Nvidia tillkännager CUDA x86

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Främsta skälet är troligen att vid utveckloing av CUDA-kod behöver man inte ha ett nVidia grafikkort för att testköra koden.

Det jag tror med, nu har jag inte lusläst all information som hitills kommit ut men min uppfattning är att meningen med detta är att förbättra för utvecklare.
Om vi slutanvändare som kör PhysX på CPU kommer få några direkta prestandaskillnader är inget jag förväntar mig, likväl något jag hoppas på.

Permalänk
Medlem

Nu har nvidia skitit i det blå skåpet tror jag. Nu försvann ju enda anledningen att köpa sig ett nvidia kort tycker jag, men alltid kul att se att dom släpper på det, känns annars som att utveckligen inte går framåt om det bara är nvidia som sitter och har monopol på CUDA.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd

anledningen bakom det är väl att de inte vill att fysx etc skall dö ut. genom att då möjliggöra cuda även utan nVIDIAkort(givetvis med sämre resultat) kan de förhindra att någon annan teknologi tar över.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Som jag nämde tidigare så kommer Nvidia att komma med SSE stöd och automiskt stöd för multitrådad CPU-PhysX i PhysX 3.0. Anledningen till att dagens PhysX kod för CPU inte har automatiskt stöd för multtrådade applikationer beror på att när Nvidia köpte PhysX av Ageia så fanns det helt enkelt inte speciellt många multicore cpuer och därför hade Ageia inte lagt ner något krut på att utveckla den delen. Att Nvidia sedan satsat på enbart GPU aktiverad physx beror på att dom velat lyfta fram användandet av GPU för beräkningar.

Permalänk
Medlem

När jag först läste rubriken tänkte jag "Nvidias första x86 cpu?"
så va dock inte fallet

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1ck0:

Nu har nvidia skitit i det blå skåpet tror jag. Nu försvann ju enda anledningen att köpa sig ett nvidia kort tycker jag

Tror det här är väldigt smart gjort av nvidia. Som MarkSix säger så finns det ju förklaringar till att dagens situation är som den är. Detta kan komma att leda till att fler börjar implementera cuda och physx, då blir det genast många som vill ha extra prestanda genom att välja en nvidia gpu. Det kommer ju vara en väldig skillnad i prestande mellan att köra på en CPU gentemot en GPU.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Detta kan komma att leda till att fler börjar implementera cuda och physx, då blir det genast många som vill ha extra prestanda genom att välja en nvidia gpu. Det kommer ju vara en väldig skillnad i prestande mellan att köra på en CPU gentemot en GPU.

Jag tror som flera andra att det är främst för utvecklare Nvidia gör det här, fast såklart också att det kan leda till att fler kan vilja testa CUDA utan att ha Nvidiakort. Däremot tror jag inte att det leder till att speltillverkare kommer att utveckla tunga PhysX-scenarier (även med PhysX 3.0), de måste säkerställa att vad de gör fungerar på hela spelmarknaden, så det blir Nvidia som får fortsätte pilla dit dessa själva. Vad som krävs för ett sånt genomslag är att PhysX portas till OpenCL eller DirectCompute. Däremot kan speltillverkarna höja ribban lite på sina implementeringar om de vet att de kan köras effektivare på processorn. Som alla har.

Permalänk

Jag fattar inte riktigt nyttan med det här. CUDA existerar väl för att belastning av CPU:n ska minska genom att köra vissa grejer på GPU:n. Om man nu kör det hela ett varv till är man väl tillbaka där man började?

Permalänk
Medlem

Ok, jag ska försöka förklara endel av logiken om jag kan.

1. Nvidia vill sälja så många grafik kort som möjligt, Detta tror jag alla är överens om OK.

2. Nvidia är den enda som kör PhysX på sina grafik kort och då är det viktigt att så många spel och program som möjligt kan köras fortare och bättre om dom använder PhysX, OK

Nu när man möjliggör att köra PhysX riktigt på en CPU så kan alla köra PhysX och då hoppas Nvidia att PhysX får ett mycke bättre stöd hos dom olika spel och program skaparna.

Om man nu vill köra sina PhysX spel/program maximalt så finns det ingen CPU som även efter att dom gjort denna optimering kommer att komma i närheten av vad ett medel Nvidia GPU klarar av.

Summan av detta är att vi alla blir tvugna att köpa Nvidia om detta skulle slå igenom 100%, så nästa drag blir från AMD och hur dom vill optimera OpenGL eller dyligt.

Alltid kul när det händer saker, för i slutet så blir vi alla vinnare

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara första steget i ett längre samarbete mellan Intel och Nvidia, något som båda tjänar på.
Det låter som att det vankas en cpu/gpu combo krets i framtiden som ska ta över efter Atom.

Permalänk
Medlem

Oj! Detta trodde jag inte! Verkar som nvidias storhetsvansinne minskat nu efter den failade fermi, och att de mjuknat lite nu. En bra bit på vägen!:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Tror det här är väldigt smart gjort av nvidia. Som MarkSix säger så finns det ju förklaringar till att dagens situation är som den är. Detta kan komma att leda till att fler börjar implementera cuda och physx, då blir det genast många som vill ha extra prestanda genom att välja en nvidia gpu. Det kommer ju vara en väldig skillnad i prestande mellan att köra på en CPU gentemot en GPU.

Aha, dom tänker så, ja då var det smart både för nvidia och oss konsumenter som jag då antar kommer få fler och fler spel som stödjer physx?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Folk frågar hela tiden vad man har att vinna på det....
Har ni någonsin sätt alla som delar ut gratis kontantkort i stan, för att man ska testa?

Jag gissar på att deras plan ser ut så här:
Man fixar stöd till cpu. Stödet kommer vara väldigt ineffektivt och kanske bara utnyttja en tråd på cpun
Sedan när folk testar det på lägsta inställning kommer de inte vilja vara utan det, men inte orka med allt lagg -.-
Så man köper ett Nvidia-kort^^

Typ. Endast teorier, men detta är ingen direkt ny affärs -modell. För mig blir det därför flopp.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Avstängd

sen har väl dagens spelkonsoller även fysX? genom att ha stöd för fysX+cuda rakt igenom kommer troligtvis det hela att växa. jag personligen tycker dock att det det i viss mån ändå är bättre att köra på cpu:n och avlasta grafikkortet som ofta flaskhalsar.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

En GPU kommer fortfarande ge bättre prestanda, men att dom öppnar sig till en betydligt bredare marknad är väldigt positivt. Nu kanske inte utvecklare fegar lika mycket när det kommer till PhysX

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sc0rp1E:

sjuka benchmark de kommer bli.

nej det här kommer användas främst till applikationer folk har nytta av.

on topic: CL är vägen att gå och jag tror CUDA kommer försvinna när CL har kommit igång på riktigt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Folk frågar hela tiden vad man har att vinna på det....
Har ni någonsin sätt alla som delar ut gratis kontantkort i stan, för att man ska testa?

Jag gissar på att deras plan ser ut så här:
Man fixar stöd till cpu. Stödet kommer vara väldigt ineffektivt och kanske bara utnyttja en tråd på cpun
Sedan när folk testar det på lägsta inställning kommer de inte vilja vara utan det, men inte orka med allt lagg -.-
Så man köper ett Nvidia-kort^^

Typ. Endast teorier, men detta är ingen direkt ny affärs -modell. För mig blir det därför flopp.

Det är ju så det ser ut just nu. Physx kan köras jävligt ineffektivt och en-trådat på cpuer. Det finns filmer på youtube där de kör batmanspelet med max physx på en I7 i runt 4ghz i 40fps.

Nu lägger de ju till x86-stöd samt multicore stöd. Innan körde physx i x85, vilket cpuer fick emulera = sjukt prestandaförlust. Jag tror att med physx 3.0 kommer dagens quads att klara alla nuvarande physx-spel galant. Dock kanske de börjar göra ännu mer avancerad physx, som endast nvidiast highend-kort @ 4000kr klarar av.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg