Fler detaljer om Radeon HD 6850

Permalänk

Funderar på att köpa hd5770 eller nya 6850, bör jag vänta med 5770? så många olika bud om nya 6850
Vad kommer priset bli? nu får man 5770 för 1200kr.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Funderar på att köpa hd5770 eller nya 6850, bör jag vänta med 5770? så många olika bud om nya 6850
Vad kommer priset bli? nu får man 5770 för 1200kr.

'

det saknas helt tillförlitlig fakta både vad gäller pris och prestanda, så du kan lika gärna gissa själv som att låta någon annan på Sweclockers gissa åt dig
Men om du har ett fungerande grafikkort idag och inte måste byta så tycker jag definitivt du ska vänta en månad tills "6850" lanseras för att se hur det presterar och prissätts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Funderar på att köpa hd5770 eller nya 6850, bör jag vänta med 5770? så många olika bud om nya 6850
Vad kommer priset bli? nu får man 5770 för 1200kr.

Tycker du bör vänta. Om inte annat kommer vi nog få se prissänkningar av nuvarande serie.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av helmesjoe:

Du borde vid det här laget veta att vi på sweclockers ALDRIG är nöjda!

För egen räkning då Ni får vara hur missnöjda som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag är rätt säker på att AMD inte har gått ut med att HD6xxx serien inte ska vara något mer än en optimering av nuvarande serie. Men rätta mig om jag har fel.

Det finns däremot en hel del rykten att det är en rejält omgjord arkitektur. Men den infon är ju inte från AMD såklart.

Allting AMD har sagt på senaste tiden säger tvärt emot men jag antar att din "hunch" är rätt.

AMD to release next-gen graphics pre-Christmas | News | TechRadar UK

Oj titta vad jag hittade...

Citat:

Hoff was also happy to speak about it's upcoming new range of DirectX 11 graphics cards. "It's certainly more than changing a sticker," he said with a grin. "I wouldn't say it's an absolute, complete from the ground up new architecture .It's a nice, different architecture.

Hybrid som de sagt innan.

Permalänk
Medlem

Hittade en slide som även klarar upp rätt mycket, via en turkisk hemsida.

source:
AMD'nin Grafik Bölümü Stratejik Yakla??mlar Direktörü: "?lginç"

Körde texten genom en translator med:

Citat:

AMD's Graphics Product Group, which manages the Strategic Initiatives Department is subject to the company's graphics cards is one of the most authoritative figure in David Hoff'a, before the news of our document, we asked above. Document for the "interesting" interpretation of the David Hoff, söyleyemiyeceğini something about the subject, but a definition such as Cypress Dual Engine Architecture (marketing unit from time to time able to use different terminology) said that people did not feel before.

Radeon HD 6000 series, contrary to some allegations raised on the cards made available does not consist of a simple update in the background, indicating that the architecture has been developed considerably, David Hoff, the Radeon HD 4000 series will continue starting acceleration and strengthening the leadership positions, said they would continue.

Den kan så klart vara fejk men vem vet, ser ut som att de nya highend korten kommer ha de större förändringarna i sig.
Edit: Kollade lite närmre lutar mer om att vara fejk med tanke på vad som sagt innan samt att den ser lite skum ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Hittade en slide som även klarar upp rätt mycket, via en turkisk hemsida.

http://img.donanimhaber.com//images/haber/22216/amd_barts_gpu...

source:
AMD'nin Grafik Bölümü Stratejik Yakla??mlar Direktörü: "?lginç"

Körde texten genom en translator med:

Den kan så klart vara fejk men vem vet, ser ut som att de nya highend korten kommer ha de större förändringarna i sig.
Edit: Kollade lite närmre lutar mer om att vara fejk med tanke på vad som sagt innan samt att den ser lite skum ut

förstår inte hur man kan spara ner en bild i så där dålig kvalitet
ser ut som om det är en skärmdump från en rutten webcam-stream eller nått.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rymdvanilj:

Skulle det kunna vara så att AMD släpper ut specifikationer som är sämre än vad kortet egentligen är för att sänka folks förväntningar och sedan "chocka" konsumenterna med bättre prestanda än väntat? Bara spekulerar lite

Troligt, eftersom jag sett ett crysis prestanda benchmark från ett kort ur 6800 serien som då (på tidiga drivisar) presterade ca 60% bättre än GTX 480.. det ni!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Troligt, eftersom jag sett ett crysis prestanda benchmark från ett kort ur 6800 serien som då (på tidiga drivisar) presterade ca 60% bättre än GTX 480.. det ni!

nån stans på nätet , eller har du fått erfara detta first hand?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

faan jag hatar min bärbara...detta sagt efter att jag två gånger fomulerat ett välbalanserat inlägg där jag jämför ett 6850 med ett 9800gt, för att sedan när inlägget nästan är klart fucka upp hela texten genom att av misstag trycka på musplattan med tummen, så att jag förlorar hel mitt inlägg.
Kontentan var att om 6850 presterar likt 5850, så är kortet en lka stor besvikelse som 9800GT. Detta då man förväntar sig (historiskt) att ett nytt kort med nyare generationsnummer (9xxx) skall prestera ungefär lika bra som tidigare generation med högre prestandanummer (HD5870 i detta fall).
Mao om inte 6850 prresterar som HD5870, så är i alla fall jag besviken. Likt jag var besviken på 9800Gt för att det presterade som ett 8800Gt istället för ett 8800GTS/GTX/Ultra. Alla som hävdar motsatsen (med dagens prestandangivelser) är svårt drabbade av fanboyism, enligt mig (tjohoo, det gick vägen denna gång, tur det, nnars skulle datordjäv-ln farit ut genom fönstret

Jag skall inte knappa på minn bärbara när jag är packad....jag blir bara arggggg.

Gonatt på er (klockan är två på morgonen här i Hong Kong)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

faan jag hatar min bärbara...detta sagt efter att jag två gånger fomulerat ett välbalanserat inlägg där jag jämför ett 6850 med ett 9800gt, för att sedan när inlägget nästan är klart fucka upp hela texten genom att av misstag trycka på musplattan med tummen, så att jag förlorar hel mitt inlägg.
Kontentan var att om 6850 presterar likt 5850, så är kortet en lka stor besvikelse som 9800GT. Detta då man förväntar sig (historiskt) att ett nytt kort med nyare generationsnummer (9xxx) skall prestera ungefär lika bra som tidigare generation med högre prestandanummer (HD5870 i detta fall).
Mao om inte 6850 prresterar som HD5870, så är i alla fall jag besviken. Likt jag var besviken på 9800Gt för att det presterade som ett 8800Gt istället för ett 8800GTS/GTX/Ultra. Alla som hävdar motsatsen (med dagens prestandangivelser) är svårt drabbade av fanboyism, enligt mig (tjohoo, det gick vägen denna gång, tur det, nnars skulle datordjäv-ln farit ut genom fönstret

Jag skall inte knappa på minn bärbara när jag är packad....jag blir bara arggggg.

Gonatt på er (klockan är två på morgonen här i Hong Kong)

Tips!
Skriv i Antekningar eller Word, sedan klipp och klistra in hela inlägget.
Hade samma problen själv då min webbläsare ibland ville uppdatera sidan okontrollerat så jag tappade kontakten

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

ctrl + z funkar i de flesta fall . samt att webläsarn ofta kommer ihåg vad man skrev på föregående sida ifall man skulle råka klika på en länk mitt under skrivandet.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kan det här vara något? Ifall ni använder Firefox alltså

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/5761/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

nån stans på nätet , eller har du får erfara detta first hand?

Från en säker källa. En entusiast på chiphell postade ett crysis benchmark. 60% snabbare än min dator med quadcore 4gb ram och gtx 295/gtx 480 same performance different name, iallf i crysis.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skrivet av xitele810:

Funderar på att köpa hd5770 eller nya 6850, bör jag vänta med 5770? så många olika bud om nya 6850
Vad kommer priset bli? nu får man 5770 för 1200kr.

nej köp inte hd5770 jag har ett satsa på gtx 460,470,480 ja dom är svindyra men det är värt det :DD

Permalänk
Hedersmedlem

Nu blir de lite of topic här några rader.

WrongTarget:
Stäng av touch-klick på plattan så kommer du inte kunna fippla till det så in i vassen på fyllan. Det finns ju två knappar under plattan som har denna klickfunktion iaf ;).

Håller helt med dig att 6850 skall vara bättre än 5850. Allt annat är svineri och vilseledande marknadsföring. Vi får väl se vad som händer när vi får lite riktiga siffror.

Skrivet av Devildoll:

ctrl + z funkar i de flesta fall . samt att webläsarn ofta kommer ihåg vad man skrev på föregående sida ifall man skulle råka klika på en länk mitt under skrivandet.

Ofta är rätt ord. Har senaste veckorna råkat ut för motsatsen där en del skräpsidor denna månad inte kommit ihåg det jag skrivit efter att postningen inte fungerat. CSN bland annat... då kom svordomarna!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av calleballe2:

nej köp inte hd5770 jag har ett satsa på gtx 460,470,480 ja dom är svindyra men det är värt det :DD

vet att dom är bättre men behöver få ut HD ljuden via förstärkaren och det kan bara 5xxx och nya 6xxx serien göra

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

amd valde då att köra ut en serie på den nuvarande 40 nm tekniken eftersom 28 nm var för lång bort i framtiden. den här serien ( 6xxx) kommer vara en hybrid mellan evergreen och den familj som nu heter southern islands.

Hmm, det kanske är smart att skynda långsamt... fixar dom bara tesseleringen så håller ju designen ett tag till utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

vet att dom är bättre men behöver få ut HD ljuden via förstärkaren och det kan bara 5xxx och nya 6xxx serien göra

Njäe, bitstreama alla format kan ju GTX460 göra... Se tex Anandtechs text om det, som skrevs när 460 var ny...
NVIDIA?s GeForce GTX 460: The $200 King - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
(sök på htpc tex)

Jag gissar att även den nyare 450 kan göra detsamma? ... dessutom står det ju att de äldre 4xx GTX korten kan skicka åttakanaligt i PCM-format, vilket ju i praktiken är samma ljud. Det enda som skiljer såvitt jag vet, är om datorn eller surroundförstärkaren encodar ljudet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Uppdaterad! 800 SP är det som gäller nu, något förvirrande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Uppdaterad! 800 SP är det som gäller nu, något förvirrande.

Tyvärr inte direkt en förändring som känns så trolig - lika många streamprocessorer som HD5770, men med lägre klocka. Så varför 256-bitars minnesbuss? Jag tror inte riktigt på tabellen som den ser ut nu. Om klockor/SP/minnesbuss är korrekt så känns det som om den viktigaste informationen saknas. Vad motiverar en 80% ökning i bandbredd? Om vi antar att informationen är korrekt, måste det ha skett en rejäl uppdatering av ROP/TMU utan att man har gjort så mycket extra med processorkapaciteten. I reella speltermer skulle det nog göra rejäl nytta, men det skulle gå tvärs emot den utvecklingstrend vi sett under några år med allt mer FLOPs/pixel.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men är det inte bättre med högre minnes och clock hastigheter, så då vore ju 5770 bättre än 6850? Eller är jag helt ute och cycklar här?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sup~:

Kanske en dum fråga, men är det inte bättre med högre minnes och clock hastigheter, så då vore ju 5770 bättre än 6850? Eller är jag helt ute och cycklar här?..

Om allt är identiskt förutom klockfrekvens så är högre bättre, men nu är det även andra förändringar som gör att klockfrekvensen inte kan jämföras rakt av.
Tex har HD5k shaders i grupper om 5, men en shader har i det närmaste varit konstant inaktiv. HD6k har shaders i grupper av 4, vilket gör att de kan utnyttjas mycket bättre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

4D shader klustret skall vara mindre till yta och effektivare än klustret om 5 som används nu vilket om man skall tro Charlie på S¦A skall leda till betydligt högre perf/W än för den nuvarande generationen. Verkar tyvärr som om Amd är betydligt bättre än NVIDIA på att behålla locket på gällande information om kommande produkter vilket gör att det är svårt att gissa om hur de kommande produkterna kommer att prestera.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

en random bild som vem som helst kan ha gjort i paint , den tyder dock på att barts pro skall ha 1120 stream proccessorer samt att det skulle vara 6750 , istället för 6850.

hittade det på fudzilla i alla fall.

edit : ojsan , fanns visst en ny nyhet som behandlade denna bild.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hjälpsam

Skulle gärna sätta en hundring på att Bart kommer att numreras HD67xx.
Förutsatt att specifikationerna håller någorlunda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Tidiga benchmarks visar ju på att 6870/6970 kommer klå 480 med 10-20%, och det utan helt ny arkitektur

Det var ju skönt att se att det inte var ens i närheten. Klår kanske ett 460 med knappt 1% fick vi reda på idag...!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ratatosk:

Skulle gärna sätta en hundring på att Bart kommer att numreras HD67xx.
Förutsatt att specifikationerna håller någorlunda.

Och där ser man att jag hade fel igen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det var ju skönt att se att det inte var ens i närheten. Klår kanske ett 460 med knappt 1% fick vi reda på idag...!

Han skrev 6870/6970. Vänta ca en månad till så vet vi.
Sen kan vi klyva hår om exakta antalet procent 6870 är bättre än 460, men det är en annan femma.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.