Digital distribution går om fysisk försäljning av datorspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermoz:

Köper nästan alla spel från steam, dock ogillar jag skarpt att de tycker att 1dollar=1euro, vilket tillsammans med att vissa nya spel är snäppet dyrare än de bör vara så blir t.ex civ5 skitdyrt jämnfört med t.ex webhallen, därför väntar jag på min fysiska kopia därifrån ^_^

1 dollar + moms = 1 EUR.

innan när jag köpte spel som kostade $10 fick man betala $12.44 dollar eftersom momsen inte var medberäknad. nu kostar ett spel 10 euro med moms.

12.44 U.S. dollars = 84.9837069 Swedish kronor
10 Euros = 91.2755071 Swedish kronor

6 kronor dyrare, 30 för lite dyrare spel.

dock håller jag med om att det är konstigt att en digital kopia kan vara dyrare än en fysiskt skiva köpt i butik ibland.

edit:

Skrivet av RainesX:

Det jag tycker är läskigare är att du kan bli bestulen på en hel hög med spel på bara en sekund.
Någon sitter och hackar ditt konto och swosh så är allt borta.
Visst du kan få tebax ditt konto på steam etc om du kan bevisa att du är du.
Men tycker det är obehagligt att veta.
Känner ett par som blivit av med sitt konto och tog några veckor att få tebax det förden ena (kom inte ihåg svaret på den hemliga frågan).

Nä fy, jag vill ha fysisk media)

fysiska skivan är ju inte värt något idag, förutom samlingsvärde eller kosmetiskt. Köper du ett spel idag så ska nyckeln säkerligen användas för att registrera ett konto på speltillverkarens hemsida, för att genom kontot få tillgång till spelet online.
Oavsett om du har en fysisk skiva eller ej så kan ditt konto fortfarande hackas och spelet kan inte längre användas.

Detta gäller såklart inte rena offlinespel..

Permalänk
Medlem

köper alltid spel i fysiskt tillstånd^^ enda gången man köpt nått på steam är day of defeat source att ha på skiva ser jag som backup. visst dom blir gamla oxå tillslut men då har man nog tröttnat på det innan dess..men att bara lita på hårdiskar och internet funkar inte för mig..nu låter man löjlig kanske men tänk tex den dagen steam tex får totalhaveri hos sig..jaha..då var ALLT borta..vet dom kör troligen backup på sitt med. men litar nog mer på mig själv då att man vet att det står i hyllan brevid sig. visst så som man tänker idag kanske inte är lika om ett par år..då sitter man säkert oxå med allt över internet

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Mjukvara är gratis.
Får jag ingen hårdvara, samt att spelet ej går att användas offline så är det inte värt att betala för, då du egentligen inte "äger" någonting alls.
Som alla de som låtit sig luras av att betala för World of Warcraft till exempel, har inga rättigheter till någonting. Blizzard kan när som helst ta tillbaks "ditt" konto och sen står du där flera tusen fattigare och utan någonting alls.
Tyvärr så krälar sig tillverkare och spelutvecklare mer och mer åt "fel" håll genom att mer och mer kräva internetåtkomst för att spela deras spel, som aldrig är "ditt" på riktigt.
Som sagt, mjukvara Är och Förblir för alltid gratis över internet oavsett vad "upphovsgivare" säger, eller något en lagstiftelse/lagstiftare bedömmer.
För övrigt är den enda "riktiga" lagen Newtons lag.

förutom alla tusentals timmar man har spenderat på wow och alla glada minnen? köper du en öl och dricker den så står du också där med en tom flaska och ingenting alls. det är ju minnerna/ det sociala runt spelandet/festandet som är kul.

Mjukvara brukar vara "gratis", men man brukar behöva en licens för att använda programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

förutom alla tusentals timmar man har spenderat på wow och alla glada minnen? köper du en öl och dricker den så står du också där med en tom flaska och ingenting alls. det är ju minnerna/ det sociala runt spelandet/festandet som är kul.

Mjukvara brukar vara "gratis", men man brukar behöva en licens för att använda programmet.

precis, en spel är vår billigaste (kanske inte för alla) entertaiment!!!! alltså billigare än att gå till bio varje kväll haha, och då visst man får inget mer än bara minne och bra tid och det betyder inte att man har betald för ingenting då, typ bara för biljett i handen. Nej, det finns folk som har spenderat mycket tid och sin kunskap för att nöja oss med ngt och samma sak gäller spel. Man kan köpa spel på skivan men det betyder att du kan göra vad som helst med själva skivan och inte dess innehållet då den alltid äger helt "tillverkare", alltså man köper bara tillgång till nöje, men verkligen nedladdning spel borde vara mycket billigare än de som man köper på skivan. Det blir mindre kostnader med lagring, frakt, packning osv. Plus staten borde lägga lite lägre moms typ pga mindre utsläpp från lastbilar osv. Skivor borde vara sålda nu bara som samlarobjekt och bara de spel som är helt offline så de som inte har bredband kan också köpa ngt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

1 dollar + moms = 1 EUR.

innan när jag köpte spel som kostade $10 fick man betala $12.44 dollar eftersom momsen inte var medberäknad. nu kostar ett spel 10 euro med moms.

12.44 U.S. dollars = 84.9837069 Swedish kronor
10 Euros = 91.2755071 Swedish kronor

6 kronor dyrare, 30 för lite dyrare spel.

dock håller jag med om att det är konstigt att en digital kopia kan vara dyrare än en fysiskt skiva köpt i butik ibland.

edit:

fysiska skivan är ju inte värt något idag, förutom samlingsvärde eller kosmetiskt. Köper du ett spel idag så ska nyckeln säkerligen användas för att registrera ett konto på speltillverkarens hemsida, för att genom kontot få tillgång till spelet online.
Oavsett om du har en fysisk skiva eller ej så kan ditt konto fortfarande hackas och spelet kan inte längre användas.

Detta gäller såklart inte rena offlinespel..

Jag förstår vad du menar men med en fysisk skiva hemma så är det lättare att bevisa att du äger spelet (eller rättigheterna att använda spelet för dom som har problem med ordet äga)
Sen är det kosmetiska värdet och samlarvärdet högre för mig än själva spelet i sig. Bara det att du kan ta på varan är värd lite i sig. En digital ström du laddar ner kan man inte ta på så känslan av att du äger detta spelet blir inte lika påtaglig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Köper mest fysiska kopior men handlar även en del via steam.
Har beställt F1 2010 men verkar inte som posten vill leverera det till mig förrän på måndag och via steam så kan man lira det imorgon kväll. Kan nog bli ett köp via steam även där så att inte hela helgen går bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag förstår vad du menar men med en fysisk skiva hemma så är det lättare att bevisa att du äger spelet (eller rättigheterna att använda spelet för dom som har problem med ordet äga)
Sen är det kosmetiska värdet och samlarvärdet högre för mig än själva spelet i sig. Bara det att du kan ta på varan är värd lite i sig. En digital ström du laddar ner kan man inte ta på så känslan av att du äger detta spelet blir inte lika påtaglig.

jag skulle snarare påstå motsatsen. Köper du world of warcraft med ditt kontokort på deras hemsida så är det ganska klart att det är Du som köpt det (ifall inte köpet anmäls pga av stulet kort eller annat). Har du ett spel hemma kan du ju lika gärna ha stulit det (edit. köpt begagnat (är det ens giltligt online då nyckeln är "tagen"?) hittat etc /edit).

Att vissa samlar är helt förståeligt för mig, och då är en fin fysisk kopia med manual och fodral i bra skick mycket värt.
Vi alla samlar på något.

Sen beror ju allt såklart på varför man spelar. Vissa har det bara som tidsfördriv och andra kanske vill följa historian och ytterligare en grupp har det som en hobby/intresse. osv..

Permalänk

hälst köper jag i butik

lite som en pensionär som lägger pengarna i madrassen

Permalänk
Medlem

till er-nilsson. Jag är pensionär men inte lägger jag några pengar i madrassen, för jag köper spel i butik och sen har jag skivan i bokhyllan.

Permalänk
Medlem

Jag köper från där det är billigast oftast (fast när det gäller retail kopior så väger jag även in extra tiden det skulle ta så det tappar lite poäng där)

Oftast är steam det dyraste alternativet (om man inte räknar med deras deals, vilket de aldrig har på nya spel förutom nån pre-order deal som brukar vara rätt dålig oftast)

Tacka vet jag direct2drive.co.uk för de säljer fortfarande till oss, bra exempel: Civ5 kostar 29.95£ (321 kr) från d2d, steam tar 49.99€ (459 kr) och d2d versionen addar man till sitt steam konto endå så man sparar bara massa pengar på att köpa därifrån... Jag har som vana att alltid kolla vad Direct2drive och Impulse tar för samma spel (om de har det) och jämför med retail kopia innan jag köper nått spel... Risken är rätt stor att man blir helt ripped off av steam annars med deras löjliga euro priser

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det alltid dyrare att köpa spel på Steam om det inte är rea, ibland rejält mycket dyrare. Det är inte ovanligt med nästan dubbla priset jämfört med spelet i butik eller importerat från UK. Att man tillåts regga sin nyckel från den fysiska kopian och få alla fördelar från download-versionen är ju dock riktigt trevligt.

Det är ju annars också trevligt att man numera lagligt kan få tag i ett spel precis då man vill ha det, inte bara när butiken råkar vara öppen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Blandat för mig, pris spelar störst roll. Men det är ju alltid kul att ha skiva och fodral.

Permalänk

Jag köper fortfarande fysiska kopior, när det gäller storspel, typ Mafia II, och sen köper man ju mest spel fysiskt till konsoler ^^

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag köper där det e billigast. Har bara köpt Worms Reloaded på Steam. Ska köpa Puzzle Quest II också. Fast nya spel kostar ju långt mer i digitala affärer än de gör i riktiga så det kommer dröja innan jag köper nåt digitalt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tror inte de som spelar Wow och andra MMO blir lurade. Jag spelar wow själv till och från o jag betalar för nöjet o spela och inte för att äga spelet. När Wow stängs ner ser jag inte pengarna jag lagt som bortkastat, jag har ju haft roligt för den tid jag betalat för att spela.
Wow är billigt nöje, kostar ju samma som ett biobesök. Bion är över på 2timmar medans Wow har du en hel månad.

Poäng - men fortfarande, vill personligen alltid kunna spela om suger kommer. Är inte nåt fan av mmo direkt, men ta SC2 annars, där har du ett konto online som är "ditt" men de kan göra vad de vill med ditt konto egentligen eftersom du måste vara online för att spela har jag för mig om. Men tror det finns ett offline mode man kan spela i också. Så där har man alltså möjlighet att spela även om internet ligger nere, eller om serveruppdateringar osv ligger och väntar på att bli klara.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Har över 140 Spel på Steam, aldrig köpa i butik längre, om inte Special box släpps i butik.
Så Game och Game Stop ...Bye...Byeeeee xD

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

Gillar nog mest att fysiskt ha spelet. Bra att ha om man behöver formatera och har lite klenare bredband. Sen är det extra grejer och manual som är som grädden på moset