Asus lanserar Crosshair IV Extreme för AM3

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Kanske borde lägga ner lite mera energi på att släppa nån bra prolle innan dom slänger ut nya mobo's hela tiden!

AMD tillverkar processorer och Asus tillverkar detta moderkortet

Phenom II X6 är en bra processor och det finns marknad för detta moderkortet.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Kanske borde lägga ner lite mera energi på att släppa nån bra prolle innan dom slänger ut nya mobo's hela tiden!

Absolut. Det är dock inte så lätt att börja tillverka processorer hur som helst.

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

EK waterblocks har ett antal vattenblock som funkar för AMDs moderkort, särskilt då Asus Crosshair serie där de t.o.m. har ett vattenblock för hela moderkortet, har faktiskt tänkt beställa ett sådant till mitt crosshair IV formula.

Ja, jag såg kollade runt på deras sida och kul som bip, man har ju hört om värme problem med NB så då kan man ju lika gjärna köra vatten direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Kanske borde lägga ner lite mera energi på att släppa nån bra prolle innan dom slänger ut nya mobo's hela tiden!

AMD tillverkar processorer.
ASUS tillverkar moderkort.

Så länge AMD producerar processorer så finns det underlag för nya moderkort.
Samtidigt så borde det vara mera tacksamt för moderkortstillverkarna att jobba med AMD då deras AM2/AM3 har hängt med ett antal år nu och har kvar samma sockel som då gör det billigare att tillverka.

Sedan så ser jag ingen större anledning till att Extreme kortet ska vara 11-12 hundra kronor dyrare än Formula.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

AMD tillverkar processorer.
ASUS tillverkar moderkort.

Så länge AMD producerar processorer så finns det underlag för nya moderkort.
Samtidigt så borde det vara mera tacksamt för moderkortstillverkarna att jobba med AMD då deras AM2/AM3 har hängt med ett antal år nu och har kvar samma sockel som då gör det billigare att tillverka.

Sedan så ser jag ingen större anledning till att Extreme kortet ska vara 11-12 hundra kronor dyrare än Formula.

32 lanes är ju ganska trevligt och sen att det är E-ATX, sen kan man nog diskutera om det bara är ett sätt att höja priset tycker också att priset är obefogat, men det är mest för att 3k känns mycket(ovanligt) för AMD kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biffen_OC:

Kanske borde lägga ner lite mera energi på att släppa nån bra prolle innan dom slänger ut nya mobo's hela tiden!

Vilken är din användning som gör att ingen passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

vad trollar du om? Vet inte vad du riktigt menar men så här har jag förståt det....du tror att vissa CPU-kylare inte är kompatibla med Corsair ram?Har ännu inte sett en kylare som det inte funkar med...
Eller snackar du om Moderkortets kylare?

Trollar?

Jag menar så här: om cpu-sockeln och platsen för RAM-minnen är alldeles för nära varandra, så kan man inte kombinera hur man vill. Till exempel kan du inte köra en CM V10 men en Corsair RAM-kylare, kanske inte heller med vanliga höga dhx-flänsar. Andra breda luftkylare är till exempel noctua UH 12 P (som du kan montera åt två olika håll) och 14 P, och sen har vi ju Reaper-minnena från OCZ... osv. osv.

Summan av kardemumman, jag tycker det är tråkigt att cpu-sockeln och ram:en ofta sitter så nära, eftersom att det begränsar valmöjligheterna.

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Trollar?

Jag menar så här: om cpu-sockeln och platsen för RAM-minnen är alldeles för nära varandra, så kan man inte kombinera hur man vill. Till exempel kan du inte köra en CM V10 men en Corsair RAM-kylare, kanske inte heller med vanliga höga dhx-flänsar. Andra breda luftkylare är till exempel noctua UH 12 P (som du kan montera åt två olika håll) och 14 P, och sen har vi ju Reaper-minnena från OCZ... osv. osv.

Summan av kardemumman, jag tycker det är tråkigt att cpu-sockeln och ram:en ofta sitter så nära, eftersom att det begränsar valmöjligheterna.

Vilket moderkort kan man ha CM V10 och airflow samtidigt på ? och varför skulle man vilja ha det ? V10 är ju CPU/RAM kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

32 lanes är ju ganska trevligt och sen att det är E-ATX, sen kan man nog diskutera om det bara är ett sätt att höja priset tycker också att priset är obefogat, men det är mest för att 3k känns mycket(ovanligt) för AMD kort.

Jag har 2st Crosshair IV Formula men jag kör ändå inte så ofta CF, och Trippel provade jag en gång, men det skalade inte så bra.
Kan ju ioförsig bero på att det då gick i 16/8/8 men det berodde nog mera på tålamod, drivrutiner och grafik: 2st 5770 och en 5750. funkade dock bra med CF 7550/7570

SLI kommer ändå alldrig bli aktuellt för mig

Men men det blir väl snart dax att köpa nått nytt så man vet alldrig kanske priset sjunker ner mot 2000:-

ASUSTeK Computer Inc.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Vilket moderkort kan man ha CM V10 och airflow samtidigt på ? och varför skulle man vilja ha det ? V10 är ju CPU/RAM kylare.

Jag undrar också vilket moderkort det skulle funka på, antagligen inget.

Ja, det är en cpu/ram kylare, du har rätt. Jag vill bara belysa att man inte kan blanda hur som helst. Ett par OCZ reaper funkar inte under den, är kanske mer rätt formulerat.

Cooler Master Forum • View topic - Dominator and v10

Ett par dominator-minnen funkar, jag hade fel i föregående inlägg där jag skrev att det kanske inte funkar.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar varför är det v2.2 på PCI bussen? v2.2 standarden kom ju 98 och v2.3 02 (whitepaper http://www.math.uni.wroc.pl/~p-wyk4/so/pci23.pdf) Hade inte tänkt på det om jag inte hade haft problem med några billiga WiFi kort för ett antal år sedan som krävde v2.3

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biffen_OC:

Kanske borde lägga ner lite mera energi på att släppa nån bra prolle innan dom slänger ut nya mobo's hela tiden!

Nja nu får du nog tänka om, det är ju ASUS som släpper Mobot, och inte AMD och såvit jag vet så gör inte ASUS prollar!? eller har jag missat något!?

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men Webbhallen har ett bra pris nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=707518
Sitter med bilnyckeln i handen och tvekekar lite...Behöver jag ett ASUS crosshair till...har ju redan 5st

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...