Fractal Design Define R3. Hur många, och var ska extra fläktar placeras?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R3. Hur många, och var ska extra fläktar placeras?

Tjosan!

Kommer strax beställa hem en ny dator i delar.
Kortfattat om datorn;
Processor i5 760
grafikkort gigabyte gtx 460 OC
nätdel OCZ 600W
Kylare till processor; Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se

Men jag vill klocka processorn så gott det går och så klart ha bra temperaturer. Därmed tänker jag beställa följande extra fläktar;
4st Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se
1st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se

Till frågan: Vilket håll ska jag sätta fläktarna på, var ska jag sätta dom? Samt, blir det onödigt med såppas många fläktar? Det ingår redan 2 st fractal design fläktar på 1350 rpm 120mm!

Permalänk
Medlem

Jag undrar också så ska bli kul o se

Permalänk
Medlem

Dom fram ska vara inblås. I toppen ska vara utblås
Sidan tar du som in, bak tar du som ut.
Köp heller Noctua DH-14, kyler mycket bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

En i botten (framför nätagget) som extra insug också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

En i botten (framför nätagget) som extra insug också.

Det stämmer. Visste inte ens att det fanns en plats i botten

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Hur vet man om man beställer en kylare som är blåser ut eller som blåser in? *noob fråga , jag vet*

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaparompa:

Hur vet man om man beställer en kylare som är blåser ut eller som blåser in? *noob fråga , jag vet*

Menar du fläkt?
Det går att vända på dom hur man vill. Oftast så brukar det sitta en pil någonstans på fläkten som visar åt vilket håll det blåser.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Menar du fläkt?
Det går att vända på dom hur man vill. Oftast så brukar det sitta en pil någonstans på fläkten som visar åt vilket håll det blåser.

Jo precis, i värsta fall kan man ju montera den och känna med handen och sedan justera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Jo precis, i värsta fall kan man ju montera den och känna med handen och sedan justera.

Japp. Och fläktbladen är inte helt platta utan lite "böjda". Som en sked ungefär. Ser du på den "djupa" sidan så blåser den dig i ansiktet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

ok:) så det finns inga speciella fläktar som blåser in och några som blåser ut? utan det fixar man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaparompa:

ok:) så det finns inga speciella fläktar som blåser in och några som blåser ut? utan det fixar man själv?

Nej, det finns ingen speciell fläkt som bara blåser åt ett håll. Du kan montera fläkten åt båda hållen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

man måste inte heller fylla ett chassi med fläktar heller beroende på om man ska överklocka, eller dylikt. i fdd r3 räcker det nästan med stock, alt 2 till. gärna slipstreamarna eftersom de här bättre för flyttning in i chassie.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar allihopa!

Enligt vad ni skrivit blir följande optimalt då;
2st front inblås
2st topp utblås
1st sida inblås
1st bak utblås
1st botten inblås
Alltså mer in än ut.

Permalänk
Medlem

Ja, mer in än ut för att skapa ett litet övertryck i lådan.

Men som Pewtah sade så behöver du inte så maximalt med fläktar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivolito:

Tackar för svar allihopa!

Enligt vad ni skrivit blir följande optimalt då;
2st front inblås
2st topp utblås
1st sida inblås
1st bak utblås
1st botten inblås
Alltså mer in än ut.

Den i botten är det inte säkert att du kan använda, har du ett lite större nätagg som t.ex. corsair hx750 och liknande så kommer den blockera den fläktplatsen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair 750 i botten - och hela "fläktytan" syns utan problem. Dock undrar vilken storlek jag skall beställa till denna "bottenplats" - 120 mm eller 140 mm?

Visa signatur

RA\/EN

Intel I7 950 3,07 ghz @ 3,07 ghz, 6 GB DDR3 minne, Gigabyte GTX 460 OC, WD Caviar Blue 640 GB SATA 7200RPM, Asus P6T Deluxe V2, Corsair HX750, Windows 7 Ultimate 64-bitars

Permalänk
Skrivet av RA\/EN:

Jag har ett Corsair 750 i botten - och hela "fläktytan" syns utan problem. Dock undrar vilken storlek jag skall beställa till denna "bottenplats" - 120 mm eller 140 mm?

Fractal Design Define R3, Titanium - Inet.se

Citat:

Fläktplatser botten 1st 120/140mm

Ta vad du vill då..

Sen så undrar jag hur vissa får plats med två fläktar på toppen, en på botten och en på sidan.
I min dator är det super tajt, är glad att jag inte beställde 4 extra fläktar samtidigt, för jag skulle inte få plats med något om jag skulle sätta dit fläktar..

Permalänk
Medlem

Frågan var, och är, vilken som lämpar sig bäst för denna yta - för snyggast/bäst montering?!
Vill ha en fläkt som "fyller ut" hela fläktutrymmet!

Visa signatur

RA\/EN

Intel I7 950 3,07 ghz @ 3,07 ghz, 6 GB DDR3 minne, Gigabyte GTX 460 OC, WD Caviar Blue 640 GB SATA 7200RPM, Asus P6T Deluxe V2, Corsair HX750, Windows 7 Ultimate 64-bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av RA\/EN:

Frågan var, och är, vilken som lämpar sig bäst för denna yta - för snyggast/bäst montering?!
Vill ha en fläkt som "fyller ut" hela fläktutrymmet!

140mm Noctua får precis plats bredvid HX750

Permalänk
Medlem

Perfekt Krillin!

Precis det jag sökte svar/bekräftelse på!

Nu blir det till att beställa en sådan!

Visa signatur

RA\/EN

Intel I7 950 3,07 ghz @ 3,07 ghz, 6 GB DDR3 minne, Gigabyte GTX 460 OC, WD Caviar Blue 640 GB SATA 7200RPM, Asus P6T Deluxe V2, Corsair HX750, Windows 7 Ultimate 64-bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

http://img580.imageshack.us/img580/8756/captureyi.jpg

140mm Noctua får precis plats bredvid HX750

Hur mycket har du till godo? 1mm?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Hur mycket har du till godo? 1mm?

Tycker det ser mer ut som 0,1mm

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Jag behöver lite hjälp.

När jag kopplat min 120mm Gentle Typhoon fläkt i botten på mitt R3 chassi märkte jag att någonting av fläkten går emot "filtret" som finnes i botten vilket skapar ett hemskt ljud. Märkte ljudet vid första uppstarten av datorn. Verkar som att "tyget" kanske sitter lite för slappt eller något..

Hur kan man göra för att råda bot på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baudiraud:

Jag behöver lite hjälp.

När jag kopplat min 120mm Gentle Typhoon fläkt i botten på mitt R3 chassi märkte jag att någonting av fläkten går emot "filtret" som finnes i botten vilket skapar ett hemskt ljud. Märkte ljudet vid första uppstarten av datorn. Verkar som att "tyget" kanske sitter lite för slappt eller något..

Hur kan man göra för att råda bot på detta?

kontakta fractal så skickar de säkert en ny.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

hade samma problem...ta 2 brickor (0,5-1 mm ) och sätt på skruvarna så försvinner det

Permalänk
Skrivet av pokelia:

hade samma problem...ta 2 brickor (0,5-1 mm ) och sätt på skruvarna så försvinner det

Vart hittar man sådanna?

Permalänk
Medlem

Jag kör sli och är i behov av att dra in en fläkt i sidan på chassi dörren.. Men ja behöver ett fläktfilter.. några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baudiraud:

Vart hittar man sådanna?

Järnia, ÖoB, Clas Ohlson m.fl. heter brickor, M3 eller M4 borde väl passa. Jag brukar använda gummifästena till de fläktar jag köpt istället för skruvar och då blir det en automatisk sån upphöjning så jag har inte kört med brickor själv

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Kör IN på alla platser du har filter på, UT på resten

Jag kör med fractals egna fläktar, har topp och sidouttagen stängda för jag tyckte inte att det gav mer än oväsen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/