Permalänk
Avstängd

Dator hjälp?

Hej

Jag har tänkt på en gaming laptop... de här verkar vara lika bra men är det verkligen det? De här är det:
ASUS G73JW: Totalt pris med skatt och transport ca. 20000
ASUS G53JW: Totalt pris med skatt och transport ca. 14500
ASUS G73JH: Totalt pris med skatt och transport ca. 10250

Då är frågan är dom nyare bättre (och värt extra pengarna)?

Om någon vet en annan gaming laptop så säg gärna till.

M.v.h.

Max

Permalänk
Medlem

Ett tips är att alltid länka till produkterna eftersom många inte orkar slå upp dem själva och generellt så är tumregeln att är allting till fullpris så får du vad du betalar för, nästan säkert om det är inom samma märke. Men det kan också handla om extrafunktioner samt att skärmstorlek/-kvalite kan dra iväg priset uppåt.

ASUS G73JH
G53JW och G73JW

Skillnaden här är att JW serien har mer RAM minne och ett 460GTX kort ist för ett 5870 kort. Sedan verkar också JW ha en större hårddisk storlek samt vara en allmänt nya produktserie vilket drar upp priset. Andra gaminglaptops så är det bara att gå till Alienware Computers - Custom-Built Gaming Desktops and Laptops för att jämföra. Men i det här fallet så skulle jag nog rekommendera JH-versionen och göra någonting roligt med de 10000 du får över.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawac90:

Ett tips är att alltid länka till produkterna eftersom många inte orkar slå upp dem själva och generellt så är tumregeln att är allting till fullpris så får du vad du betalar för, nästan säkert om det är inom samma märke. Men det kan också handla om extrafunktioner samt att skärmstorlek/-kvalite kan dra iväg priset uppåt.

ASUS G73JH
G53JW och G73JW

Skillnaden här är att JW serien har mer RAM minne och ett 460GTX kort ist för ett 5870 kort. Sedan verkar också JW ha en större hårddisk storlek samt vara en allmänt nya produktserie vilket drar upp priset. Andra gaminglaptops så är det bara att gå till Alienware Computers - Custom-Built Gaming Desktops and Laptops för att jämföra. Men i det här fallet så skulle jag nog rekommendera JH-versionen och göra någonting roligt med de 10000 du får över.

Okeej... jag har tänkt att köpa dom från USA (för att det dom finns inte i Sverige... kanske men då kostar dom mycket mer). Frakt och skatt kommer komma till (medräknat i priserna som jag visade). Kan det tillk

Jag tänkte bara på att vissa säger att G73JH grafikortet är snabbare... vissa säger att GTX 460M är bättre (i allafall när det kommer driver updates). Men hur är det med det?

Det är det jag tänker på... 10000kr... är det värt (eller ca .4000 med "mellan" versionen)?

Permalänk
Medlem

Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech
Computer Games on Laptop Graphic Cards - Notebookcheck.net Tech

Bör ge en hyfsad fingervisning om vilket som presterar bäst beroende på vilka spel du vill spela och med vilka inställningar/upplösningar m.m

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawac90:

Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech
Computer Games on Laptop Graphic Cards - Notebookcheck.net Tech

Bör ge en hyfsad fingervisning om vilket som presterar bäst beroende på vilka spel du vill spela och med vilka inställningar/upplösningar m.m

När man tittar på testerna så går alla spel väldigt jämt på högsta grafikinställningarna... till och med bättre än många andra (som är dom nyaste). Om den klarar dom nyaste nu på högsta (och väldigt jämt) så borde den klara mycket.

Vet du hur länge en sådan här gaming laptop kan hålla?

Och vet du ifall btotech.com är en säker/pålitlig säljare?

Permalänk
Avstängd

Någon annan?

Permalänk
Medlem

Tror det är Mores lag som säger att dator prestande dubblas på 18 månader och idag går utvecklingen ännu snabbare, eller gjorde för ett halvår sen iaf. Så jag gissar att datorn kanske är värd 1/3 av priset om 18 månader men sen går den nog inte ner så mycket mer på det året som följer, kanske till 1/4. Nu är jag lite pessimistiskt men det bör iaf ge dig en hyfsad insikt om hur priset burkar gå ner.

När det kommer till butiken så ingen anning. Hittade bara Btotech.com Reviews - Review btotech.com samt BTOTECH.com Reviews and Store Ratings at BizRate. Så googla runt lite och titta på deras forum eller liknande om de har ett sådant. Lycka till med köpet

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawac90:

Tror det är Mores lag som säger att dator prestande dubblas på 18 månader och idag går utvecklingen ännu snabbare, eller gjorde för ett halvår sen iaf. Så jag gissar att datorn kanske är värd 1/3 av priset om 18 månader men sen går den nog inte ner så mycket mer på det året som följer, kanske till 1/4. Nu är jag lite pessimistiskt men det bör iaf ge dig en hyfsad insikt om hur priset burkar gå ner.

När det kommer till butiken så ingen anning. Hittade bara Btotech.com Reviews - Review btotech.com samt BTOTECH.com Reviews and Store Ratings at BizRate. Så googla runt lite och titta på deras forum eller liknande om de har ett sådant. Lycka till med köpet

Okeej... men hur länge "räcker" en sådan här gaming laptop? :=

Permalänk
Medlem

Nu håller detta på att nästan bli en konversation och för att vara helt ärlig så vet jag inte, jag gissar bara utifrån erfarenhet och en smula google men antagligen upp till två år på medium om inget otroligt inträffar, men för att maxa ut: Till nästa konsolgeneration, för de är då grafikribban (antagligen) kommer att höjas rejält igen.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att du inte kan ha svensk layout på nån av datorerna om du har tänkt köpa dom från USA då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawac90:

Nu håller detta på att nästan bli en konversation och för att vara helt ärlig så vet jag inte, jag gissar bara utifrån erfarenhet och en smula google men antagligen upp till två år på medium om inget otroligt inträffar, men för att maxa ut: Till nästa konsolgeneration, för de är då grafikribban (antagligen) kommer att höjas rejält igen.

Skrivet av Sergeant44:

Du är medveten om att du inte kan ha svensk layout på nån av datorerna om du har tänkt köpa dom från USA då

När kommer det att bli och hur mycket kommer det att kosta då?

Det är ju inte hela världen... man kan köpa ett Svenskt tangentbord och ändra inställningarna.

Permalänk

Sådärja, MXBM är i farten igen Hahaha, "okeej"
Räckte inte svaren du fick i de andra trådarna? Samma frågor igen? samma svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoogieMan:

Sådärja, MXBM är i farten igen Hahaha, "okeej"
Räckte inte svaren du fick i de andra trådarna? Samma frågor igen? samma svar.

Jag har fått ännu mer svar och dom svaren är väldigt bra/hjälpsamma. Så jag är i "farten" nu... men det ger resultat (svar).

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Omregistrering, korspostning och bumpning är förbjudet enligt reglerna.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.