Corsair släpper nätaggregatet Game

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar gilla corsairs agg och allt som oftast rekommendera dem i köpprådsdelen i forumet kör själv HX och bygger mycket med både VX och HX. Det känns dock som denna serien är lite av en miss hur skall någon vettig människa kunna rekommendera ett nättagg på 600w som inte är modulärt och dessutom stoltserar med något så menlöst som 2 floppy kablar för 1000kr ? Detta känns tyvärr lite som ett sent/tidigt april skämt

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Snacka om onödigt.
Ska de inte ha en nätaggsserie för videoredigerare också? och en för fotoredigerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför skulle man köpa dessa för dem pengarna när man får motsvarande i HX-serien för samma pris?

HX försvinner snart efrersom AX har kommit men är dyrate.
Denna serie kommer att ersätta TX men blir dyrare.
Kan det vara så att Corsair vill stiga upp ett snäpp i prisnivå?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Epic fail med extra lols & giggles!

Det enda som är (var?) bra med Corsairs nätagg är att Seasonic tillverkat dem, och att man fick dem till lägre pris än Seasonics egna.

Jag har återgått till Seasonic. Kostar mer, men smakar så mycket bättre också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför skulle man köpa dessa för dem pengarna när man får motsvarande i HX-serien för samma pris?

Det vet vi inte säkert förrän de här aggen hamnar i butik ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det vet vi inte säkert förrän de här aggen hamnar i butik ...

Tror SweC's ca-priser stämmer rätt bra, ett HX650 går ju loss på strax över 1100kr så. Men visst, ska HX-serien ersättas så kan det nog bli en hit, eller så slutar många köpa Corsair-agg för att AX-serien är för dyr och att Game-serien inte har tillräckligt med kontakter och dessutom inte är modulär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TAG9217:

Tror SweC's ca-priser stämmer rätt bra, ett HX650 går ju loss på strax över 1100kr så. Men visst, ska HX-serien ersättas så kan det nog bli en hit, eller så slutar många köpa Corsair-agg för att AX-serien är för dyr och att Game-serien inte har tillräckligt med kontakter och dessutom inte är modulär.

Om HX serien som är modulärt och även i övrigt bra mycket intressantare en dessa blinkade julgrans agg så ersätts av dem kommer garanterat folk sluta köpa dem

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Vem med vettet i behåll skulle köpa såna här dyra och omodulära agg när man kan få ett 700 watts Ocz för under 700:- som dessutom är modulärt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget nämns om japanska kondensatorer, så riksken är överhängande att det är budgetdelar, som i CX400, men till en saftig prislapp. Ogillar starkt det och är väldigt besviken på Corsair om de går den vägen.

Bara 3 års garanti lutar också åt budget. Enbart 80+.

Maxeffekten är iaf angiven vid 40C.

Priserna måste ner ordentligt, annars är dessa nätagg helt ointressanta annat än för bling-blingarna. Jag kan hålla med om att Corsair verkar vilja höja sin generella prisnivå. Om inte tester visar något magiskt är detta en tråkig väg Corsair tar, med budgetprylar till höga priser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

98% verkningsgrad?

Hade ni köpt ett agg för dessa pengar om det vore högeffektivt över hela effektområdet.
D.v.s minst 94% under 50W ut och ca 98% från 100W och uppåt till max uteffekt 1200W.

Hade ni köpt vid denna prestanda? (Givetvis fläktlöst och utan skumma mögkondingar)

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Väl sammanfattat Multiman!
Men allt hänger på vad priset faktiskt blir ut till kund IMHO. Hamnar de i nån semi-budget range så kan det kanske funka...
Men jag är tveksam: jag tror en av säljargumenten för Corsairaggen hittills har varit att de alla (förutom budgetagget CX400) haft högkvalitativa komponenter (japanska kondningar som klarar 105grader), långa garantier, och varit specade vid realistisk temperaturer. Börjar de fuska för mycket med detta så tappar de ett viktigt säljargument i min mening: Man kan isåfall inte längre förbehållslöst säga "köp ett Corsair, de är bra" på samma sätt, och det tror jag de förlorar en hel del på.

Skrivet av Honk:

Hade ni köpt ett agg för dessa pengar om det vore högeffektivt över hela effektområdet.
D.v.s minst 94% under 50W ut och ca 98% från 100W och uppåt till max uteffekt 1200W.

Hade ni köpt vid denna prestanda? (Givetvis fläktlöst och utan skumma mögkondingar)

Konstig fråga? (Vad är du ute efter?)
Ja, jag hade köpt en fläktlöst 94%+ agg med bra komponenter för en tusenlapp (men släng dit moduläritet oxå snälla )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, jag hade köpt en fläktlöst 94%+ agg med bra komponenter för en tusenlapp (men släng dit moduläritet oxå snälla )

Ta i så fall en titt på Seasonic X-400 eller X-460, nyligen släppta. Fullmodulära, 90%+ effektivitet, fläktlösa och superba komponenter.

Dock "bara" 400 respektive 460W, men 400W räcker gott och väl till min rigg (i7 860, HD 5870, ssd), som drar 300W som allra mest.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Seasonic har trevliga nätdelar men dock ganska låg verkningsgrad jämfört med vad som är möjligt.
Om man kollar in vilka komponenter som har används vid konstruktionen av dessa agg så
framgår det för den insatte att dom har använt sig av samma gamla standarddesign som
brukligt men hottat upp den så gott det går.
Seasonic X-400 Fanless Power Supply Review | Hardware Secrets

Om dom istället hade använt sig av MultiPCB Planartrafo, litz lindade drosslar samt push-pull steg med
synkron likriktning på alla kritiska punkter så hade dom kunnat slänga alla klumpiga kylflänsar åt skogen.
Utseendet på nätdelen hade blivit ett platt ytmonterat PCB med enstaka elektrolyter stickandes upp.
De flesta kondingar hade varit keramiska chipkondingar som inte åldras och har den lägsta impedansen.

Som ni förstår så är jag elektronikingenjör och mitt nästa privata projekt blir ovanstående nätaggregat.
Man måste förverkliga sina idéer.....

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ta i så fall en titt på Seasonic X-400 eller X-460, nyligen släppta. Fullmodulära, 90%+ effektivitet, fläktlösa och superba komponenter.

Dock "bara" 400 respektive 460W, men 400W räcker gott och väl till min rigg (i7 860, HD 5870, ssd), som drar 300W som allra mest.

Du babblar.. först om 98% effektivitet till 1200W osv till detta om att X400 löser alla världens problem????

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Seasonic har trevliga nätdelar men dock ganska låg verkningsgrad jämfört med vad som är möjligt.
Om man kollar in vilka komponenter som har används vid konstruktionen av dessa agg så
framgår det för den insatte att dom har använt sig av samma gamla standarddesign som
brukligt men hottat upp den så gott det går.
Seasonic X-400 Fanless Power Supply Review | Hardware Secrets

Om dom istället hade använt sig av MultiPCB Planartrafo, litz lindade drosslar samt push-pull steg med
synkron likriktning på alla kritiska punkter så hade dom kunnat slänga alla klumpiga kylflänsar åt skogen.
Utseendet på nätdelen hade blivit ett platt ytmonterat PCB med enstaka elektrolyter stickandes upp.
De flesta kondingar hade varit keramiska chipkondingar som inte åldras och har den lägsta impedansen.

Som ni förstår så är jag elektronikingenjör och mitt nästa privata projekt blir ovanstående nätaggregat.
Man måste förverkliga sina idéer.....

SKicka ett mail när det är klart!! Köper det med en gång

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av Honk:

Seasonic har trevliga nätdelar men dock ganska låg verkningsgrad jämfört med vad som är möjligt.
Om man kollar in vilka komponenter som har används vid konstruktionen av dessa agg så
framgår det för den insatte att dom har använt sig av samma gamla standarddesign som
brukligt men hottat upp den så gott det går.
Seasonic X-400 Fanless Power Supply Review | Hardware Secrets

Om dom istället hade använt sig av MultiPCB Planartrafo, litz lindade drosslar samt push-pull steg med
synkron likriktning på alla kritiska punkter så hade dom kunnat slänga alla klumpiga kylflänsar åt skogen.
Utseendet på nätdelen hade blivit ett platt ytmonterat PCB med enstaka elektrolyter stickandes upp.
De flesta kondingar hade varit keramiska chipkondingar som inte åldras och har den lägsta impedansen.

Som ni förstår så är jag elektronikingenjör och mitt nästa privata projekt blir ovanstående nätaggregat.
Man måste förverkliga sina idéer.....

Detta måste du göra ett galleri av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ta i så fall en titt på Seasonic X-400 eller X-460, nyligen släppta. Fullmodulära, 90%+ effektivitet, fläktlösa och superba komponenter.

Dock "bara" 400 respektive 460W, men 400W räcker gott och väl till min rigg (i7 860, HD 5870, ssd), som drar 300W som allra mest.

De kostar tyvärr heller inte bara en tusenlapp (för de pengarna som den verkar gå på skaffar jag hellre Seasonic X eller Corsair AX eller nått annat, utom i nått extremfall kanske)

Fläktlöst är trevligt, men inte speciellt viktigt för mig egentligen. Med en mellanklass gamerburk, så lär man ändå alltid ha andra fläktar i burken, så en till välkontrollerat lågvarvig spelar inte så stor roll. (Och lite små oljud verkar nästan alla nätagg ge ifrån sig iallafall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Som ni förstår så är jag elektronikingenjör och mitt nästa privata projekt blir ovanstående nätaggregat.
Man måste förverkliga sina idéer.....

Go for it

... men (utan att mena något illa) så kändes hela ditt inlägg lite OT mot diskussionen i denna tråd. Låter som du har tillräckligt med kul material för en egen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Floppy, 3-4st molex räcker. Förmodligen räcker det med 0-1, men det kanske är billigare att sätta på 3-4st vilket nu är standard, så att de slipper ändra om maskinerna. Men en kabel räcker i alla fall, det som det kommer användas till är kanske en gammal dvd-brännare och/eller fläktar.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephroth:

Floppy, 3-4st molex räcker. Förmodligen räcker det med 0-1, men det kanske är billigare att sätta på 3-4st vilket nu är standard, så att de slipper ändra om maskinerna. Men en kabel räcker i alla fall, det som det kommer användas till är kanske en gammal dvd-brännare och/eller fläktar.

Ja och IDE kontakten finns inte kvar på mina ASUS så Molexen blir då överflödig till Dvd..
Det är därför man har modulärt så man slipper alla sladdar som man inte använder och som ligger ivägen för alla möjliga fläktar och annat.
Flera chassiens kylsystem bygger ju på att få bort utluften bakom bakplåten - Obsidian mfl.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hur fan tänkte de när de satte ihop dessa egentligen? Tror de gamers är så korkade att de köper en undermålig och icke prisvärd produkt bara för det står gamer på den och den lyser fint? Epic fail.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Hur fan tänkte de när de satte ihop dessa egentligen? Tror de gamers är så korkade att de köper en undermålig och icke prisvärd produkt bara för det står gamer på den och den lyser fint? Epic fail.

http://www.sweclockers.com/recension/12686-video-snabbtitt-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du babblar.. först om 98% effektivitet till 1200W osv till detta om att X400 löser alla världens problem????

Läs tråden så förstår du.

Jag tror du blandar ihop vem som skrivit vad, och vad sammanhanget är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

De kostar tyvärr heller inte bara en tusenlapp (för de pengarna som den verkar gå på skaffar jag hellre Seasonic X eller Corsair AX eller nått annat, utom i nått extremfall kanske)

Fläktlöst är trevligt, men inte speciellt viktigt för mig egentligen. Med en mellanklass gamerburk, så lär man ändå alltid ha andra fläktar i burken, så en till välkontrollerat lågvarvig spelar inte så stor roll. (Och lite små oljud verkar nästan alla nätagg ge ifrån sig iallafall)

Jag tänkte du kanske var intresserad eftersom du skrev det här tidigare:

"Ja, jag hade köpt en fläktlöst 94%+ agg med bra komponenter för en tusenlapp (men släng dit moduläritet oxå snälla )"

Men jepp, mer än tusen kostar den tyvärr. Knep en för 1260:- samma dag som den dök upp i prisjakts register, första bästa butik, men kostar väl nu ~1500:- från de vanliga ställena.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Seasonic har trevliga nätdelar men dock ganska låg verkningsgrad jämfört med vad som är möjligt.
Om man kollar in vilka komponenter som har används vid konstruktionen av dessa agg så
framgår det för den insatte att dom har använt sig av samma gamla standarddesign som
brukligt men hottat upp den så gott det går.
Seasonic X-400 Fanless Power Supply Review | Hardware Secrets

Om dom istället hade använt sig av MultiPCB Planartrafo, litz lindade drosslar samt push-pull steg med
synkron likriktning på alla kritiska punkter så hade dom kunnat slänga alla klumpiga kylflänsar åt skogen.
Utseendet på nätdelen hade blivit ett platt ytmonterat PCB med enstaka elektrolyter stickandes upp.
De flesta kondingar hade varit keramiska chipkondingar som inte åldras och har den lägsta impedansen.

Som ni förstår så är jag elektronikingenjör och mitt nästa privata projekt blir ovanstående nätaggregat.
Man måste förverkliga sina idéer.....

En relevant fråga är då vad kostnaden för ovan nämnda modifikationer skulle vara? Något säger mig att både Seasonic och andra tillverkare är fullt medvetna om allt detta, så frågan som återstår är då bara varför de inte gjort så?

Jag hoppas du lyckas, och tar fram ett riktigt superbt aggregat, och att du postar resultaten här på forumet. Klart intressant.

Jag står fast vid att Seasonic är bättre än de flesta andra dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Ja, jag hade köpt en fläktlöst 94%+ agg med bra komponenter för en tusenlapp (men släng dit moduläritet oxå snälla )"

Hehe jo, fast det var ju som direkt svar på Honks fläktlösa 1200Wattar drömförslag

Skrivet av backfeed:

Men jepp, mer än tusen kostar den tyvärr. Knep en för 1260:- samma dag som den dök upp i prisjakts register, första bästa butik, men kostar väl nu ~1500:- från de vanliga ställena.

Damn, inte pjåkigt pris! (Fortfarande kanske lite mycket för att vara värt extrapengarna för fläktlöst för mig dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hehe jo, fast det var ju som direkt svar på Honks fläktlösa 1200Wattar drömförslag

Damn, inte pjåkigt pris! (Fortfarande kanske lite mycket för att vara värt extrapengarna för fläktlöst för mig dock)

Jag har byggt ett par mindre system med fläktlösa agg dock mindre krävande sådana. Jag kan dock meddela att även om det är tyst och trevligt så är det en klar nackdel att nätaggets fläkt inte är med och skapar ett bra luftflöde i burken. Det är ärligt talat den sista fläkten jag skulle välja bort passivt på gpu och på cpu funkar helt ok om man bygger ett mer prestanda snålt system men jag föredrar en tyst bra psu fläkt framför ingen alls

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Jag har byggt ett par mindre system med fläktlösa agg dock mindre krävande sådana. Jag kan dock meddela att även om det är tyst och trevligt så är det en klar nackdel att nätaggets fläkt inte är med och skapar ett bra luftflöde i burken. Det är ärligt talat den sista fläkten jag skulle välja bort passivt på gpu och på cpu funkar helt ok om man bygger ett mer prestanda snålt system men jag föredrar en tyst bra psu fläkt framför ingen alls

När det gäller traditionella towerchassin med nätagget högst upp så har du generellt sett helt rätt!

I chassin med nätagget längst ned (t.ex. Define R2) eller i en separat zon (t.ex. Antec NSK 3480) behövs dock generellt sett ingen nätaggsfläkt för att hjälpa till med luftflödet.

Men ja, fläktlöst nätagg har sina nackdelar (särskilt placeringsbegränsning och pris), och passar sig bäst för de som har speciella krav. Och ja, jag är "speciell".

Visa signatur

5950X, 3090