Kan man ha 4gb ram med Windows XP pro 32bit som OS?

Permalänk

Kan man ha 4gb ram med Windows XP pro 32bit som OS?

1. Nu är det så att jag har installerat win xp (från win7, fråga inte varför) och sedan kollade jag i Dxdiag dialogen för att se att allt var okej. Men då visar den upp bara 3gb ram istället för 4gb vilket jag har. Går detta att fixas eller får jag ta och installera om till win7 så jag kan använda alla raminnen? har (2x2)

2. Det är meningen att mina ramminnen ska ha 1600 i hastighet, men i bios står det bara att jag kan ställa in dem på 800 och 1033 (tror jag). Så frågan är...Går detta att ändra till 1600 eller har jag tänkt helt fel :S.

Permalänk
Medlem

win xp 32 stödjer bara 3 gb minne. rekomenderar att du fixar win 7 igen

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk

oj du var snabb, kolla gärna fråga 2 (hade redigerat den)

synd bara att jag måste tillbaka till win7....men hade windows XP 64 bit annars funkat att använda 4gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

men hade windows XP 64 bit annars funkat att använda 4gb ram?

Ja. Men 64-bit XP har det lite krångligt med drivrutiner har jag hört.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

grejen är att det verkar som jag får bluescreen (helt random) av win7 :S undrar om det är något stört jag har gjort....Men fråga 2 har jag inte fåt något svar på än.

Permalänk

Har för mig i BIOS att man ska ha hälften av sitt ram-minnes hastighet. Så om du har 1600MHz på dina minnen så ska du använda alternativet 800MHz i BIOS. Det har något med DDR att göra så om man ställer in 800MHz i bios så kommer minnena köras i 1600MHz eller något om jag förstått det rätt... någon annan får svara mer klart

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk

Blev dubbel

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Får du blåskärm med win 7 efter en nyinstallation så är det i dom flesta fall nått hårdvaruproblem

Fråga 2 går inte svara på så bra då hårdvara (moderkort) är okänt, vissa moderkort anger den faktiska hastigheten på minne, andra DDR hastigheten, men konstigt att det är just dom 2 hastigheterna bara, för övrigt så behöver inte 1600 minnen gå på just det, det är också en överklocknings hastighet.

För övrigt så stödjer XP 32bit 4Gb, men du kan inte använda så mycket i RAM, för det behövs 64bit OS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

2. Det är meningen att mina ramminnen ska ha 1600 i hastighet, men i bios står det bara att jag kan ställa in dem på 800 och 1033 (tror jag). Så frågan är...Går detta att ändra till 1600 eller har jag tänkt helt fel :S.

Vad kör du för processorsockel? Har du i7 måste du köra 3x2GB RAMminne, eftersom den använder sig av tripplechannel. Annars får du inte ut full hastighet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

jag har i5 och har 2x2 i ram :I. (kan inte sockel utantill)
moderkort = Asus P7P55D LE....

men som jag har förståt då så går det inte att ha 4gb med win xp 32bit och att 1600 i hastighet för ram är ''överklockning''s läge,

Men OM jag skulle vilja ha den hastigheten, vad är det jag borde tänka på då? (förutom att ändra volt och sådant) kanske sido fläktar? (har HAF 922 som chassi )

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och välj xms profile för dina minnen.
Så drar den upp minnena till rätt specifikation men däremot kan processorn följa med upp, eller så sätter den ner klocken på den.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Skrivet av CyberZaikoo:

jag har i5 och har 2x2 i ram :I. (kan inte sockel utantill)
moderkort = Asus P7P55D LE....

men som jag har förståt då så går det inte att ha 4gb med win xp 32bit och att 1600 i hastighet för ram är ''överklockning''s läge,

Men OM jag skulle vilja ha den hastigheten, vad är det jag borde tänka på då? (förutom att ändra volt och sådant) kanske sido fläktar? (har HAF 922 som chassi )

Jag har i5 med 4gb 1600mhz och man måste överklocka dom för att få ut 1600mhz

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

win xp 32 stödjer bara 3 gb minne. rekomenderar att du fixar win 7 igen

Detta är väldigt fel.

Windows XP 32bit klarar av att adressera 4GB minne, men eftersom bl.a. grafikkortets minne och även div. instickskort måste kunna adresseras reserverar windows tillräckligt av den övre adressrymden till detta. Därav kommer du med 4gb+ minne installerat i datorn endast kunna nyttja mellan 3 och 4GB minne som "arbetsminne" (det windows klassar som ram). Har du t.ex. ett grafikkort med 512MB minne sörplar denna direkt 0.5GB adresserbart minne för vanligt "ram".

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Vad kör du för processorsockel? Har du i7 måste du köra 3x2GB RAMminne, eftersom den använder sig av tripplechannel. Annars får du inte ut full hastighet.

Det stämmer inte, eftersom i7 även finns till socket1156 som är dual channel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worfen:

Detta är väldigt fel.

Windows XP 32bit klarar av att adressera 4GB minne, men eftersom bl.a. grafikkortets minne och även div. instickskort måste kunna adresseras reserverar windows tillräckligt av den övre adressrymden till detta. Därav kommer du med 4gb+ minne installerat i datorn endast kunna nyttja mellan 3 och 4GB minne som "arbetsminne" (det windows klassar som ram). Har du t.ex. ett grafikkort med 512MB minne sörplar denna direkt 0.5GB adresserbart minne för vanligt "ram".

Så om jag sitter med 4gb ram och 2gb i grafikminne så får jag bara ut 2gb ram? Windows XP Pro 32bit.

HD4870x2 2GB

Permalänk
Avstängd

3,24Gb jag prova med 6Gb på windows xp . det bliv ca 3,24Gb

Visa signatur

Windows 7 Ultimate Svensk 64bit,Intel Core i7 930, 2.80GHz (4,00GHz),Corsair TX 750W 80+,Asus RAMPAGE III EXTREME,Noctua NH-D14 140mm fläkt,Corsair 6GB (3x2048MB) DOMINATOR GT DHX+ 8-9-8-24,1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III,XFX GeForce GTX 285 Black Edition1GB
,Antec Twelve Hundred,Samsung SH-S223C 22X DL Svart,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Så om jag sitter med 4gb ram och 2gb i grafikminne så får jag bara ut 2gb ram? Windows XP Pro 32bit.

HD4870x2 2GB

Vet inte hur Windows prioriterar mellan vanligt ram och grafikkortsminne, men min spontana gissning är att du inte kommer kunna adressera allt grafikkortsminne heller.

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worfen:

Vet inte hur Windows prioriterar mellan vanligt ram och grafikkortsminne, men min spontana gissning är att du inte kommer kunna adressera allt grafikkortsminne heller.

Blev nyfiken och googlade lite. 4870x2 har bara 1gb adresserbart minne eftersom "korten" har var sin gig. följdaktligen kommer du få runt 3gb adresserbart ram i windows.

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

1. Nu är det så att jag har installerat win xp (från win7, fråga inte varför) och sedan kollade jag i Dxdiag dialogen för att se att allt var okej. Men då visar den upp bara 3gb ram istället för 4gb vilket jag har. Går detta att fixas eller får jag ta och installera om till win7 så jag kan använda alla raminnen? har (2x2)

2. Det är meningen att mina ramminnen ska ha 1600 i hastighet, men i bios står det bara att jag kan ställa in dem på 800 och 1033 (tror jag). Så frågan är...Går detta att ändra till 1600 eller har jag tänkt helt fel :S.

1. För att se mer än 3,12GB krävs stöd för s.k. Memory Remapping i BIOS. För att adressera > 3.12GB i Windows XP krävs, beroende på hårdvara, även att PAE-växeln är satt i boot.ini. Då får man 4GB MEN sk MMIO-enheter som t.ex grafikkort behöver speglas iinom 4GB (annars blir de inte tillgänliga för 32-bit OS) så i realiteten får man ut c:a 3.58GB som mest.

2. Minnen anges lite felaktigt med dubbel frekvens. Detta är en konsekvens av att minnen numera utbyter information även under den negativa cykeln, sk interleave, och att tillverkarna vill påvisa denna prestandaförbättring som egentligen innebär dubbel mängd data under en cykel. I BIOS redovisas vanligen däremot systemklockans frekvens. Hoppas detta är någorlunda begripligt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToJa92:

Vad kör du för processorsockel? Har du i7 måste du köra 3x2GB RAMminne, eftersom den använder sig av tripplechannel. Annars får du inte ut full hastighet.

nej man måste inte köra med 3 minnestickor. man kan köra med en sticka om man känner för det.
däremot får man ut mycket högre bandbredd minnesmässigt om man använder sig av trichannell på intels I7 platform.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Om du får blåskärm i W7 rekommenderar jag att du testar din hårdvara. Kör en natt memtest86 så ser du om dina minnen felar. Kolla även dina SMART-läsningar för att se om hårddisker håller på att kapsejsa.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

jag mistänker faktiskt att det kan vara raminnena som det är fel på (1 av dem inte båda) så jag får ta och memtesta

Permalänk
Medlem

Vad ska man med 4gb i xp? xD De utnyttjas väl aldrig ändå!

Angående ditt problem har jag för mig att jag hade samma problem i vista installationen..

Testa detta: plocka ut så du har 3gb i ram eller mindre i datorn, installera windows, när detta är klart har jag för mig att man ska köra en update.. ska finnas på microsofts hemsida..

Sen ska de funka med 4gb+ i ram.. inte säkert att detta felet finns i w7, men kan vara värt och testa?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

nej man måste inte köra med 3 minnestickor. man kan köra med en sticka om man känner för det.
däremot får man ut mycket högre bandbredd minnesmässigt om man använder sig av trichannell på intels I7 platform.

Det var det jag menade såklart, men det kanske inte framgick alltför tydligt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Meh....slutade med att jag installerade windows XP 64 bit xD