Permalänk

Problem med nytt ComHem XXL-bredband

Hej! Jag har precis skaffat bredband XXL från ComHem.
Nu är det så här att jag har ett litet problem som jag inte vet vad det beror på.

När jag går ut på internet, skriver in en hemsida, vilken som helst. Så laddar sidan en lång stund och tillslut kommer meddelandet: "Servern hittades inte" upp. Detta problem har kommit och gått. ibland kommer jag in på tex facebook, men det tar en väldigt lång tid för sidan att ladda. och sen tillslut så kommer samma meddelande upp.
Med det gamla modemet jag hade, som också var från comhem hade jag liknande problem med som kom och gick ungefär en till två gånger i månaden. Och förövrigt så var det otroligt segt. Tog en väldig tid att buffra Youtube-filmer bland annat. Och internet slutade fungera helt i emellanåt.

MEN Det nya modemet som jag nu fått har även trådlöst. Detta har jag testat på en bärbar dator och internet funkar perfekt. Inga som helst problem.
Alla lysdioder på modemet och i nätverkskortet lyser som dom ska och indikerar att internet är igång. På datorn finns det häller inga indikeringar om att internet skulle vara urkopplat eller sakna anslutning.

Jag har gjort allt som jag kan komma på för att lösa problemet.

Jag har startat om både Modem och dator flertal gånger.
Har testat använda mig av google DNS utan resultat.
Jag har också provat att köra ipconfig /release och sen ipconfig /renew i cmd men utan att lyckas.

Jag använder mig av Firefox
Windows Xp
Modemet heter: Netgear CG3100
Och ska vara ett "Höghastighets modem"

Så snälla hjälp mig! Någon som vet vad som kan vara problemet? Och hur man eventuellt löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundinarn:

Hej! Jag har precis skaffat bredband XXL från ComHem.
Nu är det så här att jag har ett litet problem som jag inte vet vad det beror på.

När jag går ut på internet, skriver in en hemsida, vilken som helst. Så laddar sidan en lång stund och tillslut kommer meddelandet: "Servern hittades inte" upp. Detta problem har kommit och gått. ibland kommer jag in på tex facebook, men det tar en väldigt lång tid för sidan att ladda. och sen tillslut så kommer samma meddelande upp.
Med det gamla modemet jag hade, som också var från comhem hade jag liknande problem med som kom och gick ungefär en till två gånger i månaden. Och förövrigt så var det otroligt segt. Tog en väldig tid att buffra Youtube-filmer bland annat. Och internet slutade fungera helt i emellanåt.

MEN Det nya modemet som jag nu fått har även trådlöst. Detta har jag testat på en bärbar dator och internet funkar perfekt. Inga som helst problem.
Alla lysdioder på modemet och i nätverkskortet lyser som dom ska och indikerar att internet är igång. På datorn finns det häller inga indikeringar om att internet skulle vara urkopplat eller sakna anslutning.

Jag har gjort allt som jag kan komma på för att lösa problemet.

Jag har startat om både Modem och dator flertal gånger.
Har testat använda mig av google DNS utan resultat.
Jag har också provat att köra ipconfig /release och sen ipconfig /renew i cmd men utan att lyckas.

Jag använder mig av Firefox
Windows Xp
Modemet heter: Netgear CG3100
Och ska vara ett "Höghastighets modem"

Så snälla hjälp mig! Någon som vet vad som kan vara problemet? Och hur man eventuellt löser det.

testat att söka lite ? finns massor med trådar om just detta .. sedan kan du ju ta och läsa stora comhem tråden --> http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

där får du säkert snabbare hjälp också ..

Mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Inaktivera ipflooding på modememet (surfa till 192.168.100.1) och kika den stora comhemtråden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Tack! det funkar nu. Stängde av ipflooding och NAT.
Men nu när jag gör TPTEST så kommer jag bara upp i 24 Mbit/s ner och 1 upp. Och jag får exakt samma värde varje gång jag gör ett test.

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst så maxar man inte till 100mbit...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Kör du trådlöst så maxar man inte till 100mbit...

Jag kör inte tråd. men när jag testar trådlösa så kommer jag också där alltid upp i 24 ner och 1 upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundinarn:

Jag kör inte tråd. men när jag testar trådlösa så kommer jag också där alltid upp i 24 ner och 1 upp.

Det var ju precis det han skrev, du kommer inte upp i närheten av rätt hastighet trådlöst. Gissar dessutom på att du har ett nätverkskort av den äldre standarden 802.11g som bara stödjer 54 mbit/s i teorin, och på riktigt får man ofta ut 25-35 mbi/s.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730