Benq släpper 3D-redo 24-tummare på 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Leeloo:

Fan för 16:9! Om den hade varit i 16:10 så hade den varit intressant!

Man ser mer av spelplanen med 16:9 i sc2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDISH Bear:

Man ser mer av spelplanen med 16:9 i sc2!

Då kan man köra 16:9 genom scaling i drivrutinerna när man ska spela det om det är så viktigt. Men i Windows och andra program är 16:10 underbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Skärmen såg ju alldeles gräslig ut. Man vill ju ha något snyggt att kolla på utanför bilden också

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Skärmen såg ju alldeles gräslig ut. Man vill ju ha något snyggt att kolla på utanför bilden också

tycker inte att utseendet gör något, är skärmen bra så får den se ut som den vill imo.
Själv har man en 16:10 24tums skärm som är betonggrå, ser också ut som en stor betongklump samt väger som en
Tyvärr så är den TN, men den är en av de bästa jag sett iallafall, sen hjälper det att det var halva priset!

Men håller med de flesta här, hit med fler 16:10 och snälla, snälla bättre än TN! (ser man skilladen mellan Tex TN och IPS... då hatar man sin skärm litegrann)

Permalänk

Såg ju förjävlig ut D:

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Skärmen såg ju alldeles gräslig ut. Man vill ju ha något snyggt att kolla på utanför bilden också

Ah, just det, mycket viktigt att den är fin. Skit i hur bilden är, sålänge skärmen är fin går det bra....

Vettiga skärmar har en förmåga att inte passa de som helt ärligt faktiskt bryr sig någorlunda om hur skärmen ser ut.

Tyckte skärmen var stilren, helt i min smak, inget jävla krimskrams. Hoppas den presterar lika bra som jag hoppas, då säljer jag min Acer

Permalänk
Medlem

Vill ha! Även fast den var riktigt ful

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Ah, just det, mycket viktigt att den är fin. Skit i hur bilden är, sålänge skärmen är fin går det bra....

Vettiga skärmar har en förmåga att inte passa de som helt ärligt faktiskt bryr sig någorlunda om hur skärmen ser ut.

Tyckte skärmen var stilren, helt i min smak, inget jävla krimskrams. Hoppas den presterar lika bra som jag hoppas, då säljer jag min Acer

För mig är skärmen också en inredningsdetalj och man vill ju ha något som smälter in i omgivningen också. Då passar inte den skärmen för mig - men säkert för dig eller någon annan

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

För mig är skärmen också en inredningsdetalj och man vill ju ha något som smälter in i omgivningen också. Då passar inte den skärmen för mig - men säkert för dig eller någon annan

Så du tar hellre en sämre skärm för att den ser bra ut? Jamen, det är ju bara ens ögon, man sitter väl bara en 1000 - 2000h framför skärmen man investerat i så, äsch, sålänge den passar i rummet så duger vilken skärm som helst.....

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Så du tar hellre en sämre skärm för att den ser bra ut? Jamen, det är ju bara ens ögon, man sitter väl bara en 1000 - 2000h framför skärmen man investerat i så, äsch, sålänge den passar i rummet så duger vilken skärm som helst.....

Självfallet inte. Det är klart man vill ha bra bildkvalitet, men betalar man flera tusenlappar för en skärm ska man också kunna ha som krav att den ska se bra ut. Om exempelvis denna skärm skulle ha lika bra bildkvalitet som Dell u2711, så skulle jag ta dellen alla dagar i veckan även om den så kostade tusenlappen mer.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa en TN panel uhhh annars vare ju coolt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Självfallet inte. Det är klart man vill ha bra bildkvalitet, men betalar man flera tusenlappar för en skärm ska man också kunna ha som krav att den ska se bra ut. Om exempelvis denna skärm skulle ha lika bra bildkvalitet som Dell u2711, så skulle jag ta dellen alla dagar i veckan även om den så kostade tusenlappen mer.

Då är jag med. Tyvärr så går tydligen inte bildkvalité och estetiskt tilltalande skärmar värst bra ihop, eller ja, stilrena och helt i min smak är de flesta, fast ingen av dom skulle jag kalla snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Tyvärr så går tydligen inte bildkvalité och estetiskt tilltalande skärmar värst bra ihop, eller ja, stilrena och helt i min smak är de flesta, fast ingen av dom skulle jag kalla snygg.

Jodå,

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Stilren ja, snygg beror på hur man vill definera det. Men jag skulle ju inte säga nej, det vet jag då

Permalänk
Medlem

Även fail på avsaknad av displayport nu när det i det närmaste är standard på grafikkorten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Usch vad populärt det är att hacka på TN-paneler, IPS är verkligen inte så himla mycket bättre! (Har en IPS själv)

Permalänk
Medlem

När det gäller tekniken kommer det ALLTID komma något bättre längre fram.
IPS och TN mm kommer ses som stenåldern om några år när väl OLED får fäste.
Köp en skärm som passar för ert ändamål när ni behöver den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HMB:

Usch vad populärt det är att hacka på TN-paneler, IPS är verkligen inte så himla mycket bättre! (Har en IPS själv)

TN o IPS är en sak men när det gäller 1920x1080 så är det ett stort fail

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SWEDISH Bear:

Måste ställa en dum fråga, vad menas med "panel" i skärm sammanhang?

En plattskärm består egentligen av två delar - backlight och panel.

Backlighten är faktiskt det man normalt sett pratar om, vilken är antingen elektroplasma, lysrör eller lysdioder. Skillnaden mellan en plasmaskärm och en LED-skärm är alltså inte panelen (vilken i samtliga fall är en ofta identisk LCD-panel) utan hur man skapar ljuset bakom den.

Det är därför en LCD-TV är exakt lika skarp som en Plasma-TV eller en LED-TV - panelen är samma TN-baserade "billiga skräp" (IPS-TV existerar inte).
Dock ger LED en jämnare och mer korrekt bakgrundsbelysning vilket faktiskt ger en betydligt bättre bildupplevelse.

Panelen sedan, som sagt tidigare alltid en LCD-panel, tillverkas enligt olika specifikationer. Skillnaden mellan en TN och en IPS-panel är något förenklat hur flytkristallerna rör sig när de påverkas av elektricitet.

I en TN-panel förflyttar sig kristallerna vinkelrätt mot panelens riktning (vilket innebär att kristallerna "skjuts åt sidan"), vilket gör att mycket ljus kan komma förbi samtidigt som betraktningsvinkel och färgäkthet blir lidande pga den höga ljusmängden och låga mängden kontroll över hur mycket kristallerna rör sig. Det är ett billigt sätt att tillverka panelen, och även jämförelsevis väldigt snabbt räknat i millisekunder responstid, vilket ger bra skärmar för rörliga bilder (TV + spelskärmar) eller där pris är viktigt.

I en IPS-panel förflyttar sig kristallerna i panelens riktning istället (mot/från betraktaren), vilket släpper ut betydligt mindre ljus och i en bredare vinkel. Detta gör att färgäktheten, vilken är enormt mycket viktigare för professionella användare som arbetar med stillbilder, typ Photoshop och dylikt, blir betydligt bättre. Tyvärr är det också ett mycket långsammare sätt att arbeta, så en IPS-panel beter sig ungefär som en 3-4 år äldre TN-panel i spel och filmer samtidigt som du kan få problem med släpningar. Kostnaden för en IPS-panel är också mångdubbelt högre än motsvarande TN-panel.

Ironiskt nog är en IPS-panel bättre i statisk kontrast, medan en TN-panel är betydligt bättre i dynamisk kontrast.

Risken för 3D och IPS är rätt liten, eftersom det skulle kräva att man får ner responstiden på skärmen till var de riktigt bra TN-panelerna ligger idag (runt 2 ms GtG).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

För fan deetta är Sweclockers, ingen är intresserad av DYNAMISK kontrast, skärpning! Tycker att denna sidan borde ha vettet att ta reda på riktigt kontrast och som har påpekats många gånger vid nyheter om skärmar.

+1ar sällan. Men jag kan inte annat än hålla med. Dynamisk kontrast är lika intressant som vilken klockfrekvense en pentium 4 har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En plattskärm består egentligen av två delar - backlight och panel.

Backlighten är faktiskt det man normalt sett pratar om, vilken är antingen elektroplasma, lysrör eller lysdioder. Skillnaden mellan en plasmaskärm och en LED-skärm är alltså inte panelen (vilken i samtliga fall är en ofta identisk LCD-panel) utan hur man skapar ljuset bakom den.

Det är därför en LCD-TV är exakt lika skarp som en Plasma-TV eller en LED-TV - panelen är samma TN-baserade "billiga skräp" (IPS-TV existerar inte).
Dock ger LED en jämnare och mer korrekt bakgrundsbelysning vilket faktiskt ger en betydligt bättre bildupplevelse.

Panelen sedan, som sagt tidigare alltid en LCD-panel, tillverkas enligt olika specifikationer. Skillnaden mellan en TN och en IPS-panel är något förenklat hur flytkristallerna rör sig när de påverkas av elektricitet.

I en TN-panel förflyttar sig kristallerna vinkelrätt mot panelens riktning (vilket innebär att kristallerna "skjuts åt sidan"), vilket gör att mycket ljus kan komma förbi samtidigt som betraktningsvinkel och färgäkthet blir lidande pga den höga ljusmängden och låga mängden kontroll över hur mycket kristallerna rör sig. Det är ett billigt sätt att tillverka panelen, och även jämförelsevis väldigt snabbt räknat i millisekunder responstid, vilket ger bra skärmar för rörliga bilder (TV + spelskärmar) eller där pris är viktigt.

I en IPS-panel förflyttar sig kristallerna i panelens riktning istället (mot/från betraktaren), vilket släpper ut betydligt mindre ljus och i en bredare vinkel. Detta gör att färgäktheten, vilken är enormt mycket viktigare för professionella användare som arbetar med stillbilder, typ Photoshop och dylikt, blir betydligt bättre. Tyvärr är det också ett mycket långsammare sätt att arbeta, så en IPS-panel beter sig ungefär som en 3-4 år äldre TN-panel i spel och filmer samtidigt som du kan få problem med släpningar. Kostnaden för en IPS-panel är också mångdubbelt högre än motsvarande TN-panel.

Ironiskt nog är en IPS-panel bättre i statisk kontrast, medan en TN-panel är betydligt bättre i dynamisk kontrast.

Risken för 3D och IPS är rätt liten, eftersom det skulle kräva att man får ner responstiden på skärmen till var de riktigt bra TN-panelerna ligger idag (runt 2 ms GtG).

När uppdaterade du dig gällande IPS egentligen? En av de snabbaste skärmarna idag är en IPS-panel. Finns två IPSer som ligger mycket bra till för spel och några som ligger helt okej till i jämförelse med TN.

Finns IPSer med 2ms gtg, kolla in Dell 2209WA. Mångdubbelt dyrare? Tror du har en vända att göra på skärmfronten: Dell 2209WA, Dell U2311H, Dell U2410H, HP ZR24W. Intressant kan även Samsung F2380M vara.

Problem med eftersläpningar idag är inte sannolikt, varken med en TN eller IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En plattskärm består egentligen av två delar - backlight och panel.

Backlighten är faktiskt det man normalt sett pratar om, vilken är antingen elektroplasma, lysrör eller lysdioder. Skillnaden mellan en plasmaskärm och en LED-skärm är alltså inte panelen (vilken i samtliga fall är en ofta identisk LCD-panel) utan hur man skapar ljuset bakom den.

Det är därför en LCD-TV är exakt lika skarp som en Plasma-TV eller en LED-TV - panelen är samma TN-baserade "billiga skräp" (IPS-TV existerar inte).
Dock ger LED en jämnare och mer korrekt bakgrundsbelysning vilket faktiskt ger en betydligt bättre bildupplevelse.

Panelen sedan, som sagt tidigare alltid en LCD-panel, tillverkas enligt olika specifikationer. Skillnaden mellan en TN och en IPS-panel är något förenklat hur flytkristallerna rör sig när de påverkas av elektricitet.

I en TN-panel förflyttar sig kristallerna vinkelrätt mot panelens riktning (vilket innebär att kristallerna "skjuts åt sidan"), vilket gör att mycket ljus kan komma förbi samtidigt som betraktningsvinkel och färgäkthet blir lidande pga den höga ljusmängden och låga mängden kontroll över hur mycket kristallerna rör sig. Det är ett billigt sätt att tillverka panelen, och även jämförelsevis väldigt snabbt räknat i millisekunder responstid, vilket ger bra skärmar för rörliga bilder (TV + spelskärmar) eller där pris är viktigt.

I en IPS-panel förflyttar sig kristallerna i panelens riktning istället (mot/från betraktaren), vilket släpper ut betydligt mindre ljus och i en bredare vinkel. Detta gör att färgäktheten, vilken är enormt mycket viktigare för professionella användare som arbetar med stillbilder, typ Photoshop och dylikt, blir betydligt bättre. Tyvärr är det också ett mycket långsammare sätt att arbeta, så en IPS-panel beter sig ungefär som en 3-4 år äldre TN-panel i spel och filmer samtidigt som du kan få problem med släpningar. Kostnaden för en IPS-panel är också mångdubbelt högre än motsvarande TN-panel.

Ironiskt nog är en IPS-panel bättre i statisk kontrast, medan en TN-panel är betydligt bättre i dynamisk kontrast.

Risken för 3D och IPS är rätt liten, eftersom det skulle kräva att man får ner responstiden på skärmen till var de riktigt bra TN-panelerna ligger idag (runt 2 ms GtG).

Plasma skärmar har inte samma paneler som LCD/LED

Plasma display - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

Ser fram emot denna 120hz, ser bra ut.
Och den är snyggare än acers 120hz iaf.

IPS o 120hz kommer dröja evigheter om det ens kommer.

Som vanligt klagar folk på 1080, ge upp. Alla skärmar med ett väldigt få undantag för grafikerskärmar kommer vara 1080, så är det bara och det kommer aldrig ändras till det gamla 1200.

LaCie pushes serious pixels on 24-inch 324i professional IPS display -- Engadget
Där har ni en ny 1200 skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En plattskärm består egentligen av två delar - backlight och panel.

Backlighten är faktiskt det man normalt sett pratar om, vilken är antingen elektroplasma, lysrör eller lysdioder. Skillnaden mellan en plasmaskärm och en LED-skärm är alltså inte panelen (vilken i samtliga fall är en ofta identisk LCD-panel) utan hur man skapar ljuset bakom den.

Det är därför en LCD-TV är exakt lika skarp som en Plasma-TV eller en LED-TV - panelen är samma TN-baserade "billiga skräp" (IPS-TV existerar inte).
Dock ger LED en jämnare och mer korrekt bakgrundsbelysning vilket faktiskt ger en betydligt bättre bildupplevelse.

IPS i TV-skärmar finns det flera att välja mellan. En sökning på prisjakt visar att LG, Panasonic och Philips har TV med IPS eller S-IPS. Ytterligare några tillverkare använder S-PVA istället för TN.
När sk LED-TV trimmar tjockleken och flyttar lysdioderna till kanten, sk edge-lit LCD-LED uppstår ofta grava problem med clouding, vilket är allt annat än jämn bakgrundsbelysning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

TN o IPS är en sak men när det gäller 1920x1080 så är det ett stort fail

Du har såklart rätt till din åsikt men när du bara skriver det så kort låter det mest som ogenomtänkt generaliserande.

Jag har själv en 16:10 skärm och trivs med det i de flesta lägen. Men jag har även datorn kopplad till TV'n och kan då inte köra pixelmappat. I de lägena önskar jag att jag valt en 16:9 skärm till datorn istället.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk

YouTube - BenQ Meets the CS Legends: HeatoN and SpawN

(Dom börjar prata om skärmen först vid 4:54)
Jag ryser av lamheten i intervjun men blir verkligen sugen på skärmen. Särskilt när de säger att det känns precis likadant som att spela på en CRT

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC