AMD använder Steam för drivrutinsuppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är Steam som sätter reglerna, och om deras regler tillåter utvecklare att släppa uppgraderingar utan att bifoga korrekt information, vems är då egentligen felet?

Användaren som inte själv kan kolla upp det?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Före dom gör nått med steam kan dom ju ta och fixa drivrutinerna till cs

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Personligen tycker jag att dom borde satsa på att lägga till en automatisk uppdateringstjänst i CCC (Catalyst Control Center) istället för att blanda in en andra part. Det känns ju som att fler borde ha det installerat ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Användaren som inte själv kan kolla upp det?

Varför ska det inte synas på Steam då det patchas där och spelet uppenbarligen ligger i deras klient? Tycker du verkligen att det är bra att Steam tillåter patchar utan någonsomhelst info hos sig?

Sätter de ett slappt regelverk som de uppenbarligen har gjort, så blir det som det blir.

Permalänk
Avstängd

Bra att dom behåller den gamla sidan också för hur skulle det annars vara om den nya drivrutinen inte funkar så bra och man vill gå tillbaka nån/några versioner, steam skulle hålla på att installera den nya hela tiden mot sin vilja

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Stackars steam servrar många nyreggade nybörjare lär det bli också...

Permalänk
Skrivet av Mad_troll:

Personligen tycker jag att dom borde satsa på att lägga till en automatisk uppdateringstjänst i CCC (Catalyst Control Center) istället för att blanda in en andra part. Det känns ju som att fler borde ha det installerat ändå.

Indeed, big time!

Förstår inte varför i helskotta det inte finns redan, för varken Nvidia eller ATi, borde vara en självklar funktion.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk

Asgrymt

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Merkill:

Steam forcerar inga uppdateringar.
Vill man inte ha uppdateringar i tex ett spel så går detta att stänga av och samma lär gälla med detta.
jag har stängt av uppdatering för flera spel som jag inte lirar längre .

Skrivet av WWW:

De är inte forcerade, det är bara på by default att automatiskt uppdatera spelen. Man kan alltså stänga av automatiska uppdateringar med spelen, så det borde man även kunna med drivrutinerna.

(long time lurker)

Tack, jag hade missat det.

EDIT:
Någon som lyckats ladda ner CCC 10.9 via Steam ännu? Uppdaterade och startade precis om Steam så jag fick stödet där, men jag får inga meddelanden eller något om att CCC 10.9 finns ute. Kör 10.7 nu och 10.9 ser ju helt klart intressant ut.

EDIT2:
Fick det att fungera efter omstart av hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Bra nu ska dom bara lära sig programmera! Ati/AMD,s drivrutiner är skit och då är det snällt sagt!

Skrivet av RainesX:

om det är det snälla om dom varför använder du då deras kort?...

Nu ver det ju Drivarna han klagade på , inte hårdvaran
Och jag håller med, drivarna kunde vara mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Stackars steam servrar många nyreggade nybörjare lär det bli också...

Varför då? De som vill uppdatera sina kort ofta har ju redan Steam, liksom. För det är ju knappast kontorsanvändare eller Svensson som letar efter drivrutiner varje månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Nu ver det ju Drivarna han klagade på , inte hårdvaran
Och jag håller med, drivarna kunde vara mycket bättre.

Hårdvaran är det absolut inget fel på! Men drivrutinerna är ju under all kretik!!!!!!!!!
ATI/AMD kanske borde sno lite folk från Nvidias mjukvaru avdelning så det blir någon rätsida på det här,Helst innan nästa nyår

Nu kommer 6000 serien och dom har inte ens lyckats fixa 4000 serien än,lika illa med 5000 serien.Ena månaden är det en bugg här och nästa 2 där,När dessa är fixade 8 ånader senare så kommer äldre buggar tillbaks.Vafan rent ut sagt? Verkar ju vara jättesvårt det där,Förmodligen en diagnos när man inte kan hålla reda på vafan man fixat och inte?
Man lägger massor med energi på att optimera spel som far cry 2 men lyckas fixa en enstaka bugg i månaden.Kan ju tro att företaget har en kille på mjukvaru utvecklingen!

Om man inte klarar av att fixa modellerna man släppt ja då förstår jag varför vissa betalar extra för ett kort med bättre drivar!Ati/amd billiga med bra hårdvara men mjukvaran inger inget förtroende för fem jäv... öre tyvärr

kanske borde släppa mjukvaran som open sorce?skulle knappast bli värre iaf
Nä det här börjar bli tråkigt!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Inaktiv

AMD verkar hålla igång utvecklandet av deras Open Source-drivare iallafall: Slashdot News Story | Open-Source 2D, 3D Drivers For ATI Radeon HD 5000 Series

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thewiruz:

Hårdvaran är det absolut inget fel på! Men drivrutinerna är ju under all kretik!!!!!!!!!
ATI/AMD kanske borde sno lite folk från Nvidias mjukvaru avdelning så det blir någon rätsida på det här,Helst innan nästa nyår

Nu kommer 6000 serien och dom har inte ens lyckats fixa 4000 serien än,lika illa med 5000 serien.Ena månaden är det en bugg här och nästa 2 där,När dessa är fixade 8 ånader senare så kommer äldre buggar tillbaks.Vafan rent ut sagt? Verkar ju vara jättesvårt det där,Förmodligen en diagnos när man inte kan hålla reda på vafan man fixat och inte?
Man lägger massor med energi på att optimera spel som far cry 2 men lyckas fixa en enstaka bugg i månaden.Kan ju tro att företaget har en kille på mjukvaru utvecklingen!

Om man inte klarar av att fixa modellerna man släppt ja då förstår jag varför vissa betalar extra för ett kort med bättre drivar!Ati/amd billiga med bra hårdvara men mjukvaran inger inget förtroende för fem jäv... öre tyvärr

kanske borde släppa mjukvaran som open sorce?skulle knappast bli värre iaf
Nä det här börjar bli tråkigt!

Att det inte fungerar för dig, betyder inte att det inte fungerar för andra, AMD/AI:s drivrutiner fungerar perfekt för de flesta av oss.
Orsaken till att en del har haft problem, beror till stor del på att många köpt nya ATI-kort, många nya kort, innebär att en del nya användare tyvärr får en del strul.
Det ser vi även i Swec_forum för Nvidia-kort, nu när GTX460 säljer som smör i solsken, en del av dessa nya användare får en del strul.
Att ett fåtal får strul, innebär inte att ett märke har något större fel, detta gäller Såväl AMD som Nvidia.
edit Om du har mycket strul, testa att köra med 10.3 eller 10.5, dessa versioner fungerar bra för de flesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Att det inte fungerar för dig, betyder inte att det inte fungerar för andra, AMD/AI:s drivrutiner fungerar perfekt för de flesta av oss.
Orsaken till att en del har haft problem, beror till stor del på att många köpt nya ATI-kort, många nya kort, innebär att en del nya användare tyvärr får en del strul.
Det ser vi även i Swec_forum för Nvidia-kort, nu när GTX460 säljer som smör i solsken, en del av dessa nya användare får en del strul.
Att ett fåtal får strul, innebär inte att ett märke har något större fel, detta gäller Såväl AMD som Nvidia.
edit Om du har mycket strul, testa att köra med 10.3 eller 10.5, dessa versioner fungerar bra för de flesta.

bullshit att bara "en del" får strul. Jag har haft problem med drivrutiner sen jag fick mitt kort för snart ett år sedan. att få muspekaren till en stor fyrkant medans man spelar är lagom skoj. Och det är MÅÅÅNGA som har exakt samma problem och vad jag har förstått så har detta problemet funnits i något år nu och dom har fortfarande inte fixat de. Jag tror inte att du hade fått mer än 30% som är nöjda med drivrutinerna om du hade frågat runt.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Hårdvaran är det absolut inget fel på! Men drivrutinerna är ju under all kretik!!!!!!!!!
ATI/AMD kanske borde sno lite folk från Nvidias mjukvaru avdelning så det blir någon rätsida på det här,Helst innan nästa nyår

Nu kommer 6000 serien och dom har inte ens lyckats fixa 4000 serien än,lika illa med 5000 serien.Ena månaden är det en bugg här och nästa 2 där,När dessa är fixade 8 ånader senare så kommer äldre buggar tillbaks.Vafan rent ut sagt? Verkar ju vara jättesvårt det där,Förmodligen en diagnos när man inte kan hålla reda på vafan man fixat och inte?
Man lägger massor med energi på att optimera spel som far cry 2 men lyckas fixa en enstaka bugg i månaden.Kan ju tro att företaget har en kille på mjukvaru utvecklingen!

Om man inte klarar av att fixa modellerna man släppt ja då förstår jag varför vissa betalar extra för ett kort med bättre drivar!Ati/amd billiga med bra hårdvara men mjukvaran inger inget förtroende för fem jäv... öre tyvärr

kanske borde släppa mjukvaran som open sorce?skulle knappast bli värre iaf
Nä det här börjar bli tråkigt!

Skrivet av snoogiloo:

bullshit att bara "en del" får strul. Jag har haft problem med drivrutiner sen jag fick mitt kort för snart ett år sedan. att få muspekaren till en stor fyrkant medans man spelar är lagom skoj. Och det är MÅÅÅNGA som har exakt samma problem och vad jag har förstått så har detta problemet funnits i något år nu och dom har fortfarande inte fixat de. Jag tror inte att du hade fått mer än 30% som är nöjda med drivrutinerna om du hade frågat runt.

Jag har aldrig haft problem med mitt 5870 överhuvudtaget. Och buggar? Stor muspekare/stor fyrkant, ja, det är inte så bra om man råkar ut för när man spelar, men det är väl inte så farligt jämfört med vad nvidia lyckades med för ett tag sedan?
Nvidia-drivrutin kan överhetta grafikkortet - IDG.se

Visserligen rättades felet till, men nvidia kan faktiskt också göra dåliga drivers.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag drivrutinen är helt ok, men att de saknar en del funktionalitet och bra UI i CCC (kontrollpanelen) jämfört med Nvidia. Det går dock att klara sig på det som finns, men det vore inte dumt om de snyggade upp och förbättrade CCC. Var väl något rykte om att det var ändringar på gång, men återstår att se. Kanske till 6000-serien?

Permalänk

trevligt indeed, nu är frågan om plants vs zombies fortfarande är ospelbart.....

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Hårdvaran är det absolut inget fel på! Men drivrutinerna är ju under all kretik!!!!!!!!!
ATI/AMD kanske borde sno lite folk från Nvidias mjukvaru avdelning så det blir någon rätsida på det här,Helst innan nästa nyår

Nu kommer 6000 serien och dom har inte ens lyckats fixa 4000 serien än,lika illa med 5000 serien.Ena månaden är det en bugg här och nästa 2 där,När dessa är fixade 8 ånader senare så kommer äldre buggar tillbaks.Vafan rent ut sagt? Verkar ju vara jättesvårt det där,Förmodligen en diagnos när man inte kan hålla reda på vafan man fixat och inte?
Man lägger massor med energi på att optimera spel som far cry 2 men lyckas fixa en enstaka bugg i månaden.Kan ju tro att företaget har en kille på mjukvaru utvecklingen!

Om man inte klarar av att fixa modellerna man släppt ja då förstår jag varför vissa betalar extra för ett kort med bättre drivar!Ati/amd billiga med bra hårdvara men mjukvaran inger inget förtroende för fem jäv... öre tyvärr

kanske borde släppa mjukvaran som open sorce?skulle knappast bli värre iaf
Nä det här börjar bli tråkigt!

Håller med, men än värre är väl prestandan i deras drivrutiner. Kollar man på GTX 460 vs 5850 så vinner Nvidia i många tester, både i SLI/CrossFire samt single med sämre kort hårdvarumässigt. AMD/ATis drivisar är som du säger bara en mängd buggfixar och väldigt lite prestandaoptimeringar (man måste väl fixa 1 före 2 gissar jag men ändå väldigt tråkigt).

Ta t ex mina egna erfarenheter som exempel, hade ett 8800GTX som jag lirade WoW på tills det gick sönder. Funkade klockrent (tills det dog av värme dumNvidia ), fick väl sådär 20-30 FPS i Dalaran på allt Max. Nu med kraftigare kort hårdvarumässigt (4890) så får jag runt 10-12 FPS i Dalaran med samma inställningar. O överallt annars är siffran också lägre. Resten av datorn är samma.

Antingen väljer man Nvidia och hoppas att kortet inte går sönder av värme efter nått år eller AMD/ATi och hoppas på att 11.X kommer vara drivrutinen som vänder allt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av snoogiloo:

bullshit att bara "en del" får strul. Jag har haft problem med drivrutiner sen jag fick mitt kort för snart ett år sedan. att få muspekaren till en stor fyrkant medans man spelar är lagom skoj. Och det är MÅÅÅNGA som har exakt samma problem och vad jag har förstått så har detta problemet funnits i något år nu och dom har fortfarande inte fixat de. Jag tror inte att du hade fått mer än 30% som är nöjda med drivrutinerna om du hade frågat runt.

Nej det är inte tjurbajs, de som har strul skriver om detta dels för att få tips och delvis för att avreagera sig.
Men de som inte har strul vilket de allra flesta inte har, skriver sällan om det. hälsan tiger still, som det heter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är sånt här som kan göra PC som spelplattform stark, vi behöver få in så mycket automatiska "kontrollstationer" som möjligt så att alla noobs (dvs. 98% av världens PC-användare) håller sin grejer uppdaterade eftersom då fungerar det bättre och fler kommer att tycka att PC är en bra spelplattform.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att man borde forcera på uppdateringarna om man använder en äldre än 2-3 månader gammal drivrutin. Detta borde egentligen vara inbyggt i Windows automatiska uppdateringar som jag också tycker att man borde forcera på användare. Uppdateringarna borde installeras i bakgrunden utan att noobsen ska acceptera det eftersom det aldrig blir av då.

Folk är rädda för att installera saker som dom inte förstår varför dom ska ha tyvärr. Och det känns som det enda sättet att pusha PC som plattform framåt är att förenkla den och göra den stabilare vilket nypatchade system innebär. Sen ska man självklart kunna välja att stänga av uppdateringarna som poweruser men standardinställningen borde vara att allt sköts automatiskt.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Skrivet av optimuz:

Det är sånt här som kan göra PC som spelplattform stark, vi behöver få in så mycket automatiska "kontrollstationer" som möjligt så att alla noobs (dvs. 98% av världens PC-användare) håller sin grejer uppdaterade eftersom då fungerar det bättre och fler kommer att tycka att PC är en bra spelplattform.

Det är inte drivrutinerna som gör PC till en dålig plattform. Det är att det inte finns någon som helst standard vilket gör det svårt att utveckla spel.

Men jag tycker det här är bara bra. Då blir det enklare och snabbare att uppdatera drivrutiner när man tittar på steam efter erbjudanden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hjälpsam

Jag har inte fått Steamuppdateringen än, det beror nog på att jag har valt svenska som språk i Steam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

kna linka lite

Uploaded with ImageShack.us

var en sån upplagd på andra tråden men jag tog mig friheten att göra en likadan själv.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Hjälpsam

Japp, hoppade igång direkt när jag bytte till engelska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Matte Hedström:

Jag kör 10.8 och HDMI fungerar utan problem... Vad menar du inte fungerar?

Får en knepig bild och tv blinkar svart då och då. Alltså jag får en väldigt konstig färg på bilden och storleken ändras.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Nej det är inte tjurbajs, de som har strul skriver om detta dels för att få tips och delvis för att avreagera sig.
Men de som inte har strul vilket de allra flesta inte har, skriver sällan om det. hälsan tiger still, som det heter.

Hör till dom som inte har problem kan tilläggas. köpte mitt grafikkort rätt nyss. De ända är HDMI signalen som strulade på 10,8. men tycker annars detta kort är bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Var finns Catalyst på Steam, hittar inte?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av denzillah:

Var finns Catalyst på Steam, hittar inte?

Skrivet av fluffmajster:

kna linka lite
http://img409.imageshack.us/img409/3821/ngamd.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

var en sån upplagd på andra tråden men jag tog mig friheten att göra en likadan själv.

För mig står det dock "Check for Video Driver Updates" idag. I onsdags stod det likadant som på fluffmajsters bild. Antingen ändras den visade texten i menyn efter man uppdaterat till CCC 10.9 eller så är Nvidia-drivare också på gång.

Permalänk
Medlem

Succés då slipper man hämta det från ATI-Hemsida.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil