Intel tar betalt för att låsa upp HT, extra cacheminne

Permalänk
Medlem

Synd dom inte kunde fixa HT & extra cache som dlc också :S

Det är väll inge vidare konstigt med detta, men kan ju chippa bilar, eumoppar är strypta...
Om man kan få en processor billigare (beroende på hur billigt) och sedan skulle behöva lite mer kräm så kan man låsa upp ist för att köpa en ny skitdyr processor och kassera den gamla. Sen hur länge det håller är en annan sak, förr eller senare blir det väll knäckt.

Permalänk
Medlem

usch!

Det är en sak att dom märker om CPU'er som inte klarar av att prestera 100% (tex, låser cache eller kärnor) och säljer billigare.
Men det är en helt annan sak att låsa en 100% fungerande CPU och sedan ta extra betalt för att låsa upp den. För ni ska ju inte inbilla er att dom kommer att sälja den nerfade CPU'n billigare.

Det finns dock EN sak med hela modellen som faktiskt kan vara en fördel.
Om man vill ha så mycket prestanda som möjligt i spel, så kan det ibland vara en fördel att stänga av HT.
Men det är nog inget som är aktuellt med denna CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tycker detta är på gränsen över att lura kunder.

Om jag köper en produkt som till 100% är färdig MEN företaget har lagt i en spärr. Så du kan bara använda 75% av den produkt du betalat 100% i pris för.
Varför ska jag då betala för att kunna nyttja det jag redan betalat för???

Jämför det lite med en bok eller film. Du köper en bok men får bara läsa 75%. För att läsa resten måste du betala mer pengar.

Ändå HAR du 100% av boken i din hand.

Detta betyder att priset på boken är det jag köpte den för, INTE priset jag köpte den för PLUS en extra avgift för att få läsa dom sista 25%!!!

Det intressanta är ju att det är en DYRARE process för Intel att lägga in spärren så om man köper den med spärren i så ligger det i priset utvecklingskostnader för denna sjuka spärr.

Sådant här gillar jag inte alls. Har jag köpt en hårdvara för ett pris där allt redan finns, ha då ska jag ha 100% rätten att nyttja den. Är samma sjuka system som tex Volvo skröt med. Man köper en bil med en motor som har en spärr i sig. Motorn har alltså inte lika många hästkrafter som den dyrare versionen av bilen.
Det skulle sklija över 50.000 kr. Ändå är det samma motor i. När du tex ville ha lite mes kräm i bilen kunde du ringa Volvo så sände dom över något till bilen via GSM-nätet som låste upp motorn och så fick du nyttja 100% av bilen. Det kostade pengar så klart...

Så, frågan är ju då den som köper den 50.000 kr dyrare versionen av bilen hur behandlas. För uppenbart är ju att motorn INTE är 50.000 kr dyrare för det är EXAKT samma motor som sitter i den billigare bilen.
Usch för sådant lureri.

Läste inte allt men jag tror det är lite som att du köper en mycket bra processor som sedan är begränsade till kanske 75% av prestandan. Dem 25% som du inte kan använda betalar du givetvis inte för men som du kan låsa upp. Typ som att ha en phenom x6 fast låst till 4 kärnor. Sen när du vill ha lite mer köper du bara till dem extra. Typ som att byta processor till en tier högre utan att sitta med två stycker processorer och besväret att byta

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Intel-fanbois betalar oavsett hur dumt det är. Det här är helt riktad mot dom. Den enda som gråter här är du...

Hur många fanboys köper en pentium...?
Detta är väl hyfsat rakt av menat för företag som kan köpa in den billigare varianten och sedan, om de märker att vissa delar av företaget behöver bättre prestanda, uppgradera dessa billigt. Kanske?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Avstängd

Skadade dom är. Börjar som EA som säljer kläder till ditt befintliga spel för 100kr.
Svårt och få tag i dessa koder online då!

Visa signatur

Harry

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Tycker detta är på gränsen över att lura kunder.

Om jag köper en produkt som till 100% är färdig MEN företaget har lagt i en spärr. Så du kan bara använda 75% av den produkt du betalat 100% i pris för.
Varför ska jag då betala för att kunna nyttja det jag redan betalat för???

Jämför det lite med en bok eller film. Du köper en bok men får bara läsa 75%. För att läsa resten måste du betala mer pengar.

Ändå HAR du 100% av boken i din hand.

Detta betyder att priset på boken är det jag köpte den för, INTE priset jag köpte den för PLUS en extra avgift för att få läsa dom sista 25%!!!

Det intressanta är ju att det är en DYRARE process för Intel att lägga in spärren så om man köper den med spärren i så ligger det i priset utvecklingskostnader för denna sjuka spärr.

Sådant här gillar jag inte alls. Har jag köpt en hårdvara för ett pris där allt redan finns, ha då ska jag ha 100% rätten att nyttja den. Är samma sjuka system som tex Volvo skröt med. Man köper en bil med en motor som har en spärr i sig. Motorn har alltså inte lika många hästkrafter som den dyrare versionen av bilen.
Det skulle sklija över 50.000 kr. Ändå är det samma motor i. När du tex ville ha lite mes kräm i bilen kunde du ringa Volvo så sände dom över något till bilen via GSM-nätet som låste upp motorn och så fick du nyttja 100% av bilen. Det kostade pengar så klart...

Så, frågan är ju då den som köper den 50.000 kr dyrare versionen av bilen hur behandlas. För uppenbart är ju att motorn INTE är 50.000 kr dyrare för det är EXAKT samma motor som sitter i den billigare bilen.
Usch för sådant lureri.

"Så du kan bara använda 75% av den produkt du betalat 100% i pris för."
Vadå betalat 100% i pris för?? Det är ju just det att du betalar mindre, du betalar för 75% av prestandan, och därmed så får du också mindre prestanda, det är mycket logiskt.

Volvo sände något till bilen via GSM nätet som låste upp motorn? Haha Nä jag tror knappast på det där. Men fyndigt var det allafall det erkänner jag.
Volvo pysslar inte med sånt, Volvo själva chiptrimmar inte redan sålda bilar. Däremot så gör en massa tredjeparts företag det.
Och prisskillnaden är inte 50.000 kr mellan den strypta versionen och ostrypta versionen, det finns få motorer som har en sådan elektronisk strypning, Volvos 2.4 140 hk och 2.4i 170 hk är en sån motor, och där är prisskillnaden HÖGST 10.000 kr, kanske mindre, så några 50k handlar det verkligen inte om, har aldrig funnits en så kraftigt elektroniskt strypt motor.

Man får vad man man betalar för, det är en mycket enkel regel, och strypa saker är ett mycket enkelt sätt att reglera pris/prestandan på.

Permalänk
Medlem

Faktiskt en lysande idé. Om de ökar möjligheterna till större 'uppgraderingsmöjlighet' än lite mer cache och HT behöver datorbyggare bara bygga ett fåtal grundkonfigurationer, och sedan kan kunden i det närmaste valfritt välja en vassare processor om prestandan inte räcker till.
Skulle intel dessutom vara vänliga nog till att ge några dagars demo av en snabbare processor, så att man får pröva prestandan med sina program innan man bestämmer sig om det är värt att slanta upp pengarna skulle det kunna bli en hit.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte gnället från så många i den här tråden. När du köper processorn ser du ju precis vilka specs den har vid leverans, och beslutar om den är värd dina pengar eller inte. Om du senare tycker att du vill ha 1MB mer L3 plus HT så går det att fixa utan att köpa en helt ny processor, men det är fortfarande ingen som tvingar dig.

M.a.o: du fick vad du betalade för, och du ges chansen att betala för att få lite till.

Permalänk

Håller med helt.
Förstår inte varför folk gnäller.
Hur svårt kan det vara att förstå denna mening: man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Fattar inte riktigt vad alla grinar om. Vill man inte ha prestandan behöver man inte. Vill man ha den från början kan man köpa en annan processor. Detta underlättar för folk som vill ha lite mer kräm men inte har lust att byta hela processorn, dvs det underlättar uppgraderingar.

Det förståss med tanke på hur Intel byter sockel stup i kvarten. Men blir det här lyckat så kommer vi få se det på andra av Intels processorer.

Skrivet av the_man550:

Hur många fanboys köper en pentium...?
Detta är väl hyfsat rakt av menat för företag som kan köpa in den billigare varianten och sedan, om de märker att vissa delar av företaget behöver bättre prestanda, uppgradera dessa billigt. Kanske?

Mer administration än vad det är värt för företag. Det är ju lite mer kosntad för företag än bara priset på upplåsningen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Typiskt en Intel ide. Just därför håller jag mig till AMD. Intel har blivit väldigt giriga den sista tiden. Först begränsad överklockning med SB där man måste köpa en K prolle som säkert kostar mer för att kunna överklocka. Och nu testar man en sådan här ide. Det är bara för att dom ska kunna tjäna ännu mera pengar. Det räcker väl att man betalar för den en gång? Tramsigt att man ska behöva betala för att låsa upp alla funktioner i processorn.....

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen inget jag gillar och har väldigt svårt med. Är utmärkt exempel på kapitalismens bieffekter.

Dock är detta inget nytt IBM och många andra företag med produkter för större företag. Har denna typ av affärsmodell varit varsgasmat sen länge .

Permalänk
Medlem

Undra hur lätt der är att gissa sig fram till rätt kod...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

DRM-skadade cpu's... yay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Typiskt en Intel ide. Just därför håller jag mig till AMD. Intel har blivit väldigt giriga den sista tiden. Först begränsad överklockning med SB där man måste köpa en K prolle som säkert kostar mer för att kunna överklocka. Och nu testar man en sådan här ide. Det är bara för att dom ska kunna tjäna ännu mera pengar. Det räcker väl att man betalar för den en gång? Tramsigt att man ska behöva betala för att låsa upp alla funktioner i processorn.....

Det må vara tramsigt, men det är ingen ny händelse. Företag har gjort så här under många år. Ta tex Amd/ ATI med deras Radeon 5870. De disablar en del av GPU'n och säljer den som en 5850. Visst, en del defekta GPU behöver inte disablas utan har redan från början 5850 funktionalitet, men många 5850 är en 5870 där de har begränsat dess funktionalitet. Samma har Nvidia gjort med deras 470/ 480 GPU ...

Enda skillnaden nu är att Intel ger de som köpt begränsade modeller möjligheten att uppgradera dess funktionallitet.
Givetvis räknar de med att tjäna penagar på detta, tvivelaktigt att de skulle erbjudit möjligheten annars.

För att inte tala om Amd's 2/3/4 kärnors modeller. De säljer 2 och 3 kärnors varianter av 4 kärnors processorer. Visst, en del är defekta, men en del 2 och 3 kärnors processorer kan låsas upp till 4 kärnor, så tro inte att Amd är bättre än Intel.

Permalänk
Medlem

Kul: Det sämsta ur DLC-modellen till processorer. Precis som att betala för något som egentligen redan finns på disken och var färdigt innan release.

Fat jo, visst är det liknande med strypta grafikkort, men det har varit för att passa alla klasser, inte för att lyckas suga ur mer pengar ur de som köper billigare kort.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Hur många fanboys köper en pentium...?
Detta är väl hyfsat rakt av menat för företag som kan köpa in den billigare varianten och sedan, om de märker att vissa delar av företaget behöver bättre prestanda, uppgradera dessa billigt. Kanske?

Tänkte precis på detta. Det kan inte finnas nån här på sweclockers forum som skulle betala för detta. Men företag gör nog gärna det(plus andra okunniga ). Intel räknar nog med att med ett lägre försäljningpris så kommer dom få igen pengarna i ett senare skede.

Permalänk

JMicke: Jo visst har det gjorts av andra företag. Men det är oftast för att slippa kasta en massa kretsar i sjön.

"För att inte tala om Amd's 2/3/4 kärnors modeller. De säljer 2 och 3 kärnors varianter av 4 kärnors processorer. Visst, en del är defekta, men en del 2 och 3 kärnors processorer kan låsas upp till 4 kärnor, så tro inte att Amd är bättre än Intel"

Jo men tjänar AMD pengar på det? Nej det gör dom inte. De prissätter dom ändå efter Intels prollar. Det är bara en bonus om det går att låsa upp för konsumenten! Med andra ord AMD är generösa.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Kanske inte en dum ide. I framtiden så saluförs endast låt säga 4 modeller som alla kan låsas upp till olika nivåer. Ex. 2, 4, 6 och 8 kärnor. Klockfrekvensen låses sedan upp till valfri modell.

Ett sådant system skulle troligen effektivisera tillverkningsprocessen och ge oss konsumenter lägre priser.

Permalänk
Medlem

frågan är väll snarare om Pentium G6952 nu är mer än 500kr dyrare än Pentium G6951..

kommer säkert sluta med att G6951 går på typ 1000kr medans G6952 går för 1400kr ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

nice detta lär crackas asfort!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Inga konstigheter med detta. Dock håller jag med om att de är ett dyrt pris för att få HT och 1MB Cache till. Hade de kostat max 200 kr hade jag själv nog köpt en pinkod (om min processor hade den möjligheten).
Jag tycker de verkar vara av samma riktning som Intel kommer köra på nästa generation Core där den som vill överklocka tvingas att köpa K modeller. Och jag blir inte förvånad om dess K modeller kommer kosta en tusing mer än dom låsta. Så detta koncept lär vi få leva med tror jag.
Vad gäller AMD och deras låsta processorer så vart de ju moderkortstillverkarna som möjliggjorde upplåsningen av AMD processorer. Men jag vet inte om AMD har sagt eller gjort något ur ekonomisk synpunk angående de.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Detta är en förolämpning mot konsumenten. Du betalar för låst hårdvara helt enkelt. Det är alltså inte längre kiselkretsens storlek och komplexitet man betalar för utan för något pålurat påhitt om att man kan få mera prestanda.

Ja det är ett bra knep att stjäla prestandan från konsumenterna och sen sälja den tillbaka till dem. Riktigt fula metoder intel.

/s

EDIT: Detta kan inte jämföras med att låsa upp avaktiverade kärnor. AMD ger rabatt för friheten av att kunna möta specifikationerna med andra kretsar som annars skulle behövt kasserats. Intel ger rabatt utan någon annan anledning än att strypa den produkten du köper. Begränsar hårdvara som 100% alltid kommer vara där tillgänglig.

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av JMicke:

Det må vara tramsigt, men det är ingen ny händelse. Företag har gjort så här under många år. Ta tex Amd/ ATI med deras Radeon 5870. De disablar en del av GPU'n och säljer den som en 5850. Visst, en del defekta GPU behöver inte disablas utan har redan från början 5850 funktionalitet, men många 5850 är en 5870 där de har begränsat dess funktionalitet. Samma har Nvidia gjort med deras 470/ 480 GPU ...

Enda skillnaden nu är att Intel ger de som köpt begränsade modeller möjligheten att uppgradera dess funktionallitet.
Givetvis räknar de med att tjäna penagar på detta, tvivelaktigt att de skulle erbjudit möjligheten annars.

För att inte tala om Amd's 2/3/4 kärnors modeller. De säljer 2 och 3 kärnors varianter av 4 kärnors processorer. Visst, en del är defekta, men en del 2 och 3 kärnors processorer kan låsas upp till 4 kärnor, så tro inte att Amd är bättre än Intel.

Det är ju en stor skillnad, AMD tar ju inte betalt för att du ska låsa upp en kärna, dom stänger av kärnorna för de är defekta. Intel stänger av fungerade saker, som man sedan kan betala för att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sven slaggare:

Det är ju en stor skillnad, AMD tar ju inte betalt för att du ska låsa upp en kärna, dom stänger av kärnorna för de är defekta. Intel stänger av fungerade saker, som man sedan kan betala för att använda.

You said it man..

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Kommer oundvikligen att tänka på AMD där moderkortstillverkarna erbjuder upplåsning av kärnor och L3 cache gratis.
Mer cache är bra men HT är inte alltid bra.

Citat:

Intel Core i7 920 - DigitalVersus
Intel Core i7 870 - DigitalVersus
There is one small hitch though: some games (ArmA 2, for instance), don't like it when you turn on hyper-threading and their performance falls as a result. If you don't find some games a little jerky, try turning hyper-threading off, even if it will degrade performance in other apps.

Detta är förvisso ingen CPU för spel, om man inte har en extremt låg budget eller ett gammalt moderkort.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

hmm kommer nog komma många knep på hur man låser upp dom UTAN pinkoder och på gratis sätt. men det är iallafall bra att man får veta att man köper en bil med en v8 som bara går på 6 cylindrar och vill man få dom andra 2 fullt fungerande cylindrarna att gå får man allt gå till företaget med lite pengar...eller öppna huven och börja skruva själv och det är ju något som vi på swec faktiskt gillar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

intel är ju redan dyrare än AMD farför då bråka om att det blir ännu lite dyrare?
Vill man inte betala vad det kostar så får man hålla tillgodo med AMD.
Jag har låst upp en hel del AthlonII & PhenomII med olika resultat, Jag gör det för att det är kul.
Jag kan köpa en intel värsting när som helst men det är min princip att inte betala mera än jag behöver.
Sedan är jag trött på alla fanboyar hit och dit, Man kan inte bannlysa folk med annorlunda uppfattning ens i ett forum.
Däremot är det bra att det ibland kliver in en Moderator och rensar lite.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Gratis vete fan, du måste ju ändå köpa CPUn, vad jag vet går det inte ladda ner en CPU :S
Eller har utvecklingen gått så förbannat? *ironi*

Haha, påminner om en snubbe jag såg på youtube som frågade vart man kunde ladda ner ljudkort

Permalänk
Medlem

äh, pinkoderna kommer knäckas och läggas ut på nätet 3 månader efter funktionen lansering

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.