Permalänk

Dags att försäkra bilen, tips?

Tjalloj!

Köpte en ny bil för ett par månader sedan, och nu är det snart dags att teckna en försäkring (fick 3 mån gratis helförsäkring)

Jag fick även en 3 årig vagnskadegaranti med bilen. Säljaren sa att det då räcker att teckna en halvförsäkring hos t.ex. Trygghansa eller if, så blir det som en helförsäkring iom. vagnskadegarantin.

Hur hade ni gjort, och vad är viktigt att tänka på?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag hade tecknat halvförsäkring hos ett större bolag där du även kan ha hem- och livsförsäkring mm. Brukar bli väldigt förmånligt.
Jag har t,ex 20% rabatt på alla mina försäkringar hos Länsförsäkringar.
Annars så tar du och ringer runt till dom olika bolagen och pratar med dom personligen. Brukar alltid gå att böja och bända lite på kostnaderna.

Grattis till den nya bilen btw. Vad blev det för något?

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Skrivet av H-can:

Jag hade tecknat halvförsäkring hos ett större bolag där du även kan ha hem- och livsförsäkring mm. Brukar bli väldigt förmånligt.
Jag har t,ex 20% rabatt på alla mina försäkringar hos Länsförsäkringar.
Annars så tar du och ringer runt till dom olika bolagen och pratar med dom personligen. Brukar alltid gå att böja och bända lite på kostnaderna.

Grattis till den nya bilen btw. Vad blev det för något?

Tjenare. Tack för snabbt och utförligt svar.

Det blidde en VW Polo 2011 års modell. Helnöjd.

Permalänk
Medlem

Kolla avtalen också, kan skilja mycket vad som ingår.

Permalänk
Medlem

har du andra försäkringar i något bolag så brukar det bli förmånligt att även lägga bil försäkringen där.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Alex Del Piero:

Tjenare. Tack för snabbt och utförligt svar.

Det blidde en VW Polo 2011 års modell. Helnöjd.

VW, Tummen upp

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Jag har en volvo 740 från -88 å jag kör bara med halvförsäkring. Känns dumt å köra med nån dyrare försäkring på en sån gammal bil

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingenandy:

Jag har en volvo 740 från -88 å jag kör bara med halvförsäkring. Känns dumt å köra med nån dyrare försäkring på en sån gammal bil

Men nu har ju trådskaparen en sprillans ny VW. Så på vilket sätt hjälper detta?

Visa signatur

REFUSED

Permalänk

Om man har sönder en bil i sitt liv, och har halvförsäkringar så kommer man tjäna på det än att ha hel, men om man har sönder fler det har jag inte räknat på.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

Om man har sönder en bil i sitt liv, och har halvförsäkringar så kommer man tjäna på det än att ha hel, men om man har sönder fler det har jag inte räknat på.

Jo, fast i många fall så handlar det t.ex. inte om att man själv gör något utan råkar ut för skadegörelse mm... Kolla runt vad som ingår, olika självrisker för olika skador mm...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit ett fan av Polo, men senaste upplagan är riktigt schysst!

Ett tips är att kolla om ditt fackförbund (om du är med i ett sådant) har avtal med något försäkringsbolag. Det tillsammans med att samla alla försäkringar på ett ställe som folk ovan har rekommenderat kan nog ge dig ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du har en ny bil måste du ju ha ett antal år vagnskadegaranti. Därmed borde försäkringskostnaden inte vara allt för hög.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="zAjben;10416455"]Har aldrig varit ett fan av Polo, men senaste upplagan är riktigt schysst!
QUOTE]

jag har den fulaste versionen av polo från 98- haha! MEN den var billig!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är du under 25 år bör du kolla på Länsförsäkringar, och sedan under ungdom. Helt sjukt bra priser. Du får full bonus direkt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Har också min halvförsäkring hos Länsförsäkringar.
Blev ca 50% billigare än hos t.ex. Folksam för mig under 25.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Är du under 25 år bör du kolla på Länsförsäkringar, och sedan under ungdom. Helt sjukt bra priser. Du får full bonus direkt.

"Och sedan under ungdom" Var då på hemsidan mer exakt?

Jag har Moderna Trygghetsförsäkringar , f.d Vesta då min käre mor har hemförsäkring där. 20 % rabatt.. Alltid bäst att samla hemförsäkring och bilförsäkring i ett.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1331891:

Alltid bäst att samla hemförsäkring och bilförsäkring i ett.

Nja, va inte så säker på det du

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Nja, va inte så säker på det du

Varför inte det nu då? För mig har det alltid varit mest prisvärt i och med att man då samlar rabatter.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1331891:

Varför inte det nu då? För mig har det alltid varit mest prisvärt i och med att man då samlar rabatter.

Klart att man kan få rabatt genom att försäkra bilen och bostaden i samma försäkrings bolag, men det är inte säkert att det är billigast. Här hemma har vi våra försäkringar utspridda då det inte varit billigast att samla ihop dom. Säger bara att det inte behöver vara billigast att samla ihop dom, men det kan ju vara det, men behöver inte vara det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1331891:

Varför inte det nu då? För mig har det alltid varit mest prisvärt i och med att man då samlar rabatter.

Det är så många faktorer som spelar in när man ska ordna försäkringar.

För min kompis som skaffade en gammal Volvo 740 förra året så blev det billigaste alternativet Volvia för bilen och Länsförsäkringar som hemförsäkring. Fast eftersom de bara försäkrar Volvo så är just det ett dåligt exempel nu, men jag ville bara påpeka att det inte alltid är billigast o samla försäkringarna på samma ställe.

Och jag tror nog säkert att man ofta bara inbillar sig att det är billigaste alternativet att ha alla försäkringar samlade på ett ställe... det är ju smidigt och bra iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nmc:

Klart att man kan få rabatt genom att försäkra bilen och bostaden i samma försäkrings bolag, men det är inte säkert att det är billigast. Här hemma har vi våra försäkringar utspridda då det inte varit billigast att samla ihop dom. Säger bara att det inte behöver vara billigast att samla ihop dom, men det kan ju vara det, men behöver inte vara det.

Nej precis... vill man spara pengar så får man anstränga sig lite och höra efter med alla försäkringsbolag och ta reda på alla alternativ... mycket jobb.

Fast så brukar det ju vara med det mesta... som lägenheter också för o ta ett exempel. Många brukar bara kolla på nätet hos de större hyresvärdarna. Och de brukar ju ofta köra med kösystem och intresseanmälan via internet. Ringer man inte runt och hör efter så lär det dröja innan man får någon lägenhet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Värt att tänka på är att billigast inte alltid är bäst. Det är inte säkert att du får den lagad på vag utan kanske hos harrys bil som säger sig laga vag. För mig så är det stor skillnad på om min bil volvo blir lagad hos en volvo verkstad eller hederlige harry som kan serva volvo. Samma sak vid ersättningar mm. En annan sak som ni glömmer bort om man har t.ex. hemförsäkring med drulle och bilförsäkringen hos samma, är att om du glömmer din mobil, någon snor den och krossar rutan, så får du ofta bara en självrisk.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Värt att tänka på är att billigast inte alltid är bäst. Det är inte säkert att du får den lagad på vag utan kanske hos harrys bil som säger sig laga vag. För mig så är det stor skillnad på om min bil volvo blir lagad hos en volvo verkstad eller hederlige harry som kan serva volvo. Samma sak vid ersättningar mm. En annan sak som ni glömmer bort om man har t.ex. hemförsäkring med drulle och bilförsäkringen hos samma, är att om du glömmer din mobil, någon snor den och krossar rutan, så får du ofta bara en självrisk.

Som jag sa lite längre upp i tråden också, det är mycket viktigt att jämföra vad som egentligen ingår vid skada.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nmc:

Som jag sa lite längre upp i tråden också, det är mycket viktigt att jämföra vad som egentligen ingår vid skada.

Precis... väldigt viktigt att man kollar upp det. För det är ju inte så speciellt kul att få veta ifall en försäkring inte täcker det man behöver den för när man väl behöver den. Fast ifall man har satt in pengarna man sparat genom det billigare försäkringsalternativet så kanske man kan ha tur o få det att gå jämnt ut. ^^

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro