Intel tar betalt för att låsa upp HT, extra cacheminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Det må vara tramsigt, men det är ingen ny händelse. Företag har gjort så här under många år. Ta tex Amd/ ATI med deras Radeon 5870. De disablar en del av GPU'n och säljer den som en 5850. Visst, en del defekta GPU behöver inte disablas utan har redan från början 5850 funktionalitet, men många 5850 är en 5870 där de har begränsat dess funktionalitet. Samma har Nvidia gjort med deras 470/ 480 GPU ...

Enda skillnaden nu är att Intel ger de som köpt begränsade modeller möjligheten att uppgradera dess funktionallitet.
Givetvis räknar de med att tjäna penagar på detta, tvivelaktigt att de skulle erbjudit möjligheten annars.

För att inte tala om Amd's 2/3/4 kärnors modeller. De säljer 2 och 3 kärnors varianter av 4 kärnors processorer. Visst, en del är defekta, men en del 2 och 3 kärnors processorer kan låsas upp till 4 kärnor, så tro inte att Amd är bättre än Intel.

Det är fortfarande gratis eller?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

äh, pinkoderna kommer knäckas och läggas ut på nätet 3 månader efter funktionen lansering

Ja, men sedan kommer Intel börja ta strid mot piraterna. Lägga till någon typ av DRM som bara gör folk förbannade. Även ärliga kunder. Folk slutar då köpa CPU:er av Intel. Intel skyller ändå sina förluster på pirater, istället för att inse sin egen inkompetens och girighet.

Och vips så är även hårdvaran med i diskussionerna kring fildelning och piratkopiering. Som film/musik/spel är idag.

Framtiden ser inte ljus ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knashatt:

Varför ska du betala mer pengar för något du redan har betalt för? Det där "lilla extra" ligger redan i priset du köpte den när den var låst. Det är ju inte så att Intel får en dyrare kostnad på tillverkning för att du där hemma låser upp den.
Du har köpt en "defekt" produkt som Intel lagt ner energi på att låsa. Priset du ger till Intel är det pris det kostar att tillverka produkten OLÅST + utvecklingskostnader för låset + att låsningen är på när du får produkten i din hand.
Sedan ska du alltså betala en gång till för att låsa upp något du redan har betalt för. SJUKT är vad det är.

Fast du är väl medveten om att det i praktiken har fungerat så här länge eller?
Varför ska jag betala mer för en lite snabbare processor som är en lite klockad version av den jag har nu?
Enda skillnaden är ju en liten multipel. Jag ska väl inte behöva betala flera hundra mer för att det står 9 istället för 8 någonstans eller?
Tycker du att det är en dålig produkt så är det ju bara att låta bli att köpa den. Hur många på det här forumet är över huvud taget intresserade av Pentium?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Diskutionen om Hack och Crack och olagliga nerladdningar ligger väl farligt nära det otillåtna i forumet nu?
Till AMD behövs inga otillåtna medel även om det inte går fortare än en intelprocessor men än är det lagligt att låsa upp en AMD.
Dom flesta datoranvändare i världen vet ju ändå inte om att dom har en intel eller AMD i datorn iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Kommer oundvikligen att tänka på AMD där moderkortstillverkarna erbjuder upplåsning av kärnor och L3 cache gratis.

Jösses...
AMD erbjuder varken upplåsning av kärnor och L3 cache. Det är något som folk hittat på att man kan göra i efterhand.
Om du låser upp en extra kärna är du knappast garanterad att den kommer fungera som den ska. Köper du en uppgradering till en processor så är detta något som kommer fungera och som du får support samt garanti på.

Om någon hittar ett sätt att kringå detta skydd, betyder det att Intel erbjuder mer cache och HT gratis? Det är det som AMD råkat ut för.

Och utöver det är det ganska stor skillnad. I och med att det inte är garanterat att fungera som det ska så kommer inga företag eller folk som prioriterar stabilitet utföra det. Det är alltså bara en handfull entusiaster och det är något som AMD kan bjuda på. I detta fall är det en feature från start och något helt annat. Att ens dra upp parallellen är rätt löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Faktiskt en lysande idé. Om de ökar möjligheterna till större 'uppgraderingsmöjlighet' än lite mer cache och HT behöver datorbyggare bara bygga ett fåtal grundkonfigurationer, och sedan kan kunden i det närmaste valfritt välja en vassare processor om prestandan inte räcker till.
Skulle intel dessutom vara vänliga nog till att ge några dagars demo av en snabbare processor, så att man får pröva prestandan med sina program innan man bestämmer sig om det är värt att slanta upp pengarna skulle det kunna bli en hit.

... Känns det inte förbaskat tappat när användaren redan har den "vassare" hårdvaran i datorn?
Det är ju lite som Microsoft skulle sälja ett "snabbhetspaket" till Windows 7 som gör att systemet presterar så bra som möjligt. (Även om jag är medveten om att många säkert tycker att hoppet mellan Vista och 7 var just det.)

Nä. Detta är helt värdelöst. Jag vet att detta gäller en specifik produktlinje och inte allting Intel kommer göra i framtiden - men är det något man tjänar pengar på är resten av industrin där redan nästa dag. Det är ju mycket av sådan här skit som verkligen fördärvar både musik-, film- och spelindustrin idag sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigsweede:

Jaaa !
Vi behöver fler knökiga licensieringsmodeller i IT världen !
Det är på tok för enkelt idag !

Skillnaden är att du med detta sätt kan uppgradera en processor utan att göra något med hårdvaran. Vill du uppgradera en processor idag måste du köpa en ny och byta ut den gamla. Vad är enklare? Vad är billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

... Känns det inte förbaskat tappat när användaren redan har den "vassare" hårdvaran i datorn?
Det är ju lite som Microsoft skulle sälja ett "snabbhetspaket" till Windows 7 som gör att systemet presterar så bra som möjligt. (Även om jag är medveten om att många säkert tycker att hoppet mellan Vista och 7 var just det.)

Nä. Detta är helt värdelöst. Jag vet att detta gäller en specifik produktlinje och inte allting Intel kommer göra i framtiden - men är det något man tjänar pengar på är resten av industrin där redan nästa dag. Det är ju mycket av sådan här skit som verkligen fördärvar både musik-, film- och spelindustrin idag sedan länge.

Bättre liknelse:
Du köper en Home Premium licens av windows. Du får en skiva med ultimate men den nyckel du har låser bara upp Home-Premium funktionerna.

Sen kan du i efterhand uppdatera till ultimate om du vill.

Exakt samma sak.
Att tillverka en windows 7 ultimate DVD är inte dyrare än att tillverka en windows 7 home premium DVD precis som det är marginell skillnad att tillverka processorer av olika modell.

Visst är det skandalöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Diskutionen om Hack och Crack och olagliga nerladdningar ligger väl farligt nära det otillåtna i forumet nu?
Till AMD behövs inga otillåtna medel även om det inte går fortare än en intelprocessor men än är det lagligt att låsa upp en AMD.
Dom flesta datoranvändare i världen vet ju ändå inte om att dom har en intel eller AMD i datorn iallafall.

Att låsa upp en CPU kan ju knappast räknas som piratkopiering eller vara olagligt? Du har ju köpt produkten, så då får du pilla på den hur mycket du vill? Personligen låter det lika allvarligt som att bryta mot de EULAs som alla klickar förbi vid installation av ett program.

Att spärra trasiga funktioner för processorer och sälja dem billigare, det är göra konsumenter en tjänst. Istället för att slänga funktionsdugliga processorer så kan de användas av folk som inte är likna kräsna. Att spärra fungerande funktioner är däremot ocker! Att två produkter vars framställningskostnad och funktionaliteter är identiska begränsas olika och sen säljs med olika specifikationer och pris är att lura konsumenter. Säljs de billigare med förlust eller de dyrare med extrem marginal?

När försvann begreppet att tillgång/efterfrågan skulle styra priset? Uppenbarligen är det en alltför hög tillgång på de snabbare processorerna, men inte sjunker priset... Nej då. Håll priserna uppe på konstgjord väg istället så att de snabbare processorerna behåller sin "exklusiva" stämpel.

Detta är precis samma fuligheter som görs med mjukvara. Det som kostar är inte tillverkningen av varje exemplar utan istället designen och testningen av produkterna. När den väl är gjord så kostar resten en spottstyver eller är gratis. Trots detta så görs prissättningen som om exemplaren faktiskt kostar något att framställa.

Ja, det kostar att designa och testa men försök då dra in pengar på sätt som motsvarar detta istället för att öka klyftorna i samhället bara för att det är roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Skillnaden är att du med detta sätt kan uppgradera en processor utan att göra något med hårdvaran. Vill du uppgradera en processor idag måste du köpa en ny och byta ut den gamla. Vad är enklare? Vad är billigare?

Uppgradera? Det är ingen uppgradering. Ingenting har förändrats förutom att den godtyckligt ditlagda spärren är borttagen.

Då liknande procedurer redan görs på processorer hos Intel/AMD: är det någon som har siffror på hur dyra processorerna skulle bli ifall alla processorer var olåsta och klockade till de värden som de faktiskt klarar av? De processorer som det säljs flest av är ju faktiskt de i de billigare segmenten. Exempel:
Ifall 90% av de som säljs kostar 500kr och 10% kostar 2500kr, så borde alla kunna säljas för 700kr helt utan att företagets vinst ändras. Dessa siffror är troligtvis väldigt skeva, så är det någon som har mer exakta sådana?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av echo:

Tyvärr måste jag kontra med samma mynt och påpeka att det är du som inte riktigt förstått hur det fungerar. När man tillverkar processorer tillverkas alla för att teoretiskt få, säg fyra kärnor. Sedan testar man processorerna, har man kärnor som inte håller måttet låses de och sedan säljs den aktuella processorn med 2 eller kanske 3 kärnor istället. Sedan sätts priset på processorerna viktat mot hur mycket marknaden är beredd att betala och hur pålitligheten för tillverkningen ser ut.

Det intel gör med denna idé är motsvarande att samtliga processorer skulle få fyra fungerande kärnor, trots detta skulle de låsa ner processorerna till två kärnor, ta ut ett "produktpris" som gör att de går med vinst även om ingen betalar "upplåsningspriset" och sedan säga att folk skulle behöva betala extra för att få tillgång till fyra kärnor. IMHO rör det sig om en väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Uppgradera? Det är ingen uppgradering. Ingenting har förändrats förutom att den godtyckligt ditlagda spärren är borttagen.

Då liknande procedurer redan görs på processorer hos Intel/AMD: är det någon som har siffror på hur dyra processorerna skulle bli ifall alla processorer var olåsta och klockade till de värden som de faktiskt klarar av? De processorer som det säljs flest av är ju faktiskt de i de billigare segmenten. Exempel:
Ifall 90% av de som säljs kostar 500kr och 10% kostar 2500kr, så borde alla kunna säljas för 700kr helt utan att företagets vinst ändras. Dessa siffror är troligtvis väldigt skeva, så är det någon som har mer exakta sådana?

Jo. Du får bättre prestanda. Det har föändrats...

De flesta köper billiga processorer och med marginalen från de dyrare så kan man pressa priserna på de billiga.

Det hela regleras av konkurrensen. Det är en balansgång och uppenbarligen anser alla processortillverkare att det är så här det ska gå till. Givetvis är dessa företag intresserade av vinst men konkurrensen tvingar till pressade priser och den enda egentliga skillnaden blir var vinsten tas ifrån. Och som det ser ut idag är det inte direkt någon hemlighet att vinsten plockas från high-end-produkterna.

Seriöst, är det först nu som folk börjar inse att produktionskostnaderna inte har något med butikspriserna att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Jösses...
AMD erbjuder varken upplåsning av kärnor och L3 cache. Det är något som folk hittat på att man kan göra i efterhand.
Om du låser upp en extra kärna är du knappast garanterad att den kommer fungera som den ska. Köper du en uppgradering till en processor så är detta något som kommer fungera och som du får support samt garanti på.

Om någon hittar ett sätt att kringå detta skydd, betyder det att Intel erbjuder mer cache och HT gratis? Det är det som AMD råkat ut för.

Och utöver det är det ganska stor skillnad. I och med att det inte är garanterat att fungera som det ska så kommer inga företag eller folk som prioriterar stabilitet utföra det. Det är alltså bara en handfull entusiaster och det är något som AMD kan bjuda på. I detta fall är det en feature från start och något helt annat. Att ens dra upp parallellen är rätt löjligt.

Jösses, jag sa moderkortstillverkare inte AMD!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Så jag ska betala för vad jag redan köpt, för att få några MHz extra?
Luktar girighet om Intel. Har alltid gjort det.

Jag väljer alltid AMD processorer, ett bra val för plånboken och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Tyvärr måste jag kontra med samma mynt och påpeka att det är du som inte riktigt förstått hur det fungerar. När man tillverkar processorer tillverkas alla för att teoretiskt få, säg fyra kärnor. Sedan testar man processorerna, har man kärnor som inte håller måttet låses de och sedan säljs den aktuella processorn med 2 eller kanske 3 kärnor istället. Sedan sätts priset på processorerna viktat mot hur mycket marknaden är beredd att betala och hur pålitligheten för tillverkningen ser ut.

Det intel gör med denna idé är motsvarande att samtliga processorer skulle få fyra fungerande kärnor, trots detta skulle de låsa ner processorerna till två kärnor, ta ut ett "produktpris" som gör att de går med vinst även om ingen betalar "upplåsningspriset" och sedan säga att folk skulle behöva betala extra för att få tillgång till fyra kärnor. IMHO rör det sig om en väldigt stor skillnad.

Det ändrar inte mycket eftersom yielden förbättras konstant.

Väldigt många processorer från Intel och AMD är begränsade bara för att möta efterfrågan för en billigare produkt.

Dessa två är alternativen, vad skulle du välja?
Att sälja en fullt fungerande 4kärning processor som en 2 kärnig processor.
Eller.
Att sälja en fullt fungerande 4kärning processor som en 2 kärnig processor med möjlighet att uppgradera den till en 4kärning processor.

Givetvis är inte alla 2kärninga processorer fullt fungerande 4kärninga processorer men då kommer de också att säljas som 2kärninga processorer (då givetvis en modell som inte kan uppgraderas).

Den enda skillnaden är att intel vill ha möjlighet att ta betalt för att häva den begränsning som redan idag utförs. Den inkomst som intel får från denna möjlighet kan intel använda för att sänka priset på grundmodellen t.ex.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett jättebra system. Är ju perfekt om jag på mitt jobb bara kan knappa in en kod i min laptop om jag känner att det inte riktigt hinner med. Istället för att köpa en helt ny dator. Hoppas verkligen att det här blir standard framöver. Ett system där man antingen köper exempelvis i3, i5 eller i7. Sen därutöver så uppgraderar man med en kod. Blir ju mycket lättare för alla.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Att låsa upp en CPU kan ju knappast räknas som piratkopiering eller vara olagligt? Du har ju köpt produkten, så då får du pilla på den hur mycket du vill? Personligen låter det lika allvarligt som att bryta mot de EULAs som alla klickar förbi vid installation av ett program.

Att låsa upp en CPU är lite grann som att chippa en konsol. Tekniskt sett lagligt men ändå något som jag tycker ligger i gråzonen.

Skrivet av Don_Tomaso:

Att spärra trasiga funktioner för processorer och sälja dem billigare, det är göra konsumenter en tjänst. Istället för att slänga funktionsdugliga processorer så kan de användas av folk som inte är likna kräsna. Att spärra fungerande funktioner är däremot ocker! Att två produkter vars framställningskostnad och funktionaliteter är identiska begränsas olika och sen säljs med olika specifikationer och pris är att lura konsumenter. Säljs de billigare med förlust eller de dyrare med extrem marginal?

Det finns som många andra har nämnt här inga skillnader i tillverkningskostnader för processorer med samma stepping och som är i samma serie ty de är bara "binnade" olika. Även mellan serierna är det en väldigt liten skillnad om deras "die size" och tillverkningsteknik är detsamma.

Skrivet av Don_Tomaso:

När försvann begreppet att tillgång/efterfrågan skulle styra priset? Uppenbarligen är det en alltför hög tillgång på de snabbare processorerna, men inte sjunker priset... Nej då. Håll priserna uppe på konstgjord väg istället så att de snabbare processorerna behåller sin "exklusiva" stämpel.

Detta är precis samma fuligheter som görs med mjukvara. Det som kostar är inte tillverkningen av varje exemplar utan istället designen och testningen av produkterna. När den väl är gjord så kostar resten en spottstyver eller är gratis. Trots detta så görs prissättningen som om exemplaren faktiskt kostar något att framställa.

Ja, det kostar att designa och testa men försök då dra in pengar på sätt som motsvarar detta istället för att öka klyftorna i samhället bara för att det är roligt!

Det är regeringens uppgift att hantera klyftorna i samhället, inte företagens. Företagens ansvar är att stå till svars inför aktieägarna och vinstmaximering ligger då naturligt högt upp på agendan.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jösses, jag sa moderkortstillverkare inte AMD!

Då läste jag lite snabbt.
Sen gratis och gratis. Moderkortstillverkare gör detta för att sälja fler moderkort. Att specifikt ta pengar för att uppgradera en AMD processor skulle inte vara hållbart och ganska snårigt rent juridiskt. Så relevansen tycker jag inte är så klockren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Uppgradera? Det är ingen uppgradering. Ingenting har förändrats förutom att den godtyckligt ditlagda spärren är borttagen.

Då liknande procedurer redan görs på processorer hos Intel/AMD: är det någon som har siffror på hur dyra processorerna skulle bli ifall alla processorer var olåsta och klockade till de värden som de faktiskt klarar av? De processorer som det säljs flest av är ju faktiskt de i de billigare segmenten. Exempel:
Ifall 90% av de som säljs kostar 500kr och 10% kostar 2500kr, så borde alla kunna säljas för 700kr helt utan att företagets vinst ändras. Dessa siffror är troligtvis väldigt skeva, så är det någon som har mer exakta sådana?

Det du verkar ha missat är att Intel är ett vinstdrivande företag, dem gör med andra ord det dem kan för att maximera vinsten. En socialistisk modell där alla processorer är lika och kostar samma är inte en sådan modell, utan det har bevisats i otaliga fall att det bästa sättet att vinstmaximera är att prisdiskriminera. Men vill du ta detta i en större skala kan du ju börja argumentera mot faktumet att produkter överlag är billigare i Kina än Sverige t.ex.?

Sen är det ju som sagt inte så att "Intel ökar klyftorna i samhället för att det är roligt."

Kom ihåg också på söndag. Rösta rätt, inte rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Det är regeringens uppgift att hantera klyftorna i samhället, inte företagens. Företagens ansvar är att stå till svars inför aktieägarna och vinstmaximering ligger då naturligt högt upp på agendan.

Ska vara lite petig och påpeka att detta inte gäller alla företag. Ett exempel är t.ex. IKEA som inte är börsnoterat utan privatägt. Nu är förstås Intel börsnoterat, så det gäller förstås i detta exempel.

Fördelarna för IKEA är att de kan strunta i börsens nyckfullhet och planera långsiktigt efter sitt eget behov, och inte behöva leverar kvartalsrapporter där de visar på hur ekonomin går. Nackdelen är att det blir svårare att få in kapital i företaget. Tror dock inte IKEA har något problem med kapital, heh.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte något enkelt hack kommer att låsa upp dessa processorer. Här har man säkert en hel del kompetens i och med köpet av McAfee. Ska man ha något får man lugnt betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Jo. Du får bättre prestanda. Det har föändrats...

De flesta köper billiga processorer och med marginalen från de dyrare så kan man pressa priserna på de billiga.

Det hele regleras av konkurrensen. Skulle AMD som göra som ditt exempel skulle ju ingen köpa intels processorer. Det är en balansgång och uppenbarligen anser alla processortillverkare att det är så här det ska gå till. Givetvis är dessa företag intresserade av vinst men konkurrensen tvingar till pressade priser och den enda egentliga skillnaden blir var vinsten tas ifrån. Och som det ser ut idag är det inte direkt någon hemlighet att vinsten plockas från high-end-produkterna.

Seriöst, är det först nu som folk börjar inse att produktionskostnaderna inte har något med butikspriserna att göra?

Hårdvaran har inte ändrats (förutom möjligtvis en liten variabel som bytt värde), och det var det jag menade. Prestandan som man får är proportinell till mängden pengar jag betalar, vilket låter bra, enda tills denna skala är godtyckligt satt istället för att ha någon relation till hur mycket jobb Intel har lagt ner på det.

Personligen så har jag trott att det har varit extremfallet då fungerande CPUer strypts.

Skrivet av Weeblie:

Det är regeringens uppgift att hantera klyftorna i samhället, inte företagens. Företagens ansvar är att stå till svars inför aktieägarna och vinstmaximering ligger då naturligt högt upp på agendan.

Ocker är olagligt just för att företag inte ska kunna ta ut en alltför stor vinst. Jag tycker att denna typ av upplåsning innefattar ocker, då processorn redan klarar av att arbeta snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

När försvann begreppet att tillgång/efterfrågan skulle styra priset? Uppenbarligen är det en alltför hög tillgång på de snabbare processorerna, men inte sjunker priset... Nej då. Håll priserna uppe på konstgjord väg istället så att de snabbare processorerna behåller sin "exklusiva" stämpel.

Detta är precis samma fuligheter som görs med mjukvara. Det som kostar är inte tillverkningen av varje exemplar utan istället designen och testningen av produkterna. När den väl är gjord så kostar resten en spottstyver eller är gratis. Trots detta så görs prissättningen som om exemplaren faktiskt kostar något att framställa.

Ja, det kostar att designa och testa men försök då dra in pengar på sätt som motsvarar detta istället för att öka klyftorna i samhället bara för att det är roligt!

Men nu är det ju precis tillgång/efterfrågan som styr. Uppenbarligen är efterfrågan på billiga processorer är större än den på dyra. Det är då billigare att låsa de processorerna som redan finns i tillverkning istället för att sätta upp en linje för en ny modell. Det är ju som det tidigare sagts ingen nyhet att företagen gör på detta sätt. Långt ifrån alla processorer och grafikkort som på något sätt går att låsa upp har begränsats pga defekter. Skillnaden är bara att intel nu erbjuder dig att få tillgång till mer prestanda utan att du behöver köpa en ny processor.

Varför skulle du känna dig lurad om du köpte en låst modell? Den kommer ju vara lägre prissatt än motsvarande processor med alla funktioner aktiverade. Du får det du betalar för. Allternativet skulle vara att sälja samma modell utan att möjligheten till upplåsning öht existerade. Skulle man känna sig mindre lurad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Tyvärr måste jag kontra med samma mynt och påpeka att det är du som inte riktigt förstått hur det fungerar. När man tillverkar processorer tillverkas alla för att teoretiskt få, säg fyra kärnor. Sedan testar man processorerna, har man kärnor som inte håller måttet låses de och sedan säljs den aktuella processorn med 2 eller kanske 3 kärnor istället. Sedan sätts priset på processorerna viktat mot hur mycket marknaden är beredd att betala och hur pålitligheten för tillverkningen ser ut.

I praktiken visar det sig att detta bara stämmer delvist.

Allt eftersom tillverkningsprocessen blir mer mogen ökar yielden för dem "friska" fyrkärniga varianterna och ett färre antal "riktiga" trekärniga blir producerade. AMD väljer därför att medvetet inaktierva en av dem "friska" kärnorna för att bemöta efterfrågan på trekärniga.

De kunde som alternativ valt att sänka priset på fyrkärniga istället.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Inte mycket konstigare än konsolspel som släpper DLC av filer/maps som redans finns på skivan.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaucous:

Inte mycket konstigare än konsolspel som släpper DLC av filer/maps som redans finns på skivan.

Kände inte till att detta existerade. Men nej, det är ju faktiskt precis samma sak.

Men... när man väl utvecklat lite DLC kostar det ju inte tillverkaren något extra att slänga in den på varenda ex av spelet som säljs. Intel hade ju kunnat tillverka en billigare processor och sålt den till ett lägre pris, men nu väljer de istället att tillverka en dyrare processor och ta ett lägre pris för den än de skulle kunna ha gjort. Jag kan bara tolka det som att det antingen hade varit dyrare för Intel att ta fram 2 olika processorer än att göra som de gör nu, eller att både den låsta och den upplåsta varianten av denna enda processor är väldigt överprissatta, eftersom de rimligen måste gå med vinst på varje processor även om de är låsta, och tillverkningskostnaden är ju densamma för båda varianterna.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

En intressant sak som jag såg på Intels plats för uppgraderingen här;
https://retailupgrades.intel.com/FAQ.aspx

Citat:

What operating systems are supported for upgrade installs?
Currently, CPU upgrades are available on selected Windows 7 systems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det du verkar ha missat är att Intel är ett vinstdrivande företag, dem gör med andra ord det dem kan för att maximera vinsten. En socialistisk modell där alla processorer är lika och kostar samma är inte en sådan modell, utan det har bevisats i otaliga fall att det bästa sättet att vinstmaximera är att prisdiskriminera. Men vill du ta detta i en större skala kan du ju börja argumentera mot faktumet att produkter överlag är billigare i Kina än Sverige t.ex.?

Sen är det ju som sagt inte så att "Intel ökar klyftorna i samhället för att det är roligt."

Kom ihåg också på söndag. Rösta rätt, inte rött.

Jag har både röstat rätt och jätterött.

Jag har inte missat att Intel är ett vinstdrivande företag, men detta är något jag ogillar skarpt. Ifall man bortser från att kapitalismen troligtvis kommer att försöka driva miljön i botten (pga överkonsumption) så är det enligt mig en vidrig idiologi. Personlig vinning är underordnat allmänhetens bästa.

puffes: Nej, jag skulle känna mig lika lurad. Det är för mig oförståbart (i brist på bättre ord) att någon kan begränsa användandet av en produkt på något icke-konkret. Arbetet som gjorts är densamma för båda processorerna, då borde de också kosta lika.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns några vidare licens avtal som man sluter när man köper en CPU men dom kan fortfarande inte gå över svenska lagar. Så undrar om någon som är kunnig å vet ifall det kulle kunna klassificeras som upphovsrätts-brott eller liknande om man använder sig av key-gen eller liknande crack för att låsa upp dessa funktioner.

Det är trots allt en produkt du äger och du borde väll kunna få testa med ett par slumpade pin-koder.
I mina öron låter det lite som att ta betalt för en bios uppdatering till moderkortet.

Annars tycker jag det är helt OK att sälja en strypt prolle. Kunden vet ju vilken prestanda hon köper, om det sen går att uppgradera prollen med intels pinkod eller via nån form av crack så är ju det bara ett plus. Tror dom vinner kunder på detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

I mina öron låter det lite som att ta betalt för en bios uppdatering till moderkortet.

Håller inte med. BIOS-uppdateringen är ju något någon har lagt ner jobb på, och den fanns inte där från början - såvida inte tillverkaren medvetet har undlåtit att aktivera vissa funktioner i den gamla versionen för att kunna tjäna pengar på en uppdatering, vill säga. Processorn är ju färdig från början, du betalar för funktionalitet som funnits där hela tiden. Det jag ogillar är att priset går upp i onödan för de som inte betalar för upplåsningen, eftersom tillverkningskostnaden för processorn är densamma hursomhelst.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12