tar mer plats, gamla kopparlösningen blir snart förlegad hos stationära datorer,
på bärbara så kommer man finna en bättre lösning än USB, dock troligtvis med koppar och dylikt.

Trådlösa lösningar är galenskap, som att arbeta på statsangelägenheter på ett wifi nät, vem som helst kan se vad du gör!..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av icelaw:

Äntligen så kommer en ny teknik!
Pc världen har inte haft en förnyelse i tekniken de närmaste åren, lite förändringar hit och dit, stora förbättringar, men ingen ny teknik precis...

Att överföra data med ljus är framtiden,
data blir större och tar mer plats, gamla kopparlösningen blir snart förlegad hos stationära datorer,
på bärbara så kommer man finna en bättre lösning än USB, dock troligtvis med koppar och dylikt.

Trådlösa lösningar är galenskap, som att arbeta på statsangelägenheter på ett wifi nät, vem som helst kan se vad du gör!..

För att inte tala om att alla trådlösa apparater kommer störa ut varandra. Det är ju redan idag rätt trångt i 2.4 GHz bandet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Gramner:

Med tillräckligt mycket våld så går det, däremot känns det som att man borde inse att något är fel när man måste ta i för kung och fosterland för att pressa in kontakten.

Jag är aldit lika nervös att jag trycker USB:n för hårt speciellt när jag ser att jag har vänt den åt fel håll (trycker definitivt inte så hårt att den går in eller att de knakar). Man kan ju undra om han använde en sån här:

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Detta är verligen framtiden, mer ljusbaserad överföring please

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"