Bilder på moderkort från Biostar för Intel Sandy Bridge

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Då jag inte håller på med det själv så vet jag inte dem exakta gaser som används, och då säger jag gaser för att det är det det är fast tillräkligt kylt för att få flytande form... så jo jag hade helt rätt, tror jag

EDIT: hjärnsläpp och samtidig stroke bidrog till mitt inlägg, ignorera det tack

Kväve är det vi använder, i vissa udda fall används helium men det kostar enorma summor.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Kväve är det vi använder, i vissa udda fall används helium men det kostar enorma summor.

Helium!? Flytande kväve är i min mening riktig hårdrock i överklocksnings sammanhang...flytande helium torde vara så långt ifrån detta att det faller utanför skalan, neutronium-rock?`

Om någon hattefnatt nämner super flytande helium tänker jag gå hem!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Dubbla PCI Express 2.0 x16 alltså ett NF200 chip?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Helium!? Flytande kväve är i min mening riktig hårdrock i överklocksnings sammanhang...flytande helium torde vara så långt ifrån detta att det faller utanför skalan, neutronium-rock?`

Om någon hattefnatt nämner super flytande helium tänker jag gå hem!

Det har använts några få gånger på events. Nästan alla cpuer har en temperatur då de buggar och kraschar, den ligger mellan -130 - -160C på vanliga intel cpuer oftast. AMDs 965 saknade nästan alla denna buggen och kunde kylas hur mycket som helst. Så AMD hostade upp några hundra tusen några gånger för de extra minusgraderna bara för att.

De bästa resultaten med de cpuerna är ändå tagna med kväve men det är en häftig grej.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

varför är det inte trippel channel, det är ju snabbare. Eller är det inte en konkurent till 1366?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

varför är det inte trippel channel, det är ju snabbare. Eller är det inte en konkurent till 1366?

Näe, 1155 (Dvs dessa P67 och H67 moderkort i artikeln) ersätter ju 1156.

Ska ju komma en 1366 ersättare med 2011 pinnar och eventuellt så mycket som quad channel!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Old KnotVillage:

varför är det inte trippel channel, det är ju snabbare. Eller är det inte en konkurent till 1366?

Nej, 2011 heter 1366's efterträdare och kommer just 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Det har använts några få gånger på events. Nästan alla cpuer har en temperatur då de buggar och kraschar, den ligger mellan -130 - -160C på vanliga intel cpuer oftast. AMDs 965 saknade nästan alla denna buggen och kunde kylas hur mycket som helst. Så AMD hostade upp några hundra tusen några gånger för de extra minusgraderna bara för att.

De bästa resultaten med de cpuerna är ändå tagna med kväve men det är en häftig grej.

Hur är de termiska egenskaperna för helium jämfört med kväve? Jag hade trott att dem var tämligen likvärdiga men så är inte fallet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Helium!? Flytande kväve är i min mening riktig hårdrock i överklocksnings sammanhang...flytande helium torde vara så långt ifrån detta att det faller utanför skalan, neutronium-rock?`

Om någon hattefnatt nämner super flytande helium tänker jag gå hem!

Du får inte glömma att Evil_AnAnAs spelar i en lite annan division än de flesta av oss hobby klockare som nästan tycker att det där med vatten verkar lit väl avancerat

Btw är min gissning också att den extra 12v kontakten är för att kunna kring Intels anti oc projekt, det verkar helt klart troligast. Gott att se att att det finns tecken som pekar på det i alla fall

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Du får inte glömma att Evil_AnAnAs spelar i en lite annan division än de flesta av oss hobby klockare som nästan tycker att det där med vatten verkar lit väl avancerat

Btw är min gissning också att den extra 12v kontakten är för att kunna kring Intels anti oc projekt, det verkar helt klart troligast. Gott att se att att det finns tecken som pekar på det i alla fall

har sett de använder både flytande kväve och flytande helium. samtidgt topparlite med flytande helium

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Skrivet av Sc0rp1E:

har sett de använder både flytande kväve och flytande helium. samtidgt topparlite med flytande helium

Kväve är väldigt trevligt att använda, avdunstar inte allt för snabbt osv. Det har man bara i en öppen termos som man häller från och fyller på från ett stort kärl då och då. Helium är väldigt mycket mer lättflyktigt, det måste man spruta ner med slang i cpu tuben. Så man går ner till -190C med kväve och går sedan över till helium. Notera att kväve kostar runt 40-60kr litern i vanliga fall och vi som använder mycket betalar kanske 10-15kr litern, 20 liter räcker för en kväll typ. Helium kostar 200-300kr och det förbrukas 20 gånger snabbare eller något sådant.

Finns några roliga bilder på kväve bench i mitt galleri.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

stanna på dual channel för minnen märkte jag?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>