Viktigaste hos datorn för bildredigering?

Permalänk

Viktigaste hos datorn för bildredigering?

Jag behöver en ny bärbar då min nuvarande laptop inte orkar med bildredigering i Lightroom 3. Jag kopplar datorn till en extern skärm och externt tgb men ibland behöver jag ta med den så kan inte köra på en stationär dator. Vad är viktigast för bildredigering? Ska jag leta efter nån särskild typ av cpu, eller är grafikkortet viktigast? Mycket ram antar jag är självklart. Intel Core i5 är hett antar jag? Vad säger ni om denna?
Elgiganten - Acer Aspire 5741G-434G

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det är ramminne som kan bli kritiskt när man håller på med bildredigering, hur mycket ram har din nuvarande dator? Jag märker när jag håller på att mina 4gb ram ibland tar slut ganska snabbt, speciellt om jag sitter med många stora bilder öppna samtidigt även när jag ska lägga samman en panoramabild eller en stjärnspår bild så är det alltid mitt minne som sätter begränsningen. Så jag skulle försöka hitta en laptop där 8gb ram är installerat eller där man kan uppgradera från 4 till 8gb.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

4 riktiga CPU-kärnor är viktigt, så köp inte en i5 med två kärnor utan välj en i5 med fyra kärnor.

Permalänk

Tack för tipsen! Trodde det räckte med i5 cpu, ska kolla om de har 4 kärnor då.

Min nuvarande dator är en dualcore 1.6 med 2 gig ram.
Har man nytta av 8gb ram i Windows 7? Minns något om att 4 gb var max i 32bitars vista.

Edit: Vad heter den 4kärniga cpun? Och vilka grafikkort är bra nuförtiden i laptops?

Permalänk
Skrivet av sherekhan:

Tack för tipsen! Trodde det räckte med i5 cpu, ska kolla om de har 4 kärnor då.

Min nuvarande dator är en dualcore 1.6 med 2 gig ram.
Har man nytta av 8gb ram i Windows 7? Minns något om att 4 gb var max i 32bitars vista.

Edit: Vad heter den 4kärniga cpun? Och vilka grafikkort är bra nuförtiden i laptops?

3.25 gb ramminne är max i ett 32-bitars operativsystem. I ett 64-bit kan man ha sjukt många gb ramminne!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det inte finns några laptop i5:or med 4 kärnor. Källa: Intel Core i5 Processor Details
Dock så tror jag det är bra om du länkar till en dator du är intresserad av. Då kan vi ge dig råd på altenativ. Kan du inte skicka en länk så kan du skriva modellnummret.
I övrigt så skulle jag säga att 4 gb är en bra nivå om du vill arbeta med den. Dock så tror jag inte att du behöver mer. Vad är det för slags redigering du gör? Enormt stora panoraman med 100-talet lager eller bara enklare former av redigering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Edit: Vad heter den 4kärniga cpun? Och vilka grafikkort är bra nuförtiden i laptops?

Nu är jag inte alls speciellt kunnig inom laptop området men på intels hemsida får jag fram att i5 endast finns med 2kärnor. Vill min ha 4 kärnor får man gå upp till i7 Mobile processor med namn i7-720 eller högre sifferkombination, t.ex 740, 820. Angående laptopgrafik så tror jag det är säkrast att någon kunnig svara på det.

EDIT: What vitamin said.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Vill minnas att det inte finns några laptop i5:or med 4 kärnor. Källa: Intel Core i5 Processor Details
Dock så tror jag det är bra om du länkar till en dator du är intresserad av. Då kan vi ge dig råd på altenativ. Kan du inte skicka en länk så kan du skriva modellnummret.
I övrigt så skulle jag säga att 4 gb är en bra nivå om du vill arbeta med den. Dock så tror jag inte att du behöver mer. Vad är det för slags redigering du gör? Enormt stora panoraman med 100-talet lager eller bara enklare former av redigering?

i min skoldator sitter det en i5 a i som enligt enhetshanteraren har 4 kärnor på typ 2.8ghz lr nått:D

EDIT: detta är en laptop..

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

I7 720 är minsta fyrkärniga bärbara jag kunde hitta på intels sida för mobile antar att det är menat som laptop cpu. att man ser 4 i windows för vissa är att HT som gör att det blir så då jag har en 4 kärnig så säger windows att jag har 8 kärnor. Ram och Cpu har jag hört väger mest sen angående grafikkort så är väl ati 5850/5870 top just nu på ati sidan. Nividia så är det väl 4xx serien som är högst just nu men om det finns så många laptops med dom än vet jag inget om ...

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

3.25 gb ramminne är max i ett 32-bitars operativsystem. I ett 64-bit kan man ha sjukt många gb ramminne!

Sjukt många Gb vet jag inte ... i windows 7 home premium 64 bitars kan OS-et använda max 16 Gb minne. Behöver man mer minne får man köpa Ultimate versionen som klarar 192 Gb. Källa: Windows 7 editions - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk

Hej.

Jag jobbar dagligen med bilder o man klarar sig egentligen men väldigt lie om man ställer in tex. Ps.
Viktigaste är inte CPU som nån skrev. Ramminnet är mer intressant sen räcker det med 4gig ram om du inte ska göra posters.
Ssd disk är fantastisk! Min gjorde att det blev mkt. bättre att jobba.
En dualcore funkar jättebra men tänk på att köra 64bits versionen av Windows o på photoshop. Får du pengar över så lägg dom på ram. 8 gig gör inte ont och då kan du med fördel stänga av växlingsfilerna.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Allt är viktigt är det enkla svaret. Minst viktigt är GPUn (senaste versionerna av photoshop har dock stöd för gpu-accelerering).

Hårddiskprestanda är nog en av de saker som märks tydligast vid första anblicken, programmet startar snabbare, bilder laddas snabbare osv.

Ramminne är bara en faktor om det tar slut. 4Gb borde räcka långt. (och ja win7 64 bitars kan använda mer).

CPU kommer användas för det mesta som görs i bildhanteringsprogrammet, så du vill inte snåla där om du använder mycket filter/transformationer. Dvs. om vi snackar bildbehandling. Ska du bara rita så behöver du inte slösa pengar i den avdelningen.

Skrivet av nicklas1988:

3.25 gb ramminne är max i ett 32-bitars operativsystem. I ett 64-bit kan man ha sjukt många gb ramminne!

Nej, du kan adressera 4Gb i ett 32-bitars system, det inkluderar dock alla minnestyper.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

i min skoldator sitter det en i5 a i som enligt enhetshanteraren har 4 kärnor på typ 2.8ghz lr nått:D

EDIT: detta är en laptop..

Det är inte fyra kärnor utan fyra trådar. De flästa av intels processorer har två trådar per processor. Var tråd precenteras som en processor i aktivitetshanteraren.

I övrigt så tror jag att trådskaparen skulle uppskatta om inte allt för mycket "klottar" kommer upp i tråden.
Att skriva om grafikkort avsedda för spel eller nämna vad man har för slags dator i skolan hjälper nog inte trådskaparen.
Och om man vill tala om sådant så försök att hålla det så lättförståligt som möjligt.

Permalänk

Tack för alla svar! Mycket hjälpsamt. Jag har inga extrema krav, jag ska inte ha massa lager i Photshop eller så. Jag redigerar foton som mellan 12-19 megapixel i Lightroom och Photoshop och vill bara att det flyter på bra i nya datorn, skulle kännas trist köpa ny dator för bildredigering och så är den oxå seg Jag ska se om jag hittar något förslag på dator så kan ni ju se om den verkar lämplig. Budgeten är max 8000kr.

Edit: SSD och 4 gig ram är det viktigaste alltså? Och senaste cpu är bonus? Grafikkort är mindre viktigt?

Permalänk
Medlem

SSD är inte viktigt. Det är mer trevligt då det gör hela processen rappare men det betyder inte att allt helt plötsligt blir snabbare. Men det är trevligt.
Grafikkortet är mindre viktigt för redigering. Om än att det hanterar bilden som precenteras så är det egentligen främst avsett för att hantera 3D-grafik, något som photoshop använder i begränsad utsträckning.

Nedan är ett förslag på en dator. Den har ett skapligt grafikkort, en bra processor samt 4 gb ram minne. Dock så är det omständigt att uppgradera till mer ram i och med att alla minneskortsplatser är upptagna men du kommer bra långt på 4 gb.
Acer Aspire 5745G - Inet.se (glöm in fraktfritt för sweclockers medlemmar: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se)

Vad kör du förresten för minneskort på kameran? Den här datorn stödjer SD, MMC, MS, MS PRO samt xD.
Du kan läsa mer om datorn här: http://www.inet.se/files/pdf/1969191_0.pdf

Om inte annat så har du här fler exempel på datorer i din prisklass och efter vad du vill ha:
Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Värt att nämna så är skärmen blank, men tyvär så ser alla skärmar i den prisklassen, med motsvarande hårdvara, ut att vara blanka.

Permalänk

Man tackar! Den ser mycket bra ut. Min 7D har compact flash och den andra kameran kör SD, fast jag har minneskortläsare så det spelar inte så stor roll. Blank skärm gör inte så mycket heller, jag ska mest ha den hemma och ofta kopplad till extern skärm. Det viktiga är att den har bra (och rätt sorts) prestanda och det verkar ju denna helt klart ha. Det gör ju inget om det skulle tex gå spela Diablo 3 på den när det kommer, ingen aning om vad det kräver men verkar ju inte vara så extremt tungt.

Skrivet av vitamin:

SSD är inte viktigt. Det är mer trevligt då det gör hela processen rappare men det betyder inte att allt helt plötsligt blir snabbare. Men det är trevligt.
Grafikkortet är mindre viktigt för redigering. Om än att det hanterar bilden som precenteras så är det egentligen främst avsett för att hantera 3D-grafik, något som photoshop använder i begränsad utsträckning.

Nedan är ett förslag på en dator. Den har ett skapligt grafikkort, en bra processor samt 4 gb ram minne. Dock så är det omständigt att uppgradera till mer ram i och med att alla minneskortsplatser är upptagna men du kommer bra långt på 4 gb.
Acer Aspire 5745G - Inet.se (glöm in fraktfritt för sweclockers medlemmar: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se)

Vad kör du förresten för minneskort på kameran? Den här datorn stödjer SD, MMC, MS, MS PRO samt xD.
Du kan läsa mer om datorn här: http://www.inet.se/files/pdf/1969191_0.pdf

Om inte annat så har du här fler exempel på datorer i din prisklass och efter vad du vill ha:
Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Värt att nämna så är skärmen blank, men tyvär så ser alla skärmar i den prisklassen, med motsvarande hårdvara, ut att vara blanka.

Permalänk
Medlem

Om inte intern CD-/DVD-brännare är viktigt skulle jag rekommendera Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se
Lägre vikt och starkare grafikkort

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Den ser riktigt bra ut! Men är 5400rpm hddn begränsande?

Skrivet av Teknocide:

Om inte intern CD-/DVD-brännare är viktigt skulle jag rekommendera Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se
Lägre vikt och starkare grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Den ser riktigt bra ut! Men är 5400rpm hddn begränsande?

Tror inte du kommer uppleva en 5400rpm disk som begränsande. Det är sant att diskar som snurrar snabbare presterar bättre men det är i slutändan inget påverkar allt för mycket. Exempelvis så kör ingen macbook pro modell snabbare diskar än 5400 och ingen macnörd brukar gnälla över det. Dom brukar även anses vara väldigt high end datorer.

I övrigt så skulle jag vilja trycka på att altenativet som Teknocide länkade saknar optisk enhet (dvs, ingen cd eller dvd läsare/brännare). Kanske inget du hakar upp dig på men ville bara trycka på det innan du spenderar 8000 kr

Tror heller det inte är något problem att driva Diablo 3 med vilken av dem du väljer (eller om du väljer någon annan i samma prisklass heller för den delen). Detta då jag inte tror att db3 kommer ha högre prestanda krav en starcraft 2 eller modern warfare 2. Nedan kan du läsa om prestandan som grafikkortet i den datorn jag länkade har. Intressantast är väll speltesterna mot slutet.
Det är även sant att den andra datorn som Teknocide länkade prestarar lite bättre. Dock så skulle jag inte offra en dvd-bränanre/läsare för det. Skulle väll vara för den mindre skärmen men jag är själv väldigt nöjd med 15"

Speltester: NVIDIA GeForce GT 330M - Notebookcheck.net Tech

Permalänk

Tack Vitamin, mkt uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Tack Vitamin, mkt uppskattat!

Och jag vill i min tur trycka på smidigare formfaktor, lägre vikt och (vad jag har kunnat läsa mig till) ganska mycket bättre batterilivslängd.

Jag har en 15-tummare själv och tycker den är klumpig.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Och jag vill i min tur trycka på smidigare formfaktor, lägre vikt och (vad jag har kunnat läsa mig till) ganska mycket bättre batterilivslängd.

Jag har en 15-tummare själv och tycker den är klumpig.

+1

Däremot kanske man vill ha en stor skärm vid bildredigering!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Du behöver väl en bra skärm om du inte alltid har den kopplad till en extern. Finns inte så många bärbara med bra skärm, så då får du väl kolla på Mac Book Pro datorerna. Fast då blir det dyrt :/

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Jag har den alltid kopplad till en extern skärm när jag redigerar bilderna så skärmen är oviktig i detta fall.

Skrivet av A Sandberg:

Du behöver väl en bra skärm om du inte alltid har den kopplad till en extern. Finns inte så många bärbara med bra skärm, så då får du väl kolla på Mac Book Pro datorerna. Fast då blir det dyrt :/