Netbook/Laptop :: Prisklass: Maximalt 6500 :-

Permalänk
Medlem

Netbook/Laptop :: Prisklass: Maximalt 6500 :-

Tjena gubbs!

Söker en bärbar burk till studier (främst!), lite film och eventuellt spel med mindre krav, typ monkey island och Football Manager. Den stilen, alltså inga tunga grejer. Det har man en stationär till

Viktigt däremot är att den inte får vara större än 13.3, dock ifall det finns någon som spottar ut en mycket mer prisvärd burk som är 15.6 (MAXIMALT VERKLIGEN) så kan jag tänka mig införskaffa en sådan. Men jag vill helst ha en mindre dator och 15.6 är endast acceptabelt om det finns väldigt goda argument (mer valuta för pengarna, i hyfsad kraftig skala).

Hittills har jag funderat på denna mest Asus Eee PC 1215N. Jag vill inte heller ha en dator som är 10.1 det tycker jag är för litet, men 11" är ett kanske, helst 12,13 möjligtvis 14 om sådant finns.

Hoppas ni kan vara till hjälp - vilket ni säkert kan.

//headman

Permalänk
Medlem

LENOVO IDEAPAD U350 1.2 2GB/160 13.3" W7HP

Såg denna nu, lite liten hdd men annars verkade även den vara ett alternativ. Särskilt med kampanjen som argument.

edit. hur mkt bättre är den mot den andra jag lämna som förslag?

edit2. Haha säljs lika dyrt på alla ställen, vilken bluff att kalla det kampanj. Men hur är de i jämförelse?

edit3. Recensionerna var inte lysande på Lenovo burken... Tydligen var batteritiden dålig, processorn slö i multitasking. Så jag är helt öppen för förslag...!

Permalänk
Medlem

De recensioner som finns på den datorn använder den BETYDLIGT sämre su2700, dvs "samma processor" fast enbart 1 kärna istället för 2. Jag har en UL20 och den fixar 720P video. 1080P har jag inte testat. Jag har använt den som desktop replacement när min desktop varit sönder och den har då klarat surfning, msn, spotify, utveckling i .NET /Java, word 2007 - allt det samtidigt.

Fotball manager bör man väl kunna spela om det inte är för grafiskt. Tänk på att det är integrerad grafik, som förvisso har stöd för avkodning av video, men spel hanteras inte speciellt bra.

Jag har lirat lite Rainbow 6 Raven Shield på min UL20 och det flyter inte optimalt med upplösning 800x600 och det mesta på High. Spelbart och kanske för det otränade ögat optimalt flyt, men det tycker då inte jag.

Jag rekommenderade nyss min tjej att köpa U350, för hon ville ha nåt som är lite större än min.

Tänk på att U350 endast kommer med 4cell batteri och att det INTE finns DVD-spelare. Batteriet ger enligt uppgift 5h, i recensionerna anges 6h men då drar inte den enkärniga processorn lika mycket ström heller.

Lycka till med köpet. Ett annat alternativ kan vara denna;

HP PROBOOK 4320S CEL 1.86 2GB/250 13.3" W7P/XPP - Överkomlig kombination av innovation, säkerhet och multimediakapacitet - Produktinformation

Logga in som student och priset blir plötsligt 4265kr. Med andra ord en "riktig" kampanj denna gång

Jag kollade runt lite på de andra återförsäljarna av u350 och vissa sålde med Vista (!). Det bör undvikas tycker jag.

Fördelen med 4320s är att det finns optisk enhet (DVD) och prestandan tror jag är lite vassare. Sen är den större och klumpigare.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

mm tack för ett utmärkt svar må jag säga. Ska titta närmare på HP ProBooken!

Så din har dubbla kärnor, det är ett måste för multitasking kan jag tro! Batteritiden är även viktig så jag tackar för den infon. Angående Football Manager så lär den klara det tror jag, spelet är inte speciellt grafiskt. Tror Rainbow 6 är mer krävande för grafikkortet.

GÄRNA FLER FÖRSLAG!

edit. Student erbjudande gör den där datorn väldigt lockande

Permalänk
Medlem

Hehe, glömde säga att min UL20 har exakt samma cpu som säljs i u350 på dustinhome. Det kanske framgick ändå!

Jag tror faktiskt att su2300 är bättre klock för klock än celeron cpu'n i HP ProBook, så stirra dej inte blind på att ProBook verkar mycket snabbare - så stor skillnad tror jag faktiskt inte att det är.

Jag skrev denna tråden när jag precis köpt min UL20 och jag har även med lite testresultat som du kan titta på:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/8...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Tackar! Ska spana in den tråden!

Fler köpförslag välkomnas !

Permalänk

Verkar som om dustinhome höjt studentpriset på HP ProBooken till 6 822 kr nu.

edit: såg att den fanns 2 pris för den, 6822 kr via länken ovan och 4265 kr via dustinhome.se/student, när man är inloggad.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Håller med att den är prisvärd, men tummen är i minsta laget och jag vill nog helst ha en så stilren dator som möjligt istället för massa krusiduller ovanpå. Tack ändå!

Låt förslagen flöda moaahha

Permalänk
Medlem

Otroligt prisvärd dator den där från Elgiganten och designen var häftig.

Hade inte tvekat en sekund på den datorn om jag letat efter en just nu!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Asså vette fan.. den har 6cellsbateri, DDR2, ser plastig ut, bara "1,2 Ghz" dc och 11.6 tum. Vilket är mitt minimum. Prismässigt mot ordnarie priset 6500 (precis min budget) enligt prisjakt, lockar ju. Men det känns som de rear ut maskinen för nyare modeller. Och hur bra är egentligen grafikkortet Intel 4500 HD? Dock är det led-skärm vilket brukar betyda bra betraktningsvinklar men jag vet inte heller hur tangentbordet känns eller hur bra den presterar egentligen eftersom jag inte finner några recensioner. Hursom är den prisvärdig, men originalpriset är också ett överpris. Jag kommer nog inte köpa denna. Vad är argumenten för att köpa den egentligen förutom priset?

Permalänk

HP G62-A35SO

AMD Phenom Triple Core P820-processor.
ATI Radeon HD5470.

HP G62-A35SO - PC City

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Oj den var prisvärd! Dock en aning stor... Men det var ju väldigt mkt prestanda för pengarna! Tackar för förslaget, gav mig en tankeställare.
Fler förslag välkomnas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Asså vette fan.. den har 6cellsbateri, DDR2, ser plastig ut, bara "1,2 Ghz" dc och 11.6 tum. Vilket är mitt minimum. Prismässigt mot ordnarie priset 6500 (precis min budget) enligt prisjakt, lockar ju. Men det känns som de rear ut maskinen för nyare modeller. Och hur bra är egentligen grafikkortet Intel 4500 HD? Dock är det led-skärm vilket brukar betyda bra betraktningsvinklar men jag vet inte heller hur tangentbordet känns eller hur bra den presterar egentligen eftersom jag inte finner några recensioner. Hursom är den prisvärdig, men originalpriset är också ett överpris. Jag kommer nog inte köpa denna. Vad är argumenten för att köpa den egentligen förutom priset?

Den datorn för 3700kr är faktiskt aningen bättre på allt än U350 från Lenovo. Processorn är ca 10% bättre (större cache, 100mhz snabbare), hddn större, hdmi (kanske fanns på lenovon med), batteriet är större. Skärmen är mindre, men har samma upplösning vilket gör det lite till en smaksak.

Kolla på 1810TZ från Acer - någon nämnde att det nämligen är exakt samma dator, fast annan design.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450