Permalänk
Medlem

Fraktsätt: Företagspaket?

Är lite fundersam på det här med företagspaket. Har sökt och inte hittat något här på forumet och googlat också. Tycker det verkar vara lite dubbla budskap när jag tittar på Webhallen och Komplett:

Skrivet av Komplett:

Företagspaket
Priset baseras på paketets vikt och volym
Företagspaket är ett enkelt och tryggt sätt för företag att skicka gods från dörr till dörr inom Sverige.

Observera att företagspaket endast garanterar leverans nästa vardag för enbart företag. Väljer man fraktsättet företagspaket som privatperson kan leveransen försenas pga omsortering hos Posten - detta innebär också att kollit levereras till närmsta företagscenter.

Skrivet av Webhallen:

Företagspaket
Posten levererar till dig nästa helgfria vardag (gäller ej till lantbrevbärarlinje). Företagspaket adresserade till privatpersoner behandlas som vanliga Postpaket (se ovan) och lämnas ut via Postens utlämningsställen.

Eftersom Postens Företagscenter ligger flera kilometer här ifrån, och dessutom saknar kollektivtrafiksförbindelser, medan lokala utlämningsstället ligger 200m bort, spelar detta stor roll för mig.

Vad är det egentligen som gäller? Levereras det till närmaste utlämningsställe eller Postens företagscenter? Vad är det som skiljer Företagspaket från vanligt Postpaket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Vad är det egentligen som gäller? Levereras det till närmaste utlämningsställe eller Postens företagscenter? Vad är det som skiljer Företagspaket från vanligt Postpaket?

Jag uppfattar det som att komplett levererar till närmaste företagscenter och webhallen vid närmaste utlämningsställe om en privatperson väljer företagspaket som fraktsätt.

(Komplett) Företagspaket är avsedda för företag då man endast baserar fraktkostnaden på vikt (ej volym) samt att det säkert innebär exkl. moms.

Är väl något liknande för webhallen också.

Permalänk
Medlem

Tack. Så företagspaket från komplett är inte tänkt till privatpersoner till skillnad från företagspaketet från webhallen. Då är det hela mer tydligt. Antar att det inte finns någon anledning att beställa som företagspaket från komplett såvida man inte vill ha det levererat just till ett företagscenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Tack. Så företagspaket från komplett är inte tänkt till privatpersoner till skillnad från företagspaketet från webhallen. Då är det hela mer tydligt. Antar att det inte finns någon anledning att beställa som företagspaket från komplett såvida man inte vill ha det levererat just till ett företagscenter?

Företagspaket är inte avsett för privatpersoner heller från webhallen. Det är bara det att webhallens system konverterar det till ett postpaket ifall att en privatperson råkar välja det.

Permalänk
Medlem

När ett företagspaket adresserat till en privatperson kommer till postens företagscenter brukar de skicka det vidare som ett postpaket till adressaten. I alla fall har de fungerat så för mig alla gånger jag fått ett företagspaket. Det innebär förvisso en dags försening, men är bekvämare att hämta det på företagscentret.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607