Internet Explorer 9 i publik betaversion

Permalänk
Skrivet av xion_drifter:

Om du tittar lite i inställningarna så går det att välja bort

Perfekt! Har stört mig sjukt mycket på det!

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevlig ut tycker jag.
Litet ui = websidan i större focus

Men upptäckte snabbt lite fel:

Senaste nytt ser inte OK ut
Men det är ju dock en beta...
Upptäckte även att Imageshack betedde sig konstigt i IE9

Får testa någo vecka å se om det att dags att byta ut chrome för min del nu.
Men annars måste jag medge att det känns väldigt konstigt att andvända sig utav IE eftersom det var några år sedan man andvände den som standard web-läsare.

Bäst av allt är ju att tabbarna kategoriseras i färger, fast det är ju inte nytt.

Skrivet av Sanazin:

Fint att de kopierat Chrome rakt av...

Hur tänkte du där? UI:t är inte detsamma och den värkar läsa script och koder på ungefär samma sätt som IE 8. Hade du testat Safari innan chrome så hade du väll sagt att chrome kopierat safari rakt av. Men kan nog vara lite svårt att vara helt nytänkande när man gör ett interface till en webläsare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installerar just nu, första man stör sig på är den ljusblåa skrikiga ikonen även om det säkert går att byta ut den manuellt! Inga andra av mina runt 20-tal program man har i taskbar är sådär skrikiga. :S

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte göra en installation som inte kräver omstart??

Permalänk
Medlem

Mycket snyggare och betydligt snabbare än IE 8 men långt efter konkurrenterna när det gäller hastighet, det är en Beta iofs:

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Helvete vad snabb den är. Sjukt snygg också.

Skrivet av Hucke:

Nu har jag bara testat en snabbis, men den känns snabbare än chrome för mig. Men som sagt, texten är grynig och jobbig att läsa

Skrivet av Hockey Stick:

Nu sitter man med IE9 och än så länge är jag mycket imponerad. Riktigt snabb och scrollingen är mjuk vilket jag uppskattar. Vet inte riktigt om jag kan leva utan ad-block dock. Många sidor har inte lika bra annonsplacering som SweClockers, tyvärr.

EDIT: Det är nog fasiken snabbare än Chrome... behöver testas lite mer...

Jag körde 64bits eftersom jag har win7-64bit. Min ie9 krashar och laggar men mellan varven går det fint. Känns inte stabil alls, men det är ju beta.

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Skrivet av gusst250:

http://gustavstromberg.se/temp/benchmark_lol.png

Jag körde 64bits eftersom jag har win7-64bit. Min ie9 krashar och laggar men mellan varven går det fint. Känns inte stabil alls, men det är ju beta.

Jag fick http://img715.imageshack.us/img715/4244/peacekeeperthebrowser... med chrome 7. IE9 stannade på att skanna mitt system i tre minuter tills jag gav upp... Hmm?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Skrivet av Hastigt:

Oj ja för torrent filer är ju så hemskt stora menar jag, lär dig att ha en mapp för alla jävla torrents då? så behöver du gå in där då och då för att rensa alla. Förövrigt så är ju inte webbläsaren anpassat för att ladda ner massa torrents och det kommer ingen vara, hellre att behöva trycka själv istället för att låt oss säga att du tankar 5-6 saker samtidigt så poppar alla upp samtidigt = irriterande.

Bara för att man laddar ner någon fil så betyder inte det att du måste använda filen det första du gör.

Förövrigt så lär dig använda magnet länkarna på diverse torrent sidor isåfall då. Så slipper du det där problemet.

Men förklara gärna mer vad som är så hemskt med Chrome.

Saken var väl det att man väljer att öppna något (T.ex. en torrent fil) och webbläsaren ändå sparar filen mer än temporärt. Väljer man däremot att spara filen så är det bra att den finns kvar, men väljer man öppna så bör den tas bort t.ex. vid omstart av datorn/webbläsaren. En del sådana saker har Chrome lite svårt för.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Acid-testet ser ju lovande ut. Förhoppningsvis är detta ett steg framåt mot att hantera webbstandarder rätt. Om bara IE6 hade kunnat dö ut, fortfarande för stor andel som använder det för att vi webbutvecklare ska kunna skita i den.

Personligen har jag börjat fasa ut IE6 ur varje projekt sedan Microsoft började klassa IE8 som "viktig" säkerhetsuppdatering även i XP.

Kommer faktiskt inte ihåg sist jag kollade en sida mot IE6, måste varit flera månader sedan.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Skrivet av coolacrille:

Första intrycket: en mjuk kopia av Chromes design. Dessvärre får man fortfarande upp alla flikarna när man hovrar över IE i aktivitetsfältet vilket irriterar mig eftersom man inte bara kan klicka på IE-ikonen utan dessutom måste välja vilken flik man vill gå till när man är i ett annat program.

Finns en snabbfix till detta, kör helt enkelt din webbläsare i kompatibilitetsläge för Vista.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusst250:

http://gustavstromberg.se/temp/benchmark_lol.png

Jag körde 64bits eftersom jag har win7-64bit. Min ie9 krashar och laggar men mellan varven går det fint. Känns inte stabil alls, men det är ju beta.

Chrome 7 är ju också en beta. Men som jag sagt många gånger förut, föredrar Firefox pga dess RSS hantering.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Kan inte installera på min dator, står att installationen inte slutfördes hela tiden Ser snyggt ut!

Permalänk
Skrivet av robalm:

Mycket bra gjort
Dock så kan man inte köra google som sökleverantör, någon som vet om det går att fixa på någon annat sätt, än här:

Internet Explorer 8 Galleri

Har aldrig när jag hade IE gått igenom där. Finns ett sätt som funkar i IE, välj byt sök leverantör (klicka där man kan välja sök leverantör) och sen får du skriva in ett eget url, hur man gör står på sidan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jo ja såg det också och därför tycker jag att det är "konstigt" att det går så snabbt. Kan ju vara GPU-accelerationen antar jag, men när jag provade båda webbläsarna sida vid sida kom jag in på SweClockers märkvärt snabbare i IE9 än i Chrome

Permalänk
Medlem

Finns den inte i Vista 64-bitsversion?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Klart det finns:

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

Tack, men jag ville ha en svensk version. Det är tydligen bara engelska, hebreiska eller slovenska som gäller om man har Vista 64-bit. Testar den slovenska då.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk

Testat det nu och jag gillart.

Permalänk
Medlem

Hittar inte "arkivmenyn"

Nee jag kan inte hitta menyn med arkiv, favoriter, etc längre. Någon som vet hur man får fram den i ie9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Nee jag kan inte hitta menyn med arkiv, favoriter, etc längre. Någon som vet hur man får fram den i ie9?

Tryck på "ALT"

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Tryck på "ALT"

Hahahaha TACK...förstod väl det skulle vara nåt simpelt så man får skämmas
Går det att "låsa" fast den så den stannar kvar oxo?
Nu försvinner den direkt om jag exemelvis gör ett klick i browsern

Permalänk
Skrivet av Murmeldjur:

Personligen har jag börjat fasa ut IE6 ur varje projekt sedan Microsoft började klassa IE8 som "viktig" säkerhetsuppdatering även i XP.

Kommer faktiskt inte ihåg sist jag kollade en sida mot IE6, måste varit flera månader sedan.

Jag skulle gärna göra det också men tyvärr så kräver fortfarande en del av mina klienter IE6.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Nästa text, visar ungefär samma sak tycker jag. Mitt Chrome 7 är 3.28x snabbare än IE9...

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem

Funkar bra tycker jag.
Problem med webbläsare beror ju oftast på vilka sidor man besöker.
Betaversionen är ju till för att dom som utvecklar sidorna ska hinna med ändringar innan den skarpa versionen kommer.
FF & Chrome har jag provat och dom är inte mycket bättre tycker jag.
Oftast har folk med problem även problem med andra program oxå och det kan ju bero på datorn och installationen.
Om man är väldigt noga när man installerar program i datorn och hoppar över alla skitprogramm med en massa konstiga tillägg i webbläsarens verktygsfält så funkar det bättre.
Har hjälpt åtskilliga med att rensa upp på skrivbord och filer mm. för att datorn beter sig illa.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Personligen tycker jag att div. prestandatester hit och dit är ganska så intetsägande, viktigt för mig är hur snabbt det är i praktiken.

Jag är verkligen ingen anhängare av MS programvara men denna IE9 är riktigt riktigt snabb, nyttjar gpu'n mer än andra browsers, på min dator iaf. Nu har jag bara testat ganska lite men jag är riktigt imponerad. Detta är ett mycket bra exempel på vad lite konkurrens kan göra för produktutvecklingen. MS har inte brytt sig om att utveckla IE så speciellt mycket för att dom har vart dominanta, nu när dom fått ordentlig konkurrens så händer det grejer på utvecklingsfronten.

Det går fint att byta sökleverantör, bara man aktiverar kompatiblitetsvy.

Mycket möjligt att denna får ersätta chrome när den skarpa versionen dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Har samma fel med tabbsen som FE och Opera:(

Vad anser du är fel?

Är det sorteringen så går den att konfa om äntligen.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iprenen:

Så kan det mycket väl vara... Men tycker att de ändå kan skapa programvara för den, eller?

De slutade släppa funktionella uppdateringar i April 2009.
april 2014 är det slut på säkerhetspatchar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

när jag går in på en hemsida och vill öppna en mp3, så använder den inte mediaspelaren längre. Nu vill den öppna i quicktime och det tar en väldig tid. Kan man lätt byta denna prioritering som helt plötsligt blivit?

Permalänk
Skrivet av st33l:

när jag går in på en hemsida och vill öppna en mp3, så använder den inte mediaspelaren längre. Nu vill den öppna i quicktime och det tar en väldig tid. Kan man lätt byta denna prioritering som helt plötsligt blivit?

Se andra halvan av detta videoklipp:
Ändra standardprogrammen i Windows
Markera filtypen MP3 osv.

Permalänk
Medlem

Har nu haft IE9 sen denna tråd skapades och den fungerar utmärkt och är snabb.
Har en dator till med ungifär samma inställningar men IE8 och den är mycket segare.
Har laggt upp 50 bilder idag i Sveclockers galleri utan problem eller avbrott. hade problem förut med IE8 med ofrivilliga avbrott.
Kanske detta blir samma succé som Win7 som bara blir bättre och bättre nu när jag äntligen har slängt ut XP från huvuddatorn.
Kör 64bitar på både IE och Win7 Har visserligen över 200Mbit uppkoppling enl. TPTEST men det går segt med IE8 iallafall mot IE9 med samma uppkoppling. Om detta står sig så kommer det här at bli bra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...