Photofast når 430 MB/s med SATA 6,0 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Photofast når 430 MB/s med SATA 6,0 Gbps

Tillverkaren Photofast förbereder lagringsserien G-Monster3 XV1 med hastigheter upp till 430 MB/s.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det där kommer gå undan. Priset lär ju bli fint också

Permalänk
Medlem

Om man ändå hade pengar...

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem

Min Intel X-25M G2 80GB känns som en Quantum Bigfoot 5.25" nu...

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Min Intel X-25M G2 80GB känns som en Quantum Bigfoot 5.25" nu...

Då kan jag snart skaffa en 5.25 och slippa hålkort då

Permalänk

Tror aldrig jag sett photofast nånstans, men jag har hört talas om dem dock. Priset blir nog sådär

Permalänk

De får komma med prestanda test först...

Tycker det är lite tidigt att ropa hej innan man har siffror på att det levererar det som de antyder att produkten ska göra.
Sen så är de säkert snordyra. iofs är det väl värt för folk som behöver snabba laddningstider etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Då kan jag snart skaffa en 5.25 och slippa hålkort då

Varför inte en Abakus?

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Varför inte en Abakus?

Riktigt så illa är det inte

Permalänk

ett års garanti suger verkligen i dags läget tycker jag.. de flesta produkter som gå sönder gör ju oftast de efter 18 månader.. annars håller de ju bra.. visst skilljer det sig en massa, men jag tycker att 3 år skulle vara ett minimi på sådana här prylar och priser..

men visst nu börjar det likna något=) snart blir det en ssd-disk med fart i!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

blir nog ett byte ssd snart:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Intel G3, Q1 2011....

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Tror aldrig jag sett photofast nånstans, men jag har hört talas om dem dock. Priset blir nog sådär

Sitter med en photofast i min laptop...

260/200.. brutalt bra disk...

RMA ärenden var helt super inget snack skickade in en trasig disk 7 dar senare en ny på posten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

blir nog ett byte ssd snart:P

Ge mig din intel då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Intel G3, Q1 2011....

Beror på vilken SSD man är ute efter. De flesta är nog intresserade av X-25m och då kanske speciellt 160 GB versionen som påståts komma Q4 2010.

http://www.sweclockers.com/nyhet/12528-intels-roadmap-for-ssd...

Eller har du färskare källor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mezzo_:

Min Intel X-25M G2 80GB känns som en Quantum Bigfoot 5.25" nu...

X25-M G2 håller sig ju dock riktigt bra mot en stor del av konkurrensen trots att den relativt sett* är gammal.
Här t ex. Visst, den ligger rätt kasst till när det gäller skrivning, men det är ju ingen direkt nyhet; den låg väl till och med ganska illa till med sekventiell skrivning när den var ny?

* Som vi alla vet så utvecklas och föråldras datorer med en galen takt, och SSD:s är väl för tillfället ännu värre än snittkomponenterna.

(PS. Jag har fortfarande aldrig haft en snabbare disk än antingen min 7200rpm 1TB-disk i servern alt min 7200rpm 500GB-disk i laptopen. Jag kan bara tänka mig skillnaden att sätta i en SSD, med tanke på vilken skillnad det gjorde att byta min antika 160GB 5400rpm mot den nuvarande!)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

skrivningen är ju inte bättre än med sandforce SSDerna på de mindre modellerna iaf.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

ett års garanti suger verkligen i dags läget tycker jag.. de flesta produkter som gå sönder gör ju oftast de efter 18 månader.. annars håller de ju bra.. visst skilljer det sig en massa, men jag tycker att 3 år skulle vara ett minimi på sådana här prylar och priser..

3 års reklamationsrätt på varor i Sverige.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l'o'vet:

3 års reklamationsrätt på varor i Sverige.

2 väl?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anton:

Nej 3 år

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Skulle vara intressant om Swec kunde köra en testduell mellan denna Photofast och Crucial Real SSD 300 256Gb sen när båda finns tillgängliga....

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Skrivet av l'o'vet:

3 års reklamationsrätt på varor i Sverige.

japp om du kan bevisa att felet fanns där från början, det är inte samma sak som garanti, många verka missa detta helt!

annars har du rätt i det du säger, men det täcker ju sällan fel som uppstår efter ett år då ju..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

japp om du kan bevisa att felet fanns där från början, det är inte samma sak som garanti, många verka missa detta helt!

annars har du rätt i det du säger, men det täcker ju sällan fel som uppstår efter ett år då ju..

brukar inte vara nå större problem att få igenom 3 års reklamationsrätt sålänge du handlar via en stor seriös firma och det inte är några synliga skador på produkterna. så skulle vilja säga att inom 3 år har du oftast inga problem att få produkten lagad/utbytt/pengarna tillbaka. iallafall inte enligt min erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

brukar inte vara nå större problem att få igenom 3 års reklamationsrätt sålänge du handlar via en stor seriös firma och det inte är några synliga skador på produkterna. så skulle vilja säga att inom 3 år har du oftast inga problem att få produkten lagad/utbytt/pengarna tillbaka. iallafall inte enligt min erfarenhet

Du får den inte utbytt om det är en normal förslitningsskada. Och det är jusst förslitningsskador som gör att produkten dör efter 1-3 år...

Eller ja, ibland kan du få den utbytt men det har bara med att de spelar på good-will och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Du får den inte utbytt om det är en normal förslitningsskada. Och det är jusst förslitningsskador som gör att produkten dör efter 1-3 år...

Eller ja, ibland kan du få den utbytt men det har bara med att de spelar på good-will och inget annat.

Med tillverkarnas sockrade MTBF känns detta föga troligt.

En SSD ska hålla i över 3 år sålänge du inte skriver enorma mängder data till de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

Med tillverkarnas sockrade MTBF känns detta föga troligt.

En SSD ska hålla i över 3 år sålänge du inte skriver enorma mängder data till de.

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Det är jusst därför att de är sockrade som gör att det är desto troligare.

Och samma resonemang ang. mängd data lär tillverkaren köra med. M.a.o. efter 1 år så har du svårt att komma med nåt. Säger inte att det är troligt att något ska hända då, men tror att det är ganska otroligt att man får ut något om det skulle hända.

Sen kan man som sagt ha tur och att de byter ut den på good will men sånt är svårt att förutse

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Det är jusst därför att de är sockrade som gör att det är desto troligare.

Och samma resonemang ang. mängd data lär tillverkaren köra med. M.a.o. efter 1 år så har du svårt att komma med nåt. Säger inte att det är troligt att något ska hända då, men tror att det är ganska otroligt att man får ut något om det skulle hända.

Sen kan man som sagt ha tur och att de byter ut den på good will men sånt är svårt att förutse

För att utveckla mitt resonemang:

Tillverkaren speciferar sina produkter till en viss livslängd således är deras produkter marknadsförda att klara den livslängden. Eftersom det i många fall är omöjligt att uppnå detta MTBF under 3 år (till och med med 24/7 upptid) så kan man referera till vad tillverkaren faktiskt har speciferat produkten till.

Om produkten inte klarat att ens komma nära MTBF måste den alltså varit defekt från början och således kan reklamationsrätten användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

För att utveckla mitt resonemang:

Tillverkaren speciferar sina produkter till en viss livslängd således är deras produkter marknadsförda att klara den livslängden. Eftersom det i många fall är omöjligt att uppnå detta MTBF under 3 år (till och med med 24/7 upptid) så kan man referera till vad tillverkaren faktiskt har speciferat produkten till.

Om produkten inte klarat att ens komma nära MTBF måste den alltså varit defekt från början och således kan reklamationsrätten användas.

Problemet är att MTBF inte säger något om livslängd och MTBF förutsätter dessutom att ditt användarmönster motsvarar det som tillverkaren har räknat på. Det går dessvärre inte att hävda något med hjälp av MTBF.

Har du garanti kvar så är det inte ens säkert att det räcker. Ett typexempel är produkter med inbyggda batterier. Du kanske har två års garanti på din ipod. Sen att batteriet blir dåligt efter ett år och produkten nästintill oanvändbar spelar ingen roll. Slitage på batteriet ingår inte i garantin och produkten i övrigt fungerar fint (synd att du inte kan byta batteri bara...).

Permalänk
Avstängd

Sata 3 snart föråldrat?

Skönt med Utveckling.

I denna takt antar jag att att Sata-3 (6Gbps) kommer vara maxat senast hösten 2011.

Det betyder att S-ATA4 borde trippla eller fyrdubbla hastigheten istället för standard dubbleringen som det brukar vara på de interna gränssnitten.

Dvs 18Gbps-24Gbps borde man satsa på för S-ATA 4 för att inte behöva utvekla nya S-ATA standarder varje år sen om det är möjligt vet jag fan men omöjligt ska det väl ändå inte vara.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Här är en annan modell från PhotoFast med 1500 MB/s (ansluts till PCI-E x8)! PhotoFast når 1 500 MB/s med PCIe SSD - www.nordichardware.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8