Kepler och Maxwell är efterträdarna till Fermi

Permalänk
Medlem

Låter bra men jag är lite fundersam till hur smart det är att annonsera ut kepler redan nu. Maxwell förstår jag, det är ju år frammåt. Men fermi är ju inte direkt gammalt än på ett tag och det är nog rätt många som redan nu väntar på nästa omgång prylar gällande moderkort och cpu. Så att ge folk ytterligare en sak att vänta på kan ju inte vara så jättelyckat för fermis skull.

Visst om det kommer sent nästa år, men med tanke på hur gärna AMD och Nvidia slår varandra på fingrarna lär det ju komma snabbast möjligt, om inte annat så för att försöka lämna AMD i vägdammet. Känns som att det hade vart bättre att vänta med att tillkännage kepler tills efter julhandeln för att krama ur så mycket som möjligt av den till fermis fördel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

jag läser alla artiklar from nv´s konvent med ett brett leende
vist vist fermi skulle göra slarvsylta av amd's kort, men vänta här hur gick det nu?
vad dom säger och verkligheten är nog inte riktigt jämkade.
jag blir en av dom första att lyfta på hatten om deras förutsägelse slår in.

truth shal set you free!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast Knighst Ferry finns väl inte kommersiellt än.

Och dessutom vet vi väll ingenting om ifall den faktiskt är bättre?

Permalänk
Medlem

Kepler 2011, Maxwell 2013 men Windows 8 lanseras 2012 så det borde finnas något däremellan för DirectX 12 stödet? Jag har en "Fermi v2" och kommer att vänta tills DX12 korten lanseras. Realtidsrenderade spel! <3

Skrivet av Tobbe Nukem:

Haswell och Maxwell? Hmm...

Intel Haswell + Nvidia Maxwell = Bra kombination!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Imponerande film, kul att se specialeffekt filmskaparna ligger i framkant vad gäller GPGPU utveckling, men det är ju nästan ett måste med dagens krävande specialeffekter och 3D som är på ingång.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Om jag inte missminner mig så sa dom att Fermi skulle få upp till 800% högre kapacitet i double precision än föregångarna, det slutade dock med att gtx480 blev ungefär 70% snabbare än gtx285 i detta avseende, och då med högre strömförbrukning. Ryktet säger att dom strypte konsumentkorten med flit för att inte ta bort marknaden för de kommersiella. Man ska väl vara lite försiktig med rykten iofs.

Alltid trevligt att höra om deras planer, hur det blir får vi se. Fermi var ju ganska hypat innan också, vette tusan om jag blev så impad.

Konsumentkorten är säkerligen strypta med tanke på att Tesla presterar nära 500% bättre än GTX285 med sina 515GFLOPS mot 90GFLOPS DP. Förvisso inte de utlovade 800% men inte så tokig öknig ändå. Vet iofs inte vad Teslas föregående generation presterade men å andra sidan vet jag inte heller vad referensen var för de utlovade 800%

Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte får ett bra erbjudande så blir det nog gtx280->kepler (iaf 28nm generation AMD/Nvidia) men det återstår väl att se vad de har att komma med och framförallt när det isf kommer.

Permalänk
Medlem

Hmmm, så vi får se Kepler 2012 Q4... borde finnas en vadslagning på betsson.... "Kommer Nvidia släppa Kepler 2011 eller 2012?", alla ATI fanbois skulle få sina grafikkort betalda på den vadslagningen...
Jag gillar Nvidia, var drygt att jag fick köpa ett 5870 samma dag dom kom ut (första gången ATI för mig) för jag "visste" jag skulle få vänta minst ett halvår på fermi... Trist igen att 6870 kommer och Nvidia inte har några planer på något nytt direkt, kan ju alltid hoppas på prisdumpnigar isf, så oerhört trött på korrupta muspekare och fps drops i SC2/HON från ATI/AMD. GTX 475 har jag inte hört ett skit om tyvärr.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Detta kommer nog att lanseras perfekt till den riktiga Sandy Bridge kommer ut.

After Fermi in 2011 comes Kepler 28nm - Graphics - Graphics - Fudzilla (Lansering Q3 typ)
Maxwell to Fermi is 40 times faster - Graphics - Graphics - Fudzilla

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elajt_1:

Tycker det är rätt lustigt när det presenterar sina kommande GPU'er. Det är ju inte förrän de
är släppta man vet om prestandan va den utlovade.
Fermi är väl ett bra bevis på det. Jag menar vem bryr sig om vad Nvidia säger att de skall släppa
om 4 år? Vi är inte där ännu och mycket kan hända innan dess.

Det är ju inte direkt så att någon tvivlar på att nästa och nästa och nästa igens generation GPU'er bara blir bättre.

Nej men om man går ut med det tidigt så säger, folk "vänta" Nvidia/(AMD) kommer snart med en ny arkitektur.

Ska bli spännande att se vad de går för:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Borde inte ILM ha råd med något bättre än Fermi, så som Intels Knights ferry?

Det är ju inte direkt spelkort dom använder när dom ska köra grafikintensiva program, utan överfeta Quadro för sådär 20.000kr stycket !
Det är en helt annan liga och inget för oss entusiaster, men jag skulle inte ha något emot att ha en dator med feta nVidia Quadro att leka Photoshop/3D Max med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Hmmm, så vi får se Kepler 2012 Q4... borde finnas en vadslagning på betsson.... "Kommer Nvidia släppa Kepler 2011 eller 2012?", alla ATI fanbois skulle få sina grafikkort betalda på den vadslagningen...
Jag gillar Nvidia, var drygt att jag fick köpa ett 5870 samma dag dom kom ut (första gången ATI för mig) för jag "visste" jag skulle få vänta minst ett halvår på fermi... Trist igen att 6870 kommer och Nvidia inte har några planer på något nytt direkt, kan ju alltid hoppas på prisdumpnigar isf, så oerhört trött på korrupta muspekare och fps drops i SC2/HON från ATI/AMD. GTX 475 har jag inte hört ett skit om tyvärr.

FPS drops i SC2 lär inte ha med ditt graffe o göra, går att maxxa på typ 3 år gamla kort.

Muspekar issuen har väl bara vart på 58 serien vad jag vet och löstes väl för ett väldigt bra tag sen, menar man bör inte dra alla kort över en kant för att man hade korrupt muspekare som fixades via drivers på en serie ?

NVidia har generellt högre kvalitet på sina drivers men känns som det är en överdrivet hög misstro emot ATI drivers på dessa forum. Haft kort från båda tillverkarna och båda har haft sina driver problem. I mitt fall så har jag inte haft mer problem med ATI än med Nvidia. Dock så har mina ATI kort hållt bättre..

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Hype! Man vet ju hur det gick för det utlovade Fermi...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Goo5e:

Okej. Så om det nu är nvidia vi snackar om.... så blir det då.... om 3 år ungefär? Jag menar, hur länge hörde man inte talas om Fermi innan den kom ut?!

Dock så var ju de stora problemen med tillverkning i 40nm som var största problemet vad jag förstod. Sen var väl fermi en väldigt komplex krets om man jämför med föregående?

Sen att fermi var mer eller mindre en flopp är inget att sticka under stolen. Dock så blir nästa kort ett Nvidia. Har ett 5850 som jag är missnöjd med. Inte prestandan som jag klagar på utan massa problem som uppstått.

Så som muspekaren. Jag snackar inte om den stora feta muspekaren som vissa får utan jag får massa sträck över hela muspekaren och en stor svart kump när jag försöker editera text eller liknande. Jag får detta när jag spelar spel osv. Det kommer och går. Ibland hoppar den till och är så i några sekunder annat så behövs det en restart på datorn.

Det här problemet har tydligen en hel del personer. Och det är enbart ATI(amd) användare som har det. Det har inte kommit en fix på 1 år även fast folk gnällt och lagt upp forumtrådar på atis hemsida osv.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

FPS drops i SC2 lär inte ha med ditt graffe o göra, går att maxxa på typ 3 år gamla kort.

Muspekar issuen har väl bara vart på 58 serien vad jag vet och löstes väl för ett väldigt bra tag sen, menar man bör inte dra alla kort över en kant för att man hade korrupt muspekare som fixades via drivers på en serie ?

NVidia har generellt högre kvalitet på sina drivers men känns som det är en överdrivet hög misstro emot ATI drivers på dessa forum. Haft kort från båda tillverkarna och båda har haft sina driver problem. I mitt fall så har jag inte haft mer problem med ATI än med Nvidia. Dock så har mina ATI kort hållt bättre..

Du får nog googla lite isf, massvis med problem med muspekarn, inte det att den blir stor utan att den blir "CP" och den är INTE fixad, och det gäller 4xxx och 5xxx serien, sen så har jag 2560x1440 i res så du maxar inte det med nåt budgetkort. Att det tar upp emot 30 sekunder att tabba in i spelet (gäller enbart ATI kort) är inget jag uppskattar heller, och windowed mode ger mig FPS drops. Överdriven misstro? Jag lyssnade inte och köpte ett ATI kort, gissa om jag ångrar det...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Alexei:

Hmmm, så vi får se Kepler 2012 Q4... borde finnas en vadslagning på betsson.... "Kommer Nvidia släppa Kepler 2011 eller 2012?", alla ATI fanbois skulle få sina grafikkort betalda på den vadslagningen...
Jag gillar Nvidia, var drygt att jag fick köpa ett 5870 samma dag dom kom ut (första gången ATI för mig) för jag "visste" jag skulle få vänta minst ett halvår på fermi... Trist igen att 6870 kommer och Nvidia inte har några planer på något nytt direkt, kan ju alltid hoppas på prisdumpnigar isf, så oerhört trött på korrupta muspekare och fps drops i SC2/HON från ATI/AMD. GTX 475 har jag inte hört ett skit om tyvärr.

Mja, det är ju NVidia som driver på att TSMC ska ställa om och göra redo för 28nm-produktion, och det läcktes faktiskt för ett tag sedan att nästa NVidia-krets skulle vara 28nm och därmed komma först till den milstenen.

AMD går ju inte till 28nm förrän med Northern Islands, preliminärt 2012. Det blev ställt lite på ända i och med att NVidia redan förra året läckte att de hoppar över 32nm och går direkt på 28nm.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Du får nog googla lite isf, massvis med problem med muspekarn, inte det att den blir stor utan att den blir "CP" och den är INTE fixad, och det gäller 4xxx och 5xxx serien, sen så har jag 2560x1440 i res så du maxar inte det med nåt budgetkort. Att det tar upp emot 30 sekunder att tabba in i spelet (gäller enbart ATI kort) är inget jag uppskattar heller, och windowed mode ger mig FPS drops. Överdriven misstro? Jag lyssnade inte och köpte ett ATI kort, gissa om jag ångrar det...

Dessvärre så borde du nog själv google:a lite innan du drar förhastade slutsatser om ditt eget system.. Att du har perfomance issues i starcraft 2 har INGET med ditt 5870 o göra, utan men din processor. Uppgradera den så kommer du älska ditt 5870, vem vet kanske alla dina knasiga driver byggar försvinner om du byter till en mordernare plattform

Starcraft 2 kräver faktiskt inte så mycket av grafikkortet (ifall man inte tvingar AA i drivers som motorn inte riktigt är byggd för), utan mer av processorn.
Att det sen inte stödjer mer än 2 trådar gör ju att din processor inte utnyttjas till mer än hälften, dvs 2.4 Ghz på 2 kärnor..
Kika på denna sida: (ultra settings jämförelse med processorer samt grafikkort i sc2, i extremt fallet 4 datorer + 4 spelare samtidigt, kör du mest 1 vs 1 eller 2 vs 2 lär du ha rätt mycket högre fps).
This is the Starcraft 2 rig ideal requirements - www.hardwarezone.com.sg

Radeon 5750 måste väl räknas till att vara ett budget kort i spel sammanhang, detta kort verkar klara 8 spelare i ultra settings utan att gå under 30 FPS!

Skall vi kika på extrema upplösningar så är det ju nån som hare ett youtube klipp där de kör eye infinity, 6 skärmar på ett 5870 med en upplösning 5760 x 2160 utan något lagg.
YouTube - Starcraft II at 5760 x 2160 resolution (6 monitor Eyefinity)

Ang muspekaren så är det enda jag sett som fått media pådrag så har det ju vart den stora muspekaren, det är ju säkerligen massor av konstiga fel alla männskor fått med drivers om man google söker lite.
Men det går ju säkerligen åt båda hållen, skulle jag söka efter nvidia och driver bugs eller errors etc så lär jag hitta mass poster där också eller hur ?

Edit hittade en till "StarCraft II GPU Performance Comparison" på StarCraft II GPU Performance Comparison - Page 10
Saxxat ifrån artikeln:
"The fact that a lowly HD 5750 is able to provide a perfectly stable gameplay experience all the way up to 2560 x 1600 at Ultra High details proves Blizzard’s statement that StarCraft II will have no issue being played by a large cross-section of the market."

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det låter på dig som om jag vore den enda med dessa problem... vi kan skylla allt på min CPU och setup, jag är verkligen en theorycrafter, vet absolut inte vad jag snackar om, har plockat ihop allt från google.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Det låter på dig som om jag vore den enda med dessa problem... vi kan skylla allt på min CPU och setup, jag är verkligen en theorycrafter, vet absolut inte vad jag snackar om, har plockat ihop allt från google.

Hej, ledsen för att ditt system inte fungerar bra. Det är aldrig kul o lägga ut så mycket pengar för grafikkort och åka på så mycket problem som du verkar haft,
Och kan hända jag dragit lite förhastade slutsatser, man har ju ganska långt ifrån en helhetsbild när man bara läser ett par forum poster.

Kan ju faktiskt vara så att det faktiskt är grafikkortet som är boven.. Hade jag vart dig hade jag ryckt ur det och tagit med det till en polare med en annan setup än dig och provat det där. Har du fortfarande grafikbuggar etc så har du ju svart på vitt att de tär kortet och kan förhoppningsvis göra en RMA på den om det inte är för gammalt.
skulle det visa sig det fungerar utmärkt så är sannolikheten ganska hög att det är nån form av inkombibalitet mellan antingen grafikkortet och övrig hårvara, eller någon mjukvara.

Min poäng med mitt ursprungliga inlägg var endast att när det gäller sc2 så skall ett 5870 mer än väl räcka för slippa allt lagg, samt att jag tycker det klagas lite väl mycket på ATI's drivers.

Om deras drivers vart så dåliga så var och gemene man skulle ha problem vid varje installation, instabilitet, grafikbuggar etc etc så känns det inte som de borde kunna sälja ett enda kort och att alla reviews, comparisons etc sen lanseringen av ditt kort borde haft en stor fet röd disclaimer att drivrutinerna inte fungerar.
Faktum är ju faktiskt att 58 serien har ju lovordats som en extremt bra serie, hög performance, sval och tyst. Min egna personliga erfarenhet är densamma.

Enda fram tillsdess att GTX460 lanserades så är det de korten jag rekommenderat som gamer kort till de som frågar, nu efter GTX460 1Gb lanserats så är det det kortet jag rekommenderar.
när 68 serien lanseras kanske det ändras igen, vi får väl se om ett par månader

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Avstår nog Kepler då jag sitter på ett Fermi idag och tycker inte att en uppgradering kommer vara nödvändig den närmaste tiden. Maxwell är jag dock rätt inställd på, 40x snabbare än Fermi

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Kan ju faktiskt vara så att det faktiskt är grafikkortet som är boven.. Hade jag vart dig hade jag ryckt ur det och tagit med det till en polare med en annan setup än dig och provat det där.

Bra ide där, har inte orkat göra sådant på länge, dags o dra de te en polare
Sitter iofs bara o väntar på att köpa ny dator så sätt :S
Vad jag läst på trådar där dom skriver om muspekare som blir korrupta så är den enda gemensamma nämnaren ATI, spelar tydligen ingen roll om det är 2xxx, 4xxx eller 5xxx serien och detta gäller iaf för Heroes of Newerth samt Starcraft 2, finns ju faktist ett till alternativ... kan ju vara just dom 2 spelen som det är "fel" på och inte atis drivar.

Sc2 and ATI mouse corruption.

Ingen som vet nåt om nåt gtx 475 eller kanske 485 btw? baserat på 104 eller nåt.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Det är ju inte direkt spelkort dom använder när dom ska köra grafikintensiva program, utan överfeta Quadro för sådär 20.000kr stycket !
Det är en helt annan liga och inget för oss entusiaster, men jag skulle inte ha något emot att ha en dator med feta nVidia Quadro att leka Photoshop/3D Max med.

Du har ingen direkt nytta av ett Quadro i Photoshop. Än så länge använder de bara ett par enkla funktioner OpenCL så ett grafikkort för 500 kr gör jobbet. Hade hoppats på utökat stöd i CS5 men så blev det inte. Det enda de gjorde då var ju att utveckla Adobe Mercury som använder det där eländiga CUDA för att koda video. Får väl hoppas på bättring till CS6.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Hum... med den utveckling vi har i dag kommer det krävas mindre och mindre kylning, i förlängningen kommer bärbara datorer bli lika bra som stationära. Dock är det ett par år bort men det är en trevlig utveckling.

Det vore ju soft!

Men nej, det är inte så datorvärlden ter sig.