Byta från XP till Windows 7

Permalänk
Medlem

Byta från XP till Windows 7

Hej.

Har tänkt byta OS på min gamla stationära. Den kör för tillfället på ett crackat Windows XP Home Edition, vilket har lett till en del problem med uppdateringar och virusintrång etc. Hursomhelst, hade jag tänkt uppgradera till Windows 7 när jag ändå ska fixa ett legit Windows.

Det jag undrar är om jag behöver tänka på något spec. när jag ska installera Windows 7 på en dator med ett, alltså redan befinligt Windows XP? Det är t.ex. inte så att man måste formatera datorn med en XP-skiva innan jag kan installera Windows 7?

Systemspecifikationer:
OS: Windows XP Home Edition (crackat)
Grafikkort: ATI Gigabyte HD4850 512MB PCIE
Hårddisk: 500GB Seagate SATA-3007200.11 32MB ST3500320AS
RAM: DDR2 4GB PC6400 CorsairDHX XMS2,(2x2048MB)873.00
Nätagg: Corsair 520WCMPSU-520HXEU
Processor: CPU Core 2 Duo E84003,0GHz,6MB,1333MHz,S775
Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3P45/DDR2/LK/GBLAN 990.00

Permalänk
Medlem

Ja gjorde såhär, formaterade och partionera med Xp skivan ( ska kanske gå att partionera med w7 men de har ja aldrig kollat upp ) sen installera ja w7

Simple as that

Visa signatur
Permalänk

Du kan formatera den med antingen XP-skivan eller Win7-skivan, fungerar bra båda två
(När man formaterar med Win7-skivan så gör den någon dold partition på ca 200mb.)
How to Avoid 200MB Hidden System Partition From Been Created During Windows 7 Installation My Digital Life

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosenquist:

Du kan formatera den med antingen XP-skivan eller Win7-skivan, fungerar bra båda två
(När man formaterar med Win7-skivan så gör den någon dold partition på ca 200mb.)
How to Avoid 200MB Hidden System Partition From Been Created During Windows 7 Installation My Digital Life

Sweet!

Har nämligen inte kvar XP-skivan så, skönt att det funkar även med win7-skivan..

Tack så mycket för de snabba svaren!

Permalänk
Medlem

Vissa måste ta bort partitionen och skapa ny samtidigt för att inte få konstiga fel. (Snabb) Formatera finns under avancerad knappen där du väljer vilken hårddisk/partition Win 7 ska läggas.

Edit:
Intressant länk roosenquist.

Permalänk
Medlem

Samma visa igen...

Jag väcker liv i denna tråd för jag är precis i färd med att göra samma sak som TS.

Min fundering gäller vilken metod jag ska använda för att installera Windows 7. Har länge föresatt mig att jag ska köra Killdisk på XP, för att sedan stoppa i 7-skivan. Eller ska jag använda mig av Microsofts instruktioner? (http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7#T1=tab01)
Eller ytterligare någon av de dröser med guider som finns?

En till fundering jag har är om drivrutinerna till hårdvaran. Kan man ladda ned dem efter att man bytt OS, eller kommer systemet att totalstrejka då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alcaeus:

Jag väcker liv i denna tråd för jag är precis i färd med att göra samma sak som TS.

Min fundering gäller vilken metod jag ska använda för att installera Windows 7. Har länge föresatt mig att jag ska köra Killdisk på XP, för att sedan stoppa i 7-skivan. Eller ska jag använda mig av Microsofts instruktioner? (http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7#T1=tab01)
Eller ytterligare någon av de dröser med guider som finns?

En till fundering jag har är om drivrutinerna till hårdvaran. Kan man ladda ned dem efter att man bytt OS, eller kommer systemet att totalstrejka då?

Varför killdisk ? gör en normal formatering.
Du bör ju se till att ha moderkortets och nätverkskortets drivers tillgängliga, annars kanske du inte kan få igång nätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.