Google vill ersätta JPEG med WebP på webben

Permalänk
Melding Plague

Google vill ersätta JPEG med WebP på webben

Google fortsätter att arbeta med standarder och webbläsare. Senast ut från sökmotorjättens labb är ett nytt filformat för bilder på webben.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött!

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att det går att använda i någon större skala förrens om 5-6 år bara. Käre microsoft har ju som alla vet problem med att springa i samma takt som andra när det kommer till internet explorer =(

Permalänk
Medlem

Låter bra.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

Dark Shikari (x264-developer) är inte imponerad. Baserat på hans exempel så håller jag med...
Diary Of An x264 Developer H.264 and VP8 for still image coding: WebP?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Alltså, det går inte att jämföra två bildformat (webp och jpg i det här fallet) i en bild? Särskilt inte eftersom bildformatet på bilden i fråga är jpg...

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royality:

Räkna inte med att det går att använda i någon större skala förrens om 5-6 år bara. Käre microsoft har ju som alla vet problem med att springa i samma takt som andra när det kommer till internet explorer =(

Bara 5-6 år? Det tog dem ganska precis 10 år från att PNG blev en W3C rekommendation tills att det var implementerat i Internet Explorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Dark Shikari (x264-developer) är inte imponerad. Baserat på hans exempel så håller jag med...
Diary Of An x264 Developer H.264 and VP8 for still image coding: WebP?

Intressant läsning och jag håller med han där han säger att det kommer vara extremt svårt att få alla att byta till WebP istället för JPEG som är ett så innött filformat.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av edalen:

Bara 5-6 år? Det tog dem ganska precis 10 år från att PNG blev en W3C rekommendation tills att det var implementerat i Internet Explorer.

Japp, många är extremt långsamma med att stödja nya format. Undrar hur det kommer gå för Ogg i HTML5? Skulle gärna vilja se det där, men vissa företag är emot det, så som Apple och Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Dark Shikari (x264-developer) är inte imponerad. Baserat på hans exempel så håller jag med...
Diary Of An x264 Developer H.264 and VP8 for still image coding: WebP?

Någon hann posta det före mig! Heh.

Permalänk

Taktik:

Alla sidor som inte är beroende av besökare, utan som besökarna är beroende av byter till WebP och skriver överallt att dem måste byta webläsare till en som stödjer det (Gissar att ex. firefox kommer att stödja det ganska snabbt).

För eller senare så använder alla WebP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Taktik:

Alla sidor som inte är beroende av besökare, utan som besökarna är beroende av byter till WebP och skriver överallt att dem måste byta webläsare till en som stödjer det (Gissar att ex. firefox kommer att stödja det ganska snabbt).

För eller senare så använder alla WebP

Vad grundar du den tesen på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Vad grundar du den tesen på?

Fri fantasi.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Taktik:

Alla sidor som inte är beroende av besökare, utan som besökarna är beroende av byter till WebP och skriver överallt att dem måste byta webläsare till en som stödjer det (Gissar att ex. firefox kommer att stödja det ganska snabbt).

För eller senare så använder alla WebP

Först så vore det smidigt om formatet vore en klar förbättring över ett format som har stöd i allt från desktop-webbläsare till digitalkameror och 10 år gamla mobiltelefoner, och antagligen är det största bildformatet som finns sett till antal bilder.

När de sedan har ett format som utklassar JPEG åtminstone i det områden JPEG är bra på så kan de ju köra någon liknande plan, men glöm inte att IE 6 fortfarande lever... till och med Microsoft är förbannade över det, men likförbannat så lever det kvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag tror inte jag kommer ändra från jpeg. måste finnas mer fördelar. jpeg bilder blir rätt små ändå. Dock så förstår jag att det blir mycket trafik med en bit där och några bitar där.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Vad grundar du den tesen på?

Att dem som vill se hemsidan verkligen vill se bilderna också, och om alla kör taktiken så finns det ingen annan att gå till. Tänk ifall Facebook skulle köra den taktiken, efter en vecka skulle alla användare ha bytt teknik.

Permalänk
Medlem

var ju lite kul iaf att bilden i nyheten var i jpeg format

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Att dem som vill se hemsidan verkligen vill se bilderna också, och om alla kör taktiken så finns det ingen annan att gå till. Tänk ifall Facebook skulle köra den taktiken, efter en vecka skulle alla användare ha bytt teknik.

Det är alltid en intressant tanke. Men effekten skulle endast bli att en hög med människor lämnade berörda sidor. Främst av anledningarna som Thomas redogör för. Jag menar, en populär grej på fejjan är ju att kunna ladda upp bilder direkt från mobilen. Skall man vid en sådan övergång anävnda en stor mängd serverkraft till att konvertera bilder? Det är inte ekonomiskt försvarbart under sådan lång tid, så det kommer inte hända.

För att byta format måste man penetrera hela marknaden. Stöd i kamerorna, i scannrar, självklart fri mjukvara och så stöd i både OS, bildhanteringsprogram och browser. Det är ansenliga krafttag man måste ta.

Antagligen kommer detta släppas, leva bland entusiasterna och speciella grupper som har starkare behov av formatet, möjligtvis ges stöd i de flesta browsers, kanske få stöd i någon populär kameras mjukvara. Sen är det bara att låta tiden ha sin gång i ständigt kämpa för att formatet skall behålla fästet.
Tiden får utgöra't, som vanligt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag är då inte imponerad.

Permalänk
Medlem

Alltså, vi är i en era då alla får mer och mer bandbredd. Behöver vi verkligen det här?
Om vi ska ha ett nytt bildformat så borde det ju vara något som erbjuder bättre bildkvalitet istället för mindre bildfiler...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Om det var så att t.ex. Chrome och Firefox hade stött ett nytt bildformat som gav samma kvalité med väsentligt mindre filstorlek är jag ganska säker på att vi på Prisjakt hade utnyttjat detta. Det är ju inte direkt särskilt avancerat att identifiera vilken webbläsare det rör sig om och att skicka bild efter vad som stöds. Det innebär ju både kortare laddningstider och att vi behöver betala mindre för bandbredd. De som sitter på en webbläsare utan stöd skulle ju inte påverkas då vi i de fallen skulle skicka jpeg-bilder istället.
Vi talar trots allt om drygt 23 miljoner sidvisningar per månad och varje kb sparad data för en sådan enkel operation är väldigt intressant.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Alltså, vi är i en era då alla får mer och mer bandbredd. Behöver vi verkligen det här?
Om vi ska ha ett nytt bildformat så borde det ju vara något som erbjuder bättre bildkvalitet istället för mindre bildfiler...

För oss användare kvittar det, men för hemsidor är det en stor grej

T.ex. google, deras logo med .jpg går på ~12kb beroende på komprimering, med 1 miljon besökare slutar det på 11gb, med denna tekniken minskar trafiken till 5gb eller lägre! Google har ju sjukt mycket mer än 1 miljon besök varje dag, blir mycket trafik i slutändan. Många bäckar små

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Dark Shikari (x264-developer) är inte imponerad. Baserat på hans exempel så håller jag med...
Diary Of An x264 Developer H.264 and VP8 for still image coding: WebP?

Men hans slutsats är ju att det är encodern som inte är mogen snarare än att formatet är dåligt, även om han menar att den saknar vissa funktioner den borde ha.

Jag tror inte att hemsideskaparen behöver kunna förvänta sig att speciellt stor andel av besökarna har webbläsare med stöd för det nya formatet då de ju kan göra koden för bildvisningen dynamisk. Om skillnaden i storlek är nog stor skulle kanske vinsten i bandbredd motivera detta extra jobb.
EDIT: Ser nu när personen under mig citerat det att någon annan redan nämnt det jag skrev.

Permalänk
Skrivet av Franz:

Om det var så att t.ex. Chrome och Firefox hade stött ett nytt bildformat som gav samma kvalité med väsentligt mindre filstorlek är jag ganska säker på att vi på Prisjakt hade utnyttjat detta. Det är ju inte direkt särskilt avancerat att identifiera vilken webbläsare det rör sig om och att skicka bild efter vad som stöds. Det innebär ju både kortare laddningstider och att vi behöver betala mindre för bandbredd. De som sitter på en webbläsare utan stöd skulle ju inte påverkas då vi i de fallen skulle skicka jpeg-bilder istället.
Vi talar trots allt om drygt 23 miljoner sidvisningar per månad och varje kb sparad data för en sådan enkel operation är väldigt intressant.

Riktigt smart tänkt där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Dark Shikari (x264-developer) är inte imponerad. Baserat på hans exempel så håller jag med...
Diary Of An x264 Developer H.264 and VP8 for still image coding: WebP?

Väldigt intressant läsning och det var ju rätt tydligt att "weppy" inte är ett speciellt stort genombrott.

Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Att dem som vill se hemsidan verkligen vill se bilderna också, och om alla kör taktiken så finns det ingen annan att gå till. Tänk ifall Facebook skulle köra den taktiken, efter en vecka skulle alla användare ha bytt teknik.

Bra idé där. Google får köpa upp Facebook helt enkelt .. Använda som utgång för nya uppdateringar. Varför inte lägga till någon feature som gör att det funkar bättre med Chrome också

EDIT: Läste nyss att Google redan lagt ett bud som blivit nekat men att Microsoft äger 1.6%

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tycker alla borde läsa den här länken också: Real world analysis of google’s webp versus jpg | English Hard
JPEG och weppy har sina styrkor och svagheter absolut. Men jag tycker att JPEG:s artefakter är mycket mer störande än de som blir av weppy. Lite blur istället för att färger blir fel, och att det blir en massa fula kanter i bilderna.

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Skrivet av LoCK:

Tycker alla borde läsa den här länken också: Real world analysis of google’s webp versus jpg | English Hard
JPEG och weppy har sina styrkor och svagheter absolut. Men jag tycker att JPEG:s artefakter är mycket mer störande än de som blir av weppy. Lite blur istället för att färger blir fel, och att det blir en massa fula kanter i bilderna.

Det där testet var ju rätt värdelöst och ger inte alls en rättvis bild av JPEG som många också påpekar i kommentarerna. Till första bilden har ju visserligen en uppdaterad JPEG-bild skickats in men inte till de övriga.

Förövrigt när man kollar in det andra testet på "Diary Of An x264 Developer", så tycker jag inte VP8-kodningen ens är i närheten av varken JPEG eller x264. Det blir väldigt utsmetat och kodningen förlorar mycket detaljer jämfört med både JPEG och mot x264.

Permalänk
Medlem

google är ju inte ute efter att ta bort jpeg som standard.. de vill bara få in ett bildformat mer anpassat för webben som tar mindre plats i förhållande till kvalitet.. "weppy" kommer antagligen bli en standard så småningom när det blivit mer accepterat och ett filformat byggt på öppen källkod har bra mycket mer potential att nå alla än om dom byggt det på licensformat.. har för mig jag kommer ihåg nåt om Jpeg 2000 eller vad dom kallade ett försök till webbifierng med jpegfilern där jag tror licenser var inblandat .. sen vet jag inte vad som hände om det blev nånting av med det eller ej..

Men hemsidesägare i de stora divisionerna kommer alltid va intresserade av tekniker som sparar bandbredd.. det är ett faktum..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

google är ju inte ute efter att ta bort jpeg som standard.. de vill bara få in ett bildformat mer anpassat för webben som tar mindre plats i förhållande till kvalitet.. "weppy" kommer antagligen bli en standard så småningom när det blivit mer accepterat och ett filformat byggt på öppen källkod har bra mycket mer potential att nå alla än om dom byggt det på licensformat.. har för mig jag kommer ihåg nåt om Jpeg 2000 eller vad dom kallade ett försök till webbifierng med jpegfilern där jag tror licenser var inblandat .. sen vet jag inte vad som hände om det blev nånting av med det eller ej..

Men hemsidesägare i de stora divisionerna kommer alltid va intresserade av tekniker som sparar bandbredd.. det är ett faktum..

Facebook kommer ju skrika av glädje när denna stardard blir mer accepterad på webben och i webläsarna

Vi behöver fler nya standarder när det både gäller bild och musik.. dock är ju inte alla överens när det gäller såntdär...

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Jag säger bara Portable Network Graphics - PNG. Så mycket bättre än JPG och jag förstår inte meningen med WebP...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit