Permalänk
Avstängd

Villket grafikort är bäst?

Hej

Om man tittar på ATI HD 5870 eller Nvidia GTX 460M... villket är bäst? Många säger att GTX 460M är inte lika bra. På tester verkar det också vara så att GTX 460M är sämre. Men är det verkligen så?

M.v.h.

Max

Permalänk
Medlem

Ja 5870 är ganska mkt bättre.

Permalänk
Medlem

Testerna visar rätt, 5870 är ett mer beräkningskraftigt grafikkort och presterar då bättre. Dock så skiljer det sig drygt en tusenlapp i pris så det är utifrån det man får prioritera. GTX460 är ett prisvärt, svalt och överklocksvänligt kort med det lilla extra som PysX och CUDA.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Testerna visar rätt, 5870 är ett mer beräkningskraftigt grafikkort och presterar då bättre. Dock så skiljer det sig drygt en tusenlapp i pris så det är utifrån det man får prioritera. GTX460 är ett prisvärt, svalt och överklocksvänligt kort med det lilla extra som PysX och CUDA.

Ser ut som att han ska köpa en bärbar då han skriver om GTX460M.
Om inte så var det inget.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Se till bara att datorn du köper har DDR5 på grafikminnet, och inte det långsammare DDR3 när vi snackar hd5870. (eller om det endast var det mobila 5850 som hade DDR3 som "minnesval")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Se till bara att datorn du köper har DDR5 på grafikminnet, och inte det långsammare DDR3 när vi snackar hd5870. (eller om det endast var det mobila 5850 som hade DDR3 som "minnesval")

Gddr5 på grafikkort

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mondudu:

Ja 5870 är ganska mkt bättre.

Skrivet av Antzo:

Testerna visar rätt, 5870 är ett mer beräkningskraftigt grafikkort och presterar då bättre. Dock så skiljer det sig drygt en tusenlapp i pris så det är utifrån det man får prioritera. GTX460 är ett prisvärt, svalt och överklocksvänligt kort med det lilla extra som PysX och CUDA.

Skrivet av cyberkyckling:

Ser ut som att han ska köpa en bärbar då han skriver om GTX460M.
Om inte så var det inget.

Skrivet av Pewtah:

Se till bara att datorn du köper har DDR5 på grafikminnet, och inte det långsammare DDR3 när vi snackar hd5870. (eller om det endast var det mobila 5850 som hade DDR3 som "minnesval")

Jag har hittat en gaming laptop och den med ATI HD 5870 och en med Nvidia GTX 460M. Då undrar jag villken som är bäst? Det är DDR5.

Men förresten... kan man overclocka det?

Permalänk
Avstängd

Jag skriver det här för att informera att det är en bärbar dator jag pratar om.

Permalänk
Medlem

Hd5870 är ett bättre grafikkort. vet inte om det går eller är så smart att överKlocka ett grafikkort på en laptop.

Permalänk
Avstängd

Compuer, du verkar själv insatt i de tester som finns. Det finns inga andra källor än de då 460m korten inte har levererats. Det du hört om prestandan är endast spekulationer varav huvuddelen är sprungna utifrån notebookscheck argumentation.

Vad gäller 5870m så kommer den endast i GDDR5 version. Det är som nämnt 5850m som kan komma även med GDDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Ser ut som att han ska köpa en bärbar då han skriver om GTX460M.
Om inte så var det inget.

m'et slank undan

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Klocka en laptop går men är väl sällan att rekomendera kanske då allt sitter mer kompakt och det är generellt sämre kylning än stationär. Jag provade det på min och temp höjdes 10-15 grader i gpu och jag märkte inget som helst i spel men lite i benchmark så köp grejer som klarar det du vill köra och strunta i att klocka.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Hd5870 är ett bättre grafikkort. vet inte om det går eller är så smart att överKlocka ett grafikkort på en laptop.

Skrivet av Ton:

Compuer, du verkar själv insatt i de tester som finns. Det finns inga andra källor än de då 460m korten inte har levererats. Det du hört om prestandan är endast spekulationer varav huvuddelen är sprungna utifrån notebookscheck argumentation.

Vad gäller 5870m så kommer den endast i GDDR5 version. Det är som nämnt 5850m som kan komma även med GDDR3.

Skrivet av Antzo:

m'et slank undan

Skrivet av Don_W:

Klocka en laptop går men är väl sällan att rekomendera kanske då allt sitter mer kompakt och det är generellt sämre kylning än stationär. Jag provade det på min och temp höjdes 10-15 grader i gpu och jag märkte inget som helst i spel men lite i benchmark så köp grejer som klarar det du vill köra och strunta i att klocka.

Okeej... den här datorn är ju bra... men jag undrar ifall den andra versionen med GTX 460M är bättre. Overclocka grafikortet kan man göra... den här har stora kylsystem och man kan höja farten på dom. Det är GDDR5 ATI HD 5870 (den andra är GDDR5 GTX 460M). Så hur är det då?

Permalänk
Avstängd

Okeej... såhär är det det är en (två) bärbar båda har GDDR5 men... en har ett ATI HD 5870 och den andra har ett Nvidia GTX 460M. Villken är bäst?

Permalänk

då är 5870 långt mycket bättre enligt tester.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Mobility 5870 > GTX 460M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin_opell:

då är 5870 långt mycket bättre enligt tester.

Ok... verkligen? När jag pratade med en som säljer så säger han att det är bara att glömma G73JH... men det gör han kanske för att säja?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluminium:

Mobility 5870 > GTX 460M

Och vad menar du med det?

Permalänk
Avstängd

Jag undrar en sak... går det att köpa från USA och slippa skatt?

Förresten är btotech.com en säker/pålitlig sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av COMPUER ERROR:

Jag undrar en sak... går det att köpa från USA och slippa skatt?

Förresten är btotech.com en säker/pålitlig sida?

Nej, moms och tull

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothxx:

Nej, moms och tull

Ok... men är btotech en säker/pålitlig sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Testerna visar rätt, 5870 är ett mer beräkningskraftigt grafikkort och presterar då bättre. Dock så skiljer det sig drygt en tusenlapp i pris så det är utifrån det man får prioritera. GTX460 är ett prisvärt, svalt och överklocksvänligt kort med det lilla extra som PysX och CUDA.

Närmre 2k än 1k.. Är väl runt 1,6-2k i skillnad.

460 är självklart sämre - det kostar ju nästan hälften/nästan hälften.
Men om du kör 460 i SLI så presterar två stycken 460 1gb bättre än två stycken 5870. Eftersom SLI skalar mycket bättre.

Edit: Trodde hans M i slutet var felskrivning, visste inte att 460 kommit i bärbara än!

Så mitt inlägg är helt orelaterat i detta fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sasha:

Närmre 2k än 1k.. Är väl runt 1,6-2k i skillnad.

460 är självklart sämre - det kostar ju nästan hälften/nästan hälften.
Men om du kör 460 i SLI så presterar två stycken 460 1gb bättre än två stycken 5870. Eftersom SLI skalar mycket bättre.

Edit: Trodde hans M i slutet var felskrivning, visste inte att 460 kommit i bärbara än!

Så mitt inlägg är helt orelaterat i detta fall.

Som jag skrev... ett par gånger så gäller det här bärbara.

Permalänk
Avstängd

Den här tråden handlar om bärbara.

Nu när man tittar så säger mer och mer att grafikortet i G73JH är bättre. Men kan man overclocka det? Man kan alltid öka farten på kylsystemet.

Förresten... är btotech.com en säker/pålitlig säljare?

Permalänk
Skrivet av COMPUER ERROR:

Den här tråden handlar om bärbara.

Nu när man tittar så säger mer och mer att grafikortet i G73JH är bättre. Men kan man overclocka det? Man kan alltid öka farten på kylsystemet.

Förresten... är btotech.com en säker/pålitlig säljare?

5870m är snabbare än gtx460m, så är det. 5870m går att klocka fin fint.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

5870m är snabbare än gtx460m, så är det. 5870m går att klocka fin fint.

Okeej... bra för att jag har hittat en ASUS G73JH för 10000kr och det är ju ett himla bra pris. Men sen så såg jag GTX 460M modellerna och då så trodde jag att dom var bättre... men jag hade mina aningar att GTX 460M modellerna inte kommer att vara så bra (folk som inte kan tror att om det är nyare så är det bättre... men så är det inte). Men som tur så fick man reda på villket som är bäst... ATI HD 5870 "dominerade" Nvidia GTX 460M. I spel tester så var den bättre... den går att pverclocka... modellen som har den kostar ca. 10000kr mindre (GTX 460M modellen kostar ca. 20000kr). Man ser ju att andra faktorer är snabbare... men sen så kom det några och sa att GTX 460M är bättre.

Men hur blir det när man overclockar... hur mycket varmare blir det? G73JH har ett stort kylsystem så det borde inte vara så farligt (man kan ja alltid öka hastigheten på fläktarna). Förresten... vissa säger att man bara skadar kortet och datorn när man overclockar. Hur är det med det?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Omregistrering, korspostning och bumpning är förbjudet enligt reglerna.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.