Permalänk
Medlem

ladda upp filmer på nätet.

Jag hoppas denna tråd hamnat rätt. Om inte så...

Iaf. Jag har filmat min systers bröllop och nu vill jag ladda upp filmerna på nätet så alla som var med kan titta på dem. Min fråga är då om det finns någon bra sida som tillåter detta. Har mina bilder på smugmug och är kalasnöjd med det. Hade varit kalas om det fanns någon liknande sida med liknande funktioner. Vet att smugmug har den funktionen men med ett tak på 10 minuter per film vilket är för lågt för mig. Tipps mottages varmt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte koll på vad det finns för begränsningar i filstorlek eller längd osv, men flickr är väl liknande och har möjlighet att publicera filmer.

Permalänk

flickr begränsar ens video till 90 sekunder;

Citat:

We’re not trying to limit your artistic freedom, we’re trying something new. Everyone has endured that wedding video, where even the bride will fast-forward to the “good bit.”

Kanske youtube - om du skapar ett director account?
Director Account advantages : Learn More - YouTube Help

Permalänk
Medlem

Det är inga problem om det skulle kosta (typ som smugmug). Bara Den har alla funktioner och låter användaren ladda upp obegränsat. Stöd för 1080p är ett absolut krav och i m2ts-formatet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Egen server, är det ett alternativ?
Det enda du behöver är en NAS och internetanslutning.

m2ts är väl inte 1080P? Är det inte 1080i?
sorry för nördfrågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Egen server, är det ett alternativ?
Det enda du behöver är en NAS och internetanslutning.

m2ts är väl inte 1080P? Är det inte 1080i?
sorry för nördfrågan

1080p/1080i har egentligen inget med filformatet/containern att göra - i detta fall så kan jag dock inflika att Bluray-filmer brukar befinna sig i detta format (.m2ts) vilket borde besvara din fråga

.m2ts - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

1080p/1080i har egentligen inget med filformatet/containern att göra - i detta fall så kan jag dock inflika att Bluray-filmer brukar befinna sig i detta format (.m2ts) vilket borde besvara din fråga

.m2ts - Wikipedia, the free encyclopedia

Sant, men eftersom han sa att det var egenfilmat misstänker jag en hobbykamera.
Av de kameror som jag vet, som använder m2ts, är det ingen som använder 1080p.
Därav frågan.

Sen vet jag inte vad bluray filmer har med detta att göra

Permalänk
Medlem

Visst det ska noga vara 1080i. Dock känns det rätt oft. Det med egen server har jag inte kollat på något överdrivet mycket. Dock inget jag i första hand vill satsa på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Sant, men eftersom han sa att det var egenfilmat misstänker jag en hobbykamera.
Av de kameror som jag vet, som använder m2ts, är det ingen som använder 1080p.
Därav frågan.

Sen vet jag inte vad bluray filmer har med detta att göra

Det lät på dig som att det var omöjligt att material i .m2ts inte kunda vara 1080p, hänvisade till bluray som ofta (om inte alltid numera) återfinns i detta format och som bekant i just 1080p.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Visst det ska noga vara 1080i. Dock känns det rätt oft. Det med egen server har jag inte kollat på något överdrivet mycket. Dock inget jag i första hand vill satsa på.

Problemet med att använda färdiga lösningar som youtube/vimeo mm. är inte bara att du inte kan lägga hela filmen i ett stycke utan också att det förstör filmen rejält.
Och om jag förstår vad du är ute efter så är det kvalite.

En NAS kostar 1500-2000 kr, har du en disk liggandes hemma så kan du komma undan med under 1000 kr.
Använder själv en NAS för just att dela ut mina videoklipp jag filmat.
Funkar utmärkt! Och min hastighet är högre än vad de färdiga lösningarnas är så de som laddar ner får filmerna fortare än om jag lagt upp dom på en downloadsite.

Annars finns det typ rapidshare, men de har en limit på 500 MB och väldigt dålig hastighet för gratisanvändare

Permalänk
Medlem

vimeo?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Problemet med att använda färdiga lösningar som youtube/vimeo mm. är inte bara att du inte kan lägga hela filmen i ett stycke utan också att det förstör filmen rejält.
Och om jag förstår vad du är ute efter så är det kvalite.

En NAS kostar 1500-2000 kr, har du en disk liggandes hemma så kan du komma undan med under 1000 kr.
Använder själv en NAS för just att dela ut mina videoklipp jag filmat.
Funkar utmärkt! Och min hastighet är högre än vad de färdiga lösningarnas är så de som laddar ner får filmerna fortare än om jag lagt upp dom på en downloadsite.

Annars finns det typ rapidshare, men de har en limit på 500 MB och väldigt dålig hastighet för gratisanvändare

Ja det kanske skulle vara en idé ändå. Vad kör du med för kod på den eller finns det färdiga lösningar för detta??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Ja det kanske skulle vara en idé ändå. Vad kör du med för kod på den eller finns det färdiga lösningar för detta??

Kod?
Nä, ingen kod. Menar du typ hemsidekod?
Nej jag använder inte det. Man kan göra det om man vill men jag kör ganska basic.
Har gjort lite inställningar i htaccess filer men annars är det standard trädstrukturen som gäller.
Du har säkert sett den nån gång, ser ut som en blandning av DOS och Explorer typ.

Det enda du behöver göra är ställa in din router att länka till NASen vid inkommande traffik på port 80.
Då kommer webläsaren att visa en lista på filer och mappar som ligger på disken, sen är det bara för dina bekanta att ladda ner filerna.

Tror det enda du behöver är stöd för HTTP/HTTPS i NASen för att det ska fungera.
Har en Netgear Readynas Duo, och den fungerar. Det är lite av ett lotteri när man ska ställa in den men när man väl får den att funka så är det inga bekymmer.

Något som jag tror alla NASenheter har (mer eller mindre) problem med är fläktljud, men det går byta fläkt i dom. Jag byte min fläkt och nu hörs fläkten inte mer än när diskarna går för fullt.
Och eftersom man kan ställa in diskarna i sleepmode när dom inte används så är den mer eller mindre helt tyst

Permalänk
Medlem

Ok. Ja det låter ju trevligt. Hittar jag ingen bättre lösning kanske jag kör på det ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

blip.tv (since 2005)

Behåller orginalformatet om du vill det, inga tid eller filstorleks begränsningar. Download länk om du hellre laddar ner filmen än ser den på deras webplats.

Det enda knepiga är väl att det kan ta en stund att ladda upp om det är en stor fil.

Egen server funkar ju om du har en hyffsad upload annars blir det en mardröm att ladda från.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

Lite konkret här då --

Hur stor är filmen i gigabyte och hur lång är filmen i minuter?

Permalänk
Medlem

Ett dropboxkonto med share på filmfilen så kan ju de som vill ladda ner den.
Annars har jag kört lite med ExposureRoom - Providing Exposure & Opportunity for Talent som jag tycker funkar hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Lite konkret här då --

Hur stor är filmen i gigabyte och hur lång är filmen i minuter?

De största ligger på drygt 4 gig och är väl ca 35 minuter. Dock ligger de flesta på mellan 100-800 meg.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Använd skydrive eller liknande tjänst och lägg upp filerna där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ett dropboxkonto med share på filmfilen så kan ju de som vill ladda ner den.
Annars har jag kört lite med ExposureRoom - Providing Exposure & Opportunity for Talent som jag tycker funkar hyfsat.

Hittar ingen info på sidan om att det skulle kosta något. Gör den det eller är den gratis??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sist jag använde den sidan var det gratis. Jag har väl som längst lagt upp ca en halvtimme lång film utan problem. De har som riktlinje att man inte bör skicka upp större än 1 GB filmfiler men jag tror det mer är en rekommendation än ett absolut krav. Tror inte de har någon maxgräns på hur lång filmen får vara, men du får väl kolla reglerna, de kan ju ha ändrats sedan jag var inne senast.

Permalänk
Skrivet av nussse:

De största ligger på drygt 4 gig och är väl ca 35 minuter. Dock ligger de flesta på mellan 100-800 meg.

I såfall rekommenderar jag vimeo - om den är 35 minuter kan du få ner den till 2 gig utan att tappa någon direkt kvalité (konvertera den till h.264 först)

Med Vimeo Pro kan du ladda upp filmer med ett tak på 2GB/fil om man använder deras desktop uploader
-- Sedan ser presentationen på vimeo ren ut, och temat för vimeo i allmänhet är att det är mer redigerade filmer som hamnar där, istället för allt möjligt så som youtube.

Pro kostar $60 / år

Vimeo, Video Sharing For You

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

I såfall rekommenderar jag vimeo....
.....utan att tappa någon direkt kvalité

Oj oj.
Flashvideotjänster förstör videofilmer. Det kan du inte säga emot hoppas jag.
Filmerna som jag lagt upp på youtube är ca 550 MB, när jag laddar ner samma video via youtube laddas ca 100 MB ner.
Det är inte "onödig" data som sållas bort.

Har faktiskt sedan tidigare ett "bevis" för det som jag gjorde när jag hade en likanande diskussion.
Kolla på denna videon
CRW-Youtube
Och jämför med orginalfilmen (eller en del av den).
CRW-video
Det är samma film fast bara en kortare del av den. Ingen skillnad i inställningar.

Notera hur allt ser platt ut på youtube medans det finns "djup" och detaljer i filmen.
Pausa filmen när Percy (Grå/Röd/Gul) är nära och kolla detaljerna i filmen.
Man får extremt mycket macroblocking vilket gör att man tappar detaljer och djup i filmen.

Tyvärr sitter jag på ett hotell just nu och kan inte visa fler exempel, men texten i högra hörnet är mycket suddig på youtube jämfört med orginalfilmen.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Oj oj.
Flashvideotjänster förstör videofilmer. Det kan du inte säga emot hoppas jag.
Filmerna som jag lagt upp på youtube är ca 550 MB, när jag laddar ner samma video via youtube laddas ca 100 MB ner.
Det är inte "onödig" data som sållas bort.

Nej sjävklart inte - och det är därför du lyssnar på FLAC istället för MP3 i ett par luftiga högtalare istället för ett par små in-ear lurar, så att du inte förlorar viktiga ljud-data, eller varför laddar man inte upp BMP på webben istället för JPG? Samma argument fungerar ju här med att det är nödvändig data som sållas bort för att få ner storleken till lämplig storlek, men för de flesta av oss är det värt det för den plats vi sparar (men inte för alla).

Man får jämföra för- och nackdelar, vad du förlorar är en aning kvalité och vad du får för detta är smidighet, automatiskt kan i stort sett alla titta på videon, bara de har en internetanslutning. De flesta har flash installerat, och för de som inte har de (som iphone / iPad) så fungerar videon via HTML5 istället. Det är en bröllopsvideo som ska visas upp, jag tror inte de potentiella tittarna av videon kommer att tänka, "usch, det är lite macroblock i himmelen - det här vill jag inte titta på!"

Jag fortsätter rösta på vimeo

Permalänk
Medlem

Jag ska ta en titt på det under kvällen. Måste åka o handla mat först

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om uppladdning av Video

@Agonotheta:
Hej från Thore
Jag såg din gamla notis från 2006 om uppladdning av Videor.
jag blev intresserad.
Du skrev om "NAS" som man behöver.
Jag har lagt upp många videor på Youtube.
Men Youtube är inte ok, för de visar mina låsta videor för allmän beskådan.
Och Youtube har anmält en av mina låsta privata videor för plagiat.
Jag gjorde en video på ca 50 minuter om ett kyrkbröllop och barndop på Bornholm.
Och denna video villa jag bara visa för familj och vänner som får koden av mig.
Nu trakasserar Youtube mig för att ha plagierat allt.
Allt i denna video har jag gjort med min 3 kameror i Kyrkan.
All sång i kyrkan är ju kyrkosånger, och många i kyrkan sjunger med.
Eftersom vår familj bor i Danmark så för att de skulle se videon så la jag upp den Privat på Youtube.

Men så fick jag se ditt förslag om att köpa en "NAS" och på det viset låta familj och vänner se.
Jag har dåligt förstånd hur det fungerar. Men kan så mycket annat.
Jag vet inte om du har tid och svara.
Kram så länge från Thore Hult
Karlshamn

Permalänk
Medlem

Problemet med att använda färdiga lösningar som youtube/vimeo mm. är inte bara att du inte kan lägga hela filmen i ett stycke utan också att det förstör filmen rejält.
Och om jag förstår vad du är ute efter så är det kvalite.

En NAS kostar 1500-2000 kr, har du en disk liggandes hemma så kan du komma undan med under 1000 kr.
Använder själv en NAS för just att dela ut mina videoklipp jag filmat.
Funkar utmärkt! Och min hastighet är högre än vad de färdiga lösningarnas är så de som laddar ner får filmerna fortare än om jag lagt upp dom på en downloadsite.

Annars finns det typ rapidshare, men de har en limit på 500 MB och väldigt dålig hastighet för gratisanvändare.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Ett dropboxkonto med share på filmfilen så kan ju de som vill ladda ner den.

Funkade sådär när jag gjorde nåt liknande för ett par år sedan. Fick efter ett par timmar ett mail från Dropbox där de meddelade att de sett "ovanligt hög trafik på mitt konto" och avaktiverade alla mina shares i typ 48h, så man inte kunde ladda ner nånting via mina delningslänkar.

Så DB är nog ett kasst alternativ för större filer (min var ca: 1.5gb).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thore33:

@Agonotheta:
Hej från Thore
Jag såg din gamla notis från 2006 om uppladdning av Videor.
jag blev intresserad.
Du skrev om "NAS" som man behöver.
Jag har lagt upp många videor på Youtube.
Men Youtube är inte ok, för de visar mina låsta videor för allmän beskådan.
Och Youtube har anmält en av mina låsta privata videor för plagiat.
Jag gjorde en video på ca 50 minuter om ett kyrkbröllop och barndop på Bornholm.
Och denna video villa jag bara visa för familj och vänner som får koden av mig.
Nu trakasserar Youtube mig för att ha plagierat allt.
Allt i denna video har jag gjort med min 3 kameror i Kyrkan.
All sång i kyrkan är ju kyrkosånger, och många i kyrkan sjunger med.
Eftersom vår familj bor i Danmark så för att de skulle se videon så la jag upp den Privat på Youtube.

Men så fick jag se ditt förslag om att köpa en "NAS" och på det viset låta familj och vänner se.
Jag har dåligt förstånd hur det fungerar. Men kan så mycket annat.
Jag vet inte om du har tid och svara.
Kram så länge från Thore Hult
Karlshamn

NAS med publik åtkomst kan lösa dina problem men enklast är att du skaffar ett konto på OneDrive eller liknande, lägger upp filmerna där och delar länkar till dem. Jag kör Office365 vilket är alla Officeprogram från Microsoft, plus 1TB lagring i OneDrive. Det kostar runt 800 per år för fem användare som då alla får 1TB var plus alla Office-program. Vill du inte ha Office så kan du kolla på Dropbox eller liknande men det är svårt att komma billigare undan än så.

Kör du på OneDrive så är det bara att lägga upp filerna där, antingen via web, mobilapp eller desktop. Sen kan du dela dem på flera sätt, normalt får du en länk som du kan skicka ut och sen kan mottagarna gå in på länken och se filmen direkt där eller ladda ner filen. Du kan också välja att låta mottagarna redigera filmen, men det kanske inte är aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Funkade sådär när jag gjorde nåt liknande för ett par år sedan. Fick efter ett par timmar ett mail från Dropbox där de meddelade att de sett "ovanligt hög trafik på mitt konto" och avaktiverade alla mina shares i typ 48h, så man inte kunde ladda ner nånting via mina delningslänkar.

Så DB är nog ett kasst alternativ för större filer (min var ca: 1.5gb).

Det funkade kanske bättre med dropbox för 7 år sedan när jag föreslog det. Har lagt en del privata videor på vimeo där jag har ett konto som jag betalar för och det har funkat bra att dela med lösenordsskydd eller till andra vimeomedlemmar som man godkänt som "vänner". Har också delat en del via google drive och det har också funkat (men det är bara få personer som tittat så jag vet inte om det finns några begränsningar när man delar med många).

Det andra förslaget jag gav finns nog inte kvar längre.