Permalänk
Medlem

Köpråd laptop 13" - 14"

Hej!

Jag ska köpa en laptop mellan 13" - 14", den bör ha minst två processorkärnor och ram på 4gb. Batteritiden ska vara god på ca 8h och datorns vikt bör vara max 2kg för god mobilitet. Priset ska ligga mellan 5000kr - 10000kr. Finns det någon kunnig som kan ge förslag på bästa alternativet utifrån dessa kriterier.

Mycket tacksam för svar!

MVH
David

Permalänk

Ska du kunna spela spel?

Permalänk
Medlem

Nja det ska väl gå att spela, men det viktigaste är att den är kraftfull och klarar av ganska tunga program och filmer.

Permalänk

Produktjämförelse hos Prisjakt

Här är några olika förslag. de skiljer sig mest vad gäller DVD-brännare eller ej / bra grafikkort eller hyffsat grafikkort.

Alla har bra processorer förutom ul30vt som har en strömsnål processor.

Edit: N82 och X42 har däremot inte lika bra batteritid som resten

Permalänk
Medlem

Tack Andy Mcdee för ett bra svar och bra produktjämförelse! Det verkar stå mellan Asus, ett märke som jag funderat över även tidigare. Jag litar inte på Acer rent kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

Det är mest processorerna som skiljer sig på dagens datorer, då både ram och grafikkort brukar vara ganska lika. Är det stora skillnader på processorn i3 och i5 då båda bara använder två kärnor på laptops, och i flera fall har samma busshastighet. Processorer av samma serie kan ha en siffra efter namnet t.ex. från 330M till 450M, vad innebär detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Produktjämförelse hos Prisjakt

Här är några olika förslag. de skiljer sig mest vad gäller DVD-brännare eller ej / bra grafikkort eller hyffsat grafikkort.

Alla har bra processorer förutom ul30vt som har en strömsnål processor.

Edit: N82 och X42 har däremot inte lika bra batteritid som resten

Vet du om någon av datorerna är brukbara utomhus? Skulle vara trevligt med en dator som inte har superglansig skärm som reflekterar mer än en spegel.

Vill helst ha 13" och 3820GT såg väldigt intressant ut tills jag läste att skärmen var väldigt glossy.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Vet du om någon av datorerna är brukbara utomhus? Skulle vara trevligt med en dator som inte har superglansig skärm som reflekterar mer än en spegel.

Vill helst ha 13" och 3820GT såg väldigt intressant ut tills jag läste att skärmen var väldigt glossy.

pl30jt från sekvencia har matt skärm och är identisk med ul30jt. core i3/i5UM samt nvidia 310m dvs klenare processor och grafik än 3820tg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

pl30jt från sekvencia har matt skärm och är identisk med ul30jt. core i3/i5UM samt nvidia 310m dvs klenare processor och grafik än 3820tg

Den verkar rätt trevlig. Du vet inte några fler laptops på 13-14" med matt skärm som har liknande specifikationer? Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Den verkar rätt trevlig. Du vet inte några fler laptops på 13-14" med matt skärm som har liknande specifikationer? Tack för hjälpen.

Alternativt att du sätter på en tunn plastfilm som tar bort stora mängder av det glansiga. 3820tg är ett kraftpaket som inte någon Asus 13" kan mäta sig med.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Alternativt att du sätter på en tunn plastfilm som tar bort stora mängder av det glansiga. 3820tg är ett kraftpaket som inte någon Asus 13" kan mäta sig med.

Var kan man få tag på sådan platsfilm du menar?

Här är ett kraftpaket med bra batteritid

Acer TimelineX AS3820TG-5454G50N 13,3-tums TimelineX med 11,5+ tim batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av davvids:

Jag litar inte på Acer rent kvalitetsmässigt.

Bra att du läser tråden innan du skapar inlägg

Skrivet av Andy Mcdee:

pl30jt från sekvencia har matt skärm och är identisk med ul30jt. core i3/i5UM samt nvidia 310m dvs klenare processor och grafik än 3820tg

Den verkade väldigt trevlig, synd bara att ingen seriös butik sålde den...

HP's ProBooks verkar vara Anti-glare, här är en jag hittade på prisjakt;

HP ProBook

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.