Intel tar betalt för att låsa upp HT, extra cacheminne

Permalänk
Medlem

Men snälla nån... De säljer i dagsläget 5 olika modeller baserade på ett enda chip. Hur i glödheta får ni det till att vara en kostnadsbesparing att istället sälja ett enda chip med upplåsbara funktioner. Det är fortfarande bara ett enda chip, kostnaden för produktion kommer vara exakt densamma. Clarkdale är chippet jag refererar till, och har gjort tidigare, eftersom det är ett strålande exempel.
Celeron G1101
Pentium G6950
Core i3-530,540,550,560
Core i5-650,655,660,661,670,680
Xeon L3406

Exakt samma chip. Tack vare att de plockar dem ur olika bins håller de wasten till ett minimum. Skulle de köra en enda modell skulle alla behöva klara de olika extremerna, lägst effektförbrukning, och högsta klockfrekvenser, osv. Det skulle innebära att deras waste skulle gå upp, och lönsamheten skulle minska. Ett sådan scenario inträffar självklart inte, Intel kommer alltid köra flera modeller för att det ska undvikas. En sådan här blir alltså bara en i högen av modeller, och ett sätt att tjäna lite extra på de binnade chip man flyttat ned för att fylla kraven på de lägre klockade chipen. Men även i en fantasivärld där både speed binning och upplåsbara modeller ger 100% yield, så innebär det fortfarande ingen besparing att bara saluföra en modell, eftersom de båda olika marknadsföringssätten fortfarande förlitar sig på en ensam tillverkningsprocess, en ensam processor arkitektur.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men snälla nån... De säljer i dagsläget 5 olika modeller baserade på ett enda chip. Hur i glödheta får ni det till att vara en kostnadsbesparing att istället sälja ett enda chip med upplåsbara funktioner.

Missuppfattning galore.
Ingen har sagt något annat än att ett enda chip som grund till samtliga modeller utgör en kostnadsbesparing.

Vad jag sett i tråden har ingen sagt att intel skulle ändra strategi till ha en enda budgetprocessor i sortimentet som kan (av kund) låsas upp till toppmodellen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vad jag sett i tråden har ingen sagt att intel skulle ändra strategi till ha en enda budgetprocessor i sortimentet som kan (av kund) låsas upp till toppmodellen.

Så hur förväntas detta vara en besparing i produktionskostnader, jämfört med i dagsläget? Jag hävdar att det blir ingen skillnad, utan att hela vinsten för alla inblandade är just att det går att låsa upp de chip som blivit nerplacerade från bin's med förmågor standardchipet får avstängda. Vinst för Intel, eftersom de kan ta betalt för det. Vinst för kunden som när han kommer på att han behöver det där lilla extra slipper betala för en helt ny CPU, och vinst för miljön eftersom man slipper transportera CPU'n man istället låser upp sin nuvarande till. (Rent spekulativt skulle jag tro att Intels vinst är större på en upplåst CPU, än på en nysåld, eftersom de inte har någon produktionskostnad att tala om, den är ju täkt vid nyförsäljningen, uppgraderingen är ju utan tillverkningskostnad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så hur förväntas detta vara en besparing i produktionskostnader, jämfört med i dagsläget?

Inte jämfört med dagsläget, jämfört med tidigare processorfamiljer.
Besparingen har redan inträffat. Det är därför det är identisk kiselbit under heatspreadern oavsett vilken av de 5 modeller av clarkdale man väljer. Det kommer säker bli likadant med kommande processorfamiljer.

Många opponerade sig mot att man kunde aktivera funktioner i processorn. Skälet var att man egentligen redan betalat för funktioner man inte fick använda. Att låsa dessa funktioner skulle dessutom kostat intel en massa pengar tror dom, och intel gjorde detta enbart för att jävlas med kunderna.

Svaret till dessa inlägg var att det är billigare med en krets i produktion som såldes i flera varianter än att ha flera olika kretsar i produktion, samt att det har alltid varit så att man får prestanda efter hur mycket man betalar, men ofta har det varit samma krets i de långamma som de snabbare processorerna. Enda skillnaden är att nu finns det av tillverkaren ett sätt att öppna för prestanda i efterhand.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Inte jämfört med dagsläget, jämfört med tidigare processorfamiljer.
Besparingen har redan inträffat. Det är därför det är identisk kiselbit under heatspreadern oavsett vilken av de 5 modeller av clarkdale man väljer. Det kommer säker bli likadant med kommande processorfamiljer.

Du tror väll inte det här är en nyhet? Så har man gjort... I all evighet. P3 Coppermines såldes som slot 1, och socket 370. Tulatin, socket 370 P3'a och Celeron.
Självklart kommer det fortsätta vara så under all överskådlig framtid. Tekniken har kommit därhän att Intel kan få tillbaka lite av den vinst de inte får på första försäljningen, och slipper producera en ny CPU, men det ger ingen lägre produktionskostnad.

Lägre total volym skulle rent av kunna innebära att priset för utveckling och produktion gör upplåsningsbara CPU'er mer kostbara, och till en dålig affär, om man bara ser till produktion och initsialt försäljningspris.
Tack vara att hela upplåsningspriset går till Intel så blir det nog vinst av det i slutändan, det är ju vad de hoppas på så klart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Lägre total volym skulle rent av kunna innebära att priset för utveckling och produktion gör upplåsningsbara CPU'er mer kostbara, och till en dålig affär, om man bara ser till produktion och initsialt försäljningspris.
Tack vara att hela upplåsningspriset går till Intel så blir det nog vinst av det i slutändan, det är ju vad de hoppas på så klart.
B!

Intel är ett av bolagen som har presterat väldigt bra på New York börsen, även mitt i brinnande finanskris. Intel är duktiga på att tjäna pengar, ibland med tveksamma metoder (som att tvinga/muta företag som tillverkar OEM datorer att ha deras processorer m.m.). Men hade det varit så att det inte finns en stor potential att tjäna pengar, hade de inte brytt sig om att sälja uppgraderingar/upplåsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Men hade det varit så att det inte finns en stor potential att tjäna pengar, hade de inte brytt sig om att sälja uppgraderingar/upplåsningar.

Det är ju inte så att vinsten i från upplåsta CPU'er behöver vara speciellt stor. Det räcker att man gör så mycket mervinst på dem att det betalar infrastrukturen runt det hela. (hålla servern med koderna för upplåsning, websidan för att köpa tjänsten, osv) Så fort tjänsten går +/-0 är Intels satsning en total vinst. Helt enkelt eftersom de kan profilera sig som gröna, eftersom de minskar energi & material förbrukning, samt behovet av frakter i samband med upgraderingar. Men som jag skrev tidigare, så vi är nog rätt överens om att någon på Intel har räknat på det, och konstaterat att det här "borde" vara vinstdrivande i sig själv, man måste ju trots allt ta fram en CPU som tillåter att man låser upp delar i efterhand, vilket sannolikt inte varit helt gratis.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av ettis:

Lär ta högst några dagar innan nån lyckas cracka pinkoden. Gratis hårdvara är niiice!

Så lol om de sade "Din pinkod har nu aktiverat ___ läget på din processor" som är ännu sämre än ursprunget.

JAJAMENSAN! ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av senkommare:

Så lol om de sade "Din pinkod har nu aktiverat ___ läget på din processor" som är ännu sämre än ursprunget.

JAJAMENSAN! ;D

Fem år gammal tråd... Wow!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |