Intel tar betalt för att låsa upp HT, extra cacheminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Varför tycker alla att detta är värre än att släppa två olika modeller?

För att intel redan har enorma marginaler på sina processorer, om dom inte hade varit giriga översittare så hade dom släppt den "upplåsta" modellen för samma pris som den låsta, eller allra helst lägsta.

Intels priser är ibland helt sjuka.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Oavsett, problemet är inte hur Intel gör, eftersom de får göra vad de vill med sina egna processorer så länge folk vill köpa dem. Problemet är att konkurrensen är för dålig just nu, vilket ger Intel möjlighet att göra just såna här saker.

Felet är inte Intel i sig, utan att deras konkurrenter(konkurrent) är för dåliga på att konkurrera.

Enda sättet att på lite sikt råda bot på situationen är att från och med nu till varje pris välja AMD före Intel, och råda alla andra att göra samma sak, för att på så sätt balansera den (o)fria marknaden lite bättre.

Såna här nyheter gör mig riktigt sugen på Bulldozer, synd att det är så länge kvar tills den kommer

Jag har inte kört intel sen Socket 370 (om man inte räknar med bärbara datorer). Tycker AMD är en bra konkurrent, men det behövs fler än två aktörer på marknaden. Samma sak gäller ATI/AMD och Nvidia.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Don_Tomaso:

Måste du övertolka? :s

Min mening kortfattad: Priset på en vara bör relatera till produktionskostnaden betydligt mer än priset som folk är villiga att betala. Bara för att folk är villiga att betala 10x produktionskostnaden så betyder inte det att det är en vettig prissättning.

Jag vill också lägga ord i munnen på folk: <sarkasm>Du tycker ju att popcorn på biografer är prisvärda!</sarkasm>

Och: Vad är felet med självkostnadspris? Finns det verkligen så lite god vilja i världen?

Det finns ett väldigt lätt sätt att få ner priserna till vad du vill betala. Låt bli att köpa det. Marknadsekonomier är i viss mån självreglerande. Det som du kallar felaktig prissättning finns endast för att det finns folk som fortfarande tycker att det är värt att betala pengarna.

Självkostnadspris fungerar inte då det inte ger någon som helst utrymme för expansion. Sen kommer dagens aggressiva marknadsekonomi kollapsa om man inte gör något åt det då den har ett par grundläggande fel som ingen verkar bry sig om. Det du pratar om är dock inte ett av felen utan tvärt om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

För att intel redan har enorma marginaler på sina processorer, om dom inte hade varit giriga översittare så hade dom släppt den "upplåsta" modellen för samma pris som den låsta, eller allra helst lägsta.

Intels priser är ibland helt sjuka.

Vad tror du händer med AMD om Intel sätter bra priser?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Vad tror du händer med AMD om Intel sätter bra priser?

Vad fan har det med saken att göra?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns ett väldigt lätt sätt att få ner priserna till vad du vill betala. Låt bli att köpa det. Marknadsekonomier är i viss mån självreglerande. Det som du kallar felaktig prissättning finns endast för att det finns folk som fortfarande tycker att det är värt att betala pengarna.

Jag upprepar, bara för att folk tycker det är värt pengarna betyder det inte att priset är vettigt.

Skrivet av Zotamedu:

Självkostnadspris fungerar inte då det inte ger någon som helst utrymme för expansion. Sen kommer dagens aggressiva marknadsekonomi kollapsa om man inte gör något åt det då den har ett par grundläggande fel som ingen verkar bry sig om. Det du pratar om är dock inte ett av felen utan tvärt om.

Varför ska allting expandera så snabbt för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns ett väldigt lätt sätt att få ner priserna till vad du vill betala. Låt bli att köpa det. Marknadsekonomier är i viss mån självreglerande. Det som du kallar felaktig prissättning finns endast för att det finns folk som fortfarande tycker att det är värt att betala pengarna.

Självkostnadspris fungerar inte då det inte ger någon som helst utrymme för expansion. Sen kommer dagens aggressiva marknadsekonomi kollapsa om man inte gör något åt det då den har ett par grundläggande fel som ingen verkar bry sig om. Det du pratar om är dock inte ett av felen utan tvärt om.

Bra idé, alla som klagar slutar köpa intel.
Jag börjar nu

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Amatörekonomer, glöm inte valvakan!

Där har ni teori som passar er nivå:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Vad fan har det med saken att göra?

Allt. Det är en huvudfaktor till varför priserna är satta som de är.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Allt. Det är en huvudfaktor till varför priserna är satta som de är.

Ja och? Vad är det du inte förstår? Vi snackade om INTELS prissättning, hur det påverkar andra tillverkare är en helt annan sak och det hörde inte hit.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag upprepar, bara för att folk tycker det är värt pengarna betyder det inte att priset är vettigt.

lol, det är ju så det defineras

Permalänk
Skrivet av Segas:

Så jävla besviken jag är på Intel nu...
Inte för att jag misstror de kunniga att kringgå detta hur lätt som helst, men ändå - fan sjukt! Skulle kunna tro att EA Games har köpt en del av Intel och tvingat på sin värdelösa affärsmodul.

+1 fult gjort

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ja och? Vad är det du inte förstår? Vi snackade om INTELS prissättning, hur det påverkar andra tillverkare är en helt annan sak och det hörde inte hit.

Det hör visst hit.

Intel har bättre marginaler och en djupare skattkista än AMD. Om Intel sänker sina priser rejält kommer AMD inte längre att vara ett konkurrentskraftigt alternativ. EU-kommissionen kommer då klaga på att Intel utnyttjar sin dominata ställning på marknaden och återigen ge dem miljardstals euro i böter... om nu inte Department of Justice/Federal Trade Commission hinner före.

Edit: Du har samma historia för Microsoft/Apple.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Blir väl en tråd på swecen med "fria" koder.
Annars blire AMD, betala för 2 kärnor, lås upp 2 till, få 4, därtill rejäl OC - gratis e gottis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag upprepar, bara för att folk tycker det är värt pengarna betyder det inte att priset är vettigt.

Faktiskt är de så att de är precis så de är.
Priset grundas på folkets vilja att betala för de.

Precis därför priset på minnen går ner nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDISH Bear:

lol, det är ju så det defineras

Det är så en kapitalist som försöker maximera vinster oavsett vad definierar det. Och detta är lite det som argumenteras här. Ifall du skulle läst det jag skrivit tidigare i tråden så tycker jag priset borde reflektera arbetet det tog att framställa den (produktionskostnaden) istället för vad folk är beredda att betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Det är så en kapitalist som försöker maximera vinster oavsett vad definierar det. Och detta är lite det som argumenteras här. Ifall du skulle läst det jag skrivit tidigare i tråden så tycker jag priset borde reflektera arbetet det tog att framställa den (produktionskostnaden) istället för vad folk är beredda att betala för det.

Fast att sälja för självkostnad ger ju ingen som helst motivation, du får ju ingen anledning att göra något om du går +-0 genom att göra det. Sen så har du då ingen som helst täckning för risken att inte få varan såld heller, något som måste tas i beaktande. Nu är det kanske ingen jättestor risk att Intel inte lyckas sälja sina prollar, men marknaden ser ut och fungerar så, och dem jobbar så på den. Sen är det som många säger att om Intel skulle dumpa sina priser till självkostnad per producerad enhet utan att täcka utvecklingskostnaden så skulle dem få böta miljardbelopp till AMD för oschysst konkurrens.

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Det är så en kapitalist som försöker maximera vinster oavsett vad definierar det. Och detta är lite det som argumenteras här. Ifall du skulle läst det jag skrivit tidigare i tråden så tycker jag priset borde reflektera arbetet det tog att framställa den (produktionskostnaden) istället för vad folk är beredda att betala för det.

Okej då tycker vi olika, för jag är inte kommunist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Fast att sälja för självkostnad ger ju ingen som helst motivation, du får ju ingen anledning att göra något om du går +-0 genom att göra det. Sen så har du då ingen som helst täckning för risken att inte få varan såld heller, något som måste tas i beaktande. Nu är det kanske ingen jättestor risk att Intel inte lyckas sälja sina prollar, men marknaden ser ut och fungerar så, och dem jobbar så på den. Sen är det som många säger att om Intel skulle dumpa sina priser till självkostnad per producerad enhet utan att täcka utvecklingskostnaden så skulle dem få böta miljardbelopp till AMD för oschysst konkurrens.

Varför verkar alla utgå ifrån att den enda motivationen att göra något är att man ska få någon personlig vinning, helst ekonomisk?

Skrivet av SWEDISH Bear:

Okej då tycker vi olika, för jag är inte kommunist.

Tydligen. Vore lite onödigt med en diskussion ifall man tyckte lika.

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD inte halkar in på samma banor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Varför verkar alla utgå ifrån att den enda motivationen att göra något är att man ska få någon personlig vinning, helst ekonomisk?

Tydligen. Vore lite onödigt med en diskussion ifall man tyckte lika.

Gör du ofta saker som du känner inte ger dig något? Meningslösa saker? Alla människor gör allt för egen vinning, oavsett om det är välgörenhet eller annat. Välgörenhet t.ex. görs för att man antingen vill känna sig själv fin och duktig som hjälper behövande, alternativt vill ha bra PR. Människor är helt enkelt inte altruistiska. Det är en fin samhällside, men den faller tyvärr på människans ofullkomlighet.

Permalänk
Medlem

Don Tomaso: Antingen så lägger jag ord i mun på dig, alternativt så övertolkar jag bara. STOR SKILLNAD!

Men det börjar kännas meningslöst att ens försöka diskutera med dig. Du verkar vara en sån som tycker att det är att höja skatten och lägga en straffskatt på pension, när man sänker en annan skatt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

två ord: AMD nästa

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Men jösses vilka reaktioner, man MÅSTE ju inte köpa uppgraderingen....
Dessutom så kommer ju denna pinkoden eller vad det nu blir att vara knäckt rätt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Gör du ofta saker som du känner inte ger dig något? Meningslösa saker? Alla människor gör allt för egen vinning, oavsett om det är välgörenhet eller annat. Välgörenhet t.ex. görs för att man antingen vill känna sig själv fin och duktig som hjälper behövande, alternativt vill ha bra PR. Människor är helt enkelt inte altruistiska. Det är en fin samhällside, men den faller tyvärr på människans ofullkomlighet.

Ursäkta, jag formulerade mig dåligt igen. Jag menade materiell vinst, där den ekonomiska är övervägande. Självklart så finns även välbefinnande och liknande, det är ju trots allt detta jag argumenterar för ska ligga i fokus framför det materiella.

Skrivet av Bacon:

Men det börjar kännas meningslöst att ens försöka diskutera med dig. Du verkar vara en sån som tycker att det är att höja skatten och lägga en straffskatt på pension, när man sänker en annan skatt.

Jag fortsätter gärna att försöka bemöta argument så gott jag kan, trots att det börjar kännas lite offtopic nu.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Men jösses vilka reaktioner, man MÅSTE ju inte köpa uppgraderingen....
Dessutom så kommer ju denna pinkoden eller vad det nu blir att vara knäckt rätt snart.

Inte om det är 256 bitars hårdvarunyckel.

Permalänk
Avstängd

Snikna jävlar, de har redan tillverkat skiten och de ska hålla på och låsa delar vilket ger merkostnader + att hålla på med pinkoder som också ger merkostnader för Intel. Varför inte ha allt öppet och sälja för en hundring mer och tjäna mer på det sättet.

Permalänk
Medlem

Ponera detta:

AMD och Intel skapar 3 olika processorer.

Namn_____________Tillverkningskostnad_____Kostnad för slutkund_____Prestanda
AMD CPU_____________1300kr _________________1500kr_____________x
AMD CPU-PRO_________1700kr__________________2000kr____________1,5x

Intel CPU______________1700kr________________1500kr______________x
Intel CPU *unlocked*____1700kr_________________2000kr (totalt)______1,5x

AMD har då två processorer och Intel har en som kan låsas upp. Eftersom AMD gör en billigare med mindre cache och mindre krav på hur högt den ska kunna klockas så har den lägre kostnad medan Intel har höga tillverkningskostnader på båda sina processorer. Borde då inte Intel förlora pengar på detta om folk inte låser upp sina processorer ofta nog? Borde det inte då slå tillbaka på oss konsumenter?

Permalänk
Medlem

DLC har nått en ny standard, hårdvaru-DLC.
Gör mig verkligt sugen på att investera lite extra iu en PC när man måste börja "låsa upp" det man redan betalat för. Synd, då konsolerna börjar vara lite för trötta för att klara konkurrensen :/
Intel borde dödat marknaden med detta och minska sin egen försäljning, men det finsn nog många "casuals" som köper det och med nöje betalar "lite extra för den fantastiska uppgraderingen". :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag vet, och det är sorgligt.

Det beror på ifall den på 8 har blivit nedsatt till det värdet på grund av att den har problem att köra snabbare eller ifall de har dumpat den dit då efterfrågan på billigare processorer är för hög. Som konsument så kan vi pressa och testa processorerna mycket noggrannare än de kan, samt att vi inte behöver oroa oss för att ett dåligt rykte ifall processorn går sönder eller börjar krångla. Därför har det alltid varit lätt att hitta exemplar som klarar mer än de är specifierade för. Men att dölja en produkt bakom ett skynke för att slippa sänka priset på övriga, det är fel. I nyhets-fallet så är det inte ens ett skynke.

Så att om de är för bra på att tillverka bra processorer som klarar högre multiplar så betyder det att alla ska tvingas betala mycket pengar för den dyrare versionen då det kommer vara brist på den billiga. Eller hur tänkte du nu?
Eller just det, Intel ska vara ett välgörenhetsföretag som ska sälja utan vinst. Bra grej för AMD då de skulle sprungit om intel på ett halvår då alla pengar till utveckling hade varit borta. Men du får ju ett "rättvist" pris.
Då är ju frågan också hur kostnaden ska fördelas över tid. Intel vet ju inte hur många enheter som kommer säljas så om du har noll vinst så blir folk så illa tvungna att köpa ett visst antal annars går Intel i konkurs tämligen omgående.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24